Airco Unit blaast warme lucht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1668542

Topicstarter
Ik heb een Haier Airco, bestaande uit 1 buiten unit en 2 binnen units. 1 unit blaast nu warme lucht de ruimte in, terwijl de andere normaal koelt.
De leidingen van de defecte airco (de dikke en de dunne) zijn ook gloeiend heet, niet beet te pakken.

Ik zoek waar dat zou kunnen zitten. Ik kan geen knikken in de leidingen ontdekken. Toeval is echter wel dat er recent zonnepanelen zijn geplaatst, waarbij de stroomdraden naar de omvormer door dezelfde dakdoorvoer als de airco zijn getrokken. Dat is daar nu een beetje dringen en duwen. (het is nu volgepropt).

Waar zou zoiets nu in kunnen zitten en wat kan ik nog doen om het euvel te achterhalen? :?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Is het een Airco die ook moet kunnen verwarmen?
Stel de airco eens opnieuw in via de afstandsbediening.
Je moet dan echt wisselen tussen de verschillende standen koele/verwarmne/ontvochtigen etc.
Ook als die al op koelen staat, toch doen.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Juup schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 22:47:
Is het een Airco die ook moet kunnen verwarmen?
Stel de airco eens opnieuw in via de afstandsbediening.
Je moet dan echt wisselen tussen de verschillende standen koele/verwarmne/ontvochtigen etc.
Ook als die al op koelen staat, toch doen.
Dat heb ik idd gedaan. Alle standen steeds afgewisseld. Dat werkt bij unit B. maar unit A blijft warme lucht blazen als ik kies voor koelen..
Je hoort hem wel reageren op de AB en de ventilatie stand werkt wel (buitentemperatuur blazen).
Nu is het zo dat ik de afgelopen winter de verwarmings-stand vaak heb gebruikt. Het lijkt dus wel of deze in die stand is blijven hangen.

Zodra het lampje 'operate' brandt, begint hij echt warme lucht te blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:34
En die unit op buiten, blaast die ook warme lucht of koude?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01:12
Is de (mantel van de) bedrading van de Haier intact? Geeft het ding bijvoorbeeld aan dat er warmtevraag is?

[ Voor 34% gewijzigd door biomass op 18-05-2022 00:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
NitroX infinity schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 00:01:
En die unit op buiten, blaast die ook warme lucht of koude?
Dan zou ik het dak op moeten. Wat ik wel weet is dat de leidingen bij de buitenunit enorm heet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
biomass schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 00:04:
Is de (mantel van de) bedrading van de Haier intact? Geeft het ding bijvoorbeeld aan dat er warmtevraag is?
De display op de Unit geeft aan dat hij zou moeten koelen (led blauw). Kies je voor verwarmen dat wordt hij rood. je hoort ook een 'klik' in de unit als je wisselt.
Maar zodat het ding aan het werk gaat (lampje 'operate') dan komt er in beide gevallen warme lucht uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_beuner
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-05 11:55
In theorie dan dezelfde buitenunit niet 1 unit koelen en 1 unit verwarmen tegelijk. Hij kan alleen of 2 koelen of 2 verwarmen. Blaast de unit die verwarmt niet gewoon normale lucht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-05 22:46

ricardo246

Life's what you make it!

Anoniem: 1668542 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 00:06:
[...]

Dan zou ik het dak op moeten. Wat ik wel weet is dat de leidingen bij de buitenunit enorm heet zijn.
Ik zou beide binnen units en de buiten unit spanningsloos maken. En een expert bellen.
Bij mijn weten kan 1 multi niet 2 binnen units apart aansturen. Of beide koelen, of beide verwarmen.
Jouw geval duidt op een defect?

