Advies m.b.t. mesh netwerk (KPN SuperWifi 2)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:12
Sinds een paar dagen hebben wij een 1gbps glasvezel verbinding via KPN.

Nu is het zo dat de vorige bewoners wel UTP hebben getrokken naar de 1e verdieping, maar niet naar de zolder, waar nou net mijn kantoor staat ;)

Om toch redelijke snelheden op zolder te krijgen gebruikte ik deze powerline adapter. Ondanks de geadverteerde 1200mbps haal ik hier ongeveer ~70mbps mee. Voorheen geen probleem, want dat was ongeveer even snel als de VDSL verbinding. Nu wil ik natuurlijk meer :P

Wij hebben vervolgens ook maar een setje KPN SuperWifi 2 punten geplaatst. Dan ziet dat er ongeveer zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4RAYnNQQp1ibywLgm5OvWby-Sp8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F7hfnTb4ymqz80D0IqV20jyM.png?f=fotoalbum_large

Verbinding tussen de modem en het eerste punt is nog steeds bekabeld, met een cat5e kabel. Op deze verdieping haal ik wel de gewenste snelheden.

Die maakt vervolgens verbinding met het volgende punt, waarbij een snelheid van ~800mbit wordt genoteerd (excellent).

En uiteindelijk heb ik dus mijn desktop PC ("home", ook via 5ghz). Hierbij zegt Ubuntu dat de link speed 260Mbps is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v6V2EMWVaC44IQwwJld2fSxChFM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uvJfhBPkhVcbA9e8D7reMBMl.png?f=fotoalbum_large

De snelheden die ik haal zijn echter ~80-100Mbps. Moet ik hier genoegen mee nemen en maar gaan overwegen UTP te trekken? Of zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 5% gewijzigd door danslo op 17-05-2022 17:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18:14
Waarschijnlijk ergens een stoorzender tussen de 1e en 2e verdieping.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:33
Die link rate tussen home en het accesspoint is wel erg laag.
Wat haal je als je je desktop bedraad in de superwifi van zolder stopt?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:40

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

danslo schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 16:34:
Sinds een paar dagen hebben wij een 1gbps glasvezel verbinding via KPN.

Nu is het zo dat de vorige bewoners wel UTP hebben getrokken naar de 1e verdieping, maar niet naar de zolder, waar nou net mijn kantoor staat ;)

Om toch redelijke snelheden op zolder te krijgen gebruikte ik deze powerline adapter. Ondanks de geadverteerde 1200mbps haal ik hier ongeveer ~70mbps mee. Voorheen geen probleem, want dat was ongeveer even snel als de VDSL verbinding. Nu wil ik natuurlijk meer :P

Wij hebben vervolgens ook maar een setje KPN SuperWifi 2 punten geplaatst. Dan ziet dat er ongeveer zo uit:
[Afbeelding]

Verbinding tussen de modem en het eerste punt is nog steeds bekabeld, met een cat5e kabel. Op deze verdieping haal ik wel de gewenste snelheden.

Die maakt vervolgens verbinding met het volgende punt, waarbij een snelheid van ~800mbit wordt genoteerd (excellent).

En uiteindelijk heb ik dus mijn desktop PC ("home", ook via 5ghz). Hierbij zegt Ubuntu dat de link speed 260Mbps is:
[Afbeelding]

De snelheden die ik haal zijn echter ~80-100Mbps. Moet ik hier genoegen mee nemen en maar gaan overwegen UTP te trekken? Of zie ik iets over het hoofd?
Ben bang dat je appels en peren vergelijkt en dat grootste deel van wat je hier ervaart overeen komt met wat je kunt verwachten van de technologie.

Eigenlijk zijn er vier "snelheden" waar je mee te maken hebt:
- theoretische maximale bruto link/data rate van een apparaat/technologie. Die "1200Mbps" van de powerline adapters is een voorbeeld daarvan.
- de werkelijk behaalde bruto link/data rate op een verbinding. Dat is de "800Mbps" die je tussen de SuperWiFi-apparaten
- de beschikbare bruto link/data rate dat overblijft na ander verkeer op het kanaal. Dat is je "260Mbps"
- wat je vervolgens netto daar overheen haalt - je 80-100Mbps.

