Kosten tuingrond per meter

Pagina: 1
Acties:
  • 7.705 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roverdepover
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 30-11-2024
Hi Tweakers,

Wij zijn bezig met het aankopen van een perceel. Daar staat een huis op uit 1925. Deze wordt gesloopt en we gaan een nieuw huis bouwen.
Het perceel is 4500m
De bouwgrond is 500m
De rest is agrarische grond type Archeologie 5 en is nu een wei met ganzen.

Hoe kan ik de waarde bepalen van het perceel?
De bouwgrond is €250,- per meter
Slopen kost €20k
Hoe bereken ik de waarde van de overige 4000m ?

Alvast bedankt

Groet Glenn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:59
kijk naar omliggende percelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptielenbrein
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 10:35
Dat ligt er aan welke provincie en plaats.. valt weinig over te zeggen zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Zoek de prijs van agrarische grond op voor je provincie. En bedenk je alvast dat "nu een wei" na aankoop ook "straks een wei" zal zijn, met agrarische grond mag je vrij weinig. Daar is de prijs dan ook naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roverdepover
Limburg de grondprijs van de agrarische grond is €6,- maar kan ik deze prijs aanhouden of is het meer waard omdat het tegen de bouwgrond ligt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
roverdepover schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:17:
Limburg de grondprijs van de agrarische grond is €6,- maar kan ik deze prijs aanhouden of is het meer waard omdat het tegen de bouwgrond ligt?
Ja, maar dat is wat de gek ervoor geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:59
Wat mag je met de grond doen? puur agrarisch of mag je hem ook omvormen tot tuin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptielenbrein
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 10:35
roverdepover schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:17:
Argrarische grond is met een reden minder waard.. Je mag er namelijk niet op bouwen. Alleen verbouwen. Tenzij je het omgezet kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roverdepover
Het is nu ongeveer 500m tuin en de rest is wei. Officieel moet het agrarisch zijn en blijven denk ik.
Ik heb weinig referenties en het huis is van een familielid, we willen een bod doen maar ik heb geen idee hoe ik het moet berekenen. Ik heb wat gelezen over tuingrond maar welke waarde kan je daaraan hangen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-06 13:45
Vraag het een taxateur/makelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roverdepover
Gaan we ook doen maar ik wil eerst ook even een indicatie hebben om te bepalen hoe hoog het bedrag is. Als het te hoog is gaan we geen bod doen en ook geen taxatie doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

roverdepover schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:21:
Het is nu ongeveer 500m tuin en de rest is wei. Officieel moet het agrarisch zijn en blijven denk ik.
Ik heb weinig referenties en het huis is van een familielid, we willen een bod doen maar ik heb geen idee hoe ik het moet berekenen. Ik heb wat gelezen over tuingrond maar welke waarde kan je daaraan hangen?
Begin eens met de gemeente een mailtje sturen of bellen of ze je kunnen vertellen of de grond agrarisch gebruikt moet worden of gewoon als tuin mag dienen. Als je er alleen aardappelen op mag planten dan heb je er weinig aan.

Daarnaast is ook binnen Limburg extreem veel verschil tussen grondprijzen per locatie, dus je zult echt naar omliggende percelen moeten kijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:31
roverdepover schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:24:
Gaan we ook doen maar ik wil eerst ook even een indicatie hebben om te bepalen hoe hoog het bedrag is. Als het te hoog is gaan we geen bod doen en ook geen taxatie doen.
Bestemmingsplan opvragen en bekijken wat met welk stuk mag. De prijzen van de verschillende types grond is wel te vinden en dan kun je het uitrekenen. Uiteindelijk blijft het natuurlijk wat de gek ervoor geeft.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roverdepover
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9X_1Vvbojscci_U_2lBhjuKoB3g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O7Ia9A6ud9ibCfRJtDb1fWSP.jpg?f=fotoalbum_large

Bestemming voor de overige 4000m is agrarisch Archeologie 5

Daar kunnen we niets mee dam ganzen in zetten : )

[ Voor 19% gewijzigd door roverdepover op 17-05-2022 14:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kruimel0
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-06 10:38
In principe mag je inderdaad niks met agrarische grond. Bestemmingsplan veranderen heeft ontzettend veel voeten in de aarde, en wordt in de regel alleen gedaan als er een nieuw bedrijf op komt te staan (i.e. een nieuwe boerderij waarbij een woonhuis wordt gezet), of als de stad/dorp plannen heeft op uitbreiding, waarbij de gemeente een wijk wilt maken van jouw agrarische grond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13-06 19:41
roverdepover schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:24:
Archeologie-gemarkeerde grond is niet zo relevant voor de prijs. Onze hele tuin is archeologie-gemarkeerd.

