Warm weer : niet tevreden met cooling loop prestaties.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:54
Zoals sommigen al gemerkt hebben is het warme weer weer terug.

En gelijk loop ik weer tegen hetzelfde problemen als vorig jaar :
Een koelvloeistof temperatuur die naar mijn zin veel te hoog is.

Om te beginnen :
Het eerste probleem is dat de PC staat in een kamer aan de zon zijde :
Het is nu 's ochtends al 24 graden en 's middags tik je de 26/27 graden aan.
(Ik ben dus al een loop met warme lucht aan het koelen : probleem 1)

Vervolgens, even een kort overzicht van mijn loop :
EK-Quantum Kinetic TBE 160 VTX PWM pomp/reservoir combi -> Inno3D RTX 3090 iChill Frostbite met achterop nog een Alphacool Eisblock om de VRAM te koelen (jep, hier komt dus echt warmte vanaf) -> AMD 5900x met EK-Quantum Velocity CPU block -> 1ste temperatuur sensor (warmste punt) -> 1ste Alphacool NexXxoS ST30 Full Copper X-Flow 360mm -> 2de Alphacool NexXxoS ST30 Full Copper X-Flow 360mm -> 2de temperatuur sensor (koelste punt) -> terug bij pomp.

Allebei de 360mm radiator hebben ieder 3 120mm fan's van Noctua in pull positie.
(Ja het was beter geweest om ze in push te zetten maar toen kwam ik in de knop met andere onderdelen : dat werd hem dus niet)

Met een kamer temperatuur van 26 graden (gisteravond) meet ik op het warmste punt van de loop 42 graden koelvloeistof temperatuur (dit is nog voor het de 1ste radiator in gaat) en 37 graden bij de 2de temperatuur sensor)

Een Delta T van 16 graden op zeg +/-500 watt. op het warmste punt
Een Delta T van 11 graden op het koelste punt.

De 2 360 mm radiator halen dus best wel wat warmte uit de koelvloeistof.

Temperaturen van de RTX 3090 na een uurtje MSFS met deze buiten temperaturen :
- GPU 56 graden
- GPU RAM junction 57 graden
- GPU hotspot 82 graden

Temperaturen van de 5900x :
Max 78 graden.

De loop in de huidige configuratie haalt "alle" warmte uit de loop binnen +/- 5 minuten
Van 42 graden naar 30 op het warmste punt.

ALLEEN waar ik niet echt warme gevoelens van krijg (pune intended O-) ) is die 42 graden op het warmste punt, en dat bij deze buiten temperaturen al

Is het schrikbarend : nee.
Zou ik dit graag lager willen zien :? yes please.

MAAR hoe ?

Inmiddels zijn er al een aantal ideeën de revue hier gepasseerd en ook weer net zo hard buiten gegooid :
- top mounted 360 mm radiator veranderen naar een 480mm : past niet (Enthoo 719 kast)
- 120 mm radiator extra aan de achterkant : krijgt die 120mm alles voor zijn kiezen, word hem ook niet.
- loop splitsen naar een gedeelte GPU en een gedeelte CPU : ben bang dat ik dan tegen te weinig capaciteit ga aanlopen.

Het laatste idee waar ik nou mee loop :
MISSCHIEN is heeft VTX 160 pomp te weinig capaciteit (volgens EKWB max 1100 l/h)
Zou deze omwisselen naar een EKWB 200 D5 (met een opgegeven capaciteit van 1500 l/h) helpen :?

Misschien dat iemand met veel meer verstand van water cooling loops hier een mening over kan geven ?

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 12:33

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Die pomp met de restricties van 3 blokken en 2 xflow rads is niet geweldig nee. Heb je een flow meter? En zo ja, hoeveel liter per uur haal je?

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
Imprezzion schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:09:
Die pomp met de restricties van 3 blokken en 2 xflow rads is niet geweldig nee. Heb je een flow meter? En zo ja, hoeveel liter per uur haal je?
Nee, jammer genoeg heb ik er geen flow meter tussen zitten... die staat nog steeds op het "to-do" lijstje :$
(Wil eigenlijk een flowmeter hebben die direct op het moederbord uit gelezen kan worden)

Maar voor welke pomp zou ik dan het best kunnen kijken ?
Die EKWB D5 200 of een andere :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Imprezzion
  • Laatst online: 16-09 12:33

Imprezzion

E92 320i & 307CC

dierkx36 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:19:
[...]

Nee, jammer genoeg heb ik er geen flow meter tussen zitten... die staat nog steeds op het "to-do" lijstje :$
(Wil eigenlijk een flowmeter hebben die direct op het moederbord uit gelezen kan worden)

Maar voor welke pomp zou ik dan het best kunnen kijken ?
Die EKWB D5 200 of een andere :?
De VTX pomp is niet per sè slecht(er) dan een D5 of DDC alleen ze hebben allemaal andere sterke punten. De ene heeft meer head pressure, de andere meer flow enz. Je hebt relatief veel weerstand in je loop door de xflow rads en 3 blokken met bijbehorende fittings. Helemaal als je veel 90 graden fittings gebruikt. Je zou dus een pomp met hoge head pressure moeten hebben.

Maar, ik zou je pomp niet vervangen voordat je de flow hebt getest. Flowmeters zijn best goedkoop te krijgen (b.v. bij Highflow of Aquatuning van Bykski / Barrow)

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
Imprezzion schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:39:
[...]

De VTX pomp is niet per sè slecht(er) dan een D5 of DDC alleen ze hebben allemaal andere sterke punten. De ene heeft meer head pressure, de andere meer flow enz. Je hebt relatief veel weerstand in je loop door de xflow rads en 3 blokken met bijbehorende fittings. Helemaal als je veel 90 graden fittings gebruikt. Je zou dus een pomp met hoge head pressure moeten hebben.

Maar, ik zou je pomp niet vervangen voordat je de flow hebt getest. Flowmeters zijn best goedkoop te krijgen (b.v. bij Highflow of Aquatuning van Bykski / Barrow)
Ik heb er kort een keer zo'n Alphacool Eisfluegel G1/4 square Flow Meter tussen gehad.
Ding ging amper rond : ik ging uit van veel weerstand in de flow meter.
Zegt je natuurlijk nog steeds niet hoeveel lpm je haalt |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Laatst online: 23-09 15:18
dierkx36 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:52:
[...]

Ik heb er kort een keer zo'n Alphacool Eisfluegel G1/4 square Flow Meter tussen gehad.
Ding ging amper rond : ik ging uit van veel weerstand in de flow meter.
Zegt je natuurlijk nog steeds niet hoeveel lpm je haalt |:(
Lijkt me stug dat de weerstand van de flow meter het probleem gaat zijn in zo'n circuit. Ik denk dat die een hele correcte lezing geeft dat het circuit als geheel veel weerstand ondervindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
naarden 4ever schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:56:
[...]

Lijkt me stug dat de weerstand van de flow meter het probleem gaat zijn in zo'n circuit. Ik denk dat die een hele correcte lezing geeft dat het circuit als geheel veel weerstand ondervindt.
Was ik al bang voor dat je dat ging zeggen :X

Ik gebruik geen haakse (90 graden) koppelingen in de loop, alleen 45 graden.
3 stuks uit mijn hoofd.

Logisch beredeneerd zit alle restrictie dus in de koelblokken en radiators.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
dierkx36 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:00:
[...]

Logisch beredeneerd zit alle restrictie dus in de koelblokken en radiators.
Dat kan goed kloppen hoor, die nieuwe blokken met die microfins hebben aanzienlijk meer stromingsweerstand dan wat een decennium geleden gezien werd in de custom loops.