Enfin, om met de eerste te beginnen: Powerline werkt net zoals WiFi over een gedeeld medium dat nooit voor gegevensoverdracht ontworpen is. Daarom wordt heel hoog ingezet qua specificaties om in de echte wereld iets acceptabels te halen. Die 1200Mbps is bij een perfect schoon signaal. Die ga je alleen halen op afgesloten stukje stroomnet waar je alle stoorsignalen wegfiltert. Maar zelfs dan ga je netto lang geen 1200Mbps halen, want bij powerline is de overhead aan foutcorrectie nagenoeg 50%, dus dan zou je 600Mbps op speedtest halen.

Maar goed, een stroomkabel zo schoon poetsen als dat kost meer moeite dan een netwerkkabel trekken, dus in praktijk ga je die 1200Mbps link rate niet halen, ik verwacht met de 70Mbps die je meette een link rate van ongeveer 140Mbps gehaald zult hebben, wat iets hoger is dan gemiddeld als je "1200Mbps" apparaten met randaarde aansluit (gemiddeld halen mensen met randaarde 110Mbps link rate, zonder randaarde rond de 50Mbps), en netto daar dus de helft van. Kortom, marginaal beter dan technische verwachting zelfs.

Dan naar de SuperWiFi. Die werken in deze opstelling als "mesh" wat niet veel meer is dan een ordinaire repeater. De draadloos aangesloten SuperWiFi op zolder vangt signalen op vanuit de SuperWiFi beneden en zendt die weer uit naar je client en omgekeerd. Gevolg is dat elk pakketje twee keer door de lucht moet. De prestaties die je daarbij behaalt komen neer op de helft van de zwakste van die twee schakels (dus SW<->SW vs SW<->client). Je haalt tussen de twee SuperWiFis weliswaar 800Mbps, maar tussen tweede SuperWiFI en je client maar 260Mbps. Dus bruto heb je de helft daarvan, zo'n 130Mbps, ter beschikking. De overhead bij WiFi is minder dan bij powerline, maar nog altijd goed voor 1/3 van het totaal. Je kunt dus netto ~2/3 van die 130Mbps halen, wat neerkomt op zo'n 85Mbps. Dus de 80-100Mbps die je netto meet klopt helemaal met de rest van wat je hier doet.

Dan de vraag: hoe beter te krijgen?
- beste is zonder meer de SuperWiFi boven ook te bekabelen. Dan haal je gewoon max van verbinding van client met SuperWiFi boven.
- die verbinding client-SW boven valt met 260Mbps tegen. Wat voor adapter zit er op je desktop? Dit kan komen door lage specs (1x1 SISO, oftewel een enkele antenne) of door slecht signaal (geheid een paar antennes die uit achterkant van kast steken tussen de kabels. Een kabel tussen desktop en SW boven zou ook hier het beste zijn, anders zorgen voor een goede WiFi adapter met antennes die vrij zijn van obstakels (liefst boven of voor de kast).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danslo
Met een kabel van de bovenste repeater naar de PC haal ik zo'n 500mbit. Dat komt meer in de buurt. Probleem lijkt zich dus vooral te zitten tussen de PC en repeater boven. Die kabel krijgt ik door de layout alleen niet makkelijk weggewerkt.

De WiFi adapter is een on-board intel chip op mijn Z490 Aorus Master.

Ik heb wel nog een externe adapter liggen ergens, daar ga ik eens mee spelen.

Bedankt voor de reacties tot dusver!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
danslo schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 18:42:
Met een kabel van de bovenste repeater naar de PC haal ik zo'n 500mbit. Dat komt meer in de buurt. Probleem lijkt zich dus vooral te zitten tussen de PC en repeater boven. Die kabel krijgt ik door de layout alleen niet makkelijk weggewerkt.

Bedankt voor de reacties tot dusver!
Dat is flink voor een wireless uplink :)
Dus als die ap bekabeld zou zijn aangesloten, dan zou je nog steeds maar 80mbit halen.

Dus idd het probleem lijkt tussen pc en ap zolder te zitten. Misschien driver issue? Linux en wifi drivers zijn niet altijd vrienden. Volgens google zit er een 2. Intel® WiFi 6 802.11ax 2T2R in. Je zou toch wel verwachten dat die iets harder gaat. Kun je het eens vanuit windows proberen?

Als je een losse adapter gaat kopen zou ik iig wel iets met wifi 6 kopen aangezien de kpn superwifi 2 wifi6 is.

[ Voor 7% gewijzigd door laurens0619 op 17-05-2022 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

danslo schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 18:42:

Welke exact?

