Kopie (digitale scan) van rijbewijs bij huurauto

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-08 15:14
Hallo,

Een vriend heeft tot 2x toe een klein vrachtwagentje gehuurd bij een lokaal autoverhuurbedrijf (tevens garage en onderhoud van (grote) vrachtwagens van een specifiek merk, dus niet een vaag adresje zullen we maar zeggen).

Hij heeft geen rijbewijs, dus ik was 2x de chauffeur. In beide instanties is mijn rijbewijs ingescanned. De eerste keer had ik er al mijn twijfels bij, en de 2e keer (zat een paar maanden tussen) heb ik gevraagd of ze dat wel mogen doen. Veel meer dan een 'zo doen wij de zaken' (of woorden van gelijke strekking) kon er niet vanaf.

Je kan op je strepen staan, maar we hadden die wagen gewoon nodig. Geen gezeik, laten we maar een beetje vertrouwen hebben in de maatschappij.

Anyway. Het lijkt dus geen incident. Ik heb ze vandaag een mail gestuurd met het (dringende) verzoek de gescande gegevens te verwijderen.

Maar goed, dit zal ze niet weerhouden deze praktijken te blijven uitvoeren.

Het bedrijf is 'RDW Erkend' en aangesloten bij de Bovag (aldus de website, heb het even niet snel gecontroleerd nu).

Mijn vraag is eigenlijk of er instanties zijn die bedrijven op de vingers kunnen tikken als ze dit soort onwettige handelingen doen. Veelal kun je pas echt gaan klagen als het een keer mis gaat, maar in het grotere belang zie ik liever dat het risico helemaal niet bestaat.

Kan ik deze situaties bij het RDW en/of Bovag melden zodat ze hier op kunnen acteren? Of wellicht andere instanties zoals de AP?

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 30-07 08:18
Auto verhuur bedrijven mogen wel een scan van een rijbewijs/id kaart maken.

Ze moeten er alleen voor zorgen dat het afgeschermd/onzichtbaar wordt. ( zoals foto en bsn nummer )

Ze vallen onder BOVAG of ELENA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BytePhantomX
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-08 14:38
Als ze Elena gebruiken dan kun je hier meer lezen: https://www.bovag.nl/elena

En onderstaande komt uit het protocol: https://www.bovag.nl/Bova...-ELENA-september-2020.pdf
In sommige gevallen worden door de BOVAG leden kopieën van identiteitsdocumenten gemaakt.
Voordat men besluit een kopie van een identiteitsdocument te maken, gaat men na of die kopie
noodzakelijk is en maakt men een belangenafweging waarbij rekening wordt gehouden met de
beginselen van proportionaliteit en subsidiariteit. Kopieën mogen niet langer worden bewaard dan
voor het beoogde doel noodzakelijk is, te weten het doen van aangifte bij het vermoeden van
verduistering of diefstal. Het BSN dient bij het maken van een kopie te worden afgeschermd. De
pasfoto dient bij het maken van een kopie tevens te worden afgeschermd, tenzij de
huurder/proefritmaker uitdrukkelijke toestemming heeft gegeven voor het maken van een kopie.
Indien leden het BSN en/of de pasfoto niet afschermen, dienen zij hun klanten er vooraf op te wijzen
dat zij de mogelijkheid hebben het BSN en/of de pasfoto zelf af te schermen. Leden treffen passende
technische en organisatorische maatregelen voor het beveiligen van de kopieën. Zodra de huurder
het voertuig veilig retourneert, worden de kopieën teruggegeven of vernietigd.

Hoesjes waardoor het BSN en de pasfoto bij het maken van een kopie worden afgeschermd, worden
door de BOVAG Ledenwinkel aangeboden.

