Ideaal netwerk als glas komt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noostenb
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-09 07:38
Op dit moment heb ik de volgende setup:
  • ADSL komt het huis binnen in de kelderkast. Daar zit het IsRa punt
  • Vandaar gaat een kabel (cat 5e ftp patchkabel met twee aders gebruikt) naar de woonkamer. Daar staat een Experiabox 10 WiFi router met vier LANpoorten en de telefoonaansluiting.
  • Op de Experiabox is de telefoon aangesloten (staat een meter verder), de IPTV decoder (ook een meter verder) nog twee apparaten en een (cat 7 ftp) patchkabel naar de studeerkamer.)
  • Op de studeerkamer staat een Zyxel gs1900-8hp acht-poort switch en een Zyxel nwa1123-ac-pro access point.
Het gebruik is huis, tuin en keukengebruik. Gamen wordt er nauwelijks gedaan, streamen soms. Alles werkt goed, we hebben goede WiFi coverage. Hooguit komen we op de woonkamer een aantal poorten te kort. Op de studeerkamer hebben we nog twee poorten over (maar ik verwacht dat die snel genoeg gevuld gaan worden). Wel zit ik erover te denken “iets met VLANs” te gaan doen, waarbij er dus ook tussen de VLANs moet worden gerouteerd. Het broadcastdomein/errordomein begint wat groot te worden.

… en toen ging Delta glasvezel aanleggen…

En toen was mijn vraag: hoe kan ik het beste mijn infrastructuur aanpassen zodat ik klaar ben voor glasvezel en ik mijn huidige problemen oplos?

Mijn idee:
  • Waarschijnlijk wil Delta het IsRa punt in de meterkast aanleggen in plaats van de kelderkast. Ik denk erover om daar ook de router op te hangen met WiFi uit.
  • Vanuit de meterkast trek ik twee (Cat 6a solide kern ftp) draden naar de woonkamer en twee naar de studeerkamer. Ik aard ze in de meterkast en zorg dat de afscherming van de kabels niet doorloopt in de WCD.
  • In de woonkamer komt de Zyxelsetup te staan. Heb ik er gelijk vier poorten bij. De tweede kabel wordt gebruikt voor telefoon
  • Voor de studeerkamer koop ik een nieuwe switch en access point, bijvoorbeeld de Unify switch Lite 16 PoE en een Unifi 6 professional access point
Wat vinden jullie ervan?

Beste antwoord (via noostenb op 26-05-2022 19:57)

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-09 17:11
noostenb schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 19:15:
....“iets met VLANs"...

Wat vinden jullie ervan?
VLAN is geen doel op zich. Wat is je doel? Wat denk je hiermee te bereiken?
Of is 't dezelfde rede waarom je shielded wil?

Verder lees ik alleen dat de DSL lijn van de kelder naar de woonkamer cat5e is. Dat is prima voor 't DSL signaal.
Mijn idee:
Waarschijnlijk wil Delta het IsRa punt in de meterkast aanleggen in plaats van de kelderkast. Ik denk erover om daar ook de router op te hangen met WiFi uit.
Vanuit de meterkast trek ik twee (Cat 6a solide kern ftp) draden naar de woonkamer en twee naar de studeerkamer. Ik aard ze in de meterkast en zorg dat de afscherming van de kabels niet doorloopt in de WCD.
Solid is 't juiste om te trekken en af te monteren op een WCD. Shielded heeft technisch geen enkele toegevoegde waarde voor thuisgebruik.
In de woonkamer komt de Zyxelsetup te staan. Heb ik er gelijk vier poorten bij. De tweede kabel wordt gebruikt voor telefoon
Voor de studeerkamer koop ik een nieuwe switch en access point, bijvoorbeeld de Unify switch Lite 16 PoE en een Unifi 6 professional access point
Fan van Ubiquiti, maar je haalt twee verschillende merken/types access points in huis. Wanneer je twee identieke modellen ophangt kan je zonder verlies van verbinding van 't ene naar 't ander access point lopen.
Ubiquiti gebruikt een eigen roaming techniek. Werkt goed, maar dus alleen met 't eigen merk. En als je op twee verdiepingen een lite ophangt heb je meer dan genoeg. Maar sterker nog, ik denk dat je aan één WiFi 5 accesspoint al meer dan genoeg hebt voor een doorsnee huis.
Pro is leuk voor kantoren of bijvoorbeeld schoolgebouwen waar tientallen zoniet honderden devices bij elkaar komen.

Kort samen gevat, prima om een grotere switch voor meer poortjes aan te schaffen en prima om cat6e aan te leggen vanaf de meterkast naar de woonkamer. De rest is m.i. technische oplossingen voor problemen die er niet zijn, oftewel geld verbranden. Zou 't lekker in je zak houden tot je echt performance problemen hebt op je WiFi. Dan koop je een WiFi 7, 8,9 of X tegen die tijd.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nieuwe accesstechnologie. Leuk. Maar heb je daadwerkelijk andere eisen binnenhuis nu? Als alles al naar tevredenheid werkte muv de poorten zou ik het gewoon laten zoals het is en hooguit een switch bijplaatsen in de woonkamer, evt met VLAN-support als dat nodig is.

