Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Solibripanelen op een Goodwe omvormer - kan dit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jj.vollema
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 03-11 14:13
Mijn vraag
Hallo forum leden van Tweakers. Op het forum al veel info gevonden en kunnen gebruiken. Toch een vraag.
Ik heb een Goodwe..type GW1000-XS gekregen van mijn oomzegger. Omvormer ging uit zijn systeem om meer en zwaardere panelen te plaatsen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vsqYFBGwZviIRDlVnLbRpsvoARs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zFjsf8iEDkfkvvSQh2tVV4i2.jpg?f=fotoalbum_large

Inmiddels een aantal betonschansen gemaakt om panelen te plaatsen op een plat dak.Met dank aan de zelfbouw tweakers.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z7UcdBikpGLawJToJL-YkG-u6Xs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1sNt9PW334cQYFu4FN1p7v4h.jpg?f=fotoalbum_large

Via een kennis kan ik de volgende zonnepanelen krijgen. Ze zijn nieuw en passen op de schansen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OP5EQkFHKjDAEPDpiZp-n1-K42k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cxJHjzx0Dd6ph9rp8jwu1w2k.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn vraag is of de combinatie van Goodwe en Solibri SL2-115 mogelijk is?
...

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ja, maar je zal meerdere parallele strings moeten maken, want ze leveren per paneel al 74 volt

https://solcellespesialis...g1-5_2015-07_rev04_en.pdf

Hoeveel passen er?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• jj.vollema
Dank voor je snelle reactie. Ik kan er 5 krijgen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dat mag nog in 1 string.

Omvormer gaat tot 500 V en Voc panelen = 475 V

• jj.vollema
Bedankt Fonske.

500V d.c. zie ik idd staan op de Goodwe
Is er daarnaast nog iets waar ik rekening mee moet houden.

Aarding van de panelen neem ik aan.
De panelen zijn erg dun. Zullen ze veel warmte afgeven aan de onderkant?
Bij hoeveel panelen zal de Goodwe in actie kunnen komen?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Goodwe komt al in actie met 1 paneel. Minimale Vmpp is 50 volt van die omvormer.

Je aardt panelen niet, maar je potentiaal vereffend de montage rail
Gezien je geen alu in je beton hebt zitten en beton slecht stroom geleidt, mag je het zelf verder invullen....

Maar het kan geen kwaad de panelen potentiaal te vereffenen.

Warm worden ze alleen van de zon.

• jj.vollema
Deze video bekeken. https://www.libra.energy/...esysteem-vereffend-worden
Nogmaals dank voor je reactie.

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11 15:52
@jj.vollema Ben niet 100% zeker, maar deze panelen zouden wel eens niet met een standaard omvormer gecombineerd kunnen worden. Veel dunne film panelen moeten op een heel specifieke manier geaard worden (icm een omvormer met trafo)

Dit geld vooral voor CIGS zonnepanelen:

Dunne film zonnepanelen op basis van CIGS (Hanergy, Galyxo en TSMC) zijn zogenaamde enkel geïsoleerde zonnepanelen en zouden geaard moeten worden naar de omvormer om snellere degradatie (PID effect) te voorkomen. Dit in tegenstelling tot de CIS panelen van bijvoorbeeld Solar Frontier die dubbel geïsoleerd zijn.[/url]

Zie bijvoorbeeld deze link

[ Voor 33% gewijzigd door lithoijen op 17-05-2022 22:19 ]

• jj.vollema
Op de panelen zie ik het teken staan dat ze dubbel geisoleerd zijn.

https://www.google.com/se...QEAE#imgrc=uCYTCtxtufHPsM

https://tweakers.net/i/Yn...8jwu1w2k.jpg?f=user_large

• lithoijen
Ik ben dan ook niet 100% zeker, maar als ik lees:
CIGS zonnepanelen, aarding sterk aanbevolen
Dunne film zonnepanelen op basis van CIGS (Hanergy, Galyxo en TSMC) zijn zogenaamde enkel geïsoleerde zonnepanelen en zouden geaard moeten worden naar de omvormer om snellere degradatie (PID effect) te voorkomen. Dit in tegenstelling tot de CIS panelen van bijvoorbeeld Solar Frontier die dubbel geïsoleerd zijn

Dan zou ik het wel even goed uitzoeken, er wordt namelijk specifiek gesproken over CIGS panelen waar het probleematisch zou zijn. Navragen op wat voor omvormer ze vroeger zaten zou een goede start zijn.

