Nieuwe router voor mijn situatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berendbotje050
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19-05-2022
Goedemiddag!

Ik heb een misschien wat ingewikkeld probleem met mijn internetverbinding en ik hoop dat ik hier wat advies zou kunnen krijgen. Ons internet valt regelmatig weg. Nou delen wij dit internet met de buren. Zij hebben in hun meterkast een ziggo modem staan en vanuit daar gaat er een kabel naar boven naar onze eigen router (ASUS RT-N12e 300Mbps). De WiFi wordt dan versterkt dmv TP link mesh hubs. Nou zijn wij wel klaar met elke keer die router resetten/de buren vragen om de modem te resetten etc.
Wij denken zelf dat het met onze goedkope router te maken heeft, maar weten dit niet zeker.
Dat het aan hun modem ligt lijkt mij onwaarschijnlijk, dus dan zou het nog de kabel kunnen zijn?
Zelf een modem aanschaffen was niet mogelijk doordat onze studentenkamers geen hoofdaansluiting hebben en zijn daarom afhankelijk van de onderburen. (Je zou wel een kabel kunnen laten trekken maar dat was een dure grap)

Heeft iemand een idee waar het probleem kan liggen en wat een geschikte oplossing zou kunnen zijn?
Uiteraard sta ik open om verdere vragen te beantwoorden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-05 15:42
Ga er maar vanuit dat het aan de router ligt. Hoeveel apparaten zijn erop aangesloten?
Gezien het nog een 300Mb router is, lijkt mij deze ook al ettelijke jaren oud en toe aan vervanging.

Verder is het natuurlijk ook niet ideaal om daarna verder te gaan met TP link Mesh Hubs. Welk type gebruiken jullie hier in? zijn de hubs ook weer draadloos met elkaar verbonden?
Mij lijkt dat er veel interferentie is in een kleine ruimte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:44
Hebben de buren op het moment dat jij problemen hebt ook problemen? indien ja, probleem ligt waarschijnlijk niet bij jou, indien nee probleem ligt waarschijnlijk bij jou.

Als het probleem bij jou ligt dan moet je ook nog gaan testen of het aan de TP links ligt of aan de ASUS router.

Overigens is het Ziggo modem al een router en je hebt in principe geen router nodig alleen access points voor wifi.
Hoe heb je de kabel vanaf de ziggo router aangesloten op je eigen router? Toch niet in de WAN poort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berendbotje050
Bazvv schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:35:
Hebben de buren op het moment dat jij problemen hebt ook problemen? indien ja, probleem ligt waarschijnlijk niet bij jou, indien nee probleem ligt waarschijnlijk bij jou.

Als het probleem bij jou ligt dan moet je ook nog gaan testen of het aan de TP links ligt of aan de ASUS router.

Overigens is het Ziggo modem al een router en je hebt in principe geen router nodig alleen access points voor wifi.
Hoe heb je de kabel vanaf de ziggo router aangesloten op je eigen router? Toch niet in de WAN poort?
Nee ik hoor de buren nooit over problemen als wij die hebben, dus daarom dacht ik ook dat het aan ons zal liggen.

De kabel zat wel in de WAN poort, is dit niet aan te raden? Het heeft wel een tijd zo gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berendbotje050
sjtienuh schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:30:
Ga er maar vanuit dat het aan de router ligt. Hoeveel apparaten zijn erop aangesloten?
Gezien het nog een 300Mb router is, lijkt mij deze ook al ettelijke jaren oud en toe aan vervanging.

Verder is het natuurlijk ook niet ideaal om daarna verder te gaan met TP link Mesh Hubs. Welk type gebruiken jullie hier in? zijn de hubs ook weer draadloos met elkaar verbonden?
Mij lijkt dat er veel interferentie is in een kleine ruimte
Bedankt voor je antwoord.

Wij gebruiken 2 PC’s 3 telefoons en 3 laptops. Is misschien wel wat veel voor die oude router. Wij zaten al te overwegen om een nieuwe aan te schaffen, maar dan heb je ook weer zoveel keus. Zijn er specifieke dingen waar je op moet letten?

Verder hebben wij de AC1200 mesh hubs die inderdaad ook met elkaar verbonden zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:18
waarom stop je niet die kabel van de buren direct in de ac1200 (deco m4 denk ik dat je bedoelt?)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berendbotje050
laurens0619 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:52:
waarom stop je niet die kabel van de buren direct in de ac1200 (deco m4 denk ik dat je bedoelt?)
Hi, ik heb dit net geprobeerd en het werkt erg goed. Alleen is er nu geen grote kans dat alles erg snel overbelast raakt aangezien wij nu met ook met hun modem zijn verbonden? Een router verdeelt de last toch, dus als je die weg haalt lijkt mij dat die verbinding sneller overbelast raakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-05 15:42
Berendbotje050 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 16:05:
[...]

Hi, ik heb dit net geprobeerd en het werkt erg goed. Alleen is er nu geen grote kans dat alles erg snel overbelast raakt aangezien wij nu met ook met hun modem zijn verbonden? Een router verdeelt de last toch, dus als je die weg haalt lijkt mij dat die verbinding sneller overbelast raakt.
Nee zoals je het nu hebt aangesloten is een betere oplossing, anders krijg je apparaat op apparaat op apparaat. Meer communicatie tussen alles en meer druk op het netwerk. Het Asus beestje kon dit gewoon niet meer aan. Ik zou het via de Deco's laten lopen en geen verdere investeringen erin doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Alle verkeer van en naar internet gaat toch over die Ziggo modemrouter, dus de last daarvoor is exact hetzelfde. Bovendien kan de Deco M4 ook als router fungeren als je dat graag wilt (sterker nog, dat is z'n defaultinstelling, waarschijnlijk draai je het al zo...).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:44
[...]

Het is over het algemeen niet aan te raden twee routers achter elkaar te gebruiken.
Stel je voor dat je een applicatie hebt die via UPNP op de router een bepaalde port probeert te forwarden naar een intern apparaaat zal dat niet lukken omdat je router niet direct aan het internet hangt maar aan een andere router.
De functie van een router is routeren tussen het interne LAN en het externe WAN (via NAT), niet het verdelen van verkeer.

Het voordeel wat je dan weer wel had is dat je buren in principe niet bij je apparaten in je netwerk kunnen komen. Andersom kan jij wel apparaten in hun netwerk benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:18
[...]

Zoals hierboven al gezegd is helemaal geen prob
Zou hem wel in router mode idd zetten maar dat is vooral dat de buren niet bij je apparaten kunnen

2x router achter elkaar is geen prob

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berendbotje050
Bedankt voor de reacties iedereen! Heeft me erg geholpen
Pagina: 1