De politie onderstreept het belang van het maken van kopieën van ID-bewijzen zoals hierboven
beschreven. Het door deelnemers van ELENA in zorgvuldig afgewogen situaties maken van kopieën
van ID-bewijzen van een huurder is voor de opsporing niet alleen preventief maar ook reactief een
belangrijke bron van informatie en is voor de politie van groot belang bij de opsporing van strafbare
feiten. De politie heeft dit onder meer middels een brief kenbaar gemaakt.
toon volledige bericht
En dit is de belangrijkste quote daaruit:
Zodra de huurder het voertuig veilig retourneert, worden de kopieën teruggegeven of vernietigd.
Als je er nog een keer huurt, zou ik zelf een kopie meenemen met pasfoto en bsn afgeschermd en er bij geschreven voor wie het was en wat de datum is. En dan bij vertrek de kopie terugvragen. Of hun een kopie laten maken en bij inleveren weer terugvragen. Kopietje is sowieso te verkiezen boven een scan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-08 15:14
corporalnl schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:04:
Auto verhuur bedrijven mogen wel een scan van een rijbewijs/id kaart maken.

Ze moeten er alleen voor zorgen dat het afgeschermd/onzichtbaar wordt. ( zoals foto en bsn nummer )

Ze vallen onder BOVAG of ELENA.
Ik lees op diverse sites echter dat een kopie scan maken niet mag, enlen het inzien (en nog niet eens het afgeven). Dat ze bepaalde zaken afschermen (wat in dit geval in ieder geval niet als zodanig is gemeld) kan best, maar daar heb ik dan liever zelf controle over.

In hun voorwaarden (en in die van Bovag zelf) staat de volgende zin:
De verhuurder zou kopieën van identiteitsdocumenten kunnen
maken. Bij BOVAG kunnen huurder, bestuurder terecht voor de rechten wegens de AVG.
En daarbij wordt dan o.a. ook weer doorverwezen naar die Elena, waar o.a. in staat;
In sommige gevallen worden door de BOVAG leden kopieën van identiteitsdocumenten gemaakt.
Voordat men besluit een kopie van een identiteitsdocument te maken, gaat men na of die kopie
noodzakelijk is en maakt men een belangenafweging waarbij rekening wordt gehouden met de
beginselen van proportionaliteit en subsidiariteit. Kopieën mogen niet langer worden bewaard dan
voor het beoogde doel noodzakelijk is, te weten het doen van aangifte bij het vermoeden van
verduistering of diefstal. Het BSN dient bij het maken van een kopie te worden afgeschermd. De
pasfoto dient bij het maken van een kopie tevens te worden afgeschermd, tenzij de
huurder/proefritmaker uitdrukkelijke toestemming heeft gegeven voor het maken van een kopie
.

Indien leden het BSN en/of de pasfoto niet afschermen, dienen zij hun klanten er vooraf op te wijzen
dat zij de mogelijkheid hebben het BSN en/of de pasfoto zelf af te schermen. Leden treffen passende
technische en organisatorische maatregelen voor het beveiligen van de kopieën. Zodra de huurder
het voertuig veilig retourneert, worden de kopieën teruggegeven of vernietigd.
Hoesjes waardoor het BSN en de pasfoto bij het maken van een kopie worden afgeschermd, worden
door de BOVAG Ledenwinkel aangeboden.
Daarin zijn wel voorwaarden gesteld. En ik heb sterk het vermoeden dat die in deze bewuste gevallen niet geheel (in het geval van het scannen, niet zozeer de bewaartermijn, daar heb ik geen zicht op) zijn gewaarborgd.
Ze hebben expliciete toestemming nodig, en dat is naar mijn idee niet enkel bij het simpelweg afgeven van de identiteitskaart (ID/Rijbewijs).

Ik durf het niet met zekerheid te stellen, maar het kopieerapparaat stond bij de receptie, en zag niet dat er specifieke hoesjes of mallen zijn gebruikt om zaken af te schermen.

@BytePhantomX
Een eigen kopie meenemen heb ik uit een ander topic inderdaad ook als tip gelezen. In het geval van autoverhuur zal ik dat in de toekomst dan ook zeker doen.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 30-07 08:18
BLACKfm schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:20:
[...]

