Huidige verwarmingsinstallatie verduurzamen, tips nodig!

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanbuit2
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 03-04 14:42
Hallo,

Zoals veel mensen ben ik aan het onderzoeken hoe ik mijn verwarmingsinstallatie kan verduurzamen.
Ik zal eerst even neerzetten wat de situatie is:

Wij hebben een vrijstaande woning gebouwd in 1960 de woning heeft dak en vloerisolatie en deels spouw isolatie (alleen nieuwe delen) en alles dubbel glas (geen HR++).

Wij hebben 2 CV ketels. 1 grotere daar zit grootste deel van het huis op en 1 kleine ketel deze verwarmt ook een deel van het huis en zorgt voor warm water in extra badkamer op begane grond.
Ik heb 24 zonnepanelen liggen eventueel is er nog ruimte om er nog meer bij te leggen om het stroomverbruik na aanpassing te compenseren.

Wij hebben vloerverwarming en radiatoren op de begane grond en het totale oppervlak wat eigenlijk altijd verwarmt wordt is 110m2.

Het lijkt erop dat ik rond de 2200 m3 gas verbruik in een jaar als mijn tarief straks naar de huidige prijs gaat wordt dat een aardige verhoging, dus willen we hier sneller iets aan gaan doen.

We gaan sowieso de spouw na isoleren waar nog geen isolatie is, het glas twijfel is over of dit echt de moeite is om dit nu te vervangen en het geld niet beter in andere dingen kan stoppen?

Dan de CV ketels deze zijn nu 10 jaar oud dus zullen niet de zuinigste zijn, ik denk dat een warmtepomp 100% elektrisch geen optie is? Ook omdat we dus radiatoren hebben en dus hoge temperatuur verwarming.

Hybride Warmtepomp zou dan een goede optie zijn denk ik?

Of andere richting is misschien mijn radiatoren verwijderen, en vervangen voor een elektrisch alternatief?
- Warmtepanelen, vraag me af of dit werkt omdat dit niet de lucht verwarmt?
- Elektrische radiator, misschien een goed alternatief om dit dus te combineren met mijn vloerverwarming dus ik verwacht dat ze niet altijd aan staan maar puur om op de juiste temperatuur te komen misschien. Iemand ervaring met zoiets?

Nog een optie die ik kan overwegen is verwarmen met Airco.
Ik heb op dit moment een airco installatie op de beneden verdieping dit is een kanaal model en heb 3 uitgangen in het plafond deze kan wel alleen koelen dus de installatie moet dan vervangen worden.
Deze airco zou dan de grote CV ketel vervangen.
Ik heb een nieuwe airco klaar liggen deze moet nog geinstalleerd worden voor de plekken waar CV 2 nu voor de verwarming zorgt dit wordt een split unit die ook kan verwarmen dus dat zou dan al kunnen werken.

Maar is dit ook beetje te betalen en hoe zit het met geluid en lucht stromen?

Iemand ervaring met een situatie zoals die van mij en nog ideeën of tips? ik hoor het graag!

[ Voor 13% gewijzigd door daanbuit2 op 18-05-2022 09:29 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:50
  1. Zo veel mogelijk isoleren. Heeft altijd nut. Niet-HR glas isoleert klote en er is subsidie voor op het moment.
  2. kijk of je afgiftesysteem geschikt is voor een warmtepomp (<35C aanvoer).
  3. warmtebron vervangen, als het goed is zorgt de eerder gedane isolatie ervoor dat je een kleinere warmtepomp kunt kiezen.
  4. lucht/lucht airco of fancoils toevoegen als je wilt kunnen koelen of snel bijverwarmen (bijv. thuiswerken, hobbykamer, huiswerk op de slaapkamer oid)
  5. zonwering om minder te hoeven koelen.
  6. Ventilatie en kierdichtheid ook even bekijken
ik denk dat een warmtepomp 100% elektrisch geen optie is?
Waarom niet? Een warmtepomp is altijd 100% elektrisch trouwens. Radiatoren overdimensioneren of fancoils plaatsen. Met een beetje geluk kun je met alleen je huidige vloerverwarming prima verwarmen. De radiatoren die je nu hebt, staan die voor de ramen? Dan zijn ze om daar kouval langs het raam tegen te gaan. In dat geval, tripleglas plaatsen en dan heb je ze niet meer nodig.
Het rendement van een warmtepomp wordt bepaald door de verschiltemperatuur tussen buitenlucht en het afgegeven warme CVwater. Zorg dus dat je een geschikt afgiftesysteem hebt.