En (waarschijnlijk relevanter) hoe zit het met de antenne(s) ervan?
Kan altijd interessant zijn, maar het zou hoogstwaarschijnlijk (afhanjelijk van specs) mogelijk moeten zijn om meer te halen met de interne als je de antennes beter plaatst/orienteert.
laurens0619 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 18:44:
[...]

Dat is flink voor een wireless uplink :)
Dus als die ap bekabeld zou zijn aangesloten, dan zou je nog steeds maar 80mbit halen.
Nee je zou bijna het dubbele halen. Omdat de twee segmenten in zelfde kanaal werken en op elkaar moeten wachten is momenteel maar 400Mbps van die 800Mbps bruto beschikbaar, en 130Mbps van de 260Mbps van de link boven. Ik zou dus bij bedraad aansluiten van de SW boven verwachten dat je tussen de 160Mbps en 200Mbps haalt
Dus idd het probleem lijkt tussen pc en ap zolder te zitten. Misschien driver issue? Linux en wifi drivers zijn niet altijd vrienden. Volgens google zit er een 2. Intel® WiFi 6 802.11ax 2T2R in. Je zou toch wel verwachten dat die iets harder gaat. Kun je het eens vanuit windows proberen?
Klinkt als een AX200, inderdaad prima adapter. In dat geval moet er haast iets met de antennes mis zijn. Mogelijk is een van de twee u.FL antenneconnectoren niet goed op de adapter aangesloten.
Als je een losse adapter gaat kopen zou ik iig wel iets met wifi 6 kopen aangezien de kpn superwifi 2 wifi6 is.
Eerlijk gezegd is enige upgrade die ik me voor zou stellen in deze situatie een AX201 (met 6GHz support erbij voor zelfde prijs als de AX200 zonder). Het probleem zit niet in adapter, maar in hoe het met de buitenwereld communiceert. Los dat op, dan zit je al goed.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danslo
Het is inderdaad de Intel® WiFi 6 802.11ax 2T2R.

Is het heel dom als ik zeg dat er geen (externe) antennes op mijn moederbord zijn aangesloten? :D

Hebben jullie aanraders?

[ Voor 21% gewijzigd door danslo op 17-05-2022 19:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

danslo schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 19:39:
Is het heel dom als ik zeg dat er geen antennes op mijn moederbord zijn aangesloten? :D

Hebben jullie aanraders?
In dat geval: antennes aansluiten, scheelt gelijk een hoop 8)7

Als het goed is, zaten ze in de doos bij het moederbord. Ze moeten op de twee messingkleurige RP-SMA connectoren achterop je ATX backpanel aangesloten worden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:54
KPN SuperWifi is prima hardware.

Intel Wi-Fi 6 AX201 is ook prima hardware.

Conclusie: inderdaad antennes aansluiten :o .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danslo
dion_b schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 19:45:
[...]

Als het goed is, zaten ze in de doos bij het moederbord.
Nog even in de doos gezocht, zit niks in! |:(

* danslo gaat rondkijken in de pricewatch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
probleem is dat je 2de wifi punt weer staat te repeaten.. en dat kost doorvoer..

als je desktop onhandig staat kwa wifi ontvangst van je eerste.. en je kan wel een deel verkabelen.. en dan een WISP capabele accesspoint (/router) er aan hangen..

je hebt dan wel van de repeating af.. en je kan hem gunstig positioneren..

* SMSfreakie gebruikt zo`n soort setup op de camping.. omdat ik daar nou ook geen kabeltje mag trekken ;)

en dat levert een radiolink van 585mbits~867mbits op.. en dan halen we nog leuke ~300mbit naar het internet toe..

[ Voor 12% gewijzigd door SMSfreakie op 17-05-2022 20:06 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danslo
Twee van deze jongens besteld:
pricewatch: Delock 12637

Bij dat product gekomen via deze filters in de pricewatch.

Levertijd 3-4 dagen... Ik laat het jullie nog weten :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

danslo schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 19:59:
[...]

Nog even in de doos gezocht, zit niks in! |:(

* danslo gaat rondkijken in de pricewatch.
Als je nog ergens iets van een oude router hebt liggen kun je die ook aansluiten, in ieder geval voor nu.