Wat mij trouwens nog niet duidelijk is: hoe is de airflow geregeld naar de radiatoren? Want als de tweede radiator in het circuit moet koelen met de opgewarmde lucht van de eerste radiator, dan zou die tweede radiator waarschijnlijk net zo goed weg kunnen. Hebben ze allebei beschikking tot koude lucht van buiten de kast?

Heb je trouwens de pomp nu vol open staan of is 'ie PWM gestuurd? Wat gebeurt er als je 'm vastzet op 100% duty cycle?

[ Voor 8% gewijzigd door naarden 4ever op 17-05-2022 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
naarden 4ever schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:03:
[...]

Dat kan goed kloppen hoor, die nieuwe blokken met die microfins hebben aanzienlijk meer stromingsweerstand dan wat een decennium geleden gezien werd in de custom loops.

Wat mij trouwens nog niet duidelijk is: hoe is de airflow geregeld naar de radiatoren? Want als de tweede radiator in het circuit moet koelen met de opgewarmde lucht van de eerste radiator, dan zou die tweede radiator waarschijnlijk net zo goed weg kunnen. Hebben ze allebei beschikking tot koude lucht van buiten de kast?

Heb je trouwens de pomp nu vol open staan of is 'ie PWM gestuurd? Wat gebeurt er als je 'm vastzet op 100% duty cycle?
1 radiator top side, en 1 radiator side mounted : geen 1 van de radiators moet koelen met warme lucht :N
(Buiten de warme lucht in de kamer dan)

Zal zo even een foto posten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YuaHsfuCHUM3SPWPapBXEYk7b3M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w3MT5yxpn0GIPI0x4KXpHp0W.jpg?f=fotoalbum_large

Top mounted is push, side mounted is pull.
LEDjes in de VTX pomp doen het sinds vorige week niet meer...

[ Voor 20% gewijzigd door dierkx36 op 17-05-2022 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
dierkx36 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:06:
[...]

1 radiator top side, en 1 radiator side mounted : geen 1 van de radiators moet koelen met warme lucht :N
(Buiten de warme lucht in de kamer dan)

Zal zo even een foto posten.

[Afbeelding]

Top mounted is push, side mounted is pull.
LEDjes in de VTX pomp doen het sinds vorige week niet meer...
Ja ik weet niet of dit nou de meest handige opstelling is. Warme lucht stijgt op, en met deze opstelling probeer je die warme lucht heel hard terug naar beneden te duwen. Bovendien zie ik geen enkele fan die de warme lucht uit de kast moet halen. Met hoge snelheden op de fans zal dat voldoende beweging veroorzaken dat het allemaal wel zijn weg naar buiten vindt, maar op lage snelheden ontstaat er een soort wolk van warme lucht bovenin de kast die maar heel moeilijk aan de voorkant en achterkant van je kast weg kan. EDIT: volgens mij heb ik het verkeerd gelezen en blaas je de lucht door de bovenste rad naar buiten. In dat geval: geen bezwaar.

Dit ding staat ook nog onder een bureau, dus dat betekent dat alle warme lucht die aan de achterkant tegen de muur aan wordt gedrukt opnieuw wordt aangezogen door de ventilatoren aan de bovenkant van de kast. Daar is de luchtstroom min of meer kortgesloten.

Heb je een sensor op het moederbord zitten voor de M/B temperatuur? Daar ben ik namelijk wel een beetje benieuwd naar geworden nu.

Zonder aan de loop te gaan sleutelen, kan je wel wat interessante informatie verzamelen door een aantal dingen te variëren tijdens het stresstesten. Breng het systeem op temperatuur en probeer dan eens de volgende dingen (allemaal apart, zodat je weet wat elk van de aanpassingen doet):
- Zet de fans van de side rad een tikje hoger
- Zet de fans van de bovenste rad een tikje hoger
- Zet je pomp eens op de hoogste snelheid (duty cycle naar 100%)

Vooral het laatste ben ik heel benieuwd naar, wat de huidige duty cycle is (PWM-stand) en hoeveel je wint met het opschroeven daarvan, indien mogelijk. Want een snelle berekening leert mij dat je met je huidige opstelling een stroomsnelheid van ongeveer 86L/h hebt. Dat is heel weinig :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
naarden 4ever schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:28:
[...]

Ja ik weet niet of dit nou de meest handige opstelling is. Warme lucht stijgt op, en met deze opstelling probeer je die warme lucht heel hard terug naar beneden te duwen. Bovendien zie ik geen enkele fan die de warme lucht uit de kast moet halen. Met hoge snelheden op de fans zal dat voldoende beweging veroorzaken dat het allemaal wel zijn weg naar buiten vindt, maar op lage snelheden ontstaat er een soort wolk van warme lucht bovenin de kast die maar heel moeilijk aan de voorkant en achterkant van je kast weg kan. EDIT: volgens mij heb ik het verkeerd gelezen en blaas je de lucht door de bovenste rad naar buiten. In dat geval: geen bezwaar.

Dit ding staat ook nog onder een bureau, dus dat betekent dat alle warme lucht die aan de achterkant tegen de muur aan wordt gedrukt opnieuw wordt aangezogen door de ventilatoren aan de bovenkant van de kast. Daar is de luchtstroom min of meer kortgesloten.

Heb je een sensor op het moederbord zitten voor de M/B temperatuur? Daar ben ik namelijk wel een beetje benieuwd naar geworden nu.

Zonder aan de loop te gaan sleutelen, kan je wel wat interessante informatie verzamelen door een aantal dingen te variëren tijdens het stresstesten. Breng het systeem op temperatuur en probeer dan eens de volgende dingen (allemaal apart, zodat je weet wat elk van de aanpassingen doet):
- Zet de fans van de side rad een tikje hoger
- Zet de fans van de bovenste rad een tikje hoger
- Zet je pomp eens op de hoogste snelheid (duty cycle naar 100%)

Vooral het laatste ben ik heel benieuwd naar, wat de huidige duty cycle is (PWM-stand) en hoeveel je wint met het opschroeven daarvan, indien mogelijk. Want een snelle berekening leert mij dat je met je huidige opstelling een stroomsnelheid van ongeveer 86L/h hebt. Dat is heel weinig :o
Top mounted is push alsin het drukt het naar buiten door de radiator
Side mounted is pull, deze trekt de lucht door de radiator naar buiten.

De 2 120mm fan's onderin drukken koele lucht de kast in.

Warme lucht van de radiators zou dus direct de kast uit gaan en niet in de kast kunnen blijven hangen.

Er zit idd weinig ruimte tussen de bovenkant van de kast en de onderkant van het bureau.
Kan de kast wel op de grond zetten alleen zit alles dan binnen no time vol met katten haar :+
Probleem oplossen door een probleem te crearen dus.

Ik had de pomp ingesteld op 50% tot 20 graden, 55% bij 30 graden, 80% bij 37 graden en 100% bij 42 graden.

Heb dit vanochtend veranderd naar 65% tot 30 graden en dan 100% bij 37 graden.
Fan's staan ingesteld op 77% bij 37 graden (Voor de Noctua NF-12 fan's zou de optimale opbrengst bij 77% moeten liggen volgens reviews)

Ben net 3DMark aan het installeren om te proberen.
Stresstest van 30 minuten en dan kijken wat hij doet.

Moederbord chipset komt trouwens niet boven de 53 graden.

PS :
Hoe bereken jij de flow :?
Ben ik eigenlijk best nieuwsgierig na :Y

[ Voor 5% gewijzigd door dierkx36 op 17-05-2022 13:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naarden 4ever
dierkx36 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:35:
[...]

PS :
Hoe bereken jij de flow :?
Ben ik eigenlijk best nieuwsgierig na :Y
Soortelijke warmte van water is 4186 Joule, per kilogram water, per °C temperatuurverschil (J/(kg * K) ). Dus voor elke kilogram water die 1°C warmer wordt gemaakt, is 4186 Joule energie nodig.

