Krakende (dichte) trap verhelpen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:20
Goedendag!

Mijn onderste trap kraakt. Sommige treden een beetje, de onderste 2 extreem (sinds we een bank naar boven hebben getild, dus ik gok vooral door te veel gewicht erop). Bij die twee treden kun je gewoon een beetje wiegen en dan kraakt het. Zelfs mijn kat kan niet geruisloos eroverheen, haha. Ik weet inmiddels veel van wat mogelijk is, maar laat het het liefst door een pro fixen. Een timmerman was hier dus vanochtend en kwam met andere adviezen dan ik zelf had bedacht. Daarom hier een sanity check.

Hij zou goede schroeven achterin de treden draaien en denkt dat dat al veel geluid verhelpt. Als dat niet voldoende is, wilde hij nog bij (sommige) treden de ruimte tussen trede en stootbord opvullen, via de voorkant. De kosten vielen me mee, de uren die hij aangaf ook, maar ik had verwacht dat hij met steunlatten aan de achterkant zou komen en eventueel opspanschroeven via de bovenkant.

Klinkt zijn plan van aanpak OK? Hopelijk bieden de foto's genoeg houvast, en op de tekening kun je zien waar die spijkers zitten die hij wil verstevigen, en waar ik juist de meeste beweging/geluid waarneem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v59y3JL1O9n1BKuNOssEhCN9Fdo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zZMC8FvKB2ndCIFEgnVMhHAM.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0_wE4GaasaPRdRvhKBxACCsBrxM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jq3yd40D02Bt88tivfdLRtjD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f5Fsl5VUg3tt7e_-zAW_R2dMWhY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nJNohjs3XIFcsUQYe8wv1wJR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

TVP, want die trap en dat probleem heb ik ook.

De onderste treden kraken nadat je erop hebt gestaan, dus als ze weer omhoog veren. Bij jouw rode cirkel, in het midden van de trede.

Mijn idee zou zijn om er een schroef of twee verticaal naar beneden in te draaien.

[ Voor 17% gewijzigd door CodeCaster op 18-05-2022 14:15 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
De treden zijn gespijkerd en zijn losser gaan zitten. Het advies van de timmerman (goede schroeven indraaien) zou kunnen helpen, ik heb het zelf bij een soortgelijke trap ook gedaan.
Maar een trap waar eenmaal beweging in zit zal (ook nadat er extra schroeven ingedraaid zijn) na verloop van tijd (bij mij was dat na 2 jaar) waarschijnlijk weer gaan kraken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:53

Reinier

\o/

Ik heb dit ooit verholpen door wigjes te slaan aan de achterzijde van de trap, tussen stootbord en trede. Je zet dan de trede iets omhoog en die kan dan niet meer bewegen/veren. Muisstille trap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:38

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Voordat je moeilijk gaat doen, spuit gewoon eens wat teflonspray in de naden, dat heeft bij mij ook geholpen en ik denk dat die trap bij heel veel huishoudens voorkomt ;)

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
@CodeCaster Dat is precies wat er is inderdaad. Je kan ook een beetje wiegen op de onderste treden en een trapconcertje maken. De andere kraken alleen als je eroverheen stapt (en vind ik minder erg). Jij denkt dus net als ik ook vooral aan opspanschroeven? Enige wat me dan lastig lijkt, is dat het stootbord maar iets van 12mm dik is. Dan moet je wel nauwkeurig werken.

@Yaksa Hij zegt dat het een uurtje werk is en rekent daar ook een uurtje werk voor dan. Jij denkt dus dat ik daar best 2 jaar blij mee kan zijn? Wat heb je daarna eraan gedaan, toch andere oplossingen?

@Reinier Hm. Ik heb al wel zitten klooien met reservetegels onder die stootborden klemmen, haha. Maar jij hebt dus wigjes tussen het stootbord en de onderkant van een trede (bij mij de rode cirkel op de tekening, maar via de achterkant) gepropt. Nog steeds tevreden en wat heb je erin gepropt?

Thanks voor de snelle reacties sowieso. :)

Edit: @DukeBox Is dat geen symptoombestrijding? En waar spuit ik dat dan allemaal bij die onderste twee concertveroorzakers, haha?

