Welke panelen bij welke omvormer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoef
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19-03 22:51
Mijn vraag
ik wil zonnepanelen op de schuur, er is ruimte voor 6 stuks als ik het doe met dual betonvoet van sunsolar. zie fotovoorbeeld van de site van sunsolar: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/45n66-64bGIRtEKLmMZwlIul8R8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oZ6Jkrs2ytqh5srlMbvN3UYq.jpg?f=fotoalbum_large
Dat is 10 graden en de lange zijde van de schuur bij mij is net als in het voorbeeld op het zuiden.
En uiteraard wil ik zoveel mogelijk vermogen opwekken. Ons verbruik is ongeveer 2700 kwh.

Ik wil het zelf monteren. Of eigenlijk moet ik dat ook wel want niemand tot nu wil op de schuur installeren. Men kijkt via google naar het dak van het huis en constateert een te kleine mogelijkheid en daarmee klaar. Ook als ik er nadrukkelijk SCHUUR bij zet.

Maar ik heb zelf te weinig kennis om een combi van omvormer en panelen bij elkaar te zoeken.

Wie kan me daarbij helpen?

Ik begrijp dat een omvormer pas aangaat bij een bepaalde spanning. Dus moeten panelen en omvormer op dat punt op elkaar worden afgestemd en op het totale vermogen van de panelen natuurlijk. En ik wil de omvormer niet horen. Ook al hangt ie in de schuur ons tuinzitje is daar ook. (en het is hier echt stil)

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16:08
Als je alles zelf wil doen en er geen verstand van hebt zou ik lekker micro omvormers gebruiken. Kun je weinig fout doen.

APS DS3-L of Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-05 20:08
Hi @snoef , jouw informatie en kennis is summier.

Hoe groot is jouw dak?
Heb je een aparte groep in de meterkast waar geen andere gebruikers opzitten?
Je wilt zo dicht mogelijk tegen je verbruik aanzitten. Dat betekent 6x500 wp minus verlies. Kun je die kwijt?
Wat is je budget?
Heb je last van schaduw?
Weet je hoe je de kabels moet leggen? Ga je voor serieel of parallel?

Ik wil je niet ontmoedigen maar er zijn veel factoren om rekening mee te houden als je dit zelf wilt doen...

[ Voor 7% gewijzigd door Griffin2k op 18-05-2022 16:33 ]

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoef
grote van mijn dak is 240cm bij 550 cm. constructie zoals op de foto en dan 3 x 2 past daar goed op.
geen schaduw, daarom ook serieel lijkt mij.
Lange ac kabel van tig meter naar meterkast, (2,5 of 4mm2?)
budget, tja wat t kost.
edit: o ja, meter kast er zijn drie groepen waar maar een, 1, apparaat op staat waarvan twee in de keuken: ik moet nog uitzoeken of ik daar een groep vrij kan spelen. Maar beter een PV verdeler of aparte groep laten aanleggen. Dus dat ik dat een na laatste stukje (want het laatste is de stekker in de omvormer steken) door electricien laat doen.

Micro omvormers: nog niet echt naar gekeken, wat zijn voor en nadelen?

[ Voor 36% gewijzigd door snoef op 18-05-2022 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:47

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

4 mooie 400wp dmegc panelen op een Solis mini 1500 omvormertje?
Heb je stroom in de schuur? Kan een lokale elektriciën eea voor je aansluiten?

Spullen op het dak sjouwen is idd niet moeilijk, en stekkers in elkaar klikken ook niet.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoef
teacher schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 17:05:
4 mooie 400wp dmegc panelen op een Solis mini 1500 omvormertje?
Heb je stroom in de schuur? Kan een lokale elektriciën eea voor je aansluiten?

Spullen op het dak sjouwen is idd niet moeilijk, en stekkers in elkaar klikken ook niet.
Dat is ongeveer het idee, veel werk kan ik zelf, voor de meterkast kan ik een elektricien vragen.
en ik heb ruimte voor 6 panelen, geen vier.
en waarom dmegc en solis?
En ik heb ook stroom in de schuur maar dat is dezelfde groep als de huiskamer. Vanwaar die vraag? om een aparte groep in de schuur te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

yes, aparte groep naar de schuur.

solis omdat de mini's lekker snel opstarten. Let wel op maximale kortsluitstroom tov de panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:02

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

snoef schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 16:58:
Micro omvormers: nog niet echt naar gekeken, wat zijn voor en nadelen?
Als je daar naar gaat zoeken kom je die ook tegen.

