Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• jandufeu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19-11 07:59
Ik heb al lang de wens om te starten met zonnepanelen. Echter: we willen op termijn een dakkapel plaatsen en de pannen vervangen, dus tot heden niet ingegaan op offertes etc. Een vriend van me heeft een tiny house gebouwd, en daar een offgrid installatie voor aangeschaft met 6x 300wp zonnepanelen. Uiteindelijk heeft hij nu een andere manier om z'n kleine huis van stroom te voorzien en kan hij niets met de panelen. Ik kan ze voor weinig van hem overnemen, dus is de drempel om toch zelf energie op te gaan wekken een stuk lager geworden.

Het gaat om kale panelen, dus geen omvormer (zit bij z'n meterkast in, die is ingebouwd) en bevestigingsmateriaal. Mijn vraag is waar ik wat dat betreft verstand aan doe, zowel qua kosten als qua leverbaarheid.

Ik heb een aantal dakscans gedaan online, met een redelijk consistent resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/URIZePhEgM9pfG0hvt9g8SdE7w0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ovrLaC2yKnS3lnl01nq8KI5o.png?f=user_large

Donkerste gedeelte rechtsboven is een dakkapel. Zou het mooiste zijn ze daarop te plaatsen. Dakkapel heeft een zadeldak, met een hellingshoek die ik schat op 30 graden (rest van het dak 45 graden). De afmetingen ervan zijn 3,3m x 2,97m. De afmetingen van de panelen zijn 1650x992. Dat zou dus exact passen, ware het niet dat ik lees dat de randen 20cm vrij moeten zijn. Dan passen er dus maar 3 op.

Ik kom dan al snel uit op een situatie van 2x 3 panelen, bijv. 3x NO (dakkapel) en 3x ZW. Ik kom er dan alleen niet goed uit welke omvormer ik zou moeten hebben. Een omvormer die 2 strings aankan van 900wp elk? Of 2 kleine omvormers voor 900wp per stuk? Of is micro omvormers per paneel dan handiger?

Alternatief is om de 6 panelen bij elkaar te leggen in dezelfde richting. Dan lijkt ZW me het beste, maar daar staat een grote boom (waarvoor de kapvergunning is geweigerd), dus veel last van schaduw. (vandaar de blauw-gele vlek op dat gedeelte van het dak). Zou NO dan toch beter zijn, en wat is dan een geschikte omvormer?

Qua omvormer verder weinig eisen, behalve dat het integreerbaar moet zijn in Home Assistant.

Benieuwd naar jullie suggesties.

Beste antwoord (via jandufeu op 20-05-2022 13:25)

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:11
Met 3 panelen per richting raad ik micro omvormers aan.

Het goedkoopst en best zou het denk ik zijn als je 6 panelen kwijt kunt richting NO. Dan kun je kiezen voor een kleine stringomvormer van 1500 W.

6 panelen van 300 Wp is natuurlijk erg weinig, die zou ik niet verdelen over 2 dakvlakken. Binnenkort wil je waarschijnlijk toch uitbreiden en dan kun je de nieuwe panelen mooi op het andere dakvlak doen. Dan heb je mooi 1 kleur / maat paneel per dakvlak.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:11
Met 3 panelen per richting raad ik micro omvormers aan.

Het goedkoopst en best zou het denk ik zijn als je 6 panelen kwijt kunt richting NO. Dan kun je kiezen voor een kleine stringomvormer van 1500 W.

6 panelen van 300 Wp is natuurlijk erg weinig, die zou ik niet verdelen over 2 dakvlakken. Binnenkort wil je waarschijnlijk toch uitbreiden en dan kun je de nieuwe panelen mooi op het andere dakvlak doen. Dan heb je mooi 1 kleur / maat paneel per dakvlak.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:34
Vergeef mijn enorme nieuwsgierigheid, maar ik ben gewoon benieuwd hoe je vriend dan nu van stroom is voorzien?

Voor jou zelf, let even op dat de dakkapel het gewicht kan dragen. Maar is geen plat dak, als je gewoon kunt vastschroeven zal dat wel meevallen.

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:24

anc

Wilke schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 00:16:
Vergeef mijn enorme nieuwsgierigheid, maar ik ben gewoon benieuwd hoe je vriend dan nu van stroom is voorzien?

Voor jou zelf, let even op dat de dakkapel het gewicht kan dragen. Maar is geen plat dak, als je gewoon kunt vastschroeven zal dat wel meevallen.
Dakkapel kan vast het gewicht van de zonnepanelen dragen maar daarbij worden veel stenen erbij gelegd zodat deze panelen ook echt blijven liggen bij flinke wind of storm. Na jaren kan je wel verzakking gaan krijgen in je dakkapel en ontstaat er lekkage... Wie is dan verantwoordelijk?
Het is erg verleidelijk om zonnepanelen op dakkapellen te plaatsen maar tegelijk ook een risico dat je in het achterhoofd moet houden.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:34
anc schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 07:24:
Dakkapel kan vast het gewicht van de zonnepanelen dragen maar daarbij worden veel stenen erbij gelegd zodat deze panelen ook echt blijven liggen bij flinke wind of storm.
Niet als de dakkapel ook een schuin dak met pannen heeft (zie TS).

• jandufeu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19-11 07:59
Dank voor de reacties!

Ik ga voor de optie met 6 panelen in dezelfde richting, dus NO (of eigenlijk ONO). Heb een SMA Sunny Boy 1.5 gekocht. Nu eerst wachten tot die in huis is en ik de panelen heb opgehaald. Dan kijken welk bevestigingsmateriaal nodig is, en met de elektricien overleggen welke bekabeling ik zelf kan regelen en wat hij regelt. Hopelijk ergens in juni/juli starten met de productie.
Wilke schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 00:16:
Via een haspel ;)
Pagina: 1