Bij een commerciële bedrijf bepaalt de werkgever, dus die mag zelf beslissen welke interne (sturings) informatie voor de medewerkers beschikbaar is - of niet. Functiehuis valt daar onder, net als bijvoorbeeld een begroting.
Voor een bedrijf dat onder een cao valt wordt die meestal gevolgd; dat is het minimum. Meer beloning mag, maar niet gebruikelijk. Cao's zijn in het algemeen wel openbaar, alleen staat daar meestal geen functiehuis in.
Maar het de onderbouwing die je hier geeft is een prima motivatie om naar HR te sturen om de info op te vragen. Al vraag ik me af of je er iets aan zult hebben, die omschrijvingen zijn meestal vrij globaal. Daarbij: als je omhoog wilt zal daar een plek vrij moeten zijn of gemaakt moeten kunnen worden. Stap opzij zul je moeten specificeren lijkt me, je kunt niet per definitie zomaar de breedte in omdat je dat leuk lijkt. Daarbij zou ik daar een zelfde beloning en omschrijving verwachten, wellicht met een ander inhoudelijk zwaartepunt. Zet dus weinig zoden aan de dijk.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)