HDMI signaal TV instabiel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaphuA
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-09 22:00
Hoi!

Ik heb een PC met een pricewatch: Sapphire Nitro+ Radeon RX 570 8GD (11266-09) met HDMI aangesloten op een pricewatch: Samsung QLED Q70A 55" Zwart.

Dit werkt vaak goed. Echter gebeurt het helaas regelmatig dat het ergens in die verbinding spaak loopt en de TV wisselt naar het scherm met de melding dat er geen apparaat aangesloten is. Het enige wat dan helpt is de PC uit-forceren en opnieuw aanzetten - dan komt het beeld tijden opstarten weer terug. De TV uit-/inschakelen werkt dan niet.

De PC wordt voornamelijk als game/media apparaat gebruikt. Opvallend is dat het probleem (volgens mij) nooit voorvalt op het moment dat er gegamed of iets gekeken wordt. Hoe langer de PC 'niets' doet, hoe groter de kans dat dit voorkomt. Ik kan er verder geen touw aan vastknopen - het gebeurt bijvoorbeeld niet constant bij/tijdens/na slaap modus van de PC, maar lijkt redelijk willekeurig.

Een andere HDMI-kabel en een herinstallatie van Windows hebben niet geholpen.

Bij het aansluiten van een laptop lijkt het probleem niet op te treden.

Mijn vermoeden is dat het probleem in mijn PC zit. Ik weet echter niet hoe ik het probleem verder kan onderzoeken / oplossen.

Heeft iemand hier misschien een idee?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 30-09 15:37

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Heb je wat completere specs van je PC?

Het eerste wat in mijn opkomt is een EMC probleem. Als het probleem probabilistisch van aard is en voornamelijk voorkomt bij lage load, zegt mijn intuitie dat je het daar moet zoeken.

- Maak je gebruik van stopcontacten met randaarde?
- Is je TV aangesloten aan COAX uit de muur?
- Welke voeding gebruik je? Vandaar mijn vraag naar je specs. Sommige voedingen dealen niet zo goed met lage loads.
- Heb je in de buurt van dit systeem draadloze apparatuur staan, of verbruikers van veel stroom? Beperk jezelf niet tot je eigen woning, de magnetron van de buurman kan net zo goed het probleem zijn.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaphuA
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-09 22:00
Thanks voor je reactie! De lijst met specs staat onderaan.

- Er is geen randaarde (op geen enkel stopcontact in de woonkamer).
- De TV is niet aangesloten op COAX. Enkel stroom, ethernet en HDMI.
- Er staat in huis alleen een soundbar in de buurt. Of de buren een kernreactor hebben staan durf ik niet te zeggen.

Ik vind het in ieder geval een interesante suggestie. Ik vraag mij af hoe ik dit kan bevestigen / wat ik het beste kan doen?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenASRock A320M-DGS€ 62,76€ 62,76
1VideokaartenSapphire Nitro+ Radeon RX 570 8GD (11266-09)€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCooler Master Silencio 352€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16S-8GISB€ 31,13€ 31,13
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 52,77€ 52,77
1Solid state drivesCrucial BX500 480GB€ 45,10€ 45,10
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 1TB€ 109,76€ 109,76
Totaal€ 301,52