[ Voor 6% gewijzigd door ap3nr0ts op 18-05-2022 14:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Reservetegels? Oh, niet wat in je tuin ligt gok ik :)

Het werkte prima, maar na anderhalf jaar o.i.d. ben ik verhuisd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
Tegels van de badkamer en hal van vorige bewoner. Gewoon wat er lag. Gestapeld op een flinke pot latex. :+ (Was meer een test.) Maar ik heb ook niet het gevoel dat die spijkers erg los zitten en speling veroorzaken. Ik gok juist dat ik die rode ruimte op mijn tekening van een oplossing moet voorzien. Daarom was ik verbaasd door het aanbrengen van extra schroeven op een plek die mij nog best stevig aanvoelt.

Ik ben echter een totale leek die vooral op Google zoekt naar ideeën.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Een flinke volwassen persoon op de trede zetten zodat er wat kracht op de trede komt. Daarna het stootbord met voldoende schroeven (geen spijkers) vastzetten. Weg is je gepiep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
sypie schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 14:30:
Een flinke volwassen persoon op de trede zetten zodat er wat kracht op de trede komt. Daarna het stootbord met voldoende schroeven (geen spijkers) vastzetten. Weg is je gepiep.
Voor mijn duidelijkheid: vastzetten met bijvoorbeeld schroeven naast de spijkers die er al zitten, of juist aan de bovenkant waar de trede nu alleen op ligt voor zover ik kan beoordelen? Want als ik je goed begrijp, moet ik dat uurtje dat die timmerman dan dus wil komen gewoon op een trede voor hem gaan staan terwijl hij staat te schroeven, bij de blauwe cirkel van mijn plaatje dus.

[ Voor 3% gewijzigd door ap3nr0ts op 18-05-2022 14:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

ap3nr0ts schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 14:26:
Edit: @DukeBox Is dat geen symptoombestrijding? En waar spuit ik dat dan allemaal bij die onderste twee concertveroorzakers, haha?
Ja en nee.. hout werkt nou eenmaal.

Ik denk dat extra schroeven/spijkers uiteindelijk ook symptoom bestrijding zijn, de delen die langs elkaar werken blijven gewoon.

Bij mij zit mijn vloerverwarming verdeler direct onder de onderste 5 treden waardoor het hout naar verhouding meer werkt dan andere delen. Ik merkte dat wanneer het kouder is het meer kraakte (meer speling denk ik) dus heb gewoon het tuitje (met een stukje keukenrol er omheen om spatten te voorkomen) op de kieren gezet en daar ingespoten, na een paar dagen kraakte het vrijwel niet meer.

Overigens had ik het ook vanaf de andere kant ingespoten maar dan moet je wel heel goed opletten dat je niet sprayed, mijn trap was een paar dagen gladder dan een ijsbaan ;)

Ik zat ook te denken om een hoekprofiel aan de onderkant over de hoeken heen vast te kitten en aan de zijkanten vastschroeven zodat het minder doorzakt maar dat is uiteindelijk niet nodig geweest.

[ Voor 16% gewijzigd door DukeBox op 18-05-2022 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
@DukeBox Hm. Thanks. Hoe erg was het kraken bij jou dan? Dat je het doorbuigen van een lange trede lichtjes hoort, vind ik prima. Dat gebeurt bij de open trap in de woonkamer ook. En jij hebt dus WD40 basicallyt in alle naden vanaf de achterkant in je trap gespoten? Doe je dat regulier of 1x gedaan? Het gaat mij voor 75% om die onderste 2/3 treden namelijk, die echt blijven zingen als je erop staat en van die klikjes geven als je een trede verder gaat. Daarom twijfel ik nog licht over het toepassen van smeer als een timmerman er volgende week misschien wat houtlijm of kit in wil spuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Voor een uurtje werk zou ik er niet zoveel contra-onderzoek aan plegen.. alsof je de timmerman niet vertrouwd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
DukeBox schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 14:21:
Voordat je moeilijk gaat doen, spuit gewoon eens wat teflonspray in de naden, dat heeft bij mij ook geholpen en ik denk dat die trap bij heel veel huishoudens voorkomt ;)
Is een korte termijn oplossing en daarna weer een keer schilderen kun je dan op de plekken waar teflon zit wel vergeten.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

ap3nr0ts schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:10:
@DukeBox Hm. Thanks. Hoe erg was het kraken bij jou dan? Dat je het doorbuigen van een lange trede lichtjes hoort, vind ik prima. Dat gebeurt bij de open trap in de woonkamer ook.
Ik had 3/4 tredes als ik daar 's nachts op ging staan was meteen iedereen wakker (bij wijze van spreken). Je zag dat daar de kieren ook groter waren (als ik het licht in de trapkast aanliet kon ik het er een beetje doorheen zien).
En jij hebt dus WD40 basicallyt in alle naden vanaf de achterkant in je trap gespoten?
Zover ik weet is niet alle WD40 het zelfde, zolang het op basis van PTFE / teflon is. Dat smeert, trekt in de kieren maar trekt geen vuil aan.