Je trekt 500W uit het stopcontact. Aangenomen dat 100% van de energie in warmte wordt omgezet (daar mag je bij een computer wel vanuit gaan), betekent dat dat er 500J/s aan energie moet worden geloosd door je systeem. (1W = 1J/s)

Dat lukt ook, want je systeem is in equilibrium: die 42 en 37 graden veranderen niet. Dus er wordt 500J/s aan warmte geloosd.

Het temperatuurverschil tussen je radiatoren vertelt je dat elke kilogram water die door je systeem loopt, 5x 4186J = 20930J aan warmte meeneemt en afstaat uit je systeem. Aangenomen dat alle warmte bij de radiatoren wordt afgestaan (best redelijke aanname, dat kleine stukje slang tussen de twee rads doet niet zoveel in dat opzicht).

Dus 20930J/kg wordt afgestaan, er wordt 500J/s in het systeem gestopt, dus dan volgt daaruit 20930/500 = 41,86s/kg. Water is ongeveer 1kg/L, dus vervang de kg met L en je komt op 41,86s/L, oftewel 0,0239L/s, oftewel 86L/uur.

Hier is overigens een zinnige bron waarin ook een verband tussen de temperatuur van de omgeving en de delta T die je systeem kan behalen uiteen wordt gezet: https://www.ekwb.com/blog/what-is-delta-t/

Je gaat bij hogere omgevingstemperaturen ook te maken krijgen met een hogere delta T.

[ Voor 11% gewijzigd door naarden 4ever op 17-05-2022 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
naarden 4ever schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:55:
[...]

Soortelijke warmte van water is 4186 Joule, per kilogram water, per °C temperatuurverschil (J/(kg * K) ). Dus voor elke kilogram water die 1°C warmer wordt gemaakt, is 4186 Joule energie nodig.

Je trekt 500W uit het stopcontact. Aangenomen dat 100% van de energie in warmte wordt omgezet (daar mag je bij een computer wel vanuit gaan), betekent dat dat er 500J/s aan energie moet worden geloosd door je systeem. (1W = 1J/s)

Dat lukt ook, want je systeem is in equilibrium: die 42 en 37 graden veranderen niet. Dus er wordt 500J/s aan warmte geloosd.

Het temperatuurverschil tussen je radiatoren vertelt je dat elke kilogram water die door je systeem loopt, 5x 4186J = 20930J aan warmte meeneemt en afstaat uit je systeem. Aangenomen dat alle warmte bij de radiatoren wordt afgestaan (best redelijke aanname, dat kleine stukje slang tussen de twee rads doet niet zoveel in dat opzicht).

Dus 20930J/kg wordt afgestaan, er wordt 500J/s in het systeem gestopt, dus dan volgt daaruit 20930/500 = 41,86s/kg. Water is ongeveer 1kg/L, dus vervang de kg met L en je komt op 41,86s/L, oftewel 0,0239L/s, oftewel 86L/uur.
Okay, duidelijk thanks :Y

Net een 3DMark stress test gedaan van 30 minuten :
Uitkomsten, zelfs met een hogere pomp snelheid zijn hetzelfde :
42 graden op het warmste punt, 37 graden op het koelste punt.
(Fan's en pomp draaide voluit trouwens, die kunnen niet hoger)

Snel beredeneerd loop ik dus tegen 2 "problemen" aan :
- te veel restrictie
- te lage flow

Met een D5 200 heb je een hogere flow rate (op gegeven 1500l/h) maar een lagere head pressure (3,9m tegen 5,3 van de VTX)
Simpel gedacht ben je dan alleen het probleem aan het verleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
dierkx36 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:12:
[...]

Okay, duidelijk thanks :Y

Net een 3DMark stress test gedaan van 30 minuten :
Uitkomsten, zelfs met een hogere pomp snelheid zijn hetzelfde :
42 graden op het warmste punt, 37 graden op het koelste punt.
(Fan's draaide voluit trouwens, die kunnen niet hoger)

Snel beredeneerd loop ik dus tegen 2 "problemen"aan :
- te veel restrictie
- te lage flow

Met een D5 200 heb je een hogere flow rate (op gegeven 1500l/h) maar een lagere head pressure (3,9m tegen 5,3 van de VTX)
Simpel gedacht ben je dan alleen het probleem aan het verleggen.
Ik realiseer mij ook nu pas dat de Delta T die je noemt het verschil tussen de omgevingstemperatuur is ten opzichte van een temperatuur binnen de loop. Delta T tussen de meetpunten in je loop is maar 5°C, en dat is eigenlijk helemaal zo slecht nog niet.

Als je de koele zijde ten opzichte van de omgevingstemperatuur wilt verlagen, dan kan dat alleen maar met een hogere luchtstroom, of met een groter oppervlak van de warmtewisselaar (de radiatoren in dit geval), of met een lagere temperatuur van de omgevingslucht waaraan warmte wordt afgestaan.

In dat geval zou ik eens gaan kijken of de aanzuigtemperatuur van de radiatoren wel in orde is. Heb je misschien een multimeter met een temperatuursensor (thermokoppel)? Dan zou ik daarmee eens de luchttemperatuur vlak voor de radiatoren en vlak na de radiatoren meten. Die kunnen je meer inzicht geven over hoeveel warmte de radiatoren overbrengen op de langsstromende lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
naarden 4ever schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:23:
[...]

Ik realiseer mij ook nu pas dat de Delta T die je noemt het verschil tussen de omgevingstemperatuur is ten opzichte van een temperatuur binnen de loop. Delta T tussen de meetpunten in je loop is maar 5°C, en dat is eigenlijk helemaal zo slecht nog niet.

Als je de koele zijde ten opzichte van de omgevingstemperatuur wilt verlagen, dan kan dat alleen maar met een hogere luchtstroom, of met een groter oppervlak van de warmtewisselaar (de radiatoren in dit geval), of met een lagere temperatuur van de omgevingslucht waaraan warmte wordt afgestaan.

In dat geval zou ik eens gaan kijken of de aanzuigtemperatuur van de radiatoren wel in orde is. Heb je misschien een multimeter met een temperatuursensor (thermokoppel)? Dan zou ik daarmee eens de luchttemperatuur vlak voor de radiatoren en vlak na de radiatoren meten. Die kunnen je meer inzicht geven over hoeveel warmte de radiatoren overbrengen op de langsstromende lucht.
Klopt :Y
Kamer temperatuur = 24 graden, warmste punt loop 42 graden = Delta T 18 graden
Kamer temperatuur = 24 graden, koelste punt van de loop is 37 graden = Delta T 13 graden
Verschil tussen Delta T warmste punt en Delta T koelste punt is idd 5 graden.

Die 37 graden op het koelste punt vind ik nog niet erg, tis die 42 graden op het warmste punt waar ik mee zit.

Alleen om die 42 graden naar beneden te brengen moet de ingangs temperatuur van de koelvloeistof dus ook naar beneden, en die is 37 graden.
Kom je dus idd uit op wat jij zegt

Ik heb jammer genoeg geen multimeter met thermo sensor :N
Wel zo'n digitaal temperatuur metertje van de Gamma 8)7

Bij gebrek aan beter die dan maar proberen :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
Sorry voor de dubbel post :/

Net even getest met de Gamma thermo meter 8)7
Kamer temperatuur 24 graden.
Met de thermo meter recht boven de top mounted radiator ... 31 graden.
Het systeem gooit er dus via de bovenkant 6 graden aan warmte uit.

Nu kreeg ik ook net een inval :
Zoals ik de setup nou heb : pomp -> GPU -> GPU VRAM -> CPU -> 1ste radiator -> 2de radiator -> terug pomp, komt alle warmte in 1 keer bij de 1ste radiator wat dus die 42 graden opleverd.

