Op dit moment heb ik de volgende setup:
… en toen ging Delta glasvezel aanleggen…
En toen was mijn vraag: hoe kan ik het beste mijn infrastructuur aanpassen zodat ik klaar ben voor glasvezel en ik mijn huidige problemen oplos?
Mijn idee:
- ADSL komt het huis binnen in de kelderkast. Daar zit het IsRa punt
- Vandaar gaat een kabel (cat 5e ftp patchkabel met twee aders gebruikt) naar de woonkamer. Daar staat een Experiabox 10 WiFi router met vier LANpoorten en de telefoonaansluiting.
- Op de Experiabox is de telefoon aangesloten (staat een meter verder), de IPTV decoder (ook een meter verder) nog twee apparaten en een (cat 7 ftp) patchkabel naar de studeerkamer.)
- Op de studeerkamer staat een Zyxel gs1900-8hp acht-poort switch en een Zyxel nwa1123-ac-pro access point.
… en toen ging Delta glasvezel aanleggen…
En toen was mijn vraag: hoe kan ik het beste mijn infrastructuur aanpassen zodat ik klaar ben voor glasvezel en ik mijn huidige problemen oplos?
Mijn idee:
- Waarschijnlijk wil Delta het IsRa punt in de meterkast aanleggen in plaats van de kelderkast. Ik denk erover om daar ook de router op te hangen met WiFi uit.
- Vanuit de meterkast trek ik twee (Cat 6a solide kern ftp) draden naar de woonkamer en twee naar de studeerkamer. Ik aard ze in de meterkast en zorg dat de afscherming van de kabels niet doorloopt in de WCD.
- In de woonkamer komt de Zyxelsetup te staan. Heb ik er gelijk vier poorten bij. De tweede kabel wordt gebruikt voor telefoon
- Voor de studeerkamer koop ik een nieuwe switch en access point, bijvoorbeeld de Unify switch Lite 16 PoE en een Unifi 6 professional access point