I have no special talent. I am only passionately curious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
biomass schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 00:04:
De bedrading is niet echt bijster. Er zit wel een mantel om het hele spul (leiding en draden) maar een beetje verweerd allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
master_beuner schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 00:09:
In theorie dan dezelfde buitenunit niet 1 unit koelen en 1 unit verwarmen tegelijk. Hij kan alleen of 2 koelen of 2 verwarmen. Blaast de unit die verwarmt niet gewoon normale lucht?
Dat doet hij bij de ventilatie-stand. Maar bij keuze warm of koelen wordt het verwarmen. Een nuance: verwarmen is wel heter dan de warmte bij 'koeling' Het ding ziet dus wel verschil.

Maar op de een of andere manier gaat het mis om te koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ricardo246 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 00:09:
[...]

Ik zou beide binnen units en de buiten unit spanningsloos maken. En een expert bellen.
Bij mijn weten kan 1 multi niet 2 binnen units apart aansturen. Of beide koelen, of beide verwarmen.
Jouw geval duidt op een defect?
Expert bellen heb ik geprobeerd. Probeer die maar eens te krijgen. Zelfs de leverancier waar het ding destijds is gekocht, maar waarvan het leasecontract is afgelopen, geeft niet thuis als je geen huidig abonnement hebt.

Geen tijd, te druk.. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
En nu weet ik niet of ik de unit gewoon uit kan laten en de wel werkende gewoon kan gebruiken. Want het rare is dat ook dan de leidingen van de defecte unit heet zijn. Ook al staat hij uit. Kennelijk staat het toch met elkaar in verband...

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 1668542 op 18-05-2022 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_beuner
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-05 11:55
Anoniem: 1668542 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 00:16:
[...]

Expert bellen heb ik geprobeerd. Probeer die maar eens te krijgen. Zelfs de leverancier waar het ding destijds is gekocht, maar waarvan het leasecontract is afgelopen, geeft niet thuis als je geen huidig abonnement hebt.

Geen tijd, te druk.. :'(
En ondertussen zit jij in een te warm huis. Dat schiet niet op. Die dingen gebeuren ook altijd net als het warm begint te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thebeast12
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:38
Ik zou die afspraak toch maar maken.
Welke omgeving praten we over? misschien dat we hier nog iemand weten die wel tijd heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Maar omdat het spul inmiddels 15 jaar oud is, is het denk ik verstandiger het te vervangen. Ook al vind ik een installateur, dit gaat het nodige kosten vrees ik. ALS je al onderdelen kunt krijgen.

Ik had even de hoop dat het wellicht iets is dat ik zelf zou kunnen. Ik heb de unit open gemaakt, zie geen gekke dingen (Verbrand o.i.d.).
In de unit zit nog een print met electronica waaronder een micro-processor. Wie weet zit daar nog een defect

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-05 20:48
Waarschijnlijk is het expansieventiel kapot(willen ook nog wel eens vast gaat zitten)van van de unit die niet koelt. Deze zitten boven elkaar in de buitenunit, wat je zou kunnen proberen is die expansieventielen te wisselen, beide units op koelen en kijken of het probleem nu in het andere binnendeel zit.

Expansieventiel ziet er vergelijkbaar uit, het zwarte deel is een magneet die je met een beetje geluk zo van de een naar de ander kunt uitwisselen.

Afbeeldingslocatie: https://sc04.alicdn.com/kf/H7a79b39eb9754cadac554e781c62cb92h.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avanhel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-05 09:55
Als het goed is heb je 2 leidingen van verschillende diktes naar je unit lopen.
De dunne leiding bevat vloeibare koelspul, en de dikkere leiding bevat de gasversie van je koelspul.
Als je koelt dan moet de dunne leiding relatief koud zijn en de retourleiding warm.
Als bij jou allebei de leidingen warm zijn bij koelen, dan kan dat liggen aan de klep die de schakeling tussen verwarming en koeling regelt.

Maar voor diagnose zou ik eerst even onderzoek doen naar hoe zo een airco werkt. Ikzelf hou van dit kanaal;
https://www.youtube.com/c/HVACRVIDEOS

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07:29
master_beuner schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 00:19:
[...]

En ondertussen zit jij in een te warm huis. Dat schiet niet op. Die dingen gebeuren ook altijd net als het warm begint te worden.
Tsja, als het koud is hoef je niet te koelen 8)7

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10:19
Cyriel85 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 08:20:
[...]