MAAR als ik het nou eens zo doe :
pomp -> GPU -> GPU VRAM -> 1ste radiator -> CPU -> 2de radiator -> terug pomp.

Op die manier kan via de top mounted radiator al wat warmte weg van de GPU/GPU VRAM voordat het naar de CPU gaat.
De CPU warmt de koelvloeistof niet zo hard op als de GPU/GPU VRAM.

Enigste nadeel hiervan is wel dat er +/- een halve meter extra tubing bijkomt en het een kriem word om de loop te legen voor onderhoud.

Of loop ik op deze manier weer het probleem te verlegen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:42

DataGhost

iPL dev

Als je een fatsoenlijke stroomsnelheid door je loop hebt gaat de temperatuur niet noemenswaardig verschillen tussen de meetpunten in je loop. Daarmee maakt het dus ook niet uit in welke volgorde je alles monteert. Misschien dat je er op de korte termijn iets mee op kan lossen maar de echte oplossing is toch je stroomsnelheid fatsoenlijk maken.

Even heel lomp simpel gezegd: bij een lage stroomsnelheid heeft een "stukje" water lang de tijd om in een van de blokken op te warmen, dus de temperatuur wordt behoorlijk hoog, en lang de tijd om in een radiator af te koelen, dus de temperatuur wordt daar behoorlijk laag. De delta (binnen je loop) is dan ook groot. Bij een hoge stroomsnelheid is datzelfde stukje water maar heel kort in een blok of een radiator waardoor de temperatuur ervan nauwelijks verandert. Daarmee blijft de delta binnen je loop laag.

Uiteindelijk is de gemiddelde watertemperatuur in je loop volledig afhankelijk van het koelend vermogen van je radiatoren en van hoeveel energie je computer verstookt. De stroomsnelheid van het water is daar eigenlijk nauwelijks een factor in. Dus ook al wordt de delta binnen je loop met een hogere stroomsnelheid lager, zal de gemiddelde delta tov de omgevingstemperatuur ongeveer hetzelfde blijven. Dus als je nu op je twee meetpunten 37 en 42 graden hebt zal je met een andere pomp op 39-40 graden uitkomen op beide punten. Ik weet niet of dat het gewenste resultaat is voor je. Eigenlijk is de enige manier om je temperatuur verder omlaag te krijgen het gebruiken van meer of grotere radiatoren, of meer, betere of snellere fans (airflow door de radiatoren). En een betere plaatsing in je kast natuurlijk, en plaatsing van je kast zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
DataGhost schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 15:22:
Als je een fatsoenlijke stroomsnelheid door je loop hebt gaat de temperatuur niet noemenswaardig verschillen tussen de meetpunten in je loop. Daarmee maakt het dus ook niet uit in welke volgorde je alles monteert. Misschien dat je er op de korte termijn iets mee op kan lossen maar de echte oplossing is toch je stroomsnelheid fatsoenlijk maken.

[...]

De stroomsnelheid van het water is daar eigenlijk nauwelijks een factor in. Dus ook al wordt de delta binnen je loop met een hogere stroomsnelheid lager, zal de gemiddelde delta tov de omgevingstemperatuur ongeveer hetzelfde blijven.
Klinkt een beetje tegenstrijdig, maar ik heb het idee dat je bovenin de koude luchttoevoer bedoelt? Dan ben ik het met je eens. Op zich is de 5°C verschil voor en na de radiatoren niet echt noemenswaardig. Het feit dat de temperatuur van de koude zijde 11-13 graden boven de omgevingstemperatuur hangt is eerder iets om wat mee te doen. Dat kan alleen maar door meer luchtstroom langs de radiatoren, of het oppervlak van de radiatoren te vergroten.
dierkx36 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 15:01:
Sorry voor de dubbel post :/
Net even getest met de Gamma thermo meter 8)7
Kamer temperatuur 24 graden.
Met de thermo meter recht boven de top mounted radiator ... 31 graden.
Het systeem gooit er dus via de bovenkant 6 graden aan warmte uit.
Dat kan je niet zomaar zeggen zonder dat je ook de temperatuur vlak voor de ventilatoren meet. Misschien is de temperatuur van de lucht in de kast wel een heel stuk warmer dan de kamertemperatuur. Je kunt alleen iets zinnigs zeggen hierover als je het verschil van de luchttemperatuur voor en na de radiatoren weet.

Overigens is zo'n temperatuursensortje van de Gamma prima om hiervoor te gebruiken hoor! Het gaat namelijk niet zozeer om de exacte meetwaarden, maar om de relatieve (verschil tussen twee punten). Die goedkope sensortjes laten het vaak afweten wat betreft het ijkpunt (20,0°C kan zomaar 23,7°C zijn), maar elke 1°C toename is vaak wel vrij nauwkeurig. Met andere woorden: als hij op beide meetpunten dezelfde afwijking heeft, is de onderlinge meting wel betrouwbaar.
dierkx36 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 15:01:

MAAR als ik het nou eens zo doe :
pomp -> GPU -> GPU VRAM -> 1ste radiator -> CPU -> 2de radiator -> terug pomp.

Op die manier kan via de top mounted radiator al wat warmte weg van de GPU/GPU VRAM voordat het naar de CPU gaat.
De CPU warmt de koelvloeistof niet zo hard op als de GPU/GPU VRAM.

Enigste nadeel hiervan is wel dat er +/- een halve meter extra tubing bijkomt en het een kriem word om de loop te legen voor onderhoud.

Of loop ik op deze manier weer het probleem te verlegen :?
Daarmee verleg je het probleem niet alleen, je maakt het ook groter.

Een radiator verwijderd meer warmte uit een systeem des te groter het verschil tussen de luchttemperatuur en de koelwatertemperatuur is.

Door de radiator eerst de warmte van de videokaart te geven, dan naar de CPU, en dan naar de tweede rad, haalt de eerste rad een lager rendement. Daarmee zal je equilibrium-temperatuur alleen maar stijgen.

Een radiator wordt efficiënter des te groter het temperatuurverschil tussen lucht en water. Vervelende is alleen dat we er niet om staan te springen om onze CPU met water van 60 graden te koelen om een hoog rendement te halen, dus leveren we in op rendement (en moeten we dus meer en grotere radiatoren installeren) om de temperatuur in het hele circuit lager te houden.

Wel zou het kunnen helpen als je doel is om de temperatuur op het CPU blok lager te maken. Dat is een keuze die je zou kunnen maken.

Ik begin mij een beetje af te vragen wat nou eigenlijk precies het probleem is dat we proberen op te lossen. Je hebt nu een opstelling die eigenlijk prima presteert, wat maakt dat je zenuwachtig wordt van de gemeten temperaturen? Wat is de zorg die je hebt en het probleem dat je voorziet dat je voor wilt zijn?

[ Voor 30% gewijzigd door naarden 4ever op 17-05-2022 15:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

naarden 4ever schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 15:32:
[...]

Klinkt een beetje tegenstrijdig, maar ik heb het idee dat je bovenin de koude luchttoevoer bedoelt? Dan ben ik het met je eens.
Ik bedoel de absolute watertemperatuur op verschillende punten in de loop. Dus niet ten opzichte van de omgeving ofzo. Dus met een lage stroomsnelheid kan je best 10 graden verschil hebben tussen punt A en B, met een hoge stroomsnelheid moet dat verschil toch redelijk dicht bij 0 graden komen. Als A dan 5 boven omgevingstemperatuur was en B 15 erboven, zullen ze daarna waarschijnlijk beide ongeveer op 10 boven omgevingstemperatuur zitten, even heel erg versimpeld, puur ter illustratie. Dus de stroomsnelheid doet uiteindelijk niet enorm veel met de gemiddelde temperatuur in de loop, het verkleint alleen het verschil tussen de uitersten. En daarmee maakt het dus (bij een fatsoenlijke stroomsnelheid!) nauwelijks uit of je rad-cpu-rad-gpu of rad-rad-cpu-gpu doet. Maar bij een lage stroomsnelheid kan het een van beide (cpu/gpu) koeler houden als ze om-en-om met de rads in de loop zitten. Als je stroomsnelheid fatsoenlijk is hoef je hier niet echt over na te denken en kan je gewoon het optimaalste/mooiste pad voor je tubing gebruiken.