Verder zou ik vooral kijken naar je bekabeling. Je hebt patchcables in gebruik waar je stugge installatiekabel zou moeten hebben. de Cat5E gaat sowieso maar naar 2.5Gbps, en de Cat7 is helemaal nergens goed voor. Beide door goede koperen Cat6 stugge installatiedraad vervangen zou ik als eerste doen, en ook je evt nieuwe kabels vanuit meterkast (of ze daar komen installeren bij na-aanleg is maar de vraag trouwens) of waar dan ook zorgen voor goed afgemonteerde stugge kabel op patchpanel of wandcontactdoos, dan daar korte patch cables in naar je apparaten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-09 17:38
Cat6 is meer dan voldoende om 10Gbps in een thuis situatie te realiseren.
Cat5e zou ik zeker niet vervangen zolang je nog geen 10Gbps netwerk gaat realiseren.
Shielded kabel is sterk af te raden want dat heeft geen enkel toegevoegde waarde in een thuissituatie en kan bij verkeerde aarding aardlussen en common mode spanningen veroorzaken.

Verder zou ik persoonlijk nooit patchkabels (die fly-lead ftp) als vaste bekabeling inzetten.
Neem gewoon cat 6 met solid aders en monteer het netjes af op een wcd en in de meterkast op een patchpaneel.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noostenb
Excuus. Ik gebruikte de term fly lead verkeerd. Waar ik “trek twee draden” schreef bedoel ik inderdaad solid aders. En waarom shielded? Omdat het kan en ik de kabels heel makkelijk kan aarden in de meterkast. Als ik de shielding dan niet aansluit in de wcd heb ik nette geaarde bekabeling zonder aardlussen.

Ik heb de openingspost aangepast.

[ Voor 13% gewijzigd door noostenb op 18-05-2022 09:14 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-09 17:11
noostenb schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 19:15:
....“iets met VLANs"...

Wat vinden jullie ervan?
Of is 't dezelfde rede waarom je shielded wil?

Verder lees ik alleen dat de DSL lijn van de kelder naar de woonkamer cat5e is. Dat is prima voor 't DSL signaal.
Mijn idee:
Waarschijnlijk wil Delta het IsRa punt in de meterkast aanleggen in plaats van de kelderkast. Ik denk erover om daar ook de router op te hangen met WiFi uit.
Vanuit de meterkast trek ik twee (Cat 6a solide kern ftp) draden naar de woonkamer en twee naar de studeerkamer. Ik aard ze in de meterkast en zorg dat de afscherming van de kabels niet doorloopt in de WCD.
Solid is 't juiste om te trekken en af te monteren op een WCD. Shielded heeft technisch geen enkele toegevoegde waarde voor thuisgebruik.
In de woonkamer komt de Zyxelsetup te staan. Heb ik er gelijk vier poorten bij. De tweede kabel wordt gebruikt voor telefoon
Voor de studeerkamer koop ik een nieuwe switch en access point, bijvoorbeeld de Unify switch Lite 16 PoE en een Unifi 6 professional access point
Fan van Ubiquiti, maar je haalt twee verschillende merken/types access points in huis. Wanneer je twee identieke modellen ophangt kan je zonder verlies van verbinding van 't ene naar 't ander access point lopen.
Ubiquiti gebruikt een eigen roaming techniek. Werkt goed, maar dus alleen met 't eigen merk. En als je op twee verdiepingen een lite ophangt heb je meer dan genoeg. Maar sterker nog, ik denk dat je aan één WiFi 5 accesspoint al meer dan genoeg hebt voor een doorsnee huis.
Pro is leuk voor kantoren of bijvoorbeeld schoolgebouwen waar tientallen zoniet honderden devices bij elkaar komen.

Kort samen gevat, prima om een grotere switch voor meer poortjes aan te schaffen en prima om cat6e aan te leggen vanaf de meterkast naar de woonkamer. De rest is m.i. technische oplossingen voor problemen die er niet zijn, oftewel geld verbranden. Zou 't lekker in je zak houden tot je echt performance problemen hebt op je WiFi. Dan koop je een WiFi 7, 8,9 of X tegen die tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-09 17:38
Cat7 is dik onhandig en overbodig.
Je gaat toch ook geen grondkabel met aardscherm binnenhuis gebruiken als je een elektra verlengsnoertje nodig hebt?

Als je het in een buis moet trekken worden twee draden al bijna onwerkbaar.

Voor thuis is Cat 6 gewoon het allerbeste.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-09 05:43
Heb zelf ook een afweging gehad. Zat eerst te denken om glas te doen. Kosten vielen eigenlijk best mee. Maar door de convertors wordt het omslachtig.