Tsja, als het koud is hoef je niet te koelen 8)7
Daarom is het aan te raden om tijdens de zomerperiode af en toe eens te kijken of je ketel nog aanslaat bij warmtevraag van de thermostaat en of je airco nog koelt in de winter. Anders kom je er pas achter zodra je het nodig hebt.

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
avanhel schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 08:14:
Als het goed is heb je 2 leidingen van verschillende diktes naar je unit lopen.
De dunne leiding bevat vloeibare koelspul, en de dikkere leiding bevat de gasversie van je koelspul.
Als je koelt dan moet de dunne leiding relatief koud zijn en de retourleiding warm.
Als bij jou allebei de leidingen warm zijn bij koelen, dan kan dat liggen aan de klep die de schakeling tussen verwarming en koeling regelt.

Maar voor diagnose zou ik eerst even onderzoek doen naar hoe zo een airco werkt. Ikzelf hou van dit kanaal;
https://www.youtube.com/c/HVACRVIDEOS
Als de andere unit wel om te schakelen is van verwarmen naar koelen en dit ook daadwerkelijk doet is de vierwegklep niet defect.

Het is namelijk één circuit, verwarmen en koelen kan niet tegelijk op een multisplit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MBgek schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 00:42:
Waarschijnlijk is het expansieventiel kapot(willen ook nog wel eens vast gaat zitten)van van de unit die niet koelt. Deze zitten boven elkaar in de buitenunit, wat je zou kunnen proberen is die expansieventielen te wisselen, beide units op koelen en kijken of het probleem nu in het andere binnendeel zit.

Expansieventiel ziet er vergelijkbaar uit, het zwarte deel is een magneet die je met een beetje geluk zo van de een naar de ander kunt uitwisselen.

[Afbeelding]
Zo ziet het er uit..Kan ik hier de ventielen zien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmmJrjilC0S5STfLqQK8FSX7rbU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fg8omJPIY308NKczP4LBKTBC.png?f=user_large

Ik zie nu zelf dat de bedrading van beide units hier goed te zien is (zwarte kabels bovenin). Als ik die twee nu eens omdraai? Dan zou ik kunnen uitsluiten of het de unit is die defect is of niet.
Klopt de redenering?

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 1668542 op 18-05-2022 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
En een ander plaatje (met de doorvoer in zicht)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qBDuoVg0ypaSx2gKYj17cPCQ52U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wrcFCB1fRp868VtgM8QUpNVW.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
-

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 1668542 op 18-05-2022 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veenbrandt
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22-05 14:37
Bij mij (een nieuwe unit) was het gas ook ontsnapt waardoor die alleen nog maar warme lucht kon leveren. De airco monteur heeft het weer bijgevuld en was het probleem als sneeuw voor de zon verdwenen. Ik kan mij voorstellen dat met oudere units er problemen met de afdichting ontstaan......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:14
Anoniem: 1668542 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 22:17:

Toeval is echter wel dat er recent zonnepanelen zijn geplaatst, waarbij de stroomdraden naar de omvormer door dezelfde dakdoorvoer als de airco zijn getrokken. Dat is daar nu een beetje dringen en duwen. (het is nu volgepropt).
Soort omgekeerde Murpheys Law: als het erg toevallig lijkt dan is dit het vaak niet.

Ik zou toch echt even een expert er naar laten kijken en die laten beoordelen wat er mis is. Mocht de beschadiging door de zonnepaneelmensen komen dan kun je die aansprakelijk stellen voor de schade. En als je het zelf gedaan hebt kun je het misschien verhalen op je woonverzekering, maar dat kan je verzekeraar je vast beter uitleggen dan ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shibal
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-03 16:43
Anoniem: 1668542 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:49:
[...]

[Afbeelding]
Flares ipv 'echte' koppelingen én de onderste twee leidingen zien er erg vet uit op de foto. Tekenen van olie lekkage.