Mbt definitieve oplossing, kijk hiernaar:
- low gain is voor gebruik binnenhuis beter dan high-gain (die moet je richten, wat hier ws niet gaat)
- beter dan antennes die direct in de achterkant van je kast schroeven kun je kijken naar een gecombineerde antenne op een verlengsnoer zodat je het niet in je PC maar erop of ernaast kunt plaatsen.

In Pricewatch zie ik geen goede terug, maar bij Ali zijn ze uiteraard te vinden. Iets als dit zou perfect zijn:
https://www.aliexpress.com/item/4001193728651.html

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/He8698c810ea744e8952755418c71b4ebj/2-4G-5G-Antennas-12dbi-Wireless-RP-SMA-Connector-wifi-antenna-Booster-High-Gain-Amplifier-WLAN.jpg_Q90.jpg_.webp

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@dion_b die snap ik niet. Sowieso is kpn tri band dus die verstoring van je backhaul zou er niet moeten zijn maar laten we even aannemen van wel (indien geen dfs/te brede kanalen)

Dan zou je dit bij een transfer merken dat je linkrate of throughput in elkaar zakt maar bij een idle link zou met goede dekking de maximale linkrate toch verwachten?
Wat ik nu zie impliceert dat die linkrate gewoon laag is, als het ap bekabeld is verwacht ik die linkrate net zo laag. Of mis ik dan iets?

Een drop van 500 naar 80 is wel erg veel als de oorzaak “repeater halvering” zou zijn, helemaal bij tri band

Kijk je bv maar de review van de ouder wifi 5 superwifi dan haalde je al draadloos 500mbit via een node die draadloos verbonden was
https://nl.hardware.info/...resultaten-multiroom-wifi

@danslo
Welke snelheid haal je met je galaxys20 op zolder? Ik hoop meer dan 80-100?

[ Voor 32% gewijzigd door laurens0619 op 17-05-2022 23:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danslo
laurens0619 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 23:30:
@danslo
Welke snelheid haal je met je galaxys20 op zolder? Ik hoop meer dan 80-100?
Vanaf dezelfde plek, S20:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tb90HLE.png

Desktop:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/j9uv8mr.png
(iets hoger dan 80-100mbps maar dat zal met het tijdstip te maken hebben)

[ Voor 4% gewijzigd door danslo op 17-05-2022 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

laurens0619 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 23:30:
@dion_b die snap ik niet. Sowieso is kpn tri band dus die verstoring van je backhaul zou er niet moeten zijn maar laten we even aannemen van wel (indien geen dfs/te brede kanalen)
SuperWiFi tri-band? Van de rev 1 weet ik zeker dat het dat niet is, van de rev 2 weet ik het niet 100% zeker, maar voor de prijs waarvoor ze het aanraden is tri-band vrijwel zeker uitgesloten.
Dan zou je dit bij een transfer merken dat je linkrate of throughput in elkaar zakt maar bij een idle link zou met goede dekking de maximale linkrate toch verwachten?
Wat ik nu zie impliceert dat die linkrate gewoon laag is, als het ap bekabeld is verwacht ik die linkrate net zo laag. Of mis ik dan iets?
Link rate is een maat voor haalbare modulatie bij geldende RF-omstandigheden. Maar je hebt ook met airtime te maken: hoeveel zendtijd je ter beschikking hebt in de lucht. Die wordt bij benadering (even uitgaande van geen QoS e.d.) evenredig verdeeld tussen apparaten die tegelijk proberen te zenden. Als je dus twee apparaten hebt, gaan ze elk ~50% van de tijd kunnen zenden (eigenlijk iets minder, ivm verplichte wachttijden). Dus als je een apparaat hebt dat 800Mbps link rate heeft, en een ander met 260Mbps, gaan ze bruto bij benadering respectievelijk 400Mbps en 130Mbps halen. Daar weer overhead vanaf en je komt bij de 80Mbps uit.
Een drop van 500 naar 80 is wel erg veel als de oorzaak “repeater halvering” zou zijn, helemaal bij tri band