• jj.vollema
Bedankt @lithoijen

Ik ga geen risico lopen en ga aarden. 100% niet zeker is voor mij 100% onzeker.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:14
Is het het wel waard om behoorlijk oude laag efficiënte panelen te gaan leggen?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• lithoijen
@jj.vollema Dit aarden voor dunne cel panelen werkt wel wat anders als alleen het frame van het paneel of montage rail aarden. Vaak moet de negatievel pool aan aarde worden gehangen, iets wat alleen kan icm omvormer op basis van een trafo en niet de moderne trafoloze (TL) omvormers
.

[ Voor 5% gewijzigd door lithoijen op 17-05-2022 22:50 ]

• jj.vollema
Ronald schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 22:38:
Is het het wel waard om behoorlijk oude laag efficiënte panelen te gaan leggen?
Kosten tot nu toe zijn 9 zakjes beton. :P

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:14
En ze leveren per oppervlak veel minder op.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• jj.vollema
Klopt helemaal Ronald.

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-11 12:02
Dit zijn inderdaad CIGS panelen. Dit zal in combinatie met deze omvormer gerust werken, maar langzaamaan minder worden. Hoewel mijn hergebruik-hart zegt lekker doen, zou ik hier toch zeggen, zoek andere panelen.

Goed zoeken op marktplaats en je zal gerust wat vinden! Succes!

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

• AUijtdehaag
  • Niet online
nevermind :X

[ Voor 109% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-05-2022 07:49 ]

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-11 12:02
Het is wel een jungle met die dunne film panelen. Ik zit er toevallig een beetje in te lezen omdat ik binnenkort een aantal CdTe panelen krijg. Alles wat ik daar weer over lees - omvormer en leverancier - zegt weer dat CdTe juist geen aarding nodig heeft, en CIGS weer wel.

Zie hier bijvoorbeeld.

Wat me wel opvalt is dat de TCO, de transparante laag aan de zonnezijde blijkbaar een verandering heeft doorgemaakt. De corrosie die hier dus optrad is blijkbaar door een andere laag of proces weer opgelost. Een heel specifiek probleem dus.

Maargoed, nu ik dus ik er nog dieper op in ga, kom ik een tech sheet tegen van deze panelen en zie dat er geen additionele aarding/vereffening nodig is. Beter nog, de panelen mogen juist niet geaard worden. :X

* EJonk had me hier ook gewoon uit moeten houden

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-11 12:30
Je kunt dit wel neerleggen.. maar over een paar maanden leg je er alsnog dikke panelen op. Want de opbrengst is niets vergelen met de nieuwe panelen.. ik zou zeggen 4 oost 4 west en dat met een paneel is de range 300-400wp

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:54
Sunnydesign geeft ook een waarschuwing.

De installatiemanual:
https://www.manualslib.co...o-Sl2.html?page=18#manual
Solibro solar modules are to be principally protected against negative voltages with regard to the ground potential on the generator pole!
In most cases, this is realized by connecting the negative pole of the array (systems with galvanic separation between the direct and alternating voltage sides) with the ground potential.
Volgens mij staat hier dat een TL omvormer dus niet werkt. Dan moet je op zoek naar een tweedehands omvormer met trafo.

Of toch met deze TL omvormer aansluiten en de 30% degradatie accepteren?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• jj.vollema
Iedereen dank voor zijn/haar reactie. De Goodwe draait met de Solibri panelen. Was een leuk projectje.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:54
Interessant.

Kun je ons op de hoogte houden van de performance van die set?

Ik ben benieuwd of die 30% degradatie al vrij spoedig bereikt is.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Pagina: 1