Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-10 23:41
Al een tijd hoor je overbelaste netwerken waardoor PV wordt uitgeschakeld.
Vandaag ook weer in het AD:
Zonnepanelen vallen massaal uit bij te veel opbrengst
Zeker 75.000 huishoudens met zonnepanelen op het dak kunnen regelmatig hun opgewekte zonnestroom niet terugleveren. Er is dan zó veel zonnestroom in de wijk dat de netspanning te hoog oploopt en het veiligheidssysteem de zonnepanelen uitschakelt.
Nu vraag ik me af hoe dit werkt. Het lijkt me sterk dat m’n micro-omvormers een signaal krijgen vanuit netbeheer, hooguit de slimme meter. Die natuurlijk niet iedereen heeft, en het uitlezen gaat weleens problematisch dus laat staan aansturen.
Het lijkt me eerder dat dit eindigt bij de wijktransformator, maar dan telt de eigen meter in huis natuurlijk gewoon door (dus geen issue voor de opwekker).

Weet iemand hoe dit echt werkt?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:07

JvS

Ik heb hem zelf ook

Je (micro)omvormer meet de spanning op de AC kant. Als die 253V is, gaat de omvormer uit (of gaat minder terugleveren) tot de spanning weer is gezakt.

De hoge spanning wordt veroorzaakt door meer levering dan verbruik in combinatie met capaciteitsproblemen. soms kan de netbeheerder nog bijstellen, maar in de probleemwijken niet meer.

De spanning is bij gebruik van elektrakabels met hogere weerstand (dun, lang, niet de beste connecties) bij de omvormer met hoge stroomsterktes nog wat hoger bij de omvormet dan bij de meterkast door de spanningsval over de AC kabel.

[ Voor 77% gewijzigd door JvS op 17-05-2022 08:24 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:07

kraats

Ik rol

Het staat in principe in het stukje wat je quote. Als alle omvormers flink gaan terugleveren duwen deze de netspanning steeds een klein beetje extra omhoog. Tot ze de ingestelde limiet van de omvormer bereikt hebben waarna deze zichzelf afschakelt tot de netspanning weer gezakt is

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-02 09:59
Als de omvormer uit staat, om welke reden dan ook, wat gebeurt er dan met de energie die in de panelen wordt opgevangen? Loopt dan de spanning in die panelen enorm op en levert dat gevaarlijke situaties?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-10 09:25
Blat schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 23:56:
Als de omvormer uit staat, om welke reden dan ook, wat gebeurt er dan met de energie die in de panelen wordt opgevangen? Loopt dan de spanning in die panelen enorm op en levert dat gevaarlijke situaties?
Die zonnepanelen staan gewoon uit. Er zal wel spanning komen op de DC kant, net als wanneer ze aan staan. Maar er gaat geen stroom lopen.
Zolang je niet op het dak klimt, kabels los trekt en die vervolgens gaat likken is er niks aan de hand.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:57

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Blat schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 23:56:
Natuurlijk niet, anders hadden we allang in de kranten gelezen dat zonnepanelen levensgevaarlijk zijn, en dat er per zomerse dag 1.000 daken van huizen afgefikt waren. Er is ook gelukkig altijd nog iets van een CE-keurmerk en veiligheidssystemen. :)

Wat je zou kunnen doen is kijken op de omvormer, of in de bijbehorende app wat het voltage is.
Als dit 250 volt is, dan zit je echt in het kritieke gebied dat je minder opbrengst zal gaan halen op korte termijn. In dat geval moet je even je buren langsgaan om te vragen wat hun waardes zijn, en of ze weten op hoeveel fasen hun aansluiting zit. Als je één fase hebt voor je hoofdstop, dan kan je je netbeheerder laten komen die ze door kan meten. Mogelijk is er een fase die minder zwaarder belast is.

Als dit allemaal overvol zit, dan kan is het raadzaam om collectief met de hele buurt een melding te doen bij de netbeheerder. Die kan misschien wel iets bijstellen, alhoewel je wel kan verwachten dat er tijd overheen gaat, omdat dit goed gebalanceerd in de transformatoren hoort te zijn. In mijn geval waren ze per toeval al bezig met een nieuwbouwwijk waarbij er een nieuw transformatorhuisje kwam. Nu zit ik gemiddeld op 234 volt wat voorheen 254 volt was. _/-\o_

[ Voor 48% gewijzigd door AW_Bos op 17-08-2022 00:11 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Pagina: 1