Jullie ervaringen met een beamer (of alternatief) op kantoor

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11-2024
Op kantoor willen we graag ons werk laten zien, en presentaties geven, op goede kwaliteit, op een groot scherm. Wat 'groot' is ligt niet helemaal vast, maar ik denk een diagonaal van 2 tot 3,5 meter. Omdat we niet de hele dag door iets willen laten zien, overwegen we de aanschaf van een beamer en projectiescherm. Dat kan dan worden ingeklapt en kan er wat moois aan de muur. Ik had bijvoorbeeld de Optoma UHD38 op het oog; een DLP beamer van 4.000lm met contrast 1.000.000:1, voor ongeveer 1.150 euro. Het projectiescherm dat ik op het oog had heeft een breedte van 300cm.

Ik vind het alleen lastig in te schatten hoe de beeldkwaliteit gaat zijn. Vooral de helderheid, die op een normaal verlicht kantoor al snel te wensen over laat heb ik het idee. We willen liefst niet de lampen uit moeten doen voor goede beeldkwaliteit. Ons zusterbedrijf in hetzelfde pand heeft een Epson EB-L1100U beamer hangen, een 3LCD beamer van 6.000lm met een contrast van 2.500.000:1 van 'slechts' 8.500 euro. En daar ben ik nou niet echt heel enthousiast over, vooral de helderheid van het beeld. En zo asociaal groot is het beeld daar ook weer niet.

Hebben jullie ervaringen met beamers op kantoor, en tips hoe jullie het meeste uit de beamer hebben gehaald?

Ik probeer ook na te denken over alternatieven. Een grote OLED tv zou kunnen, maar dan hangt dat ding daar de hele dag. Een inklapbare plafondsteun zou een oplossing zijn, maar dat gaat denk ik niet vanwege het systeemplafond. Andere alternatieven zou ik zo niet weten.

Mochten jullie inzichten hebben, graag!

[ Voor 3% gewijzigd door TripleM op 17-05-2022 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:04

Major_ton

Shoot!

Tja, als je de 6.000lm Epson al te donker vindt, dan gaat de 4.000lm Optoma je ook niet gelukkig maken. Projecteren in een lichte ruimte is nooit mooi, punt. Wat je je af moet vragen is hoe belangrijk een goede beeldkwaliteit op werk is, of dat het gaat om de inhoud over te brengen. En anders kan je ook nog de weg van de LCD panelen inslaan. Bijvoorbeeld Samsung en IIyama verkopen 98" 4K panelen vanaf zo'n 7.000,- en als dat te duur is kan je nog kijken naar 86" TV's van onder andere LG. Dat begint al bij 2.000,-.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-10 09:27

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Je geeft precies de reden waarom in veel kantoren de projectoren vervangen zijn door grote televisies: Een televisie is veel praktischer om in een lichte ruimte te gebruiken. Bij een projector zit je altijd met het probleem dat de kleur van het projectiescherm zelf de beeldkwaliteit verstoort. Je kunt enorm felle lampen gebruiken om het probleem te verminderen, maar niet oplossen.

Voor hele grote oppervlakken blijft een projector de enige optie (en dan moet je verduisteren), vaak is de betere beeldkwaliteit van een televisie toch te verkiezen over het wat kleinere scherm.

Wij hebben op kantoor de projectoren ook weggedaan en ze vervangen door televisies op statieven met wieltjes. Als de televisies in de weg staan, dan kunnen ze zo de vergaderruimte uitgereden worden. Lijkt me te overwegen in jouw situatie, het betekent natuurlijk wel dat je een parkeerplaats moet hebben om de televisie naartoe te rijden als je hem niet nodig hebt.

Ik zou in een vergaderruimte juist geen OLED-televisie gebruiken: Juist omdat de lampen vaak vol aan staan komen de voordelen niet goed tot zijn recht, wel zijn de vaak langdurig stilstaande beelden niet goed voor de levensduur. Het apparaat laat zich niet vrijwillig inbranden dus zal regelmatig automatisch dimmen, maar ook dat is in een vergaderruimte niet gewenst. Een belangrijk argument is ook dat je in een vergaderruimte een groot scherm wilt en OLED erg duur is in grote maten.

