Foto's
:strip_exif()/f/image/LUWbCTJBIgs6eGmkwG02lujc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QKpQLWoIloDv4InmycAuUVgT.jpg?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Tussen de schoorstenen (waarvan de linker (bovenste op de luchtfoto) van mij is), meet ik 24 dakpannen van 22 cm breed. Hiervan zijn de buitenste pannen nog bedekt met lood van de schoorstenen. Ik kom dan op maximaal 528 cm ruimte tussen de schoorstenen. De hoogte boven de dakkapellen is 7 dakpannen van 36 cm hoog. Dan kom ik op 252 cm hoogte boven de dakkapellen.Schaduw
's Ochtends op de achterkant, vanaf begin middag op de voorkant. Verder mogelijk een beetje schaduw van de schoorstenen.Jaarverbruik
3700KWhHuidige elektriciteitsaansluiting
1 faseBudget en doel
Zelf energie opwekken om het verbruik tegen een hoge electriciteitsprijs te verminderen. Het liefste zou ik het dak vol leggen, echter zijn de dakkapellen en de uitbouw niet berekend op extra gewicht van zonnepanelen. De uitbouw is met hout uitgevoerd en qua sterkte berekend op een bitumen dak met steengrit, er mag eigenlijk zelfs geen grind op liggen. De dakkapel is een prefab en de draagbalken daarvan zijn ook niet berekend op extra gewicht. Als ik bij eerder had geweten ooit zonnepanelen te nemen, had ik deze uiteraard zwaarder uit laten voeren, maar helaas....Sommige verkopers zeggen dat het geen enkel probleem is om er panelen op te leggen, aangezien de glazenwasser er ook overheen loopt en een grotere puntbelasting heeft, echter willen ze geen garantie geven op de vervolgschade, mocht het over 10-15 jaar toch gaan lekken.
Wie gaat het project uitvoeren
De zonnepanelen leverancier, ben zelf geen held op het dak.Bijhouden van data
Ja, graag!Reeds verkregen offertes
Ik heb al een aantal offertes ontvangen, veel daarvan hebben niet naar mijn opmerkingen wbt de uitbouw en dakkapel gekeken en leggen hier toch panelen op. Anderen leggen weer niets op de NO kant van het huis. Eigenlijk zijn er voor mij twee kanshebbers overgebleven, namelijk een aanbieder via Vereniging Eigen Huis en een lokale aanbieder.De lokale aanbieder gaat uit van 5 panelen in landscape (2 + 3) aan beide zijden met een solaredge systeem.
De aanbieder van VEH gaat uit van 6 panelen in landscape (3 + 3) aan beide zijden met een Growatt stringomvormer (wel 2 MPPT trackers voor de verschillende dakdelen). Hierbij de aantekening dat mocht het 6e paneel bij de schoorsteen niet passen, dat het ook 2 keer 5 panelen wordt. Dit moet nog voldoende zijn voor de Growatt omvormer om op te starten.
De lokale aanbieder vraagt €4391 ex btw voor 10 370WP panelen met een SolarEdge 3000 omvormer en S500b optimizers. Dan kom ik op €1,18 per WP.
De aanbieder van VEH vraagt €4276 ex btw voor 12 360WP panelen met een GroWatt MIN 3600TL-XE omvormer. Dan kom ik op €0,98 per WP.
De lokale aanbieder kan pas vanaf Q4 2022 leveren (was het antwoord een maand geleden, nu misschien nog later), die van VEH waarschijnlijk eind juli al.
Eigenlijk is mijn voornaamste vraag of ik gebruik kan maken van een simpel string systeem met mijn beide dakdelen en mogelijk een klein beetje schaduw van de schoorstenen? Of zou het toch beter zijn om het SolarEdge systeem te nemen die op elk paneel een optimizer heeft? Of wellicht toch voor micro omvormers gaan (die kan ook via VEH voor een forse meerprijs van €130 per paneel).