Ik lees op diverse sites echter dat een kopie scan maken niet mag, enlen het inzien (en nog niet eens het afgeven). Dat ze bepaalde zaken afschermen (wat in dit geval in ieder geval niet als zodanig is gemeld) kan best, maar daar heb ik dan liever zelf controle over.

In hun voorwaarden (en in die van Bovag zelf) staat de volgende zin:

[...]

En daarbij wordt dan o.a. ook weer doorverwezen naar die Elena, waar o.a. in staat;

[...]

Daarin zijn wel voorwaarden gesteld. En ik heb sterk het vermoeden dat die in deze bewuste gevallen niet geheel (in het geval van het scannen, niet zozeer de bewaartermijn, daar heb ik geen zicht op) zijn gewaarborgd.
Ze hebben expliciete toestemming nodig, en dat is naar mijn idee niet enkel bij het simpelweg afgeven van de identiteitskaart (ID/Rijbewijs).

Ik durf het niet met zekerheid te stellen, maar het kopieerapparaat stond bij de receptie, en zag niet dat er specifieke hoesjes of mallen zijn gebruikt om zaken af te schermen.

@BytePhantomX
Een eigen kopie meenemen heb ik uit een ander topic inderdaad ook als tip gelezen. In het geval van autoverhuur zal ik dat in de toekomst dan ook zeker doen.
toon volledige bericht
Dan vraag je toch om vernietiging? Vaak doen ze gewoon een hoesje eromheen en daarna scannen ze.

Dat op heel veel sites staat dat het niet mag wil niet zeggen dat het geld voor verhuurders. Zij hebben ( beperkte ) uitzonderingen.

Je geeft zelf al aan dat ze het mogen. Ze moeten alleen toestemming vragen als ze ook het bsn en foto scannen. Maar dat is niet nodig als dat afgeschermd is.

Dus wat is je punt nu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Zelf een geanonimiseerde, BSN zwartgemaakt etc, kopie meenemen die is voorzien van datum & doel dat je ter plekke kunt opschrijven met pen. En die kopie na afloop terugvragen.

(En een schone kopie, voor het geval men de zwartgemaakte versie weigert en je niet bereid bent weg te lopen).

En je zou een klacht kunnen indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens, maar de klacht zal niet 'bovenaan de stapel' komen..

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BytePhantomX
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-08 14:38
Als ze zijn aangesloten bij de Bovag daar misschien een klacht indienen. Die hebben er mogelijk wel belang bij dat het protocol goed wordt gevolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

F_J_K schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:45:
Zelf een geanonimiseerde, BSN zwartgemaakt etc, kopie meenemen die is voorzien van datum & doel dat je ter plekke kunt opschrijven met pen. En die kopie na afloop terugvragen.

(En een schone kopie, voor het geval men de zwartgemaakte versie weigert en je niet bereid bent weg te lopen).

En je zou een klacht kunnen indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens, maar de klacht zal niet 'bovenaan de stapel' komen..
Hiervoor kun je prima de KopieID app gebruiken, en die digitaal doorsturen of uitprinten. Dan weet je zeker dat je BSN niet wordt opgeslagen en gebeurt het op een manier die door onze overheid zelf wordt ondersteund

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miepermans
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Miepermans

BIEM!

Oon schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:23:
[...]

Hiervoor kun je prima de KopieID app gebruiken, en die digitaal doorsturen of uitprinten. Dan weet je zeker dat je BSN niet wordt opgeslagen en gebeurt het op een manier die door onze overheid zelf wordt ondersteund
Kleine sidenote, de KopieID app forceert niet dat je het BSN wegstreept dus expirimenteer er even goed mee alvorens je de kopie maakt voor de afnemer. Leer even goed wat je weg kunt strepen (streepje door de ogen + bsn nummer is meestal afdoende) en vul vooral duidelijk in voor wie en waarom je de kopie maakt!

In mijn ervaring word de semi-transparant witte of blauwe tekst het vaakst geaccepteerd en de zwarte tekst wil nog wel eens geweigerd worden omdat die e.e.a. wat wel deelbaar is blokkeert.
Pagina: 1