[ Voor 16% gewijzigd door DataGhost op 17-05-2022 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
DataGhost schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 15:43:
[...]

Ik bedoel de absolute watertemperatuur op verschillende punten in de loop. Dus niet ten opzichte van de omgeving ofzo. Dus met een lage stroomsnelheid kan je best 10 graden verschil hebben tussen punt A en B, met een hoge stroomsnelheid moet dat verschil toch redelijk dicht bij 0 graden komen. Als A dan 5 boven omgevingstemperatuur was en B 15 erboven, zullen ze daarna waarschijnlijk beide ongeveer op 10 boven omgevingstemperatuur zitten, even heel erg versimpeld, puur ter illustratie. Dus de stroomsnelheid doet uiteindelijk niet enorm veel met de gemiddelde temperatuur in de loop, het verkleint alleen het verschil tussen de uitersten. En daarmee maakt het dus (bij een fatsoenlijke stroomsnelheid!) nauwelijks uit of je rad-cpu-rad-gpu of rad-rad-cpu-gpu doet. Maar bij een lage stroomsnelheid kan het een van beide (cpu/gpu) koeler houden als ze om-en-om met de rads in de loop zitten.
Ah zo, ja, akkoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-09 13:05

Nutral

gamer/hardware freak

Het is wat gebruikelijker om de cpu met koude lucht aan te stromen en vervolgens naar de gpu te gaan. Omdat de gpu minder warmteweerstand heeft. Het lijkt er ook op dat je wat lage stroming hebt.

Normaal heb je genoeg vloeistof stroming dat temperatuurverschil niet echt uit maakt maar de warmteweerstand van de blokken en radiator het verschil maken. Met genoeg vloeistof stroming zou je waarschijnlijk met 1 360 radiator al genoeg moeten koelen.

Dit soort centrifugaal pompen leveren druk door snelheid en verliezen dus met een lagere stand redelijk wat druk. een pomp op 50% snelheid draaien betekend dat je nog maar 25% van de druk over houdt. Ik denk dat de drukval gewoon te hoog is voor de pomp, waardoor je te weinig flow krijgt over de componenten.

Ik kan geen pompcurve vinden voor de VTX pomp dus ik vergelijk het even met de DDC pomp. 86L per uur staat gelijk met ongeveer 470mbar.

Stel je voor dat je de 2 loops splitst. waarbij je de gpu op 1 loop aansluit en de cpu op de andere loop. zou je de tegendruk ongeveer kunnen halveren. Bij de helft van de tegendruk van 235mbar zou je met die pomp 380 l/h krijgen. natuurlijk krijg je die flow niet omdat het systeem ook meer drukval krijgt. maar het zou dus wel kunnen werken.
https://www.ekwb.com/shop...nertia-d5-pwm-d-rgb-plexi
Eventueel kun je ook de radiatoren in plaats van in serie parallel kunnen aansluiten.

de andere optie is een pomp het hogere opvoerdruk zoals deze dubbele D5 in serie.
https://www.ekwb.com/shop...5-pwm-serial-incl-2x-pump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
Nutral schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 15:54:

Eventueel kun je ook de radiatoren in plaats van in serie parallel kunnen aansluiten.
Ja ik denk dat dit misschien nog wel de meest zinvolle aanpassing kan zijn. Door de stroomsnelheid door de radiator te halveren geef je het koelwater ook langer de tijd om verder af te koelen. Er is duidelijk nog iets te halen in de warmtewisseling tussen lucht en water. Bovendien zorgen radiatoren ook wel voor enige stromingsweerstand door de nauwe kanaaltjes en de weerstand van de radiatoren verlaag je op deze manier ook. Dat komt de stroomsnelheid van het circuit ook ten goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral

Nutral

gamer/hardware freak

naarden 4ever schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 16:00:
[...]

Ja ik denk dat dit misschien nog wel de meest zinvolle aanpassing kan zijn. Door de stroomsnelheid door de radiator te halveren geef je het koelwater ook langer de tijd om verder af te koelen. Er is duidelijk nog iets te halen in de warmtewisseling tussen lucht en water. Bovendien zorgen radiatoren ook wel voor enige stromingsweerstand door de nauwe kanaaltjes en de weerstand van de radiatoren verlaag je op deze manier ook. Dat komt de stroomsnelheid van het circuit ook ten goede.
Het is meer omdat met een lagere drukval de pomp meer flow levert.
Scheiden van flow over radiatoren is juist niet handig, omdat de warmteoverdracht tussen het water en de radiatormateriaal ook negatief word beinvloed. Er moet wat turbulentie zijn in het water voor goede warmteoverdracht (en geen film vorming).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
DataGhost schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 15:22:

Even heel lomp simpel gezegd: bij een lage stroomsnelheid heeft een "stukje" water lang de tijd om in een van de blokken op te warmen, dus de temperatuur wordt behoorlijk hoog, en lang de tijd om in een radiator af te koelen, dus de temperatuur wordt daar behoorlijk laag. De delta (binnen je loop) is dan ook groot. Bij een hoge stroomsnelheid is datzelfde stukje water maar heel kort in een blok of een radiator waardoor de temperatuur ervan nauwelijks verandert. Daarmee blijft de delta binnen je loop laag.

Uiteindelijk is de gemiddelde watertemperatuur in je loop volledig afhankelijk van het koelend vermogen van je radiatoren en van hoeveel energie je computer verstookt. De stroomsnelheid van het water is daar eigenlijk nauwelijks een factor in. Dus ook al wordt de delta binnen je loop met een hogere stroomsnelheid lager, zal de gemiddelde delta tov de omgevingstemperatuur ongeveer hetzelfde blijven. Dus als je nu op je twee meetpunten 37 en 42 graden hebt zal je met een andere pomp op 39-40 graden uitkomen op beide punten. Ik weet niet of dat het gewenste resultaat is voor je. Eigenlijk is de enige manier om je temperatuur verder omlaag te krijgen het gebruiken van meer of grotere radiatoren, of meer, betere of snellere fans (airflow door de radiatoren). En een betere plaatsing in je kast natuurlijk, en plaatsing van je kast zelf.
[...]

Klinkt een beetje tegenstrijdig, maar ik heb het idee dat je bovenin de koude luchttoevoer bedoelt? Dan ben ik het met je eens. Op zich is de 5°C verschil voor en na de radiatoren niet echt noemenswaardig. Het feit dat de temperatuur van de koude zijde 11-13 graden boven de omgevingstemperatuur hangt is eerder iets om wat mee te doen. Dat kan alleen maar door meer luchtstroom langs de radiatoren, of het oppervlak van de radiatoren te vergroten.

[...]

Dat kan je niet zomaar zeggen zonder dat je ook de temperatuur vlak voor de ventilatoren meet. Misschien is de temperatuur van de lucht in de kast wel een heel stuk warmer dan de kamertemperatuur. Je kunt alleen iets zinnigs zeggen hierover als je het verschil van de luchttemperatuur voor en na de radiatoren weet.