Mijn voorkeur voor een vergaderruimte zou uitgaan naar een grote LCD-televisie met IPS-paneel: In een vergaderruimte zitten mensen doorgaans rondom een vergadertafel en dus niet recht voor het scherm. De goede kijkhoeken van een IPS-scherm zijn een voordeel, de zwartprestaties van een VA-paneel zijn in een vergaderruimte minder belangrijk.

[ Voor 11% gewijzigd door dmantione op 17-05-2022 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11-2024
Major_ton schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 18:12:
Tja, als je de 6.000lm Epson al te donker vindt, dan gaat de 4.000lm Optoma je ook niet gelukkig maken. Projecteren in een lichte ruimte is nooit mooi, punt. Wat je je af moet vragen is hoe belangrijk een goede beeldkwaliteit op werk is, of dat het gaat om de inhoud over te brengen. En anders kan je ook nog de weg van de LCD panelen inslaan. Bijvoorbeeld Samsung en IIyama verkopen 98" 4K panelen vanaf zo'n 7.000,- en als dat te duur is kan je nog kijken naar 86" TV's van onder andere LG. Dat begint al bij 2.000,-.
Ik werk bij een creatief bedrijf, waar hoe het eruit ziet extra belangrijk is. Tegelijkertijd moet ik men hier denk ik ook duidelijk maken dat een presentatie aan collega's misschien niet dezelfde kwaliteit hoeft te hebben als wanneer we werk tonen aan een klant. Dat doen we in een meetingruimte, en daar hebben we TV's hangen.

Als de beeldkwaliteit in de centrale ruimte toch heel belangrijk is, is een TV waarschijnlijk beter. Is de maat belangrijker, dan moeten we genoegen nemen met iets minder helderheid. Ik dacht eerst aan de TV inklappen of op een andere manier vast ophangen en verbergen, maar op een karretje monteren dat weggereden kan worden is denk ik beter. Zit je wel weer met het geluid..
dmantione schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 18:33:
Je geeft precies de reden waarom in veel kantoren de projectoren vervangen zijn door grote televisies: Een televisie is veel praktischer om in een lichte ruimte te gebruiken. Bij een projector zit je altijd met het probleem dat de kleur van het projectiescherm zelf de beeldkwaliteit verstoort. Je kunt enorm felle lampen gebruiken om het probleem te verminderen, maar niet oplossen.

Voor hele grote oppervlakken blijft een projector de enige optie (en dan moet je verduisteren), vaak is de betere beeldkwaliteit van een televisie toch te verkiezen over het wat kleinere scherm.

Wij hebben op kantoor de projectoren ook weggedaan en ze vervangen door televisies op statieven met wieltjes. Als de televisies in de weg staan, dan kunnen ze zo de vergaderruimte uitgereden worden. Lijkt me te overwegen in jouw situatie, het betekent natuurlijk wel dat je een parkeerplaats moet hebben om de televisie naartoe te rijden als je hem niet nodig hebt.

Ik zou in een vergaderruimte juist geen OLED-televisie gebruiken: Juist omdat de lampen vaak vol aan staan komen de voordelen niet goed tot zijn recht, wel zijn de vaak langdurig stilstaande beelden niet goed voor de levensduur. Het apparaat laat zich niet vrijwillig inbranden dus zal regelmatig automatisch dimmen, maar ook dat is in een vergaderruimte niet gewenst. Een belangrijk argument is ook dat je in een vergaderruimte een groot scherm wilt en OLED erg duur is in grote maten.

Mijn voorkeur voor een vergaderruimte zou uitgaan naar een grote LCD-televisie met IPS-paneel: In een vergaderruimte zitten mensen doorgaans rondom een vergadertafel en dus niet recht voor het scherm. De goede kijkhoeken van een IPS-scherm zijn een voordeel, de zwartprestaties van een VA-paneel zijn in een vergaderruimte minder belangrijk.
Goede tips voor wat betreft OLED en IPS/VA, daar had ik nog niet echt bij stilgestaan. En inderdaad, het is waarschijnlijk de afweging of het formaat belangrijker is, of de beeldkwaliteit. En als de beeldkwaliteit het wint, is het een kwestie van het bedenken van de juiste maat, en of het ding permanent aan de muur moet hangen, of dat een karretje ook werkt.