Een nieuwe case voor oudere hardware

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:35
Ik zoek een?
Een kleine ATX pc kast met een floppy drive bay die zo licht mogelijk weegt en zo klein mogelijk is, maar er toch nog wel enigszins leuk uit ziet. Momenteel zit het systeem in een forse loeizware ouderwetse bijna 'loden' kast, zo zwaar. Ik wil dit graag overbrengen naar een kleinere, vooral lichtere (qua gewicht) systeemkast dat nog wel de beschikking heeft over een floppy disk bay, en waar de ATX moederbord in past. Op Marktplaats zie ik wel kasten met floppy bay aansluitingen, maar dit zijn dan juist vaak weer die oude zware lompe kasten. Verwijzingen kunnen naar shops, of individuele Tweakers die iets in deze vorm hebben (stuur svp PM als je iets liggen hebt wat hier aan kan voldoen, dan kunnen we even overleggen). :-)

Wat is je budget?
Aangezien het om een zo simpel mogelijke pc kast zou gaan, wil ik er niet meer dan 30 a 40 euro aan uitgeven, liever zelfs nog minder.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkvoorkeuren, zolang er maar een atx moederbord in past en de kast een floppy drive bay heeft en minstens 1 5,25" bay voor een dvd/cd-rom speler.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het systeem is bedoeld voor 2 doeleinden:
- Met het draaien van Windows ME en 512MB ram, de Matrox G200 videokaart en een Soundblaster AWE64 is dit de ideale 'retro' eind 90s/begin jaren 2000 game machine.
- De floppy drive wil ik gebruiken voor het overzetten van ADF bestanden naar Amiga diskettes. Dit kan ook via een CF kaart en het programma ADF Blitzer op de Amiga zelf, maar de CF kaart die ik momenteel heb is blijkbaar niet compatibel. Ik heb tevens een externe floppy drive die via USB werkt, maar dit type drives kan een DD floppy disk niet formatteren. Onder Windows ME met een normale floppy drive werkt dit wel. (Ik heb het vroeger al eerder gedaan).

Mijn YouTube Channel

Alle reacties

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:49

br00ky

Moderator Harde Waren
Top, welke cases met 3.5'' bay heb je zelf gevonden en waar twijfel je over?

• Snowwie
br00ky schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 20:08:
Top, welke cases met 3.5'' bay heb je zelf gevonden en waar twijfel je over?
Erg weinig omdat de meeste nieuwe cases geen 3,5" bays meer hebben tegenwoordig.

Het enige wat ik tot dusver heb gezien is deze Linkworld case, maar de twijfel bij deze kast is de grootte (4 stuk 2,5" bays) en het ontbreken van een klein beetje modern tintje (in de vorm van RGB lighting oid).

Als je googled op "goedkope pc kast met floppy drive bay" en je ziet dan de resultaten dan geeft dat niet voldoende genoegdoening.

Mijn YouTube Channel

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:49

br00ky

Moderator Harde Waren
Deze lijst gezien? Alle kastjes in de PW met een externe 3.5'' bay onder de 3 kilo (want je gaf aan geen loeizware case te zoeken).

[ Voor 19% gewijzigd door br00ky op 18-05-2022 21:48 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:08
ATX met 3,5" extern voor <€40

[ Voor 78% gewijzigd door Uszka op 18-05-2022 21:51 ]

• Snowwie
br00ky schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 21:47:
Deze lijst gezien? Alle kastjes in de PW met een externe 3.5'' bay onder de 3 kilo (want je gaf aan geen loeizware case te zoeken).
Ik had de pricewatch al doorgenomen. De door jou genoemde lijst zijn voornamelijk kasten die, of, niet beschikken over een een 3,5" bay of niet geschikt zijn voor een atx moederbord, met als uitzondering de Inter-Tech IT-5908, maar die kost dan ook weer bijna 60 euro. :-)
In die lijst is de Inter-Tech IT-8816 Pollux nog best wel een interessant kastje. Ik zet em op de lijst :)

[ Voor 24% gewijzigd door Snowwie op 19-05-2022 01:17 ]

Mijn YouTube Channel

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Je zou ook eventueel voor iets als de Aerocool CS-1103 kunnen gaan met een bay-adapter? Voorbeeldje, maar niet heel denderend zonder geknutsel en eigen schroeven. Mocht dat een optie zijn dan kun je eventueel ook nog voor een Sharkoon Skiller gaan mocht het je ding zijn. Misschien zijn er nog wel meer cases met twee bays die hipper zijn :)

• Snowwie
Dagion schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 08:28:
Je zou ook eventueel voor iets als de Aerocool CS-1103 kunnen gaan met een bay-adapter? Voorbeeldje, maar niet heel denderend zonder geknutsel en eigen schroeven. Mocht dat een optie zijn dan kun je eventueel ook nog voor een Sharkoon Skiller gaan mocht het je ding zijn. Misschien zijn er nog wel meer cases met twee bays die hipper zijn :)
Die Aerocool CS-1103 heb ik al eens gespot, maar ondanks het fysiek uiterlijk geven de specificaties aan dat de kast maar over één 5,25" bay beschikt. Verder loop je ook het risico dat een fdd kabel te kort is om bij het moederbord te komen als je de fdd helemaal bovenin stopt. Maar het idee met de 5,25" -> 3,5" adapter is door m'n gedachten gegaan. De Sharkoon Skiller lijkt oke, maar is met z'n 5,5kg wel een zware kast, tov de 3,8kg voor de Inter-Tech IT-8816 Pollux.

Ik ga nog even rustig een overweging maken. In ieder geval bedankt voor de input; de Aerocool is een no-go, de Sharkoon Skiller is een optie, alsmede de Inter-Tech IT-8816 Pollux.

Mijn YouTube Channel

Pagina: 1