Kort samengevat, micro's zijn wat duurder maar met 6 panelen is het verschil minimaal.
Let wel op de spanning van je paneel zodat je daar de juiste micro voor gebruikt.

Wil je per paneel monitoring en dan heb je bij APS nog een ECU nodig (zijn niet duur) maar het werkt ook zonder, anders kan je er gewoon een eenvoudige kWh meter tussen plaatsen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Sun-solar heeft het spul allemaal liggen (al weet ik niet wat de voorraad is)
APS, betonvoeten en panelen.

Er MOET een aparte groep komen van schuur naar de meterkast.
Aftakkingen zijn niet toegestaan.
Een pv verdeler in de schuur mag, maar dan nog MOET het een aparte voedingskabel zijn vanaf de meterkast zonder aftakkingen.

[ Voor 54% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-05-2022 10:34 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snoef
Ik snapte die vraag over stroom in de schuur niet goed. Die kabel is niet echt bruikbaar want dat is gewoon een aftakking van de huiskamer. Ik ga uit van een aparte kabel naar de meterkast. En daar een aparte groep maken.

En ja sun solar heeft alles liggen maar mijn vraag is hulp bij een combinatie van omvormer en panelen, (lees openingspost nog maar eens).
Op mailtjes reageren leveranciers standaard met dat ze het druk hebben en dat het wel twee weken kan duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Vul het eens in, in sunnydesignweb
Onder de pop-up vind je het rode knopje nieuw project.

Vul lokatie in en ga verder. Als je weet welke panelen je wilt, vul je die ook in.
Intekenen niet nodig.

Belangrijk is een omvormer te nemen die de Impp aan kan van de panelen (tegenwoordig kan dat al > 12,5 Amp zijn)
En de Vmpp moet binnen bereik liggen van de omvormer.
Met 6x 400 Wp panelen rolt er een 2 of 2.5 kW omvormer uit.

De meeste 1 mppt string omvormers kunnen gewoon. (zeker bij geen schaduw)
Gaat meer om de randzaken zoals uitlezing....hoe wil je dat gaan doen en ben je tevreden met een chinese portal, die op een dag het niet meer doet, of ga je zelf loggen.
Wifi of ethernet etc.

Heb je een plaatje van de meterkast? Klinkt alsof deze erg oud is, met maar een paar groepen.
https://search.abb.com/li...umentPartId&Action=Launch

[ Voor 42% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-05-2022 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoef
Kijk, dat is nu precies wat ik bedoel @AUijtdehaag: Ik snap zo op het eerste gezicht ongeveer de helft niet van wat je schrijft. Daar moet ik me in verdiepen. (lmpt, mppt, vmpp) maar hoe meer ik me er in verdiep hoe groter het bos blijkt.
Sunnywebdesign maakt het niet makkelijker. Er zijn honderden panelen waaruit ik kan kiezen. Nog groter bos. Ik snap de verhouding vermogen paneel en omvormer.

En ik waardeer de reacties en de tijd die jij en anderen in dit forum steken. Misschien moet ik toch zelf het bos maar in.

samenvattend:
Ik wil het zelf doen tot aan de meterkast maar ik zoek iemand die voor mij een set kan samenstellen.
6 Panelen die onder een lage hoek goed hun werk kunnen doen en een omvormer die geen geluid maakt.

De meterkast: inderdaad oud: draaischijf meter en 5 groepen met smeltzekeringen en 1 kookgroep met schakelaar. Van de 5 is er een voor de wasmachine, een voor de vaatwasser en een voor de oven. En dus 2 voor de rest van het huis. Maar dat is voor de electricien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik wil het wel samenstellen voor je, maar ik ben iemand van extremen:

6x REC alpha pure-r 430 Wp (nog niet verkrijgbaar) (of sunpower max3 430 Wp, als het past)
https://www.solarquotes.com.au/blog/rec-alpha-pure-r-mb2471/
4 dual betonvoeten 7 of 10 graden
1x SMA 2.5
3x 4 mm2 vanuit de meterkast

1x abb aardlekautomaat 16A
1x nieuwe groepenkast abb haf (terugvragen via de btw teruggave panelen)

Eigenlijk kan alles wel hoor.
Huyndai hebben een iets hoger voltage en dat is altijd goed.

Het grootste probleem wat je nu hebt is verkrijgbaarheid.

