Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Koptelefoontje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07:19
Ik ben een overeenkomst aangegaan met een bedrijf om hier zonnepanelen te installeren, 20 panelen met solaredge is het geworden.

TLDR;
- er is een inspectie geweest in januari
- 2 buren met hetzelfde huis hebben reeds panelen
- na 5 maanden blijkt dat zij niet kunnen leveren
- heb ik recht op een schadevergoeding?

Ik ben het contract aangegaan begin januari met het vooruitzicht dat het in februari geplaatst zou worden. In januari kwam iemand om de boel te inspecteren. Hij is via mijn ladder het dak (pvc/isolatie/beton) op geweest en heeft wat foto’s gemaakt. Hij vroeg mij nog of ik wist hoe dik het beton is en dat de monteurs voorzichtig moeten zijn om niet door het plafond te boren, dat was al wel eens gebeurt.
Hij heeft verder twee plannen gemaakt voor de kabels.

Een tijd later (eind maart) was de eerste afspraak voor montage, maar er werd een dag van tevoren afgebeld. Na bellen een nieuwe afspraak en ook deze werd weer een dag van tevoren afgebeeld, zelfde verhaal met de afspraak hierna.. maar de 4de afspraak zou 100% doorgaan! En inderdaad in april kwam het team een paar uur te laat inderdaad aan.

De gemaakte plannen voor kabels werden direct van tafel gegooid want plan A was niet uitvoerbaar doordat ze dan blind een gat moeten boren in het plafond van de meter kast met risico van raken leidingen/kabels. Plan B kon niet, achter het huis hebben we (nog geen jaar oude) keramische tegels met voegen en die kunnen ze dus niet even los wippen.
Zelf kwamen ze gelukkig snel met een nieuw plan, gewoon aan de voorkant van het huis.
Toen na een paar uur was alles uitgeladen, voorbereidingen voor het huis klaar en ze konden het dak op. Er is toen een gat geboord in mijn dak en toen kwamen ze erachter dat de samenstelling als volgt is: pvc - isolatie - iets van gips - beton. Hij gaf aan dat ze nooit in beton monteren en dat er normaal vaak iets van hout aanwezig is; maar omdat ik geen hout heb en konden ze niet monteren. Er is wat kit in het gat gespoten en ze zijn weer vertrokken.

Nu meer dan een maand verder is het nog steeds onduidelijk wat er nu gaat gebeuren. Alle keren heb ik zelf moeten bellen, er word steeds gezegd dat het bij werkvoorbereiding ligt en dat ze er spoed bij zetten.
Afgelopen vrijdag ook aangegeven dat er nu toch wat moet gebeuren en heel lief werd er gezegd dat ze mij maandag tussen 11 en 12 zouden bellen - maar dat is uiteraard niet gebeurt.

Wel gaf ze aan dat zij het waarschijnlijk niet kunnen, maar dat komt er dan dus op neer dat ik van februari tot en met mei geen energie heb kunnen opwekken en dat ik nu opnieuw op zoek moet en weer opnieuw ergens achterin de rij kom te staan; mogelijk dus pas einde zomer dat ik panelen heb.
Ook zit er nog een gat in mijn dak met enkel wat kit, het lijkt mij dat hier nog een dakdekker voor moet komen aangezien ze dat normaal wel zo doen.

Wat kan ik nu het beste doen? Wat is redelijk indien zij het contract willen verbreken?

Alvast bedankt voor alle hulp

Alle reacties

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:54
In dit geval zou ik niet moeilijk doen. Het is een leverancier die (op basis van jouw verhaal) zijn zaakjes niet op orde heeft.

Geknutsel, planning niet op orde, geen goede inspectie...

Ik zou, in goed overleg met de leverancier, het contract ontbinden. Geld terug indien je vooruit betaald hebt en correcte degelijke reparatie van het gat.

Schadevergoeding is uitknijpen en vergroot de kans op het niet prettig uit elkaar gaan.

Daarna op zoek naar een nieuwe leverancier.

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21-11 14:28
De eerste vraag is wil je dat ze het nog gaan doen terwijl ze er zelf geen vertrouwen in hebben?

• Koptelefoontje
Griffin2k schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:45:
In dit geval zou ik niet moeilijk doen. Het is een leverancier die (op basis van jouw verhaal) zijn zaakjes niet op orde heeft.

Geknutsel, planning niet op orde, geen goede inspectie...

Ik zou, in goed overleg met de leverancier, het contract ontbinden. Geld terug indien je vooruit betaald hebt en correcte degelijke reparatie van het gat.

Schadevergoeding is uitknijpen en vergroot de kans op het niet prettig uit elkaar gaan.

Daarna op zoek naar een nieuwe leverancier.
Ik stoor mij er ook vooral aan dat het allemaal zo lang moet duren, nu ook weer meer dan een maand kwijt om iets te horen over de volgende stap. Schadevergoeding lijkt mij inderdaad ook iets wat niet zo 1,2,3 gaat lukken dus enkel reparatie van het dak kan ik mij wel in vinden.
alwind schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:50:
De eerste vraag is wil je dat ze het nog gaan doen terwijl ze er zelf geen vertrouwen in hebben?
Als de monteurs de juiste materialen mee krijgen dan moet dat gewoon lukken. Die monteurs waren in mijn ogen deskundig.
Ik ben alleen bang dat een andere leverancier zoeken ook weer veel tijd zal kosten. Het is volgens mij ook een stuk drukker geworden.

Het lastige is dat ik een lessenaars dak heb met een 8% helling en dus pvc en geen pannen.
1 buur heeft hem aan het dak verankerd (dus blijkbaar kregen die monteurs het wel voor mekaar om het in beton te monteren) en de andere buur heeft een systeem met tegels als ballast.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:30
Die installatie door de partij die je nu hebt gaat niks meer worden lijkt me, dus ik zou zsm dat ontbinden en op zoek naar een nieuwe club. En ja, je gaat pas na de zomer zonnestroom hebben door dit gepruts.

Je hebt helaas de botte pecht dat een dak van PVC met een helling van 8% een erg onhandige en moeilijke is om op te installeren. Er zijn twee hele gangbare systemen in NL:

- schuin dak, meestal dakpannen en hellingen tussen 20 en 60 graden ofzo
- plat dak, meestal bitumen en soms pvc of epdm

jouw dak zit er precies tussen en is dus een special: geef dit meteen aan bij je zoektocht naar een nieuwe leverancier want ik gok dat slechts 10 tot 20% van de PV-installateurs hier ervaring mee heeft.

• Koptelefoontje
Fr33z schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:41:
Die installatie door de partij die je nu hebt gaat niks meer worden lijkt me, dus ik zou zsm dat ontbinden en op zoek naar een nieuwe club. En ja, je gaat pas na de zomer zonnestroom hebben door dit gepruts.

Je hebt helaas de botte pecht dat een dak van PVC met een helling van 8% een erg onhandige en moeilijke is om op te installeren. Er zijn twee hele gangbare systemen in NL:

- schuin dak, meestal dakpannen en hellingen tussen 20 en 60 graden ofzo
- plat dak, meestal bitumen en soms pvc of epdm

jouw dak zit er precies tussen en is dus een special: geef dit meteen aan bij je zoektocht naar een nieuwe leverancier want ik gok dat slechts 10 tot 20% van de PV-installateurs hier ervaring mee heeft.
Thanks, ik ga even bij de buren informeren welke partij het was. Met alle info die ik nu heb moet de nieuwe partij toch wel snel weten of het kan of niet.

Bedankt allen.
Pagina: 1