Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• ilPazzo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-04 11:18
Ik heb een opzetzwembad met warmtepomp in de tuin. Die warmtepomp hangt via een Shelly 1PM aan de stroom, zodat ik via domotica (Homey) de warmtepomp kan schakelen. De zwembadpomp zelf hangt niet aan de Shelly 1PM en wordt apart gevoed. Ondertussen heb ik het geheel 3 jaar.

Nu gaf de Shelly in het begin, toen de warmtepomp net nieuw was, een verbruik van 1650 watt wanneer de warmtepomp in bedrijf was, dit komt overeen met de cijfers van de constructeur. Maar sinds vorig jaar, en ook nu nog, is het verbruik gestegen naar een 2000 watt... De warmtepomp werkt op zich wel correct, maar toch vind ik dit een opmerkelijke stijging.

Ik heb al:
- een nieuwe Shelly Plus 1PM ertussen gehangen, misschien was mijn oude Shelly defect? Neen, deze geeft hetzelfde verbruik op
- de warmtepomp gereinigd met Grielzeep: deze lost alle vuil op (en daarna afgespoeld). De metalen vinnetjes achter de warmtepomp zien er dus proper uit, geen aangekoekt vuil.

Hoe kan het dan nog dat de warmtepomp zo gevoelig meer verbruikt? Van 1650 naar 2000 watt is zo'n 20% meer...

Alle reacties

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:26
Hoe waren de temperaturen tijdens de eerste keer meten (1650 watt)? En de huidige meting van 2000 watt?
Net als een normale warmtepomp verwacht ik dat hij harder moet werken als de omgevingstemperatuur lager is of de watertemperatuur lager is.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• ilPazzo
Is het niet zo dat hij bij koude temperaturen evenveel verbruikt, maar gewoon minder warmteopbrengst heeft?

Temperatuur nu is zo'n 27 graden buiten, dat lijkt me toch vrij ideaal. Maar ook op koude dagen deze maand, blijft het verbruik hetzelfde. Die 1650 was de hele eerste zomer voor zover ik me herinner...

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Kan het misschien zijn dat hij pas minder gaat verbruiken zodat het water in de buurt van de ingestelde temperatuur komt?

Welke aansluitwaarde staat er op het typeplaatje?

Als het verbruik daar boven zit, is er wat mis.
Kan je anders eens meten met een losse meter? bijvoorbeeld een ander merk?

PS. Weet je zeker dat je Watt meet en geen VA? Als je een schakelende voeding meet op VA of op Watt kan daar een factor veel verschil in zitten (meet maar eens een TL buis in VA, of een laptopadapter). Blindvermogen enzo..

[ Voor 63% gewijzigd door Fairy op 18-05-2022 14:07 ]

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:26
ilPazzo schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 14:04:
Is het niet zo dat hij bij koude temperaturen evenveel verbruikt, maar gewoon minder warmteopbrengst heeft?

Temperatuur nu is zo'n 27 graden buiten, dat lijkt me toch vrij ideaal. Maar ook op koude dagen deze maand, blijft het verbruik hetzelfde. Die 1650 was de hele eerste zomer voor zover ik me herinner...
Lastig om te zeggen. Heb je een typenummer? Misschien is er iets te vinden.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• ilPazzo
@Fairy het is geen inverter warmtepomp, dus normaal kent ze enkel "aan" en "uit", waarbij "aan" dan op vol vermogen is. Dus ik denk dat het dat ook niet kan zijn.

@Headshot_NL Het type is ZVWX4033, gekocht op volgende link https://www.zwembad.eu/ve...d-warmtepomp-budget-p3030 , maar heel veel wijzer word je daar niet uit, behalve dat er staat "nominaal stroomverbruik 7.5A" (=1650W), "opgenomen vermogen 1.63kW" (=1630W)... Het is een rebranded Chinees model veronderstel ik, dus veel meer info vind ik er niet van...
Het voltage is volgens de Shelly 222V nu, met 7,5A komt dat op 1665W. Een verbuik van 2000W zou 266V vereisen, dat lijkt me onmogelijk... Dus moet hij rond de 2000/222 = 9A verbruiken momenteel... En dan blijft de vraag, waarom :|
Pagina: 1