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-05-2022 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Voor 6 paneeltjes is 2.5mm2 meer dan zat, ga je richting 50 meter kun je een stapje hoger (4mm2) overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Navi Jij weet zijn netvoltage al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Is haast niet relevant met zo'n kleine installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Navi je zult maar pech hebben en net alles weer bestraat.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g0yXB4U3kcGXpRXXxO_irhr8rds=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ks5o01jfWtQeySwGwbIZ9sMz.jpg?f=fotoalbum_large

Op het prijsverschil tussen 2,5 mm2 en 4 mm2 ga je ook niet failliet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoef
yes @AUijtdehaag dank. Dat bedoel ik. :)

Nou, bijna... Deze gaat pas in het najaar geproduceerd worden in Singapor dus voor die dan hier verkijgbaar is... Is dat wat je bedoeld dat je nogal van de extremen bent? :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@snoef
Kwaliteit. en geen uitbuiting van oeigoeren.
Hoge Wp per m2. Maar daar hangt ook een prijskaartje aan.
en een deze REC en Sunpower leveren een prima Vmpp voor een optimale efficiency van de string omvormer.

Als je niet persee alles eruit wilt persen kan het ook wel wat minder.
Hyundai is ook niet chinees. En kost ook de kop niet.

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-05-2022 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoef
en geen uitbuiting van oeigoeren.
zeer te waarderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-04 16:29
Navi schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:46:
[...]

Is haast niet relevant met zo'n kleine installatie.
8)7 Spanningsverlies heb je ook met een kleine installatie

Het is snel 25/30m kabel, reken de spanningsverliezen maar eens uit....

Lees dit maar eens

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robindev
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-11-2023
Ik heb net mijn installatie afgerond die enigszins vergelijkbaar is. Ik heb gekozen voor het volgende;

Aftakking vanaf hoofdschakelaar in de meterkast naar Alamat(zekering van 16A karakteristiek B, en 300mA aardlek type A).

Van daar met 6mm2(wat zwaar, maar ook niet onoverkomelijk qua prijs) YMVK 15meter kabel door slagvaste buis naar kastje in de schuur(anders YMVK-as gebruiken). Ik snap eerlijk gezegd niet waarom je bij een installatie van +2600eur zou besparen op een kabel van 74 euro. Hoe dunner de kabel, hoe groter de weerstand, en dus spanningsval. Hierdoor heb je kans dat de omvormer eerder afslaat indien de spanning in de wijk te hoog is door andere opwek. ik zou niet dunner dan 4mm2 of 6mm2 gaan voor langere afstanden.

Daar werkschakelaar en 16A automaat in kastje van hager.

Vervolgens naar een 2500W Goodwe xs(ook warmteservice) omvormer via 2.5mm2 rubberen kabel van 1 meter. (kort stukje kan wel iets dunner)

Van daar 6mm2 DC kabels met MC4 connectors naar 6 panelen van 405wattpiek (JA solar van de warmteservice). Ook op o.a. zonneschans van sun-solar.

Let op de typen connectors van de gekozen panelen/kabels/omvormer. Aansluiten van verschillende typen wordt sterk afgeraden. Dus bijv. allemaal MC4(dit was bij mij het geval). Ik heb ze voorgemonteerd bij J & M solar gekocht, daar ik geen tang heb, en slechte connectors de nummer 1 oorzaak zijn van brand bij zonnepanelen.

Als je panelen andere connectors hebben dan je DC kabels naar de omvormer, dan afknippen, en overeenkomstige connectors aanzetten bij overgang van paneel naar DC kabels naar omvormer.

Vergeet de 6mm2 aardekabel niet, die ook naar alle panelen en omvormer dienen te lopen.

Met deze keuzes lijkt bij mij iig alles te functioneren. Wel zie ik de temperatuur van de omvormer in de schuur aardig oplopen. 45 graden is niet ongewoon. let daar dus wel op dat de omvormer niet te warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoef
@Robindev super! dankje wel! goede info!

Veel uitzoek werk aan vooraf gegaan denk ik. Heb je alles zelf geinstalleerd?

Maar toch nog wat vragen if you don't mind.

Ik had nog niet eerder een werkschakelaar ertussen gezien. Is dat gewoon handig of nog een andere functie?
Je hebt de AC kabel in slagvaste buis, maar heb je die dan op een muur of hek ofzo gemonteerd tussen huis en schuur en niet ingegraven? (En ook nog de -as versie, dubbelveilig.)
En nog niet bij stil gestaan van die connectors. Dank voor de tip.

Maakt de Goodwe omvormer geluid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-05 20:08
Hi @snoef ,

Als ik dit lees: "Ik snap zo op het eerste gezicht ongeveer de helft niet van wat je schrijft. Daar moet ik me in verdiepen. (lmpt, mppt, vmpp) maar hoe meer ik me er in verdiep hoe groter het bos blijkt"
- Ben je dan niet beter af om een ZZP-er of (handige) kennis (met wat ervaring) in te roepen?

