TVs aansluiten bij glasvezel ISP

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 25-11-2024
Na 3x met een dame van de KPN klantenservice te hebben gebeld heb ik de hoop opgegeven op een heldere uitleg. Zodoende dat ik hier een poging doe.

Inmiddels hebben wij een afgemonteerde FTU in de meterkast. De mogelijkheid om over te stappen naar een glasvezelaanbieder is er. Binnenkort gaan wij verbouwen. Ik wil graag weten hoe ik mijn TVs dien aan te sluiten in geval van glasvezel zodat ik hier in de aanleg van bekabeling rekening mee kan houden. Voor zover ik begrijp krijg ik te maken met IPTV. Mijn vragen voor nu:
  1. Ik heb nu een Ziggo kabelmodem in bridge modus. Hier hangt een R7800 router aan. Eventueel moet hier een switch bij om de TVs aan te sluiten. Die inrichting wil ik graag houden, kan dat? Liever maak ik geen gebruik van de ingebouwde router van een ISP.
  2. Ik gebruik nu CI+ modules in onze TVs. Ik heb geen ruimte voor aparte tuners/set top boxen vanwege inrichting en wil graag gewoon simpel alleen de afstandsbediening van TV gebruiken, via de software/GUI van de TVs. Internet diensten zoals YT, Netflix, enz. ontvang ik nu via WiFi. Wat zijn de aansluitmogelijkheden voor de TVs? De ingebouwde ethernet poorten van de meeste TVs zijn vaak zo bagger dat WiFi nog beter helpt.
  3. Verder heb ik iets begrepen over 'kastjes' waar dan ethernet snoeren op aangesloten moeten worden. Deze zouden een Bluetooth verbinding maken met iets. En de ethernet snoeren mogen nooit langer dan 20m zijn. Begrijp er niet veel van en heb nog nooit van een ethernet stugge installatiekabel gehoord die niet langer dan 20m mag zijn. Kan iemand bij helpen dit te begrijpen? De dame in kwestie bleef vooral benadrukken dat ze normaal €200 kosten maar dat ik ze gratis kreeg bij een abonnement.
Alvast dank voor de antwoorden.

[ Voor 3% gewijzigd door Oscar Whiskey op 18-05-2022 16:59 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vegazz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-05 11:55
Vraag 1:
Ik heb zelf geen ervaring met KPN en eigen routers, maar doorgaans kan je er een switch achter hangen die wel aan bepaalde eisen voldoet, uit mijn hoofd bijvoorbeeld igmp snooping mogelijkheid.

Vraag 2:
Zijn het smart-TV's? dan kan je simpelweg de KPN app op de android/samsung tv's zetten en kijk je via de app in plaats van via de CI module.

Vraag 3:
Ik heb geen idee wat je bedoelt met een kastje waar ethernet in gaat en bluetooth uit komt. Wellicht bedoel je een powerline ethernet oplossing, waar het internet over je stroomnetwerk wordt gemoduleerd. In theorie heel leuk, maar de praktijk leert dat het meer gedoe dan plezier oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
1: OK, dat klinkt dus als hetzelfde principe van een Ziggo kabelmodem.

2: Ja, het zijn LG smart TVs. Dan krijg je dus zelfde idee als Netflix, eerst app opstarten en 'in' de app TV kijken. Klinkt workaround-achtig maar misschien niet verkeerd.

3: Ik ook niet, maar meer duidelijkheid kon ik niet uit de uitleg halen. Ethernet of power komt er bij ons niet in als het even kan. Liever een echt bekabeld netwerk.

Dank

[ Voor 23% gewijzigd door Oscar Whiskey op 18-05-2022 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvs
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-05 16:25

kvs

KPN gebruikt IPTV (tv signaal over IP verbindingen): ethernetkabels voor het tv signaal door te geven.