Maar nogmaals, ik zeg niet dat dat dé oplossing is het is alleen wel wat minder impact dan dingen vast spijkeren/schroeven e.d.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Hier nog even mijn wig-oplossing:

Het waren wigjes zoals deze: https://www.praxis.nl/ver...-houten-wig-32pcs/5126842

Die heb ik aan de achterzijde tussen trede en stootbord gelagen, een klein stukje maar, om de paar mm verticale speling die de lawaaitreden hadden op te vullen. De treden kwamen daardoor vast te zitten en kraakten niet meer. Ik geloof niet dat ik schroeven en/of spijkers heb gebruikt.

Zoiets dus. Mooie Paint-skills he? Roze = hamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P6zflu_9d9zCudKGZOk41TsBRz0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aCoLYE1q798SmiUNknHyL8O2.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:13
Iemand op de krakende trede laten staan en het stootbord van achter met veel schroeven vast zetten (stuk of 5)
Afkitten van de naden tussen trede en stootbord doet ook wonderen.
Onze trap is een stuk stiller geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:31
Zoek eens op de term 'kraaklat', dan vind je diverse oplossingen om dit probleem te tackelen.

De tip van teflonspray die hierboven werd genoemd zou ik niet doen, dan kom je in de problemen als je de trap ooit nog eens wil verven. Teflonspray en verf gaat niet zo lekker samen.

Heb zelf dit probleem ook met een dichte trap, maar kan er van de achterkant niet bij helaas. Als iemand een goede tip heeft om mijn trap stiller te krijgen?

[ Voor 31% gewijzigd door ThinkPad op 18-05-2022 15:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:53
Hier hetzelfde gehad, ik heb bij alle krakende treden ( welke dus ook zeker een paar mm invoerden) rampamoeren erin gedraaid.

2 stuks per trede, op 40 uit elkaar. 20cm vanuit het midden
Met de speedboor een stukje verdiept in de rode cirkel op jouw schets. Vervolgens het gat voorgeboord tot op het stootbord.

Rampamoer erin gedraaid zodat de trede middels de rampamoer weer netjes steunt op het stootbord. Vervolgens beide gaten vol laten lopen met bruislijm.

Treden zitten nu mooi vast en ik hoor niks meer en beweging is er ook uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
@ThinkPad Kraaklatten dacht ik zelf ook aan inderdaad. Ik snap wat @mierenfokker zegt, maar daarom vraag ik het hier eens. Ik had verwacht dat die timmerman daar ook mee zou komen. De "lichtere/goedkopere" oplossing verbaasde me. :P

@3dmazter En ik vroeg het net aan iemand anders volgens mij: waar sla je de schroeven dan in: bij het blauwe punt op mijn tekening of met een latje bij het rode? Dan snap ik het helemaal.

@S-te-fan Dat was het alternatief voor kraaklatten dat ik in gedachten had inderdaad. Beetje jammer dat mijn pa de trap net geschilder heeft, maar ik hoopte dat zoiets misschien net onder die trapmatten kon nog (56 centimeter breed).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:13
@3dmazter En ik vroeg het net aan iemand anders volgens mij: waar sla je de schroeven dan in: bij het blauwe punt op mijn tekening of met een latje bij het rode? Dan snap ik het helemaal.
Schroeven bij het blauwe punt.
Eventueel een extra latje aan de binnenkant met schroeven bij het rode punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:53
@ap3nr0ts met de gaten 40cm uit elkaar past dat dus makkelijk onder de matten.
Maar die matten zitten vaak ook goed vast toch, dus wellicht eerst vanaf de achterkant proberen? Anders kun je altijd nog dit toepassen.

Ik had de trap juist helemaal kaal (zat vloerbedekking op) en de onderkant was net geschilderd. Dus vandaar dat dit mijn “makkelijkste” oplossing was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
S-te-fan schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:44:
@ap3nr0ts met de gaten 40cm uit elkaar past dat dus makkelijk onder de matten.
Maar die matten zitten vaak ook goed vast toch, dus wellicht eerst vanaf de achterkant proberen? Anders kun je altijd nog dit toepassen.