Ik was even afwezig maar zit zo de reacties door te lezen. Ik blijf het een risico vinden, maar daar mag je zelf invulling aan geven hoe je daar mee omgaat. Meer een zorg en 'caring' about fellow humans :D

Brand wil je niet hebben...

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robindev
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-11-2023
@snoef Ja, ik heb alles zelf geïnstalleerd, maar ik heb dan ook wel een elektrotechnische achtergrond, werk bij een netbeheerder, en ken enkele elektromonteurs waar ik een paar zaken bij heb gedubbelcheckt.

Een lastscheider is verplicht nabij de omvormer bij de koppeling aan het net, maar de exacte regels weet ik ook niet. Een werkschakelaar is een logische keuze om er aan te voldoen, maar ik vermoed dat enkel de 16A automaat ook afdoende was geweest. Ik had ze liggen, en het zag er zo iig netjes uit.

Bij goodwe zet je een stekker aan een kabel, die je in de omvormer prikt. Er zou een nuance kunnen zijn als je de stekker van de omvormer uit kunt trekken dat dit ook als lastscheider kan worden gezien, maar tijdens belasting/teruglevering zou dat een vlamboog kunnen trekken dus zou ik afraden.

Een (grote rode)werkschakelaar maakt het in ieder geval overzichtelijker, en zonder een schakelaar ertussen heb je bij loskoppeling ook een losbungelende kabel waar spanning op staat, wat niet heel veilig is.

Ik heb 2 omvormers, dus het zo opgelost;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h6z4rmpHtERSZESi2yV96ZoG_BY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LkO2CzwbTkaTWL0qA04sV0YX.png?f=user_large
De rode schakelaars zijn de "werkschakelaars", ernaast zit nog de 16A automaat. Vanuit de onderkant komen dan de rubberen kabels van 1 meter met de stekker die je in de omvormer stopt, en de aardekabels.

Qua kabel heb ik een YMVK-kabel in een slagvaste buis ingegraven tussen huis en schuur. De slagvaste buis is volgens mij verplicht als de kabel geen metalen mantel heeft, wat bij mij het geval is. Wanneer je YMVK-as gebruikt hoeft de slagvaste buis niet zoals ik het begrijp, en heeft dus meestal de voorkeur. Ik wilde in mijn geval toch al een dikke buis leggen waar meerdere kabels doorheen lopen, dus is het YMVK geworden.

De goodwe geeft een hoogfrequente piep tijdens levering. verder is hij wel passief gekoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoef
Ik heb bedacht dat ik micro omvormers wil gaan gebruiken. Ons zitje in de tuin is half onder een afdak aan de schuur waar ik de omvormer had gedacht. Met gevaar dat we daar zomers behalve vogels ook gepiep en gezoem van de omvormer horen. Ik begrijp dat micro omvormers geen geluid maken en ook nog andere voordelen hebben. Dus die meerprijs heb ik er dan wel voor over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoef
Met die dual betonvoet die ik wil gaan gebruiken kan ik de micro omvormers niet op het alu frame bevestigen.... en ook geen aarding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoef
Nu wordt het moeililjk voor mij. Een van de leveranciers die ik spreek zegt dat de bestaande kabel tussen schuur en meterkastgebruikt kan worden. Echter daar zit via een aantal lasdozen een huiskamer tussen! Er zit dan eigenlijk een subgroep in de schuur met een q relais van enphase. Grondkabel is een standaard 2,5 mm2 denk ik misschien wel 1,5.

Met mijn lekenkennis denk ik dat het niet kan want komt er toch op neer dat je 2400kwh pv in een stopcontact plugt. Ook al zit er een relais, aardlek en weet ik wat nog meer tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:02

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

snoef schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 15:48:
Met gevaar dat we daar zomers behalve vogels ook gepiep en gezoem van de omvormer horen
De kleinere (1 fase) omvormers zijn ook vrijwel allemaal geluidloos. Bij het in/af schakelen hooguit het geklik van een relais.
Een van de leveranciers die ik spreek zegt dat de bestaande kabel tussen schuur en meterkastgebruikt kan worden. Echter daar zit via een aantal lasdozen een huiskamer tussen!
Een PV verdeler mag inderdaad ALLEEN op een groep zonder eerdere afsplitsingen.
En buiten/grond kabel met 1,5mm² mag alleen voor verlichting of vast aangesloten (geschikte) apparatuur gebruikt worden, hier mag geen stopcontact aan vast zitten.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 06-05 19:50
Vorige maand ook zelf 5 panelen gelegd, ( Trina solar 400Wp) icm met een growatt omvormer. Kan je zeggen, deze omvormer hoor je echt niet. Op zolder hangt een Saj omvormer, daar komt aardig geluid uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoef
alles overziend ben ik er denk ik wel uit:
ik heb een offerte binnen die veelt e duur is, rest reageert gewoon niet!
dan maar zelf doen tot aan de meterkast en hopen dat er tzt iemand is die dat laatste stukje wil doen.