Warmtepanelen of electrische radiatoren (en alle andere meuk die met resistieve elementen werkt zoals een elektrische CV) zijn heel duur in gebruik. Niet doen. Warmte uit een warmtepomp is 4-5x goedkoper.
Maar is dit ook beetje te betalen en hoe zit het met geluid en lucht stromen?
Je hebt nu een airco, dus je weet hoe het met geluid en luchtstroom zit. Sommige mensen vinden het fijn, sommige niet.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanbuit2
Warmtepomp is 100% elektrisch dat weet ik doelde meer op een hybride systeem omdat ik met hoge temperaturen zit. Zou daarom wel van de radiatoren af willen.

Ik dit soort radiatoren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wY3rxjlIKyIhUt3hq6HML5D1GCY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KBr38fep37DBlFs9FI9WsTjM.jpg?f=fotoalbum_large

Deze zijn volgens mij heel slecht te gebruiken met lage temperaturen.

Stroming van de airco weet ik nog niet we wonen er pas een half jaar dus nog geen ervaring mee dat zal in de zomer komen. Het voordeel kan zijn dat ik de radiatoren weg haal en vloerverwarming behoud als bij verwarming en de airco laat verwarmen. Buizen liggen in het plafond dus ook de kosten voor installatie zullen niet zo hoog zijn.

Hele andere vraag nog. Boven verdieping heb ik nog 2 radiatoren die zou ik willen vervangen voor elektrische deze staan namelijk uit maar het kan soms koud zijn hebben we ervaren zeker voor onze kinderen. Als ik ze los koppel is het dan een probleem als ik stroom draden door de oude verwarming buizen trek? Heb namelijk stroom nodig voor de radiator dan. Iemand dat ooit gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Weet je hoe de vloerverwarming aangelegd is? 16mm buizen en 10cm hart-op-hart? Goede isolatie eronder? zo ja, dan komt het wel goed met 110m2 vloeroppervlak. Dat wil wel met een warmtepomp. Dan moet je nog iets bedenken voor de andere kamers, maar met een beetje geluk kun je daar wat jaga's met DBE of fancoil units ophangen en blijft het daar ook prima warm met 35C aanvoertermperatuur.

Een hybride warmtepomp is niet meer dan een warmtepomp die aan de hand van buitentemperatuur en gevraagde warmte kan berekenen wanneer de gasketel aan moet slaan. Deze heeft nog steeds een goed LTV afgiftesysteem nodig, dus je zult daar toch in moeten investeren.

Electra hoort in een plastic buis te liggen. Nieuw aan te leggen electra moet dan ook in plastic, niet in een verwarmingsbuis. Je zou wel een dubbel geisoleerde kabel (YMVK) kunnen trekken, maar ik ben bang dat je het er niet doorheen krijgt. Nogmaals, elektrische radiatoren is zonde van je geld. Een extra dekbed en/of nieuw glas is een veel betere investering lijkt me dan.

PS. geniaal die thermostaat tegen de radiator, dat regelt natuurlijk voor geen meter.

[ Voor 4% gewijzigd door P5ycho op 18-05-2022 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanbuit2
Weet niet hoe het is aangelegd. Diameter buis kan ik zien bij de verdeler maar afstand zou het niet weten.

Isolatie misschien bij de verbouwings documenten van de vorige bewoner moet ik uitzoeken.