Ik had de trap juist helemaal kaal (zat vloerbedekking op) en de onderkant was net geschilderd. Dus vandaar dat dit mijn “makkelijkste” oplossing was.
Ik heb ze toevallig zelf erop geplakt afgelopen weekend. Eentje vond ik net niet recht zitten en gisteren verwijderd. Halve laag verf eraf, maar hij ging nog wel terug. Ik zou dat dus nog wel kunnen doen met wat moeite, en ze dan desnoods met nieuw dubbelzijdig tape nog beter kunnen bevestigen dan ze al zaten. Maar thanks. Ook een interessante optie. :)

@3dmazter Dank! Dan ga ik die timmerman maar zijn beste gooi naar mijn trap laten doen. Ik lees hier in ieder geval nergens dat extra schroeven in het blauwe gedeelte een slecht idee is. Eerder de vraag of het genoeg is (wat de timmerman zelf ook al aangaf). Dan kan ik altijd nog met extra opspanschroeven aan de slag (een idee wat mij dan weer zinnig lijkt, ook al zijn die stootborden maar 12mm dik).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Je kunt ook voor inspiratie bij Koos kijken:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Timmertip 605 Het kraken van een oude trap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
@Reinier Haha, er zijn verrassend weinig filmpjes over dit onderwerp. Koos had ik inderdaad helemaal bekeken. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Ik heb Koos een tijdje geleden ook bekeken, want ik kwam hem op de A12 bij Utrecht tegen. Later nog over gehad in de comments onder een van zijn YT-filmpjes.
Maar dit is zo off-topic en irrelevant dat ik me afvraag waarom ik het hier meld :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Reinier schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 16:32:
Ik heb Koos een tijdje geleden ook bekeken, want ik kwam hem op de A12 bij Utrecht tegen. Later nog over gehad in de comments onder een van zijn YT-filmpjes.
Maar dit is zo off-topic en irrelevant dat ik me afvraag waarom ik het hier meld :P
Nog iets off-topic: chello mailadres :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:35
Ik heb de treden van onderaf opgekrikt met een krik. Toen een lat onder de treden in opgekrikte toestand geschroefd. Nooit meer gekraakt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:17
Ik zou inderdaad ook de trede (of stootbord liefst indien mogelijk) opkrikken. In plaats van erop te gaan staan, wat iedereen hier zegt.
Bij het installeren van een trap wringen we de stootborden ook steeds zo hoog mogelijk (ipv. naar beneden te trekken).

Schroeven zetten trouwens onderaan het stootbord, maar ook aan de zijkant (in de wang) en in de trede erboven. Is een heel stuk beter als nagels.
Gegarandeerd geen geluid meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
bottom line schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 17:27:
Ik zou inderdaad ook de trede (of stootbord liefst indien mogelijk) opkrikken ipv erop te gaan staan, wat iedereen hier zegt.
Bij het installeren van een trap wringen we de stootborden ook steeds zo hoog mogelijk (ipv. naar beneden te trekken).

Schroeven zetten trouwens onderaan het stootbord, maar ook aan de zijkant (in de wang) en in de trede erboven. Is een heel stuk beter als nagels.
Gegarandeerd geen geluid meer.
Zeg je dat het met alleen die schroeven onderin goed is of ook met die latten erbij? Alleen die schroeven is inderdaad wat de timmerman wil doen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:17
ap3nr0ts schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 17:41:
[...]

Zeg je dat het met alleen die schroeven onderin goed is of ook met die latten erbij? Alleen die schroeven is inderdaad wat de timmerman wil doen. :)
Enkel de schroeven.
Maar zou er ook van boven en aan de zijkant er enkele inzetten. Dan maak je de trap een sterker geheel, en kan er minder hout bewegen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GC4BHAuNJ6FmHAS2I2HO8rHF7IQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bTFXbbbYUlPrs1k5JtCN7s1D.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door bottom line op 18-05-2022 17:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
ap3nr0ts schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 14:32:
[...]…schroeven naast de spijkers die er al zitten…
Dit.

