Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemingr
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21-05 14:11

Hemingr

Gekke henkie

Topicstarter
Hi medetweakers,

Recentelijk heb ik ene DELL U3223QE gekocht als vervanging voor mijn Dell U2719Q.

Nu kan het tussen mijn oren (ogen) zitten, maar het scherm heeft in het donker enorm veel glare (of glow?) in de hoeken onderin, tot het punt dat het onwerkbaar is voor kleur accuraat werk. Ook in een verlichte omgeving met een witte achtergrond zijn de hoeken "geler" dan het midden van het scherm.

Zeker in vergelijking met de U2718Q is het storend. Nu vraag ik mijzelf af, is dit gebruikelijk en zit ik gewoon te piepen, of is dit iets wat service nodig heeft. Hoe zou ik dit kunnen controleren? Zou het aanschaffen van een kalibratie tool zoals een Datacolor SpyderX Elite (die screenmapping kan) helpen een uitsluitsel te krijgen?

Het probleem is lastig te vangen op foto. Maar wellicht heeft iemand een idee.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:23

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Is dat niet deels gewoon omdat het scherm flink groter is en je richting de hoeken nu dus ook een extremere kijkhoek hebt dan met je vorige scherm? Die glow is vrij gebruikelijk bij IPS schermen voor zover ik weet. Als je schuin voor je scherm gaat zitten wordt die glow waarschijnlijk nog meer zichtbaar?

[ Voor 8% gewijzigd door Orion84 op 17-05-2022 10:45 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemingr
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21-05 14:11

Hemingr

Gekke henkie

Topicstarter
Orion84 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:44:
Is dat niet deels gewoon omdat het scherm flink groter is en je richting de hoeken nu dus ook een extremere kijkhoek hebt dan met je vorige scherm? Die glow is vrij gebruikelijk bij IPS schermen voor zover ik weet. Als je schuin voor je scherm gaat zitten wordt die glow waarschijnlijk nog meer zichtbaar?
Het formaat zou natuurlijk inderdaad uit kunnen maken, echter wanneer ik recht voor de hoek ga zitten met mijn ogen dan is er nog steeds een donkerdere / gelere waas te zien.

Tevens is dit scherm een vervangend scherm, de eerste had een defect in de assemblage. Wat mij achter de oren deed krabben is zodra ik dit nieuwe scherm gebruikte dat de glow opviel, waar dit bij de eerste monitor niet het geval was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dsibma
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:26
Dat zal de befaamde IPS-glow zijn, een fenomeen dat in de reviews van deze monitor ook wel genoemd wordt. Dit effect ontstaat doordat je onder een hoek naar de pixels kijkt, en hoe groter het scherm, hoe groter de hoek. Als je er recht voor zit zal er misschien ook nog wat backlight-bleeding spelen, waardoor zwart niet echt 100% zwart is.

Ik heb zelf ook een 32 inch scherm en bewust voor een VA-paneel gekozen omdat ik de glow op mijn eerdere (kleinere) IPS-schermen ook al vrij storend vond. Het is helaas inherent aan het type scherm dat je hebt en daardoor niet op te lossen met kalibratie oid.

[ Voor 9% gewijzigd door dsibma op 17-05-2022 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:20

Chiron

Moderator Discord
Ik heb sinds vorige week ook een U3223QE en die ips glow is idd een aardige tegenvaller.
Als je dichtbij het scherm gaat zitten heb je inderdaad redelijk wat glow (wel met zwarte achtergrond, in een donkere kamer).

Als je iets verder weg gaat zitten en het beeldscherm iets verder achterover kantelt is het al stukken minder, veel hangt af van de verticale kijkhoek.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."