De elektrische radiator is alleen op slaapkamer dan die is in principe uit maar in de winter is het voor een baby belangrijk dat het niet te koud wordt dan is 18 graden wel prettig vandaar dat ik wel iets nodig heb alleen niet direct stroom heb op de juiste plek ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-07 09:19
Met 2200 m2 kom je uit op 11 a 12 kW warmtepomp.
Maar de regel is eerst isoleren zodat je met een lage temperatuur kan verwarmen. Dan bekijken wat voor warmtepomp je nodig hebt.

Je vloer en dak zijn al geïsoleerd.
Blijft over de rest van de spouw en ramen. Bij het laatste is het meest belangrijk om te kijken hoelang je kozijnen nog meegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Als je niet weet hoe je vloerverwarming is gelegd kun je met een warmtecamera aan de slag, of een aanname doen adhv de hoeveelheid groepen en m2 vloeroppervlak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanbuit2
Ze zeggen overal dat een warmtepomp 10K gaat kosten in aanschaf + installatie.
Is dit altijd zo? ik heb 2 cv ketels, dus zou er dan 2 moeten hebben. Als dat 20k moet kosten is dat behoorlijk natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-07 09:19
daanbuit2 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 15:28:
Ze zeggen overal dat een warmtepomp 10K gaat kosten in aanschaf + installatie.
Is dit altijd zo? ik heb 2 cv ketels, dus zou er dan 2 moeten hebben. Als dat 20k moet kosten is dat behoorlijk natuurlijk...
Eerder 15000 met de huidige prijzen.
Er is geen enkele reden waarom je niet met 1 warmtepomp zou afkunnen.
De grootste uitdaging is meer hoe kunnen de gescheiden zones aan elkaar geknoopt worden qua verwarming en wat is de afstand van boilervat naar de waskamers. Nieuw leidingwerk of 1 boilervat op de warmtepomp en een 2e op ventilatielucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanbuit2
Alles kan maar leidingwerk en dan 1 warmtepomp is lastig, de afstand is zeker 20 meter vanaf de warmtepomp naar de 2de cv om die dan overbodig te maken.

Wat bedoel je met 1 boilervat op de warmtepomp en een 2e op ventilatielucht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bebedero
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 24-07 15:51
daanbuit2 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 16:07:

Wat bedoel je met 1 boilervat op de warmtepomp en een 2e op ventilatielucht?
Ik denk dat hij een warmtepomp boiler bedoeld. Dus een boiler en warmtepomp eigenlijk in 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:15

DropjesLover

Dit dus ->

Een huis uit 1960 met (deels) vloerverwarming.
Hoe lang ligt die vloerverwarming er al in?
De vroegere vloerverwarming was van tyleen (zwarte slang) en zuurstofdoorlatend, waar je zwarte drab van krijgt in je leidingen. Tyleen-slangen hebben maar een beperkte levensduur.
Indien je die hebt en je vloer is ook in zo-zo staat kan je overwegen om de oude vloer te verwijderen, nieuwe vloerverwarming in te laten frezen. Heb je in ieder geval alles bij elkaar. Maar ja, budget...

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:48
Lees de op van het wp topic
Van dubbel glas naar HR++ scheelt ca 10m3 gas per m2 glas per jaar
zet je gasketel op 35 graden en kijk of je bij dagen met gem. 0 graden buiten nog een comfortabel huis hebt. Bij vorst van -10 graden buiten zou je met 50-60 nog uit moeten kunnen.
Indien ja: volledige warmtepomp
Indien nee: hybride en verder isoleren, evt. Beter afgifte systeem of evt een hoge temperatuur warmtepomp met een lager rendement.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daanbuit2
@DropjesLover 12 jaar geleden is de woning uitgebouwd en is ook de vloerisolatie en vloerverwarming gelegd en ook de dak isolatie. Alle nieuwe muren zijn toen direct geïsoleerd alleen de oude spouw is nog leeg.

@BarryH Goed om het uit te proberen nu verwacht ik alleen niet dat het nog gem. 0 graden gaat worden helaas.
Pagina: 1