Overigens is zo'n temperatuursensortje van de Gamma prima om hiervoor te gebruiken hoor! Het gaat namelijk niet zozeer om de exacte meetwaarden, maar om de relatieve (verschil tussen twee punten). Die goedkope sensortjes laten het vaak afweten wat betreft het ijkpunt (20,0°C kan zomaar 23,7°C zijn), maar elke 1°C toename is vaak wel vrij nauwkeurig. Met andere woorden: als hij op beide meetpunten dezelfde afwijking heeft, is de onderlinge meting wel betrouwbaar.

[...]

Daarmee verleg je het probleem niet alleen, je maakt het ook groter.

Een radiator verwijderd meer warmte uit een systeem des te groter het verschil tussen de luchttemperatuur en de koelwatertemperatuur is.

Door de radiator eerst de warmte van de videokaart te geven, dan naar de CPU, en dan naar de tweede rad, haalt de eerste rad een lager rendement. Daarmee zal je equilibrium-temperatuur alleen maar stijgen.

Een radiator wordt efficiënter des te groter het temperatuurverschil tussen lucht en water. Vervelende is alleen dat we er niet om staan te springen om onze CPU met water van 60 graden te koelen om een hoog rendement te halen, dus leveren we in op rendement (en moeten we dus meer en grotere radiatoren installeren) om de temperatuur in het hele circuit lager te houden.

Wel zou het kunnen helpen als je doel is om de temperatuur op het CPU blok lager te maken. Dat is een keuze die je zou kunnen maken.

Ik begin mij een beetje af te vragen wat nou eigenlijk precies het probleem is dat we proberen op te lossen. Je hebt nu een opstelling die eigenlijk prima presteert, wat maakt dat je zenuwachtig wordt van de gemeten temperaturen? Wat is de zorg die je hebt en het probleem dat je voorziet dat je voor wilt zijn?
Net de gamma thermo meter in de kast gezet, naast de pomp en weer 3DMark stresstest gedaan :
Temperatuur in de kast stijgt naar 29 graden... die 2 Noctua fan's onderin doen dus weinig.

Om op te sommen :
- Kamer is te warm (hier kan ik niks tegen doen, ben aan deze kamer gebonden)
- Airflow in de kast is niet heel dendert
- Koel oppervlakte radiatoren kan/moet beter (dikkere radiatoren gaan niet passen in deze kast)
- Flow/overhead pressure pomp kan beter

Een snelle oplossing is die onderste 2 120mm weg halen en 2 140mm vooraan de kast die "koele" lucht vanuit de kamer de kast inblazen.
(Alleen gaan die dan de flow van de zijdelings gemonteerde radiator verbreken ? )

Een andere optie is vooraan de kast een extra 240/280mm radiator na de laatste radiator nog eens extra de koelvloeistof koelt.
(Gaat dit wel wat uithalen, en word het dan voor de 160 VTX pomp niet teveel met nog een radiator erbij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
Nutral schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 15:54:
Het is wat gebruikelijker om de cpu met koude lucht aan te stromen en vervolgens naar de gpu te gaan. Omdat de gpu minder warmteweerstand heeft. Het lijkt er ook op dat je wat lage stroming hebt.

Normaal heb je genoeg vloeistof stroming dat temperatuurverschil niet echt uit maakt maar de warmteweerstand van de blokken en radiator het verschil maken. Met genoeg vloeistof stroming zou je waarschijnlijk met 1 360 radiator al genoeg moeten koelen.

Dit soort centrifugaal pompen leveren druk door snelheid en verliezen dus met een lagere stand redelijk wat druk. een pomp op 50% snelheid draaien betekend dat je nog maar 25% van de druk over houdt. Ik denk dat de drukval gewoon te hoog is voor de pomp, waardoor je te weinig flow krijgt over de componenten.

Ik kan geen pompcurve vinden voor de VTX pomp dus ik vergelijk het even met de DDC pomp. 86L per uur staat gelijk met ongeveer 470mbar.

Stel je voor dat je de 2 loops splitst. waarbij je de gpu op 1 loop aansluit en de cpu op de andere loop. zou je de tegendruk ongeveer kunnen halveren. Bij de helft van de tegendruk van 235mbar zou je met die pomp 380 l/h krijgen. natuurlijk krijg je die flow niet omdat het systeem ook meer drukval krijgt. maar het zou dus wel kunnen werken.
https://www.ekwb.com/shop...nertia-d5-pwm-d-rgb-plexi

de andere optie is een pomp het hogere opvoerdruk zoals deze dubbele D5 in serie.
https://www.ekwb.com/shop...5-pwm-serial-incl-2x-pump
Die dubbele pomp zat ik vanmiddag ook al naar te kijken idd :Y

Buiten de pomp om de loop wel zo laten ?
(Ik lees dat er wat menings verschil is tussen wel/niet splitsen ? )

[ Voor 11% gewijzigd door dierkx36 op 17-05-2022 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral

Nutral

gamer/hardware freak

dierkx36 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 16:22:
[...]

Okay, loop dus splitsen..

Even wat in de lucht gooien :
Die 160 VTX gaat een splitsing niet trekken.

Dus een andere pomp (D5 200 :?) met die 2 360mm voor de GPU/GPU VRAM en dan 1 240mm (vooraan gemonteerd ? ) voor de CPU ?

Of 1 360mm voor de GPU/GPU VRAM en 1 360mm voor de CPU met een andere pomp ?
Kan juist zijn dat de VTX juist wel de splitsing gaat trekken. omdat je zoveel tegendruk hebt. Ik heb geen goede curve van de VTX maar een enkele D5 heeft niet veel verbetering. De dubbele D5 die ik heb gelinkt zou daarintegen een flink effect kunnen hebben.

met goede flow en evt wat dikkere radiatoren heb je waarschijnlijk niet zo een grote radiator nodig voor de gpu. ter vergelijking ik heb een RTX 2080 met 240W power gebruik (2/3 van de 3090). die word gekoeld met een closed loop 2x120 en 2 noctua F12's op 60%. temp van de gpu is 56 en hotspot zit op 67C. Dit is met 30 graden inlaat omdat de cpu cooler ook in deze rad blaast. de watertemp is hierbij wel 45 C :+

Ik zou de loops splitsen GPU + 360 en CPU + 360. Het water zal constant gewoon mixen in het reservoir waardoor je een balancerend effect krijgt. Als de flow niet hoog genoeg is kun je daarna een pomp achter de huidige in serie zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
Nutral schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 16:36:
[...]

Kan juist zijn dat de VTX juist wel de splitsing gaat trekken. omdat je zoveel tegendruk hebt. Ik heb geen goede curve van de VTX maar een enkele D5 heeft niet veel verbetering. De dubbele D5 die ik heb gelinkt zou daarintegen een flink effect kunnen hebben.

met goede flow en evt wat dikkere radiatoren heb je waarschijnlijk niet zo een grote radiator nodig voor de gpu. ter vergelijking ik heb een RTX 2080 met 240W power gebruik (2/3 van de 3090). die word gekoeld met een closed loop 2x120 en 2 noctua F12's op 60%. temp van de gpu is 56 en hotspot zit op 67C. Dit is met 30 graden inlaat omdat de cpu cooler ook in deze rad blaast. de watertemp is hierbij wel 45 C :+

Ik zou de loops splitsen GPU + 360 en CPU + 360. Het water zal constant gewoon mixen in het reservoir waardoor je een balancerend effect krijgt. Als de flow niet hoog genoeg is kun je daarna een pomp achter de huidige in serie zetten.
Ben idd deze richting op aan het denken :Y

Met die verschillen :
Zo ie zo een andere pomp, die dubbele D5 heeft wel de voorkeur alleen begrijp ik dat je maar 1 inlet en 1 outlet poort heb, die 3de poort is niet te gebruiken volgens de manual van die pomp
Moet nog uitzoeken hoe dat zit.

