Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrianHD
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-05 06:50
Hey Tweakers,

ik heb misschien een te algemene vraag voor het vogeltopic, maar ik vroeg mij af waardoor het kan komen dat mijn lens van Nikon Z DX 50-250mm op 250mm vergroting af en toe niet scherp stelt op het punt waar ik hem wil hebben. Hij ljikt net iets voor de vogel scherp te stellen, waardoor ik de vogel net niet scherp op de foto krijg. Is dit iets wat andere mensen ook ervaren of moet ik misschien iets instellen in mijn camerabody? Ik heb een Nikon Z50 body met de laatste firmware.

Alle tips helpen, alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:23

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

BrianHD schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 15:43:
Hey Tweakers,

ik heb misschien een te algemene vraag voor het vogeltopic, maar ik vroeg mij af waardoor het kan komen dat mijn lens van Nikon Z DX 50-250mm op 250mm vergroting af en toe niet scherp stelt op het punt waar ik hem wil hebben. Hij ljikt net iets voor de vogel scherp te stellen, waardoor ik de vogel net niet scherp op de foto krijg. Is dit iets wat andere mensen ook ervaren of moet ik misschien iets instellen in mijn camerabody? Ik heb een Nikon Z50 body met de laatste firmware.

Alle tips helpen, alvast bedankt!
Ik zou even zoeken (via google) op hoe je kan controleren of je camera en/of lens op de juiste plaats focust. Het makkelijkste is om een statief te pakken en een voorwerp (bijvoorbeeld een muur) dat niet beweegt.
Dan zowel een setje manueel focus als de Autofocus er op loslaten en kijken of je iets kan ontdekken.
Afhankelijk van je camera kan je ook de scherpte/focus calibreren per lens al is dat meer als je zeker weet dat je een afwijking hebt. Ik kan je hier niet verder mee helpen omdat ik jouw model en merk camera niet persoonlijk ken.

Een tweede fout die op kan treden is als je camera viewfinder optisch corrigeert terwijl dat niet nodig is. Met name met manueel focus kan dit een probleem geven.

Tot slot kan je natuurlijk altijd je apparatuur opsturen om het te laten ijken/calibreren. Dit zal binnen garantie mogelijk al geld kosten, daarbuiten zal het -zeker- geld kosten, en je bent je apparatuur een tijdje kwijt.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:20
@BrianHD: Ik heb je vraag even een eigen topic gegeven :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wat @rockhopper zegt. Maar: Ik vermoed dat je meerdere scherpstelpunten gebruikt en één van die punten iets op de voorgrond oppikt (een tak bijvoorbeeld). De vraag is of het een defect is of een gevolg van je instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:35
Misschien hier eens een keer mee testen: http://regex.info/blog/photo-tech/focus-chart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrianHD
Bij nadere inspectie van de foto's die ik heb gemaakt waarvan ik ze out-of-focus vind, heb ik een vlekje op mijn sensor zitten. Na het wisselen van de 50-250 naar de 15-50 zag ik op de sensor een wit stipje zitten, dus ik zal hem moeten laten schoonmaken ben ik bang. Bedankt voor alle antwoorden maar het wordt helaas iets duurder dan een simpele instelling aanpassen :^)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:23

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Vervelend, maar je bent er nu in ieder geval achter waar het aan lag. Succes!

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrianHD
Ik heb hem laten schoonmaken, en mijn hemel er zat veel stof op. Het witte puntje wat ik zag was niet het enige wat ervoor zorgde dat de AF af en toe rare focuspoints oppakte. Dank allemaal voor het meedenken!
Pagina: 1