De reden waarom is omdat spijkers in verhouding redelijk glad zijn, die trekken dus heen en weer in de trede, dat is wat je ook hoort zo ongeveer. Wanneer je gewicht op de trede zet en vastschroeft geef je de boel al voorspanning, daarmee blijft alles beter op z'n plekje. En schroeven trek je er niet zomaar uit met een verticale kracht, waar spijkers veel makkelijker gaan.

Pak wel schroeven met een redelijk grove draad, dus niet van die 3* 40mm schroeven waar hele smalle draad op zit.

[ Voor 9% gewijzigd door sypie op 18-05-2022 19:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ap3nr0ts
Thanks, @sypie en @bottom line. Jullie hebben mijn vermoeden bevestigd dat die timmerman waarschijnlijk met de simpelste en mogelijk effectieve oplossing komt. Ik denk in veel grotere stappen met latjes en alles kitten. Muisstil hoeft echt niet. En dit kost hem maar een uurtje werk, zei hij.

(Edit: laat het hem dus zeker liever doen. Kwam langs, vriendelijke vent, en beantwoordde al mijn vragen. Voordat ik de eerste schroef erin durf te draaien, heb ik al een halve studie over schroeven gedaan. Ben daar net te precies voor.)

[ Voor 29% gewijzigd door ap3nr0ts op 18-05-2022 20:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Ik herken dat wel, niet altijd even handig. Maar dit is een klusje wat je zelf kunt doen. Doosje schroeven, accuschroefmachine en een 2e (liefst volwassen, stevig persoon die wat gewicht in de strijd kan gooien). Die tweede persoon hoeft alleen maar te staan op de trede waarvan jij het stootbord 4 schroeven geeft naast de spijkers. Dit is nog geen 10 minuten werk, inclusief koffiedrinken/thee/bier voor de tweede persoon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00d
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-05 10:08
Schroeven was bij mij geen optie, kon aan de achterkant er niet bijkomen en via de tredes is niet mogelijk omdat de tredes in de blanke trap lak staan.

Maar onze 100 jaar oude trap kraakte ook dusdanig dat het hele huis wakker werd.

Heb het opgelost door de tredes onder spanning te brengen (door ze in het midden op te krikken) en vervolgens een nieuwe stootbord eronder te plaatsen van 8mm dik.

Stootborden waren aan de bovenkant bol geschaafd en vastgezet met lijm. Trap is nu helemaal stil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 26-05 13:07
bruislijm is je vriend (aka constructielijm, pu-lijm)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:55
Ik heb de trap volledig gekit. Dient wel tussen de naden gespoten te worden.

Nu al jaren een vrijwel muisstille trap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkieMadMan
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 25-02-2023
Ok, met deze tips ga ik dit dan doen, kan iemand dit reviewen of alles klopt?

Actieplan (als de achterkant van de trap mooi moet blijven en latten/klossen niet mogelijk zijn):

1-alle naden reinigen met een stofzuiger en daarna uitkrabben (reden: zandkorreltjes etc kunnen kraken veroorzaken bij beweging van de trap)

2-alle naden dichtzetten met acrylkit (reden: ondanks dat deze kit gaat barsten bij de bewegingen van de volgende stappen, houdt deze tijdelijk het vuil uit de kieren en is later overschilderbaar)

3-onderaan beginnen (reden: de doorbuiging wordt bepaald door de vorm van de ondersteuning, dus de trede eronder moet al in zijn 'nieuwe' positie staan)

4-opspanschroeven, de onbelaste treden vastspannen (reden: bij belasting veren ze weer omhoog, dan zou er atlijd beweging onstaan tussen belast/onbelast)

5-trede belasten met persoon

6-stootborden onderaan vastschroeven (reden: de bestaande spijkers/nagels van het stootbord staan nu op ingedrukte voorspanning, de schroeven kunnen deze positie onbelast vasthouden (die kracht is gelijk of kleiner dan de kracht van 80kg belasting) en in de belaste situatie hoeven ze niet meer te bewegen, dat is hun standaard positie, die al gedragen wordt door de spijker/nagels die erin zitten)

7-trede onbelasten

8-de opspanschroeven na omhooggeveerde trede weer (voor de 2e keer) tegen het stootbord draaien

