Hoi,
Toen we nog vaste kWh prijzen hadden, was salderen heel simpel.
Na een jaar kijk je naar wat je van het net hebt opgenomen, daar trek je de teruglevering van af, dat vermenigvuldig je met de kWh prijs en je weet wat je over het hele afgelopen jaar moet betalen.
Maar nu ga ik binnenkort over op een variabel contract.
Mijn leverancier biedt geen vaste contracten meer.
Nu zat ik na te denken, de saldering wordt aan het eind van het jaar toegepast, maar tegen welk tarief?
Stel het is mei en ik lever meer terug aan het net dan wat ik opneem, zeg 500kWh.
De kWh prijs is in mei 50 cent.
Krijg ik dan 500 x 50 cent terug?
Of wordt die extra 500kWh uitgesmeerd over de maanden daarna, waarin het tarief weer anders is?
Ik denk niet dat ik 500 x 50 cent terug krijg, want misschien heb ik aan het eind van de rit over het hele jaar wel meer teruggeleverd dan ik heb opgenomen en dan krijg je voor het teveel geleverde slechts 5-9 cent per kWh terug.
Lastig, denk ik, dus ik klim in Twitter, zie hier het resultaat.
----------------------------------------------------------------------------------------------
Ik:
Stel, in 1 jaar tijd:
Ik wek op: 7000kWh
Ik verbruik direct: 2000kWh
Ik lever terug: 5000kWh
Ik neem op van het net: 6000kWh
Ik heb dan netto 1000kWh van het net opgenomen, maar tegen welk tarief wordt dat berekend als
de tarieven continue veranderen?
----------------------------------------------------------------------------------------------
Leverancier:
Het wordt dan gesaldeerd van het verbruik af en je betaalt dan alleen voor die 1000 kWh met
de verschillende tariefperiodes.
Ik:
Hoe dan en tegen welk tarief?
Mijn meter geeft de meterstanden niet automatisch door, dus het is niet bekend hoeveel ik in
welke periode heb opgenomen.
Feit is alleen dat dat in de winter meer is dan in de zomer.
Leverancier:
Dan is het sowieso raadzaam om bij elke tariefwijziging je meterstanden door te geven in Mijn
Eneco of de app.
Dan betaal je in ieder geval voor het daadwerkelijke verbruik wat er in betreffende maand is
geweest. Saldering vind plaats op de jaarnota.
Ik:
Dat is deels duidelijk, want tegen welk tarief wordt er dan gesaldeerd?
Het tarief van maand 1, maand 2, maand 3, welke?
Leverancier:
Saldering vind plaats op de jaarnota tegen de dan geldende tarieven
Ik:
Mijn tariefsperiode is van mei tot mei.
Dus als 1kWh in mei-juni-juli, zoals nu, zo'n 45 cent kost, maar volgend jaar mei is dat weer
22 cent, dan moet ik het hogere tarief van 45 cent betalen en ik krijg maar 22 cent voor de
teruglevering?
Leverancier:
Verbruik wordt wel afgerekend met werkelijke tarieven. Saldering vind plaats op de jaarnota
tegen de dan geldende tarieven. Het is belangrijk dat wij bij de aanpassing van de tarieven
meterstanden hebben. Hebben wij deze niet dan wordt er een schatting gemaakt
Ik:
Klinkt mij zeer oneerlijk in de oren, want als ik in 1 jaar 7000kWh opwek, 3500kWh teruglever
aan het net en 3500kWh opneem van het net, dan moet ik met de huidige saldering op 0 uitkomen,
maar als het tarief in mei volgend jaar lager is dan nu, dan moet ik alsnog bijbetalen.
Leverancier:
nee dan betaal je voor verbruik van 0 dus niets
Ik:
Maar u zegt:
Verbruik wordt wel afgerekend met werkelijke tarieven. Saldering vind plaats op de jaarnota
tegen de dan geldende tarieven.
Als ik gedurende het jaar 3500kWh opneem a 45 cent en er wordt gesaldeerd voor 3500kWh a 22
cent, dan kom ik niet op 0 uit.
Leverancier:
In dit geval is mijn advies om ons duurzaam afdeling te bellen. wellicht dat mondelinge uitleg
wat beter is :-)
Ze zijn bereikbaar op 088 8 955 955
Ik:
Dank u.
Leverancier:
Graag gedaan :-)
Ik heb dat nummer gebeld en men weet mij daar alleen te vertellen dat de tarieven per 3 maanden
worden aangepast en dat men nu nog niet weet hoe hoog de teruglevertarieven zullen zijn.
Wat ik ook vraag, het antwoord is steeds:
Dat gaat per 3 maanden.