idee is in derdaad die
-dual beton schans 10 graden
-met 6 eurener 410wp panelen
-met iq7a mico omvomers
-met enphase standaard monitor unit
-beveilingsrelais en werkschakelaar
-4 mm2 draad naar meterkast

nog een vraagje: werkschakelaar in meterkast of bij de panelen?

Wat denken jullie ervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoef
Voor wie dit nog volgt, ik ben weer gaan twijfelen, zowel wat betreft panelen als omvormer. Panelen zouden ook Hyundai vg 410wp kunnen zijn. En als omvormer geen enphase maar APS DS3. Dat laatste nav een post ergens van @Ronald

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:02
Eurener VS Hyundai is redelijke no brainer wat mij betreft.
APS DS3 ben je voordeliger mee. Denk dat de -L wel voldoende is met 385VA per paneel. Dat is al meer dan iq7a

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoef
Ronald schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 15:33:
Eurener VS Hyundai is redelijke no brainer wat mij betreft.
APS DS3 ben je voordeliger mee. Denk dat de -L wel voldoende is met 385VA per paneel. Dat is al meer dan iq7a
Dank @Ronald je had deze ook ergens gepost en bij mij komen ze dus wel in landscape. Maar wel op een duo schans is het idee dus geen schaduw van een voorgaande rij. Maar voor alle zekerheid dacht ik misschien... en toen begon het twijfelen weer.

(Nu ook een aanbod met dmecg, tis echt een oerwoud om in te verdwalen die pv markt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Op schans geen probleem.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoef
@Ronald toch ben ik niet gerustgesteld. Nu in de zomer is het geen probleem maar in de winter waarschijnlijk wel. De panelen liggen op de schuur achter het huis. In de winter duurt het langer voor de zon boven het huis uitkomt en zal dus de eerste rij van 3 panelen eerst nog schaduw hebben van het huis van de buren. En dus lange tijd niets doen. Dus dan toch Eurener?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

In de wintermaanden is je maandopbrengst hetzelfde als 3 dagen mei, dus daar zou ik mee weinig zorgen om maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoef
teacher schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 10:02:
In de wintermaanden is je maandopbrengst hetzelfde als 3 dagen mei, dus daar zou ik mee weinig zorgen om maken.
Als je alles naar beneden afrond op die manier krijg je nooit een optimale installatie. Ik neig nu toch naar die Eurener. Of weet je een beter (niet chinees) paneel kwa prijs/wp zonder die nadelige werking van Hyundai?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@snoef In december pakte ik maar liefst 57kWh voor de hele maand: https://pvoutput.org/list...=84236&t=m&est=0&gs=0&v=1

Paar dagen terug pakte ik bijna 48kWh in een dag... https://pvoutput.org/intr...503&sid=84236&dt=20220603

Optimaliseren voor de winter moet je gewoon echt niet doen.

Het is ook niet dat ze niets doen met een reepje schaduw... Het vermogen neemt geleidelijk af naarmate een groter deel van de shingle-strip schaduw ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoef
Kom ik nog zoiets tegen als fillfactor: hoe hoger hoe beter. Beter met strooi licht.
Hyundai 75%
Eurener 80%

En Hyundia panelen worden gemaakt in China ook al is het en Z Koreaans bedrijf.

[ Voor 6% gewijzigd door snoef op 11-06-2022 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalti
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-07-2024
Wie kan mij adviseren? Ik heb een aanbod liggen voor 10 panelen (Longi LR5-54HPB-405M Black), dus 4050WP. Met een omvormer GW3000D-NS. De aanbieder is van mening dat deze omvormer hiervoor geschikt is, maar ik twijfel hieraan. O.a. omdat het max DC-vermogen van de omvormer volgens GoodWe 3900w is. Ik heb hier geen goed gevoel bij. Indien ik de 3600-versie wil betaal ik een meerprijs van €200,-. Wat is jullie advies?
Pagina: 1