10Gbit nic maakt geen verbinding na uit en aan zetten W10

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-09 09:45
Ik heb in mijn systeem een HP 561T 10Gbit NIC direct verbonden met mijn NAS (Ethernet 4).
1 op 1 met beide een handmatig ip adres (10.10.10.x)
Dat werkt prima.
Alleen als ik onder Windows 10 de NIC even uitschakel bij Netwerkverbindingen (rechter muisknop -> Uitschakelen) en daarna weer inschakel dan komt de netwerkverbinding niet meer terug.
In Windows zie ik de melding dat de netwerkkabel niet is aangesloten wat natuurlijk vreemd is want die zit er gewoon nog in en is er ook niet uit geweest.

Ik heb al gezocht wat dit kan veroorzaken en ik heb heel erg het gevoel dat ik ergens overheen kijk.

Een reboot van mijn systeem is nu geen optie ivm lopende taken.

Wie kan mij een stapje verder helpen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/975DZbXnqifPy71qEwdMshPz.jpg

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-09 19:06
Kan zijn dat je nas dan de nic ook uitgeschakeld is. Als er geen signaal op de kabel is zal de nic dit zien als kabel niet aangesloten.

Beste is dus om er een switch tussen te zetten. Deze hoeft bv niet op het netwerk aangesloten te zijn alleen tussen je nas en pc.

[ Voor 33% gewijzigd door To_Tall op 18-05-2022 21:22 ]

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Gutteguttegut schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 20:56:
...als ik onder Windows 10 de NIC even uitschakel bij Netwerkverbindingen (rechter muisknop -> Uitschakelen) en daarna weer inschakel dan komt de netwerkverbinding niet meer terug...
Niet meer doen, dus ;o)

Afhankelijk van je NAS zou een switch ertussen kunnen helpen, zij het dat je waarschijnlijk ook daadwerkelijk die 10 Gbit wilt gaan gebruiken. Dus het moet dan wel een 10 Gbit switch zijn en dat begint bij 150 €

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:07
Voordat ik de andere antwoorden zag dacht ik dat het misschien aan de soort kabel ligt: wel of geen crossover of straight. Maar dat zal het dus waatschijnlijk niet zijn.
Echter als het verhelpen is door de nas aan te schakelen heb je ook geen dure switch nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Mijn eerste vraag is vooral wat gebeurt er als je de kabel eruit haalt en weer terugstopt? Komt ie dan wel weer op? Maar waarom zou je NIC uit willen schakelen?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
Frogmen schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 08:22:
Mijn eerste vraag is vooral wat gebeurt er als je de kabel eruit haalt en weer terugstopt? Komt ie dan wel weer op? Maar waarom zou je NIC uit willen schakelen?
Heb ik net even geprobeerd, maar dat maakt geen verschil.

Ik schakel hm heel soms uit om ervoor te zorgen dat mijn programma (Adobe Premiere Pro) niet van de NAS gaat lezen.

Ik heb dan het volledige project op een SSD gezet maar als ik dan een project open verwijst deze nog naar de bestanden op de NAS. Als deze niet vindbaar zijn kijkt Premiere op de locatie waar het project bestand geopend wordt of krijg ik de keuze ze handmatig aan te wijzen.

Ik ga een switch aanschaffen, ook omdat we nu meer werkstations neer gaan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-09 17:22

StarWing

Huh ?!?

kan je dan niet even met een PS scriptje het IP adres omgooien zodat ze elkaar niet meer vinden tijdens het kopieren, en nadien terugzetten ?

Page intentionally left blank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05:43
Je hebt ook een 2,5Gb,s NIC. Heb je ditzelfde probleem ook als je het daarmee probeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
StarWing schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:06:
kan je dan niet even met een PS scriptje het IP adres omgooien zodat ze elkaar niet meer vinden tijdens het kopieren, en nadien terugzetten ?
Geen idee hoe dat werk, maar daar zal ik eens induiken.

Ondertussen wel mijn systeem kunnen herstarten en alles werkt weer.
Vind het een apart verhaal.

[ Voor 14% gewijzigd door Gutteguttegut op 19-05-2022 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
Cave_Boy schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:08:
Je hebt ook een 2,5Gb,s NIC. Heb je ditzelfde probleem ook als je het daarmee probeert?
Die gebruik ik voor mijn internet verbinding dus die zit wel op een switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
Gutteguttegut schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:09:
[...]
Die gebruik ik voor mijn internet verbinding dus die zit wel op een switch.
En als je het even tijdelijk omwisselt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
Cave_Boy schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:10:
[...]

En als je het even tijdelijk omwisselt?
Die NIC krijgt automatisch een IP adres, de NIC waar het probleem ontstaat heeft een toegewezen vast IP adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Een goede 10 GBs switch maakt je netwerk in ieder geval consistent en eenvoudiger. Voor premiere zou ik zeker proberen een vaste workflow aan te houden, ook vanwege backup en opslag van werk.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
Gutteguttegut schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:11:
[...]

Die NIC krijgt automatisch een IP adres, de NIC waar het probleem ontstaat heeft een toegewezen vast IP adres.
Dat heb je al eerder gemeld. Maar dit kan je ook op die andere instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
Frogmen schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:11:
Een goede 10 GBs switch maakt je netwerk in ieder geval consistent en eenvoudiger. Voor premiere zou ik zeker proberen een vaste workflow aan te houden, ook vanwege backup en opslag van werk.
Het gebeurt gelukkig zelden dat ik dit trucje moet uithalen, normaal werken we standaard vanaf SSD maar nu was de vraag van een klant een oud project aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardboer
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:01
Zit de NAS toevallig ook nog met een andere netwerkkabel aangesloten op bijv. je router?
Want dan zou je natuurlijk ook kunnen kijken in de webinterface van de NAS (of op de CLI) wat daar de status van de netwerkkaart is en of je daar misschien iets in de logs ziet als de NIC uitgeschakeld is en weer ingeschakeld word.

De poort komt helemaal niet meer online? Ook niet als je bijvoorbeeld een minuut of iets dergelijks wacht?
Dit i.v.m. dat de poort mogelijk nog bezig is om te onderhandelen over het protocol etc.

Staat de snelheid aan beide kanten op auto negotiate of handmatig ingesteld? Zelfde voor de duplex modus.

Richard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-09 09:00
NIC drivers up to date? Heb vaak genoeg gedonder hiermee gezien.

Wat wel wil helpen is de drivers van de fabrikant te pakken ipv de door windows zelf geïnstalleerde variant.
Pagina: 1