Mijn vermoeden, installatie is hartstikke leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Veenbrandt schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 14:58:
Bij mij (een nieuwe unit) was het gas ook ontsnapt waardoor die alleen nog maar warme lucht kon leveren. De airco monteur heeft het weer bijgevuld en was het probleem als sneeuw voor de zon verdwenen. Ik kan mij voorstellen dat met oudere units er problemen met de afdichting ontstaan......
Nou, probeer nu maar eens een monteur te krijgen die überhaupt een ritje naar je maakt, laat staan aan het werk gaat.
De snelste die ik kon krijgen had het over medio augustus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Shibal schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:39:
[...]

Flares ipv 'echte' koppelingen én de onderste twee leidingen zien er erg vet uit op de foto. Tekenen van olie lekkage.

Wat zijn 'flares'? Er zitten dus geen ventielen op?

De onderste leidingen zijn Unit B, en die doet het goed. De bovenste is degene die heet wordt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
Anoniem: 1668542 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:49:
[...]

[Afbeelding]

Ik zie nu zelf dat de bedrading van beide units hier goed te zien is (zwarte kabels bovenin). Als ik die twee nu eens omdraai? Dan zou ik kunnen uitsluiten of het de unit is die defect is of niet.
Klopt de redenering?
Stuurkabels omdraaien werkt inderdaad, zet dan wel de werkschakelaar uit, op de eerste 2 draden staat 230v. Let wel op de aderkleuren of de nummers op de aders of merk ze even i.v.m juist terug aansluiten.

Als je dat gedaan hebt zet je de ene binnenunit op koelen en de andere op ventileren en dan even voelen welke ook echt koud wordt. Dan even de units omschakelen zodat je het echt zeker weet.
Shibal schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:39:
[...]

Als het systeem hartstikke leeg staat koelt het andere binnendeel ook niet, bij Haier weet ik het niet maar bij Mitsubishi en Daikin gaat dan zelfs de unit in storing.

Flares zijn inderdaad niet meer van deze tijd maar mits goed uitgevoerd is er niet perse een probleem mee.
Anoniem: 1668542 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 17:49:
[...]

Wat zijn 'flares'? Er zitten dus geen ventielen op?

De onderste leidingen zijn Unit B, en die doet het goed. De bovenste is degene die heet wordt..
Een flare is de manier van de leiding aansluiten op de koppeling van het buitendeel, met een speciaal gereedschap maak je als het ware een trompet vorm(flare) aan het uiteinde van de leiding, die je dan met de knelmoer op de koppeling draait. De flare is dan de afdichting, inplaats van een koperen ring. Al een hele tijd is het de norm om soldeerkoppelingen te gebruiken, dat is een kant en klare koppeling die je aan de leiding soldeert wat een stuk betrouwbaarder is.

[ Voor 19% gewijzigd door MBgek op 18-05-2022 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MBgek schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 19:54:
[...]

Als het systeem hartstikke leeg staat koelt het andere binnendeel ook niet, bij Haier weet ik het niet maar bij Mitsubishi en Daikin gaat dan zelfs de unit in storing.
Maar hoe werkt het dan als ik de ene unit op verwarmen zet en de andere op koelen? De units reageren daar gewoon op en er komt ook geen foutmelding...
Nooit geprobeerd overigens want is het natuurlijk onlogisch. Maar ben wel benieuwd wie er dan "wint"..
Warmen of koelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xer0X
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-05 18:55

Xer0X

Gotha know??

Koelmonteur hier,

Klinkt als een probleem met de 34 weg klep. Deze schakelt de koudemiddel stroming om bij keuze verwarmen of koelen.
In koel bedrijf gebruik je het buitendeel als condensor en in de binnendelen verdamp je het koudemiddel.
In verwarmings bedrijf schakelt de 3 4 weg klep om en gebruik je de binnendelen als condensor en verdamp je het koudemiddel in het buitendeel.

Normaal gesproken is het niet mogelijk om 1 deel op koelen te zetten en het andere op verwarmen.
Hier gaat dus iets mis. Koudemiddel gebrek lijkt niet aan de orde omdat 1 binnendeel nog prima op temp. komt en er schijnbaar ook voldoende heetgas geproduceerd word.