Zoals ik van je begrijp zou een TBE 200 D5 of FLT 240 D5 weinig uit maken in vergelijking met de VTX

Ik moet hier echt even een ei over leggen hoe ik dit ga doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
Never mind

[ Voor 181% gewijzigd door dierkx36 op 18-05-2022 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
[...]
Gisteren over je vraag heen gelezen, sorry.

Het is die 42 graden op het warmste punt waar ik niet erg blij mee ben, die zou ik graag onder de 40 willen brengen.

Zoals ik het zie :
Als de kamer temperatuur 26 graden is en de loop word op zijn warmste punt nu al 42 graden, wat word het dan als het echt warm word :?
(Antwoord rond de 45 zoals de zomer van vorig jaar uitwees)

Presteert de loop aan sich slecht ? nee zeker niet
Kijk je naar de temperaturen van zowel de GPU/GPU VRAM als CPU is het echt niet slecht.

Gisteren ook even contact gehad met iemand van Highflow en ook deze geeft aan dat de loop niet slecht presteert.
De VTX vervangen voor een zwaardere pomp zou nog wel een optie zijn.
Hij adviseert wel tegen het splitsen van de loop in 2 delen :
Reden is een ongelijkmatige flow over de onderdelen waardoor je weer problemen kan ondervinden

PS :
Mijn idee om een 480mm voor de RTX 3090 te gebruiken is inmiddels de deur uit.
Idee was leuk maar gaat naar alle waarschijnlijkheid niks opleveren, zelfs tegen werken.
1 360mm is voor een RTX 3090 voldoende

Zoals gebruikelijk met mijn "projectjes" weer de hele middag en avond internet aan het afstruinen geweest voor info :
Over de Alphacool 360mm X-Flow radiatoren :
Deze blijken dus een erg lage weerstand te hebben in vergelijking met ander soort gelijke radiators

En wat ik over de VTX pomp van EKWB tegen kom word je niet echt blij van :N

De VTX pompen schijnen het regelmatig te begeven (rotors van de pomp die simpelweg uit mekaar klappen), rotors die langzaam plastic snippers loslaten, waardoor je loop verstopt kom je ook vaak tegen.

Op een aantal fora word zelfs geadviseerd de VTX pompen te mijden.

[ Voor 16% gewijzigd door dierkx36 op 18-05-2022 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
dierkx36 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 09:22:
[...]

En wat ik over de VTX pomp van EKWB tegen kom word je niet echt blij van :N

De VTX pompen schijnen het regelmatig te begeven (rotors van de pomp die simpelweg uit mekaar klappen), rotors die langzaam plastic snippers loslaten, waardoor je loop verstopt kom je ook vaak tegen.

Op een aantal fora word zelfs geadviseerd de VTX pompen te mijden.
Oei, dat klinkt niet best. Tegelijkertijd werkt de jouwe nog wel, en zoals highflow ook opmerkt, je loop presteert eigenlijk best wel goed. Dus iets voor op het verlanglijstje en om goed in de gaten te houden, maar niet acuut noodzakelijk om te vervangen denk ik zo.
EDIT: Het lijkt er ook op dat de falende EK VTX pompen allemaal al vanaf dag één een hoog piepend geluid maakten doordat er twee oppervlakken contact maken en vrijwel direct het koelwater vervuilden met zwarte troep. Zolang dit bij jou niet het geval is, zou ik mij er niet teveel zorgen om maken. De pomp werkt gewoon.

Ik ben niet heel erg thuis in de custom loops (maar ik weet wel het e.e.a. over thermodynamica e.d. :) ) en ik vind de cijfers die je weet te behalen ook helemaal niet gek. Realiseer je wel dat het meest ideale geval betekent dat de koude zijde gelijk staat aan de luchttemperatuur die door de radiators heen gaat. Die luchttemperatuur heb je gemeten en is 29 graden. Dat betekent dat de koude zijde maar 8°C boven de omgevingstemperatuur ligt. Dat is echt geen slechte prestatie.

Die hoge temperatuur is direct afhankelijk van de lage temperatuur. Inderdaad, zoals eerder geopperd, als je een pomp met een hoger debiet (L/h) implementeert, krijg je misschien het verschil tussen de warme en koude zijde van je circuit wel dichter bij elkaar, maar het zal zich instellen rond het middelpunt, dus een warmtetraject van 42-37 wordt dan misschien 41-38. Het verkleint het onderlinge verschil tussen de warme en de koude zijde wellicht, maar de totale hoeveelheid warmte die uit het systeem gehaald moet worden verandert er niet mee. Bovendien heeft dit altijd de neiging om het evenwicht warmer te maken, omdat een lagere maximale temperatuur ook betekent dat het temperatuurverschil tussen de lucht en het water kleiner is, waardoor de warmtewisselaar (radiator) minder energie in de vorm van warmte kan afstaan. Dus de enige manier om die hoge temperatuur te verlagen, is door het verlagen van de lage temperatuur.

Ik denk dat we het eerste verbeterpunt inmiddels wel gevonden hebben, namelijk de luchttemperatuur die door de bovenste radiator heen gaat. Die staat in een push-opstelling en duwt dus de lucht uit de kast door de radiator heen naar buiten. We hebben ook kunnen vaststellen dat die luchttemperatuur 5°C boven de omgevingstemperatuur ligt. Dat betekent dat het temperatuurverschil tussen de koelende lucht en het koelwater in de radiator niet ±16-18 graden is, maar slechts ±13 graden. Door die radiator te verplaatsen naar een plek waar deze wel koelere lucht (liefst direct omgevingslucht) kan krijgen, kan je zomaar 1 à 2 graden winnen.

Een andere optie is om ervoor te zorgen dat de temperatuur binnenin de kast naar beneden gaat, maar ik weet niet of je met ventilatoren het voor elkaar kunt krijgen om die 29°C significant te drukken. Een hoop zaken op het moederbord e.d. produceren ook warmte en staan dat passief af aan de lucht in de kast Dat ga je niet kunnen voorkomen, dus de temperatuur in de kast gaat altijd iets hoger zijn dan de omgevingstemperatuur.

Iets anders wat mij overigens is opgevallen, is dat je heel veel ventilatoren hebt opgesteld waarmee lucht uit de kast wordt gehaald, en maar heel weinig (alleen de twee onderin) voor het aanvoeren van lucht. Mij is ooit geleerd dat je daarmee een stofprobleem op de hals haalt, omdat je door de (minimale) onderdruk die je daarmee creëert ervoor zorgt dat er vanuit alle open gaten en kieren van de kast stof de kast in wordt gezogen. Dit wordt deels voorkomen door het grote stoffilter voorin de kast, maar de gaten aan de achterkant van de kast en net boven de side mounted radiator kunnen toch nog wel voor een behoorlijke stofaanvoer zorgen. Vooral de achterkant is een dingetje, want ik denk dat er niet met grote regelmaat een stofzuiger achter de computer langs gaat... ;)

Ook kan ik op de foto niet goed zien of de onderste fans een filter hebben of niet, maar zo niet, is dat wel van harte aan te bevelen. En misschien even een beetje perslucht langs de radiators halen kan ook iets schelen qua temperaturen! Ik zou dan ook aanbevelen om het gat boven de side mounted radiator dicht te maken (desnoods met tape ofzo) om het binnen lekken van lucht van daaruit te voorkomen, en aan de achterkant ofwel een ventilator te plaatsen die lucht uit de kast helpt gaan, of een luchtfilter te plaatsen om het aantrekken van stof daarlangs te voorkomen.

