Zoals sommigen al gemerkt hebben is het warme weer weer terug.
En gelijk loop ik weer tegen hetzelfde problemen als vorig jaar :
Een koelvloeistof temperatuur die naar mijn zin veel te hoog is.
Om te beginnen :
Het eerste probleem is dat de PC staat in een kamer aan de zon zijde :
Het is nu 's ochtends al 24 graden en 's middags tik je de 26/27 graden aan.
(Ik ben dus al een loop met warme lucht aan het koelen : probleem 1)
Vervolgens, even een kort overzicht van mijn loop :
EK-Quantum Kinetic TBE 160 VTX PWM pomp/reservoir combi -> Inno3D RTX 3090 iChill Frostbite met achterop nog een Alphacool Eisblock om de VRAM te koelen (jep, hier komt dus echt warmte vanaf) -> AMD 5900x met EK-Quantum Velocity CPU block -> 1ste temperatuur sensor (warmste punt) -> 1ste Alphacool NexXxoS ST30 Full Copper X-Flow 360mm -> 2de Alphacool NexXxoS ST30 Full Copper X-Flow 360mm -> 2de temperatuur sensor (koelste punt) -> terug bij pomp.
Allebei de 360mm radiator hebben ieder 3 120mm fan's van Noctua in pull positie.
(Ja het was beter geweest om ze in push te zetten maar toen kwam ik in de knop met andere onderdelen : dat werd hem dus niet)
Met een kamer temperatuur van 26 graden (gisteravond) meet ik op het warmste punt van de loop 42 graden koelvloeistof temperatuur (dit is nog voor het de 1ste radiator in gaat) en 37 graden bij de 2de temperatuur sensor)
Een Delta T van 16 graden op zeg +/-500 watt. op het warmste punt
Een Delta T van 11 graden op het koelste punt.
De 2 360 mm radiator halen dus best wel wat warmte uit de koelvloeistof.
Temperaturen van de RTX 3090 na een uurtje MSFS met deze buiten temperaturen :
- GPU 56 graden
- GPU RAM junction 57 graden
- GPU hotspot 82 graden
Temperaturen van de 5900x :
Max 78 graden.
De loop in de huidige configuratie haalt "alle" warmte uit de loop binnen +/- 5 minuten
Van 42 graden naar 30 op het warmste punt.
ALLEEN waar ik niet echt warme gevoelens van krijg (pune intended
) is die 42 graden op het warmste punt, en dat bij deze buiten temperaturen al
Is het schrikbarend : nee.
Zou ik dit graag lager willen zien
yes please.
MAAR hoe ?
Inmiddels zijn er al een aantal ideeën de revue hier gepasseerd en ook weer net zo hard buiten gegooid :
- top mounted 360 mm radiator veranderen naar een 480mm : past niet (Enthoo 719 kast)
- 120 mm radiator extra aan de achterkant : krijgt die 120mm alles voor zijn kiezen, word hem ook niet.
- loop splitsen naar een gedeelte GPU en een gedeelte CPU : ben bang dat ik dan tegen te weinig capaciteit ga aanlopen.
Het laatste idee waar ik nou mee loop :
MISSCHIEN is heeft VTX 160 pomp te weinig capaciteit (volgens EKWB max 1100 l/h)
Zou deze omwisselen naar een EKWB 200 D5 (met een opgegeven capaciteit van 1500 l/h) helpen
Misschien dat iemand met veel meer verstand van water cooling loops hier een mening over kan geven ?
En gelijk loop ik weer tegen hetzelfde problemen als vorig jaar :
Een koelvloeistof temperatuur die naar mijn zin veel te hoog is.
Om te beginnen :
Het eerste probleem is dat de PC staat in een kamer aan de zon zijde :
Het is nu 's ochtends al 24 graden en 's middags tik je de 26/27 graden aan.
(Ik ben dus al een loop met warme lucht aan het koelen : probleem 1)
Vervolgens, even een kort overzicht van mijn loop :
EK-Quantum Kinetic TBE 160 VTX PWM pomp/reservoir combi -> Inno3D RTX 3090 iChill Frostbite met achterop nog een Alphacool Eisblock om de VRAM te koelen (jep, hier komt dus echt warmte vanaf) -> AMD 5900x met EK-Quantum Velocity CPU block -> 1ste temperatuur sensor (warmste punt) -> 1ste Alphacool NexXxoS ST30 Full Copper X-Flow 360mm -> 2de Alphacool NexXxoS ST30 Full Copper X-Flow 360mm -> 2de temperatuur sensor (koelste punt) -> terug bij pomp.
Allebei de 360mm radiator hebben ieder 3 120mm fan's van Noctua in pull positie.
(Ja het was beter geweest om ze in push te zetten maar toen kwam ik in de knop met andere onderdelen : dat werd hem dus niet)
Met een kamer temperatuur van 26 graden (gisteravond) meet ik op het warmste punt van de loop 42 graden koelvloeistof temperatuur (dit is nog voor het de 1ste radiator in gaat) en 37 graden bij de 2de temperatuur sensor)
Een Delta T van 16 graden op zeg +/-500 watt. op het warmste punt
Een Delta T van 11 graden op het koelste punt.
De 2 360 mm radiator halen dus best wel wat warmte uit de koelvloeistof.
Temperaturen van de RTX 3090 na een uurtje MSFS met deze buiten temperaturen :
- GPU 56 graden
- GPU RAM junction 57 graden
- GPU hotspot 82 graden
Temperaturen van de 5900x :
Max 78 graden.
De loop in de huidige configuratie haalt "alle" warmte uit de loop binnen +/- 5 minuten
Van 42 graden naar 30 op het warmste punt.
ALLEEN waar ik niet echt warme gevoelens van krijg (pune intended

Is het schrikbarend : nee.
Zou ik dit graag lager willen zien
MAAR hoe ?
Inmiddels zijn er al een aantal ideeën de revue hier gepasseerd en ook weer net zo hard buiten gegooid :
- top mounted 360 mm radiator veranderen naar een 480mm : past niet (Enthoo 719 kast)
- 120 mm radiator extra aan de achterkant : krijgt die 120mm alles voor zijn kiezen, word hem ook niet.
- loop splitsen naar een gedeelte GPU en een gedeelte CPU : ben bang dat ik dan tegen te weinig capaciteit ga aanlopen.
Het laatste idee waar ik nou mee loop :
MISSCHIEN is heeft VTX 160 pomp te weinig capaciteit (volgens EKWB max 1100 l/h)
Zou deze omwisselen naar een EKWB 200 D5 (met een opgegeven capaciteit van 1500 l/h) helpen
Misschien dat iemand met veel meer verstand van water cooling loops hier een mening over kan geven ?
Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.