Ben zelf niet helemaal op de hoogte van Haier Airco's. Is zeg maar niet een populair merk onder de koelmonteurs.
Maar is absoluut een mechanisch probleem. Kan je zelf niks mee als niet koelmonteur.
Mocht je de 3 4 weg klep namelijk moeten/willen vervangen dan moet de unit leeg en na reparatie weer gevuld worden.

Mogelijk dat er ook wat mis is met de ventielen zoals MBgek opperde. Maar de 3 4 weg klep is mijns inziens de plek waar je het moet zoeken.
Als je de documentatie nog hebt zou er een flow schema bij kunnen zitten. Dat laat zien hoe de koudemiddel stroming gaat. (hoe de binnenkant van de buiten unit werkt).
Dan zou ik het aan kunnen wijzen. Maar nogmaals, als je niet in de koeltechniek zit denk ik niet dat je er ver mee gaat komen.

Dit verhaal gaat alleen op als 1 unit ook echt verwarmt en de andere koelt. Als er maar 1 koelt en de andere weinig doet of alleen ventileert. Dan is het verhaal van MBgek van de ventielen aannemelijker.

[ Voor 7% gewijzigd door Xer0X op 19-05-2022 19:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Xer0X schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 22:03:
Koelmonteur hier,

Dit verhaal gaat alleen op als 1 unit ook echt verwarmt en de andere koelt. Als er maar 1 koelt en de andere weinig doet of alleen ventileert. Dan is het verhaal van MBgek van de ventielen aannemelijker.
Het is in principe zo dat als ik ze beiden op koelen zet, de ene prima koelt en de andere echt hete lucht blaast. Zet ik de foute unit op ventileren dan resulteert dat in een lauwe lucht.

De hete lucht wordt geproduceerd zodra het ledje 'operate' gaat branden.

Ik heb wel de bijgeleverde documentatie. Hierbij een pagina over de Buiten unit. Heb je hier wat aan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i3eGeD-jJRrpsD_BbZ19kITeowM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d4FXkq4ADIfGHKMtwyXHkIrg.jpg?f=fotoalbum_large

Unit A is de foute Unit.
Model Airco-set:: Haier H2SM18H. Binnenunit: AS092BFEAA, Buitenunit: AU182BXEAA

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 1668542 op 19-05-2022 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
En hier een circuit schema

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y029cKrF7_TVREwGRSoQswTelTQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/moTyz2wfBGu38voWWlhtPAjp.png?f=fotoalbum_large

Wat ik - als leek - zo zie dan lijkt het er op dat het ding 2 compressors heeft. Dan zou het idd mogelijk zijn om de units onafhankelijk van elkaar te kunnen laten verwarmen en koelen..
Toch?

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 1668542 op 19-05-2022 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veenbrandt
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22-05 14:37
Anoniem: 1668542 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 17:15:
[...]

Nou, probeer nu maar eens een monteur te krijgen die überhaupt een ritje naar je maakt, laat staan aan het werk gaat.
De snelste die ik kon krijgen had het over medio augustus...
Klopt, ik ben zelf ook druk bezig met verbouwen en het aantal reacties dat ik krijg is bijzonder laag. Vervolgens heb ik ook mensen die een offerte uitbrengen en vervolgens niet meer reageren......de markt is zo overspannen dat ze overal mee wegkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xer0X

Xer0X

Gotha know??

Dit is bijzondere (voor mij althans).

Je hebt idd gelijk. Deze unit heeft 2 compressoren. Hierdoor is het inderdaad mogelijk om tegelijk te verwarmen en te koelen.
Er zit dus ook 2 maal een 4 weg klep in.
Dan zou je uit de informatie die je eerder gaf uit kunnen maken dat de 4 wegklep van 1 van de binnen units niet functioneert.

