Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• kleinelievewolff
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-11 11:42
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zOgr7e88sMLVmDk6Qfsih_pGN20=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LUWbCTJBIgs6eGmkwG02lujc.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IbBR90zisqptgXk4Th4UmopONi8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QKpQLWoIloDv4InmycAuUVgT.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Tussen de schoorstenen (waarvan de linker (bovenste op de luchtfoto) van mij is), meet ik 24 dakpannen van 22 cm breed. Hiervan zijn de buitenste pannen nog bedekt met lood van de schoorstenen. Ik kom dan op maximaal 528 cm ruimte tussen de schoorstenen. De hoogte boven de dakkapellen is 7 dakpannen van 36 cm hoog. Dan kom ik op 252 cm hoogte boven de dakkapellen.
Schaduw
's Ochtends op de achterkant, vanaf begin middag op de voorkant. Verder mogelijk een beetje schaduw van de schoorstenen.
Jaarverbruik
3700KWh
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase
Budget en doel
Zelf energie opwekken om het verbruik tegen een hoge electriciteitsprijs te verminderen. Het liefste zou ik het dak vol leggen, echter zijn de dakkapellen en de uitbouw niet berekend op extra gewicht van zonnepanelen. De uitbouw is met hout uitgevoerd en qua sterkte berekend op een bitumen dak met steengrit, er mag eigenlijk zelfs geen grind op liggen. De dakkapel is een prefab en de draagbalken daarvan zijn ook niet berekend op extra gewicht. Als ik bij eerder had geweten ooit zonnepanelen te nemen, had ik deze uiteraard zwaarder uit laten voeren, maar helaas....

Sommige verkopers zeggen dat het geen enkel probleem is om er panelen op te leggen, aangezien de glazenwasser er ook overheen loopt en een grotere puntbelasting heeft, echter willen ze geen garantie geven op de vervolgschade, mocht het over 10-15 jaar toch gaan lekken.
Wie gaat het project uitvoeren
De zonnepanelen leverancier, ben zelf geen held op het dak.
Bijhouden van data
Ja, graag!
Reeds verkregen offertes
Ik heb al een aantal offertes ontvangen, veel daarvan hebben niet naar mijn opmerkingen wbt de uitbouw en dakkapel gekeken en leggen hier toch panelen op. Anderen leggen weer niets op de NO kant van het huis. Eigenlijk zijn er voor mij twee kanshebbers overgebleven, namelijk een aanbieder via Vereniging Eigen Huis en een lokale aanbieder.

De lokale aanbieder gaat uit van 5 panelen in landscape (2 + 3) aan beide zijden met een solaredge systeem.

De aanbieder van VEH gaat uit van 6 panelen in landscape (3 + 3) aan beide zijden met een Growatt stringomvormer (wel 2 MPPT trackers voor de verschillende dakdelen). Hierbij de aantekening dat mocht het 6e paneel bij de schoorsteen niet passen, dat het ook 2 keer 5 panelen wordt. Dit moet nog voldoende zijn voor de Growatt omvormer om op te starten.

De lokale aanbieder vraagt €4391 ex btw voor 10 370WP panelen met een SolarEdge 3000 omvormer en S500b optimizers. Dan kom ik op €1,18 per WP.

De aanbieder van VEH vraagt €4276 ex btw voor 12 360WP panelen met een GroWatt MIN 3600TL-XE omvormer. Dan kom ik op €0,98 per WP.

De lokale aanbieder kan pas vanaf Q4 2022 leveren (was het antwoord een maand geleden, nu misschien nog later), die van VEH waarschijnlijk eind juli al.

Eigenlijk is mijn voornaamste vraag of ik gebruik kan maken van een simpel string systeem met mijn beide dakdelen en mogelijk een klein beetje schaduw van de schoorstenen? Of zou het toch beter zijn om het SolarEdge systeem te nemen die op elk paneel een optimizer heeft? Of wellicht toch voor micro omvormers gaan (die kan ook via VEH voor een forse meerprijs van €130 per paneel).
Regio
Utrecht

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:17
SolarEdge met 5*s500b per kant is een marginaal systeem...
Maar de installateur heeft tenminste een beetje nagedacht, en voor een klein SolarEdge systeem is het geen verkeerde prijs.

Ik zie geen significante schaduw, dus het veel sneller te leveren serie systeem heeft denk ik de voorkeur... Die paar maanden zijn ook honderden euro's waard.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• kleinelievewolff
Dat was ook mijn idee een beetje. En mocht er toch nog wat verlies zijn door schaduw, kan ik altijd later de GroWatt omvormer nog omwisselen voor één met beter schaduwmanagement toch?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:17
Enige echt betere optie is dan SMA... Maar die is juist wat beperkt in hoeveel schaduw beheer ruimte er is met de lage spanning van korte strings. Growatt en GoodWe zijn dan daadwerkelijk de betere opties. Deze 2 zijn ongeveer gelijkwaardig.

[ Voor 8% gewijzigd door Ronald op 17-05-2022 23:09 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:57
Ronald schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 23:08:
Enige echt betere optie is dan SMA...
En zie die maar eens geleverd te krijgen, als we het toch hebben over die paar zomermaanden.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Als je toch moet wachten....
Voldoende Vmpp voor de SMA en 4 secties

YouTube: REC Alpha Pure-R: an exciting introduction to an exciting solar pane...

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• kleinelievewolff
Even mijn oude topic afronden:

De keuze was gevallen op VEH, vanwege de snellere levertijd en het gebrek aan schaduw (en geen noodzaak voor optimizers of micro omvormers). Afgesproken dat de installateur 12 panelen mee zou nemen en mocht het toch niet passen hij er weer 2 mee terugneemt en de factuur aangepast zou worden.

Uiteindelijk bleken er (gelukkig) prima 6 panelen per dakdeel te passen en was de installatie in een klein dagje afgerond. Helaas is 31 juli niet gehaald ivm onderdelen en personeelstekort (zei men) en is het half oktober gelegd. Een korte reactie op de mail met de factuur dat ik de compensatie voor late levering niet terug kon vinden op de factuur (€1 per KW geinstalleerd per dag gerekend vanaf 31 augustus), leverde nog een korting van bijna €200 op.

Al met al tevreden over de installatie. Ik kan nog weinig zeggen over de opbrengst van het systeem, dat zal in het voorjaar worden. Momenteel doet de NO kant erg weinig tov de ZW kant, hopelijk wordt dat in de zomer beter!

Uiteindelijk €4.104,67 ex btw betaald voor 4.320 WP = €0,95 per WP

[ Voor 3% gewijzigd door kleinelievewolff op 10-01-2023 15:16 ]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-11 22:26

JvS

Ik heb hem zelf ook

Nice!

NO heeft nu HEEL veel last van de korte dagen en de zon die gewoon niet zo ver oostelijk en westelijk komt. In de zomer pakt die in de ochtend lekker veel zon!

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1