9-trede opnieuw belasten

10-stootborden aan de zijkant vastschroeven (reden: de onderliggende trede waar het stootbord aan vast zit zal iets inbuigen bij belasting op de trede erboven, via de opspanschroeven, via het stootbord, en dus beweegt de trede+stootbord combinatie iets naar beneden bij belasting van de trede erboven, wat beweging aan de wangen veroorzaakt wat weer geluid kan veroorzaken. Door deze wangen vast te zetten onder belasting blijven ze alvast in de 'zware' situatie staan. De terugveer kracht zal weer gelijk of kleiner zijn en dus door deze schroeven ook vast gehouden kunnen worden. Bij toekomstige belastingen zullen deze in hun relax stand komen en bij dubbele belastingen in hun gespande situatie de ander kant op)

11-trede onbelasten

12-de opspanschroeven na omhooggeveerde trede weer (voor de 3e keer) tegen het stootbord draaien (reden: door de vastgeschroefde wangen kan het stootbord 'lager blijven hangen', waardoor de opspanschroeven weer zouden kunnen zijn gaan zweven)

13-trede opnieuw belasten, liefst beetje aan de kant waar je hierna gaat schroeven

14-twee schroeven in elke zijnaad van de trede draaien (dus 4 schroeven per trede), schuin naar beneden door de naad van de trede met de zijkant van de trap (reden: hiermee wordt de trede ook bij de inkapseling op de belaste situatie vast gezet. Deze kan de kracht omhoog onbelast makkelijk opvang, maar is zo voorbereid op de belaste situatie, waardoor beweging tot een minimum beperkt wordt)

15-gaten boren in de trede, boven het stootbord tussen de opspan schroeven in

16-nu van boven naar beneden gaan werken

17-met bruislijm/constructiekit alle ruimte tussen het stootbord en de trede vullen (reden: hiermee wordt voorkomen dat langzaam beschadigen van het 'dunne' MDF stootbord bij de opspanschroeven de trede in de toekomst weer gaat inveren. Tevens wordt de trap door verlijming van deze belangrijke naad '1 geheel')

18-ergens logeren en trap 2 dagen laten uitharden (reden: 'om de trede' werken en week erna de andere helft van de treden doen veroorzaakt toch torsie en beweging in de zojuist gelijmde treden)

19-kraakvrije trap?

Bij uitblijven van commentaar ga ik het zo doen. Dit wordt mijn eerste keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
Succes. Je plan klinkt veel beter dan dat van mij. Kun je het daarna bij mij komen doen? ;) Laat zeker weten of het gewerkt heeft hier. Mijn trap "knispert" nog steeds, maar ik heb het laten gaan omdat het mijn vrouw dus totaal niet interesseert (in tegenstelling tot mij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwmans
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12-08-2023
Tussen stap 1 en 2 zou ik afhankelijk van hoeveel je wegkrabt, vooral op kaal hout even een watergedragen multi-primer smeren met een kwastje. En i.p.v. acrylaatkit zou ik hybriseal gebruiken. Is wel iets lastiger verwerken maar vele malen beter dan acrylaat. Scheurt/krakkeleert niet. En is overschilderbaar. Ook deze na het uitharden met de multi-primer overschilderen alvorens af te lakken.. mijn trap staat sindsdien op mute

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeehaa
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:32
MarkieMadMan schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:20:
Ok, met deze tips ga ik dit dan doen, kan iemand dit reviewen of alles klopt?

Actieplan (als de achterkant van de trap mooi moet blijven en latten/klossen niet mogelijk zijn):

1-alle naden reinigen met een stofzuiger en daarna uitkrabben (reden: zandkorreltjes etc kunnen kraken veroorzaken bij beweging van de trap)

2-alle naden dichtzetten met acrylkit (reden: ondanks dat deze kit gaat barsten bij de bewegingen van de volgende stappen, houdt deze tijdelijk het vuil uit de kieren en is later overschilderbaar)

3-onderaan beginnen (reden: de doorbuiging wordt bepaald door de vorm van de ondersteuning, dus de trede eronder moet al in zijn 'nieuwe' positie staan)

4-opspanschroeven, de onbelaste treden vastspannen (reden: bij belasting veren ze weer omhoog, dan zou er atlijd beweging onstaan tussen belast/onbelast)

5-trede belasten met persoon

6-stootborden onderaan vastschroeven (reden: de bestaande spijkers/nagels van het stootbord staan nu op ingedrukte voorspanning, de schroeven kunnen deze positie onbelast vasthouden (die kracht is gelijk of kleiner dan de kracht van 80kg belasting) en in de belaste situatie hoeven ze niet meer te bewegen, dat is hun standaard positie, die al gedragen wordt door de spijker/nagels die erin zitten)