Als je mazzel hebt is er mogelijk iets mis met de bedrading.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kWCrX6HW7fDKMk59XnqPs88K-U0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2khUwW6kMrsMZ471lDlBLK7g.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VnXyBWCWldYS1dammH03_TvP0gU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3fxr3SNzSRyymj5SbQ0mLn3d.jpg?f=user_large

Zo ziet een 3 weg klep er ongeveer uit.

Je zou ook een kunnen meten of de bedrading van de binnen unit naar de buiten unit nog goed is. Omdat je zei dat er nieuwe bedrading door de doorvoer is gekomen. Dit zou je relatief makkelijk kunnen meten door de kabel aan beide einden los te maken en met een multimeter op de ohm stand de draden te meten.
Eerst met alle uiteinden van elkaar af en dan afzonderlijk tussen alle aders te meten. Je zou dan niks moeten meten, of terwijl een oneindige weerstand. Als dat goed is weet je dat er in elk geval geen sluiting in de kabel zit.

Dan kan je nog meten of er geen breuk in zit. dat doe je door alle aders aan 1 kant aan elkaar te verbinden en aan de andere kant met de multimeter op ohm stand weer alle aders onderling te meten en dan zou je ongeveer 0 Ohm moeten meten.

UITERAARD MAAK JE EERTS DE HELE INSTALATIE SPANNINGSLOOS!

Dit zou dan de schuldige moeten zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F7ZkgyRBhw0DxE6hCAFOLL8T6tk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WkMIxgL7BVLs0EteTYM8izix.png?f=user_large

[ Voor 37% gewijzigd door Xer0X op 19-05-2022 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
Anoniem: 1668542 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 00:14:
[...]

Het is in principe zo dat als ik ze beiden op koelen zet, de ene prima koelt en de andere echt hete lucht blaast. Zet ik de foute unit op ventileren dan resulteert dat in een lauwe lucht.

De hete lucht wordt geproduceerd zodra het ledje 'operate' gaat branden.

Ik heb wel de bijgeleverde documentatie. Hierbij een pagina over de Buiten unit. Heb je hier wat aan?

[Afbeelding]

Unit A is de foute Unit.
Model Airco-set:: Haier H2SM18H. Binnenunit: AS092BFEAA, Buitenunit: AU182BXEAA
Dat schema is mooi, deze unit heeft geen elektronisch expansieventiel. In plaats daar van zijn de “capillary tubes”. Zoals @Xer0X zegt zou ik nu eerder het 4wegventiel verdenken, het komt voor dat ze vastzitten of maar beperkt kunnen bewegen waardoor die in een soort half open half dichte stand komt.

Koelbedrijf:
Afbeeldingslocatie: http://www.heatpump-reviews.com/images/Heat-pump-reversing-valve-energized-Cooling-mode.jpg

Verwarmingsbedrijf:
Afbeeldingslocatie: http://www.heatpump-reviews.com/images/Heat-pump-reversing-valve-de-energized-heating-mode.jpg

Hier heb ik de plaatjes vandaan, staat ook een uitgebreide uitleg bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hey, dank allen! Het is dat het nu donker is, anders ging ik nu het dak al op.
Ik zit nu idd sterk aan de bedrading te denken. Daar is mee gesjord en geduwd om de zonnepanelen kabels door de dak doorvoer te krijgen.
En.. Omdat men de omvormer van buiten (volkomen verkeerde plaats) naar binnen heeft verplaatst, moest er ook een dikke kabel (voor de AC van omvormer naar de meterkast weer UIT de dak doorvoer worden getrokken.
Daar was nog wel kracht voor nodig, omdat de doorvoer helemaal vol zit.
Dit komt ook weer doordat men bij de eerste installatie pompjes had gemonteerd voor de condens afvoer. Die pompjes had men in de kanalen van de dakplaat gestopt. Die dingen gingen al rap stuk. Maar de (nu loze) draden en slangetjes van die pompen (die nu onbereikbaar zijn) vullen wél het gat.
Heel goede kans dus aanwezig dat een kabel een tik heeft gekregen met sluiting dan wel onderbreking.

