Situatie
Mijn interesse in zonnepanelen is gewekt. Het dak is op het zuiden gericht, wat in dat opzicht perfect is, maar er staan wel een aantal (hoge sluier-achtige) bomen op c.a. 8 meter vanaf de voorgevel. Vanaf eind april staat overdag de zon hoog genoeg en is het hele dak met zon overgoten. Mijn 'zorg' over lagere opbrengst is vooral rondom het voor- en najaar, wanneer de zon lager staat. Ik ga er niet van uit dat de gemeente de bomen omver gaat halen.Ik heb bij een lokale ondernemen een offerte aangevraagd.
Zijn aanbod is om 14x375 eurener panelen te installeren met SE5k omvormer voor +- 7.000 euro incl btw.
Optimizers en SE met i.v.m. de schaduw. Nu is de omvormer slecht verkrijgbaar (niet eerder dan eind van het jaar.
Wat zou jullie advies zijn met oog op de schaduw? En zien jullie nog alternatieven (die eventueel sneller te leveren zijn)?
Foto's dak
:strip_exif()/f/image/TvKbTuGgOm1RemJvPy3QlXMc.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0HTEeeG6NHxEXAeCS2PGPwM7.jpg?f=user_large)
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fase beschikbaar. Meterkast is verouderd. Ik heb een offerte voor vervanging in combinatie met zonnepanelen.Beschikbare (dak)ruimte
Plek voor max. 16 panelen, twee rijen van 8.Dak hoek c.a. 45grd.
Budget en doel
Vanuit financieel oogpunt is aantrekkelijker dan geen rente op de bank. Evt. te rekken naar 16 panelen als dit voordelen biedt t.o.v. 14.Jaarverbruik
Huidig 2.600 kwh, maar verwacht toename door elektrisch/inductie te gaan koken en meer thuis te werken. Als (hybride) warmtepompen of alternatieven in de komende jaren sneller terug te verdienen zijn is dit in toekomst een optie.Regio
Noord NederlandFalling down is how we grow. Staying down is how we die. --Brian Vaszily