Je krijgt van KPN:
  • Een modem waar de glasvezelaansluiting op aangesloten moet worden
  • Een tv-ontvanger, er moet een lan kabel tussen het modem en deze ontvanger worden aangesloten voor het tv signaal. Je kan meer tv ontvangers krijgen tegen een meerprijs. Let er op dat je switch IGMP snooping ondersteunt als je deze via de switch aansluit op het modem.
De tv ontvangers hebben een HDMI-out poort die je weer op een HDMI op je tv moet aansluiten om het beeld op je tv te krijgen. De afstandsbediening van de tv ontvangers werken via bluetooth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23:44
Meestal kunnen provider modems (anders dan ziggo) niet in bridge mode. Dankzij vrije modem keuze mag je je eigen apparatuur aansluiten maar hierop is geen uitgebreide support.

TV kijken gaat normaal gesproken met een settopbox die via ethernet kabel wordt aangesloten. Een switch kan maar lees je goed in over de benodigdheden zoals igmp snooping.

TV kijken via een app op de smart tv kan. Maar beperkt tot bepaalde modellen. Bij T-Mobile is tv goedkoper als je geen settopbox vraagt. Bij KPN neem je wel een settopbox af maar kan deze in de doos blijven als je via de app kijkt.

Mbt gebruik eigen apparatuur: waarschijnlijk kan de R7800 wel een pppoe verbinding opzetten. Dan kan je die dus blijven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:18
Oscar Whiskey schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 17:04:
1: OK, dat klinkt dus als hetzelfde principe van een Ziggo kabelmodem.

2: Ja, het zijn LG smart TVs. Dan krijg je dus zelfde idee als Netflix, eerst app opstarten en 'in' de app TV kijken. Klinkt workaround-achtig maar misschien niet verkeerd.

3: Ik ook niet, maar meer duidelijkheid kon ik niet uit de uitleg halen. Ethernet of power komt er bij ons niet in als het even kan. Liever een echt bekabeld netwerk.

Dank
Ik deed het ook zo en vind het veel fijner dan via de hdmi/box of via dvb. Voor dvb moet je ook op een “app” drukken namelijk dvb-c kanaal :)

Werkt verder prima maar je mist wel wat kanalen/functies tov de decoder. Ik mistte ze niet gelukkig :)

alternatief js lelijke decoder aan de tv hangen, twee abs en overal utp naartoe trekken voor een simpele iptv stream. Totaal idioot

Waarom wil je de router niet gebruiken?
Als je geen specifieke reden hebt zou ik hem gewoon gebruiken want gaat je een hoopop gedoe met iptv schelen. Als t je gaat om de wifi, gewoon die asus ergens neerzetten in ap mode :)

[ Voor 10% gewijzigd door laurens0619 op 18-05-2022 17:27 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:55

Speedmaster

Make my day...

Met een app op je tv kijken is wel beeldkwaliteit inleveren ten opzichten van de decoder. Bekabeling bij KPN is via utp kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:55

Honesty

kattenneus!

Wij kijken tv via een mesh systeem(deco) en dat werkt best goed je hebt dan alleen een deco kastje en een setup box per tv nodig. Ik denk dat de dame van de kpn het hier over had kost ook iets van 200 euro

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:57
Ik weet niet of/wat je nog lineair kijkt..?

Maar anders internet only abonnement met NLZiet erbij nemen? Is waarschijnlijk goedkoper, en hou je nog geld over voor een disneyplus(incl National Geographic) of Prime of Netflix etc..

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
Qua TV wil ik gewoon ouderwets de TV aan kunnen zetten en lekker zappen. In 4K als het even kan. Liever geen alternatieve oplossingen, is om de een of andere reden toch minder gemakkelijk. Het gaat me verder ook niet om kosten, maar meer omdat ik geen losse tuner/STB wil en kan plaatsen. De TVs hangen volledig weggewerkt in een nis met bekabeling door de muur. Althans daar komen ze te hangen. En dan het gedoe met twee afstandsbedieningen is ook niet fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Heb geen ervaring met IPTV, maar is het niet mogelijk vanaf een ergens in een hoekje verstopte ontvanger over het netwerk te streamen naar tv?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:41

M2M

medicijnman

Oscar Whiskey schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 20:10:
Qua TV wil ik gewoon ouderwets de TV aan kunnen zetten en lekker zappen. In 4K als het even kan. Liever geen alternatieve oplossingen, is om de een of andere reden toch minder gemakkelijk. Het gaat me verder ook niet om kosten, maar meer omdat ik geen losse tuner/STB wil en kan plaatsen. De TVs hangen volledig weggewerkt in een nis met bekabeling door de muur. Althans daar komen ze te hangen. En dan het gedoe met twee afstandsbedieningen is ook niet fijn.
Dan zit je ongeveer vast aan Ziggo en een CI+ module, of de app van de TV aanbieder.