Het is een beetje wat @pagani zegt: wat de gek er voor geeft. Punt is dat op het moment dat je die grond koopt bij je huis, de waarde van die agrarische grond voor jou groter is dan voor een boer. Dus de prijs zal ergens tussen agrarische en bouwgrond liggen.
Ik zou beide percelen niet als apart waarderen, maar als 1 object zien.

Wat je kunt doen is andere grote percelen opzoeken in dezelfde regio/gebied, en dan de m2-prijs daarvan nemen.
Ik zie hier in de buurt (Noord Limburg) bijvoorbeeld een perceel van ~3300m2, ook met deels bestemming wonen, voor ~220.000euro. Dat is toch al tegen de 70 euro per vierkante meter. Meestal hoe groter het perceel, des te lager de m2-prijs, dus in het geval van 4000+500m2 zou je voor het totale object ~60 euro per m2 kunnen rekenen (of iets vergelijkbaars in jouw regio), dus dan kom je op 270.000euro. An sich is dat niet zo heel gek. Er zijn hier laatst een paar percelen van ~1700m2 verkocht in het buitengebied, volledig bestemming wonen, en daar hing een prijskaartje van 300.000 - 330.000 euro aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roverdepover
Bedankt voor de reacties zover. Daar dacht ik ook al aan, voor de bewoners zal de prijs hoger liggen.
Lastig om precies te bepalen wat het moet zijn, zeker in de huidige markt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Nog een dingetje om rekening mee te houden is dat hypotheekverstrekkers soms moeilijk gaan doen als er agrarische grond bij de aankoop zit. Immers is de meerwaarde voor jou (bij je huis) niet expliciet de meerwaarde van de grond zelf.

Het kan dus zijn dat de hypotheekverstrekker niet wil verstrekken wat jij voor de grond wil betalen.

[ Voor 18% gewijzigd door pagani op 17-05-2022 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13:21
pagani schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 15:21:
Nog een dingetje om rekening mee te houden is dat hypotheekverstrekkers soms moeilijk gaan doen als er agrarische grond bij de aankoop zit. Immers is de meerwaarde voor jou (bij je huis) niet expliciet de meerwaarde van de grond zelf.

Het kan dus zijn dat de hypotheekverstrekker niet wil verstrekken wat jij voor de grond wil betalen.
Tenzij je een klein agrarisch bedrijf begint dat ganzen in de wei zet. Dan kun je daar aparte financiering voor regelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 02-06 13:11
Landbouwgrond kan zelfs met subsidie omgezet worden naar natuur?
Let op perceel zal in waarde dalen als het omgevormd is tot natuur.

landbouwgrond kan gebruikt worden voor
Weide voor vee runderen, paarden, kleinvee (schapen, geiten, varkens) en pluimvee (kippen, ganzen, eenden)
Hooiland, Boomgaard (fruitbomen), Wijngaard, Tuinbouw, Akkerbouw, Moestuin voor eigen gebruik
Bos wel een kapvergunning nodig om de geplante bomen later te vellen

Voor bepaalde constructies, zoals een serre of stal, is wel een bouwvergunning nodig maar daar wordt in de regel niet erg moeilijk over gedaan..

Er valt genoeg te doen met Landbouwgrond de keuze is reuze voor de TS

[ Voor 67% gewijzigd door onno oliver op 18-05-2022 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scirocco1959
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12-09-2022
Achter mijn tuin staat een woning met tuin rondom,ik zou graag een stuk kopen dat tegen mijn tuin komt om via langs daar met de auto te wegen,wat kan mij dat kosten per m²,het is een strook van 3m.
bij 20m.komt wel tegen een straat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:43

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Dit onderwerp hoort in wonen, dus ik verplaats het topic daarheen.

@scirocco1959 Welkom op Tweakers :)
Het is niet de bedoeling een (oud)er topic te hergebruiken voor jouw vraag.
Als je een nieuw topic wil aanmaken waar je duidelijk aangeeft wat je wil weten dan kunnen we jouw verder helpen.

Ik doe deze op slot.

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.