Heb eerst CAT 7 overwogen maar uiteindelijk zag ik mooie aanbieding van CAT8.2 . Eigenlijk te luxe maar voor die prijs was het netjes.

Ik ben het trouwes mee eens dat CAT 6 voor velen voldoende is. & is al luxe maar als je moeilijke kabels gaat trekken / leggen en je weet dat je lange tijd ervan gebruik gaat maken. Tussen CAT7 en 8.2 zit wel snelheidverschil maar ook geregeld weinig a geen prijsverschil.

[ Voor 32% gewijzigd door Cave_Boy op 18-05-2022 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

noostenb schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 09:11:
Excuus. Ik gebruikte de term fly lead verkeerd. Waar ik “trek twee draden” schreef bedoel ik inderdaad solid aders. En waarom shielded? Omdat het kan en ik de kabels heel makkelijk kan aarden in de meterkast. Als ik de shielding dan niet aansluit in de wcd heb ik nette geaarde bekabeling zonder aardlussen.

Ik heb de openingspost aangepast.
Je hebt het ook na de edit over "patchkabel [...] naar de woonkamer" en "patchkabel naar de studeerkamer".

Dat zijn de kabels die solid (niet patch dus) en correct afgemonteerd moeten zijn.
Cave_Boy schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:03:
[...]

Ik ben het trouwes mee eens dat CAT 6 voor velen voldoende is. & is al luxe maar als je moeilijke kabels gaat trekken / leggen en je weet dat je lange tijd ervan gebruik gaat maken. Tussen CAT7 en 8.2 zit wel snelheidverschil maar ook geregeld weinig a geen prijsverschil.
Snelheidsverschil als je 40GBase-T gebruikt. Die gaat echter *nooit* in consumentensituaties gebruikt worden omdat stroomverbruik ervan ver boven Europese normen uitkomt. Bovendien is feit dat Cat8 niet of nauwelijks in normale woningen te trekken valt een tweede argument tegen toepassingen ervan.

Wat gaan we wel gebruiken als 10Gbase-T ontoereikend blijkt? Geen idee, waarschijnlijk een 802.3bz-achtige protocol die bestaande Cat6 hergebruikt voor in ieder geval 25Gbps - of gelijk over op glas binnenhuis. Maar ik durf m'n hand in het vuur te steken voor feit dat Cat7 nooit enige toegevoegde waarde heeft in een normale woning, en de toegevoegde waarde van Cat8 nooit in praktijk gebruikt gaat worden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberkid
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14-08-2024
Ik denk dat CAT6A de beste keuze is. Eigenlijk hetzelfde als CAT5E, maar dan 10Gbit. Dus tot ~100 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noostenb
Goed, het heeft even geduurd. Ik had het druk
PROnline schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:27:
Ik zie meerdere zaken die ik hiermee op wil lossen:
  • Ik wil de apparatuur die ik gebruik voor domotica afschermen van Internet
  • Ik wil de boadcast / error domains beperken
  • Ik wil het IPTV signaal buiten mijn “gewone” netwerk houden
Ik weet het, het meeste is op een andere manier te bereiken of is niet noodzakelijk in een thuisomgeving maar “omdat het kan” is ook een ding. Als het niet naar tevredenheid gaat werken heb ik het er zo weer uitgesloopt.
Ubiquiti gebruikt een eigen roaming techniek. Werkt goed, maar dus alleen met 't eigen merk.
Goed punt! Had ik nog niet aan gedacht!
Maar sterker nog, ik denk dat je aan één WiFi 5 accesspoint al meer dan genoeg hebt voor een doorsnee huis.
De eerste verdiepingvloer is gewapend beton. In het verleden is het WiFi modem niet voldoende gebleken. Vandaar dat ik destijds het Zyxel access point heb gekocht. Dat gezegd hebbende, ik kan wel eens kijken of die voldoende dekking biedt als ik WiFi op het modem uit zet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Cyberkid schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 17:16:
Ik denk dat CAT6A de beste keuze is. Eigenlijk hetzelfde als CAT5E, maar dan 10Gbit. Dus tot ~100 meter.
Dat klopt. Ik lees echter nergens requirement dat kabellengtes langer dan 55m gaan zijn. Tot 55m trek je 10GbE even goed over Cat6. De toegevoegde waarde van Cat6A in deze situatie is dus nihil, terwijl de kosten iets hoger zijn en door dikkere, stuggere kabel de kans op fouten bij het trekken significant groter.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
[b]noostenb in "Ideaal netwerk als glas komt"noostenb schreef op dinsdag 17 mei 2022 @
• Waarschijnlijk wil Delta het IsRa punt in de meterkast aanleggen in plaats van de kelderkast. Ik denk erover om daar ook de router op te hangen met WiFi uit.
Wat vinden jullie ervan?
Mijn ervaring is dat Delta wel luistert naar wat jij wilt. Toen er bij mij werd geschouwd, vroegen ze wat ik wilde. Uiteraard binnen grenzen.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Pagina: 1