7-trede onbelasten

8-de opspanschroeven na omhooggeveerde trede weer (voor de 2e keer) tegen het stootbord draaien

9-trede opnieuw belasten

10-stootborden aan de zijkant vastschroeven (reden: de onderliggende trede waar het stootbord aan vast zit zal iets inbuigen bij belasting op de trede erboven, via de opspanschroeven, via het stootbord, en dus beweegt de trede+stootbord combinatie iets naar beneden bij belasting van de trede erboven, wat beweging aan de wangen veroorzaakt wat weer geluid kan veroorzaken. Door deze wangen vast te zetten onder belasting blijven ze alvast in de 'zware' situatie staan. De terugveer kracht zal weer gelijk of kleiner zijn en dus door deze schroeven ook vast gehouden kunnen worden. Bij toekomstige belastingen zullen deze in hun relax stand komen en bij dubbele belastingen in hun gespande situatie de ander kant op)

11-trede onbelasten

12-de opspanschroeven na omhooggeveerde trede weer (voor de 3e keer) tegen het stootbord draaien (reden: door de vastgeschroefde wangen kan het stootbord 'lager blijven hangen', waardoor de opspanschroeven weer zouden kunnen zijn gaan zweven)

13-trede opnieuw belasten, liefst beetje aan de kant waar je hierna gaat schroeven

14-twee schroeven in elke zijnaad van de trede draaien (dus 4 schroeven per trede), schuin naar beneden door de naad van de trede met de zijkant van de trap (reden: hiermee wordt de trede ook bij de inkapseling op de belaste situatie vast gezet. Deze kan de kracht omhoog onbelast makkelijk opvang, maar is zo voorbereid op de belaste situatie, waardoor beweging tot een minimum beperkt wordt)

15-gaten boren in de trede, boven het stootbord tussen de opspan schroeven in

16-nu van boven naar beneden gaan werken

17-met bruislijm/constructiekit alle ruimte tussen het stootbord en de trede vullen (reden: hiermee wordt voorkomen dat langzaam beschadigen van het 'dunne' MDF stootbord bij de opspanschroeven de trede in de toekomst weer gaat inveren. Tevens wordt de trap door verlijming van deze belangrijke naad '1 geheel')

18-ergens logeren en trap 2 dagen laten uitharden (reden: 'om de trede' werken en week erna de andere helft van de treden doen veroorzaakt toch torsie en beweging in de zojuist gelijmde treden)

19-kraakvrije trap?

Bij uitblijven van commentaar ga ik het zo doen. Dit wordt mijn eerste keer.
toon volledige bericht
Even omhoogtrappen (pun intended)

Hoe is je dit bevallen, @MarkieMadMan ?

                           

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeehaa
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:32
Ik ga de vraag even zelf beantwoorden, voor andere tweakers die hiermee aan de slag gaan.

In ons geval gaat het om een dichte vurenhouten trap, welke gegrond is afgeleverd in een nieuwbouwwoning. We hebben deze twee stookseizoenen onbehandeld gelaten, om zo de meeste werking te laten plaatsvinden.

Vervolgens heb ik de stappen gedaan die hierboven keurig zijn uitgeschreven, met een paar aanpassingen.

- de treden hebben we voor het kitten aan de bovenkant (en onderkant in de bochten met bredere treden) schuin vastgeschroefd in de trapboom. Dit was aangeraden door degene die de trappen geplaatst heeft. Daar waar veel ruimte zat aan de onderkant van de trap tussen trede en trapboom heb ik wiggen geplaatst
- we hebben de trap ook aan de achterzijde gekit
-vooral in de bochten heb ik 3 opspanschroeven per trede gebruikt
-in de bochten aan de onderzijde een paar kraaklatten geplaatst
-de geboorde gaten voor de opspanschroeven heb ik gevuld met een zelfde diameter ronde stok en na verlijmen afgesmeerd met lakplamuur.
-de treden licht opgeschuurd en vlakgeschuurd op de plaatsen waar gevuld is en lakplamuur zit.

De trap is nu ruim twee weken volledig kraakvrij en wordt nu afgewerkt met Sigma traplak, waarna onder de treden de loopverlichting wordt geïnstalleerd.
Bij elkaar is het in uren best wat werk geweest, maar het was het echt waard!

                           

Pagina: 1