Tot slot: ik ben ook op zoek gegaan naar meer info over de rads die je gebruikt, en het blijkt dat deze wel veel baat hebben bij een push-pull configuratie: https://www.xtremerigs.ne...30-360-radiator-review/5/

[ Voor 6% gewijzigd door naarden 4ever op 19-05-2022 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:31

Fordox

00101010

@dierkx36 Om je flow te verbeteren, misschien is een makkelijke oplossing om je pomp hoger te plaatsen. Je reservoir zit al boven je pomp, dus lucht in je pomp krijgen is geen probleem. De opvoerhoogte van je pomp daarintegen wel, het lijkt erop alsof je pomp onnodig heuvel op aan het fietsen is.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Ik kan het mis hebben, maar het is een closed loop, dan maakt de plaatsing van de pomp toch niet uit? Of de pomp nou boven of beneden zit, het water onderin de loop moet even ver omhoog gepompt worden en het water bovenin de loop valt even ver omlaag. Daar is dus ook evenveel energie voor nodig. Dat is tenminste mijn intuïtie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:31

Fordox

00101010

DataGhost schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:39:
Ik kan het mis hebben, maar het is een closed loop, dan maakt de plaatsing van de pomp toch niet uit? Of de pomp nou boven of beneden zit, het water onderin de loop moet even ver omhoog gepompt worden en het water bovenin de loop valt even ver omlaag. Daar is dus ook evenveel energie voor nodig. Dat is tenminste mijn intuïtie.
Er staat vaak vrij weinig druk op een reservoir, tenzij deze ook luchtdicht is afgesloten. (dat is bullshit want anders zou het reservoir overstromen op die positie) Het is altijd het proberen waard om te kijken of het invloed heeft.

[ Voor 6% gewijzigd door Fordox op 19-05-2022 13:11 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
@naarden 4ever @Nutral @DataGhost

Jullie hadden gelijk : de pomp was niet sterk genoeg (vermoed zelfs einde oefening aan het raken)

Vandaag de loop uit mekaar gehaald om een ander pomp te steken, en de tubing vanaf de GPU naar de VRAM koeler, naar de CPU en naar de 1ste radiator waren allemaal erg verkleurd, licht bruin going to donker bruin (ik gebruik geen gekleurde koeivloeistof))
Deze tubing zat er net 6 maanden in.

Tevens vond ik plastic schilfers in het reservoir van de VTX, dus er was daar toch wel al wat meer aan de hand :X

In ieder geval :
Er zit nou een EKWB Dual D5 serial in, en ook een "normale" radiator aan de zijkant (vanwege het externe reservoir samen met de die X-Flow radiator kwam ik in de knop door de grote van de pomp)
Met de normale radiator kunnen de fan's ook op push staan in plaats van pull, die fan's doen dus nu ook tenminste wat

De resultaten zijn er wel naar :*)
Net een paar keer 3DMark stress test gedaan :
Kamer temperatuur is 25 graden
Warmste punt loop 38 graden (Delta T 13 graden)
Koelste punt loop 36 graden (Delta T 11 graden)
Verschil tussen warm en koud is nog maar 2, soms 3 graden
Zo ie zo 3 graden winst op het warmste punt

CPU temperatuur gezakt naar 72 graden (4 graden minder)
GPU temp :53,5 (3 graden minder)
GPU VRAM junction : 54 graden (weer 3 graden winst)
GPU hotspot 75,6 graden (5/6 graden winst)

Als je voelt is de temperatuur van de radiatoren ook meer gelijkt :
Voorheen was de bovenste erg warm terwijl de zijradiator hadnwarm was.
Nu zijn ze allebei handwarm : warmte verdeling lijkt dus een stuk beter

Had eigenlijk een paar uur uitgetrokken voor dit kleine projectje, werd alleen effe wat langer :X (ben nou 14 uur bezig geweest)

PS :
De loop houd de PC nu in idle/tv series kijken op 27 graden, kamer temperatuur 25.
3 graden verbetering :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kjTzBcqb1-QvJbJI1G4kaqHt_xs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rBrXm0bpC9XoSCAtRO4XpPSi.jpg?f=fotoalbum_large

Een schoonheids prijs wint het niet, maar wel uitermate functioneel :9

@naarden 4ever
Lucht toevoer in de kast moet ik idd echt gaan verbeteren
Nu staat alles op lucht naar buiten de kast duwen en niks op lucht naar binnen.
Er zitten idd ook stoffilters in de kast, deze standaard helemaal vol met katten haar :')

Onder de Dual D5 moet in ieder geval nog een 140mm Noctua komen.

[EDIT]
Nog even wat getest met de Gamma thermo meter in de kast :
Komt niet boven de 28 graden, kamer temperatuur is nog steeds 25 graden.

Zo even uit de lucht gegrepen :
De VTX pomp was niet sterk genoeg/kapot aan het gaan waardoor er veel warmte tussen de GPU en de radiator bleef hangen.
Teven stond bij de side mounted radiators de fan's op pull, neem daarbij de stoffilteres en die fan's deden dus bijster weinig.
Alleen de topside radiator functioneerde zoals het hoorde, maar kreeg wel alles te verwerken :
Eindresultaat dat alle warmte bovenin en in de kast bleef hangen, en er niks fatsoenlijke koeling had.

[ Voor 25% gewijzigd door dierkx36 op 20-05-2022 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accident
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Accident

's Happen

dierkx36 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 00:01:
@naarden 4ever @Nutral @DataGhost

Vandaag de loop uit mekaar gehaald om een ander pomp te steken, en de tubing vanaf de GPU naar de VRAM koeler, naar de CPU en naar de 1ste radiator waren allemaal erg verkleurd, licht bruin going to donker bruin (ik gebruik geen gekleurde koeivloeistof))
Deze tubing zat er net 6 maanden in.
Had ik ook last van gebruik nu slangen van Mayhems (Ultra clear) en als vloeistof gedestileerd water met Mayhems Inhibitor + en Hades +.

Eind vorig jaar opgebouwd en slangen (en vloeistof nog) helder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
Accident schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:12:
[...]

Had ik ook last van gebruik nu slangen van Mayhems (Ultra clear) en als vloeistof gedestileerd water met Mayhems Inhibitor + en Hades +.

Eind vorig jaar opgebouwd en slangen (en vloeistof nog) helder :)
Ik ben begonnen met slangen van Mayhem maar juist over gestapt naar EKWB tubing omdat die van Mayhem binnen no time verkleurde ...
In het beginnen EKWB blauwe gekleurde coolant fluid gebruikt maar redelijk snel van af gestapt, die blauwe kleur toevoeging zat binnen no-time overal tussen.
Nu alleen nog maar EKWB clear fluid.

Vandaag nog maar een keer aan de loop geknutseld, gisternacht vroeg kwam er uit het niks ineens veel resonantie geluid uit de Dual D5.
Vandaag de pomp dus uit mekaar getrokken maar kan niks zien van schade :N
De pompen zatten alleen niet echt vast op de behuizing.

Loop terug in mekaar, zijradiator omgedraaid en lager geplaatst en op die manier weer 2 graden weg gesnoept.
Het harde geluid uit de pomp is ook weg, alleen rond 65% rpm hoor je nog wat resonantie geluid.
Onder de 63% en boven de 67% rpm is de pomp helemaal stil.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VmJGTXwigVAmSoA7bH81lMQUmnA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HfnvZefMQZEel5Rm2VURLI7b.jpg?f=fotoalbum_large

De loop nou legen word een ramp, alleen ontluchten is wel een stuk makkelijker zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accident
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Accident

's Happen

Hiervoor ook EKWB tube en clear vloeistof, werd ook ondoorzichtig. EKWB met gedestileerd water en Mayhems Inhibitor + en Hades + niet geprobeerd eerlijk gezegd :)

/edit: qua pomp: mijn single D5 staat op 50 % en das genoeg... Dus dat jouw dual setup op 65% geluid maakt zou ik me niet druk om maken ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Accident op 21-05-2022 09:53 ]

Pagina: 1