Er is geen duidelijkheid.
Is er iemand in de zaal die wel weet hoe het zit?
Iemand die bij een energieleverancier werkt?
Toen we nog vaste kWh prijzen hadden, was salderen heel simpel.
Na een jaar kijk je naar wat je van het net hebt opgenomen, daar trek je de teruglevering van af, dat vermenigvuldig je met de kWh prijs en je weet wat je over het hele afgelopen jaar moet betalen.
Maar nu ga ik binnenkort over op een variabel contract.
Mijn leverancier biedt geen vaste contracten meer.
Nu zat ik na te denken, de saldering wordt aan het eind van het jaar toegepast, maar tegen welk tarief?
Stel het is mei en ik lever meer terug aan het net dan wat ik opneem, zeg 500kWh.
De kWh prijs is in mei 50 cent.
Krijg ik dan 500 x 50 cent terug?
Of wordt die extra 500kWh uitgesmeerd over de maanden daarna, waarin het tarief weer anders is?
Ik denk niet dat ik 500 x 50 cent terug krijg, want misschien heb ik aan het eind van de rit over het hele jaar wel meer teruggeleverd dan ik heb opgenomen en dan krijg je voor het teveel geleverde slechts 5-9 cent per kWh terug.
Lastig, denk ik, dus ik klim in Twitter, zie hier het resultaat.
Ik:
Stel, in 1 jaar tijd:
Ik wek op: 7000kWh
Ik verbruik direct: 2000kWh
Ik lever terug: 5000kWh
Ik neem op van het net: 6000kWh
Ik heb dan netto 1000kWh van het net opgenomen, maar tegen welk tarief wordt dat berekend als
de tarieven continue veranderen?
Leverancier:
Het wordt dan gesaldeerd van het verbruik af en je betaalt dan alleen voor die 1000 kWh met
de verschillende tariefperiodes.
Ik:
Hoe dan en tegen welk tarief?
Mijn meter geeft de meterstanden niet automatisch door, dus het is niet bekend hoeveel ik in
welke periode heb opgenomen.
Feit is alleen dat dat in de winter meer is dan in de zomer.
Leverancier:
Dan is het sowieso raadzaam om bij elke tariefwijziging je meterstanden door te geven in Mijn
Eneco of de app.
Dan betaal je in ieder geval voor het daadwerkelijke verbruik wat er in betreffende maand is
geweest. Saldering vind plaats op de jaarnota.
Ik:
Dat is deels duidelijk, want tegen welk tarief wordt er dan gesaldeerd?
Het tarief van maand 1, maand 2, maand 3, welke?
Leverancier:
Saldering vind plaats op de jaarnota tegen de dan geldende tarieven
Ik:
Mijn tariefsperiode is van mei tot mei.
Dus als 1kWh in mei-juni-juli, zoals nu, zo'n 45 cent kost, maar volgend jaar mei is dat weer
22 cent, dan moet ik het hogere tarief van 45 cent betalen en ik krijg maar 22 cent voor de
teruglevering?
Leverancier:
tegen de dan geldende tarieven. Het is belangrijk dat wij bij de aanpassing van de tarieven
meterstanden hebben. Hebben wij deze niet dan wordt er een schatting gemaakt
Ik:
Klinkt mij zeer oneerlijk in de oren, want als ik in 1 jaar 7000kWh opwek, 3500kWh teruglever
aan het net en 3500kWh opneem van het net, dan moet ik met de huidige saldering op 0 uitkomen,
maar als het tarief in mei volgend jaar lager is dan nu, dan moet ik alsnog bijbetalen.
Leverancier:
nee dan betaal je voor verbruik van 0 dus niets
Ik:
Maar u zegt:
tegen de dan geldende tarieven.
Als ik gedurende het jaar 3500kWh opneem a 45 cent en er wordt gesaldeerd voor 3500kWh a 22
cent, dan kom ik niet op 0 uit.
Leverancier:
In dit geval is mijn advies om ons duurzaam afdeling te bellen. wellicht dat mondelinge uitleg
wat beter is :-)
Ze zijn bereikbaar op 088 8 955 955
Ik:
Dank u.
Leverancier:
Graag gedaan :-)
Ik heb dat nummer gebeld en men weet mij daar alleen te vertellen dat de tarieven per 3 maanden
worden aangepast en dat men nu nog niet weet hoe hoog de teruglevertarieven zullen zijn.
Wat ik ook vraag, het antwoord is steeds:
Dat gaat per 3 maanden.
Er is geen duidelijkheid.
Is er iemand in de zaal die wel weet hoe het zit?
Iemand die bij een energieleverancier werkt?