Kijk je bv maar de review van de ouder wifi 5 superwifi dan haalde je al draadloos 500mbit via een node die draadloos verbonden was
https://nl.hardware.info/...resultaten-multiroom-wifi
Wederon, het is geen tri-band. Dat staat ook onder specificaties in het artikel waar je naar linkt. Het is gewoon 4x4 MIMO dualband. Max link rate in 5GHz is dus 1733Mbps, waar TS blijkbaar ~800Mbps haalt. Dat klinkt als 780Mbps, de link rate voor MCS4 met kanaalbreedte van 80MHz. Het kan ook MCS2 zijn met kanaalbreedte van 160MHz. Maar goed, wat het exact is maakt eigenlijk niet uit, het is dualband dus in zelfde kanaal als de fronthaul naar de client. Die link is traag en de traagheid daarvan bepaald performance van het geheel.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@dion_b hmm ik heb altijd gedacht dat de superwifi 1 een tri band was. Geen idee waarom maar dat lijkt fout. twijfel ik.
Bij de 2 lees ik dat dit de hw zou zijn en daar staat wel tri band
https://shop.bt.com/produ...-wi-fi-6-105603-GD39.html
Vaag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

laurens0619 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 06:56:
@dion_b hmm ik heb altijd gedacht dat de superwifi 1 een tri band was. Geen idee waarom maar dat lijkt fout. twijfel ik.
Bij de 2 lees ik dat dit de hw zou zijn en daar staat wel tri band
https://shop.bt.com/produ...-wi-fi-6-105603-GD39.html
Vaag
Over de 2 ben ik niet 100% zeker, maar puur kijkend naar prijsverschil (bijna factor 4) kan ik nauwelijks voorstellen dat dit zelfde hardware is. KPN heeft ook expliciet aangegeven dat enige verschil tussen 1 en 2 de support voor WiFi-6 is. Bovedien klopt gedrag exact voor dualband-oplossing. Als het tri-band zou zijn, zou TS namelijk bij benadering dubbele performance behalen.

[ Voor 6% gewijzigd door dion_b op 18-05-2022 07:56 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
dion_b schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 07:55:
[...]

Over de 2 ben ik niet 100% zeker, maar puur kijkend naar prijsverschil (bijna factor 4) kan ik nauwelijks voorstellen dat dit zelfde hardware is. KPN heeft ook expliciet aangegeven dat enige verschil tussen 1 en 2 de support voor WiFi-6 is. Bovedien klopt gedrag exact voor dualband-oplossing. Als het tri-band zou zijn, zou TS namelijk bij benadering dubbele performance behalen.
Helemaal eens. De snelheden die hardware info haalde kan ik dan niet helemaal rijmen maar de 800 maar 250 klinkt logisch/dualbandisch van TS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:40
Die nieuwe(zwarte) wifi 6 KPN superwifi punten bevatten de AX6600 en zijn dus tri-band.
Die prijs van € 39,50 geld alleen als je KPN klant bent, ander kosten ze bij KPN ook € 99,50

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danslo
RP-SMA antennes zijn binnen,

Ubuntu geeft een linkspeed van 433 Mb/s, en bij de speedtest haal ik ~180Mbps.

Weet niet of ik er helemaal tevreden mee ben, aangezien mijn Galaxy S20 op precies dezelfde locatie ~250Mbps haal. :?

Maar ik denk dat ik het hierbij laat en binnenkort maar gewoon UTP naar zolder ga trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
danslo schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 10:58:
RP-SMA antennes zijn binnen,

Ubuntu geeft een linkspeed van 433 Mb/s, en bij de speedtest haal ik ~180Mbps.

Weet niet of ik er helemaal tevreden mee ben, aangezien mijn Galaxy S20 op precies dezelfde locatie ~250Mbps haal. :?

Maar ik denk dat ik het hierbij laat en binnenkort maar gewoon UTP naar zolder ga trekken.
Heb je al eens gekeken wat je in windows haalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danslo
laurens0619 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 12:34:
[...]

Heb je al eens gekeken wat je in windows haalt?
Heb helaas geen windows installatie, weet ook niet hoeveel tijd ik daar in wil steken :P Al ben ik zelf ook wel benieuwd naar het verschil. Misschien even later op de avond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danslo
Toch maar even een windows installatie op een aparte disk geknald:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7y5awx7.png

Vergeleken met Ubuntu (enige minuten later):
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/a2nz5BH.png

Scheelt dus wel iets, maar ik zie hier geen indicator voor een (linux) driver issue.

Ook een test gedaan op een Macbook Pro, op dezelfde locatie.

Op een rijtje:
- Desktop (Windows): ~200Mbps
- Desktop (Linux): ~190Mbps
- Galaxy S20: ~250Mbps
- MBP (2018): ~300Mbps

Conclusie: ik ga gewoon UTP trekken :P
Pagina: 1