Overigens casten wij momenteel NLZiet naar een chromecast.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
Dankje, ik ga het nog eens allemaal in overweging nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:07

nelizmastr

Goed wies kapot

M2M schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 20:25:
[...]

Dan zit je ongeveer vast aan Ziggo en een CI+ module, of de app van de TV aanbieder.

Overigens casten wij momenteel NLZiet naar een chromecast.
Klopt idd. Bij elke glasvezelaanbieder zit je aan IPTV met een apart kastje en ab tenzij je een TV hebt die de provider specifieke app aan boord heeft of kan downloaden. Wil of kan je geen settopbox plaatsen en geen first party app voor je TV? Dan moet je een chromecast of vergelijkbaar aanschaffen of op de kabel (docsis) blijven.

Ook bij xDSL zit je tegenwoordig op IPTV via ethernet met settopboxen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:18
Ik stond er hetzelfde in als jou
Maar nu met nlziet werkt het zo goed met hoop extra voordelen (begin gemist, geen reclame etc etc) dat ik wel om ben

En geen kabels meer nodig, paar megabit wifi klaar

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 04:28
Ik weet niet waar je zit, maar Jonaz en Trined leveren nog dvb-c bij glas, je hebt dan wel een ftu met twee vezels nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
nelizmastr schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 20:57:
[...]

Klopt idd. Bij elke glasvezelaanbieder zit je aan IPTV met een apart kastje en ab tenzij je een TV hebt die de provider specifieke app aan boord heeft of kan downloaden
Bij bijna elke glasvezelaanbieder. Er zijn er nog op lokale netwerken die een modem met DVB-C output hebben, en die dus lokaal weer over je coax kunnen met de voordelen die daarbij horen.

Edit: Whoops, had verder moeten lezen, wat mijn bovenbuurman dus al schreef.

[ Voor 7% gewijzigd door Sissors op 18-05-2022 22:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
hcQd schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 21:34:
Ik weet niet waar je zit, maar Jonaz en Trined leveren nog dvb-c bij glas, je hebt dan wel een ftu met twee vezels nodig.
Twee vezels is niet nodig bij GPON. Bij Jonaz moduleren ze het DBV-C signal gewoon in een andere lichtbundel die niet interfereert met de lichtbundel voor data. Gaat prima door 1 vezel heen.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJskonijn22
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16-05 09:45
Bij onze T-Mobile settopbox krijg je wel een afstandsbediening die je ook aan een TV kunt koppelen.
Zo heb je dan in ieder geval maar 1 afstandsbediening voor het aan/uit zetten van de box en tv + je kunt daarmee zappen.

Maar in mijn geval werkt dan ook alleen het aan/uit zetten van de TV. Overige opties moeten wel via de TV afstandsbediening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Oscar Whiskey schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 20:10:
Ik ben recent ook overgestapt naar KPN en voor de Tv beneden gebruik ik nu de KPN ITV app, nog makkelijker en sneller als een kastje wat mij betreft (Tv aandoen > App openen en kijken maar). Zappen e.d gaat gewoon als voorheen. Kastje van KPN zelf gebruik ik voor de Tv in de slaapkamer aangezien die te oud is voor de App.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
Rev! schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 10:54:
[...]

Ik ben recent ook overgestapt naar KPN en voor de Tv beneden gebruik ik nu de KPN ITV app, nog makkelijker en sneller als een kastje wat mij betreft (Tv aandoen > App openen en kijken maar). Zappen e.d gaat gewoon als voorheen. Kastje van KPN zelf gebruik ik voor de Tv in de slaapkamer aangezien die te oud is voor de App.
Goed om te horen!
Pagina: 1