Omdat ik 2 compressors heb, zou in theorie dus ook één kanaal te weinig koelvloeistof kunnen hebben. Maar dan zou het koelvermogen toch langzaam moeten zijn afgenomen in de tijd en niet abrupt van alles naar niks, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xer0X

Xer0X

Gotha know??

Als de installatie te weinig koudemiddel heeft dan word de pijp ook niet heel warm. Je had het in de 1e post over gloeiend heet en het binnen deel blaast ook echt warme lucht neem ik aan. Dan zit er voldoende koudemiddel in. Ook al heet het koudemiddel, je hebt het ook nodig voor verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja, het wordt heel heet..(niet beet te pakken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ter illutstratie: de bewust doorvoer...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rnyP9JAPjzGSM6qqgKmu0u3ALLQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vJMr1Ri09JOMfBfFU0O90jqs.png?f=user_large
De isolatie om de leidingen heb ik even weggehaald. Deze leidingen zijn de hete.
Je kunt zien dat ze zijn voorzien van een koppeling.

Rechts de bewuste draden die naar de buiten unit gaan.

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 1668542 op 19-05-2022 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wat volgens mij - heeft weliswaar niets met het probleem te maken, maar raar is:

Van de meterkast (aparte groep gaat de grijze dikke kabel naar de airco buiten unit. Vanaf daar een draad terug naar de binnen units. Zodat met de groep schakelaar in de meterkast alles uit kan worden gezet.
Maar in de gebogen PVC buis over de dakafvoer zitten die met een kroonsteentje verbonden. In feite gewoon in de open lucht (want die PVC bocht is wel 10 cm dik).
Lijkt me ook niet geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb vanmorgen op de buiten unit de connectors van de binnen units omgedraaid.
Hierdoor wordt de ene unit met de elektronica van de andere aangestuurd.
En dan beide binnen units op koelen gezet.

Resultaat: nog steeds dezelfde unit die heet wordt. Dus kan ik de bekabeling uitsluiten: die werkt gewoon goed.
Dan zit er dus toch iets fysieks niet goed, vermoedelijk de klep dus.
Dat gaat een nieuwe airco worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:42
@MBgek @Xer0X In hoeverre zou het mogelijk zijn om de 4-weg klep in een bepaalde stand te forceren (in koelstand), zodat ts de zomer nog door kan? Zit het probleem vaak in de klep zelf (4) of in het stuurventiel (8 )? Anders zou je misschien handmatig de spoel kunnen bekrachtigen of er misschien zelfs af kunnen halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xer0X

Xer0X

Gotha know??

Om te testen gebruiken wij een magneet. Maar waarschijnlijk zit de klep vast. Maar je zou het altijd kunnen proberen.

De spoel bekrachtigen is idd niks anders als er spanning op zetten. Meestal 230V AC maar 24V DC komt ook voor. Dat zou je eerst moeten meten. Vaak staat het ook wel op de spoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Xer0X schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 12:46:
Om te testen gebruiken wij een magneet. Maar waarschijnlijk zit de klep vast. Maar je zou het altijd kunnen proberen.

De spoel bekrachtigen is idd niks anders als er spanning op zetten. Meestal 230V AC maar 24V DC komt ook voor. Dat zou je eerst moeten meten. Vaak staat het ook wel op de spoel.
Maar om bij die klep te kunnen komen, moet dan de hele buitenunit worden opengeschroefd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6MhnmnigVqCQOJGnmjsfwMU9uSk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YH0fgXizmRZdIHbCHpYvvzoh.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xer0X

Xer0X

Gotha know??

Idd. Je kan de bovenkant er als een deksel afhalen en meestal is er nog 1 kant die er makkelijk afkan.

Er zit netjes een werk schakelaar op. Dus die omzetten en je kan veilig werken/kijken.

[ Voor 30% gewijzigd door Xer0X op 21-05-2022 19:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb inmiddels een nieuwe airco en ik kan (hopelijk) weer 15 jaar verder..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
@Anoniem: 1668542 Welke is het geworden?

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Pagina: 1