Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Feedback op high-end gaming systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Albert91
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 01-11 12:51
Hallo Tweakers!

Het is tijd om mijn huidige computer te upgraden. Ik heb zelf zoveel mogelijk research gedaan en berichten op dit forum gelezen. Daardoor denk ik dat ik een aardige samenstelling heb gemaakt, maar wellicht denken jullie daar heel anders over. Als een aantal van jullie een mening willen geven over mijn opzet ben ik daar heel blij mee.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen op ultra settings op 1440p 144hz. Qua games heel divers, maar vooral shooters: (Warzone, Battlefield) en racers (Forza Horizon 5). Daarnaast wil ik graag dat de pc games in de komende jaren soepel kan draaien.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil het onder de 2500 euro houden.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Scherm, muis, toetsenbord, SSD's.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Een systeem op basis van Intel en Nvidia heeft sterk mijn voorkeur. Bij videokaarten heb ik goede ervaringen met MSI en Asus.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil voor het eerst waterkoeling gaan plaatsen en wat RGB toevoegen.

Ga je overklokken?
Ja, maar niet extreem.

Wat verwacht je van ons?
Ik hoop dat jullie me feedback kunnen geven op een aantal keuzes die ik heb gemaakt (en nog niet heb gemaakt :) ).

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-12700K Boxed€ 422,90€ 422,90
1MoederbordenGigabyte Z690 AORUS ELITE DDR4 (rev. 1.0)€ 219,-€ 219,-
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 99,-€ 99,-
1WaterkoelingCorsair iCUE H115i Elite Capellix Liquid CPU Cooler, 280 mm€ 154,-€ 154,-
4VentilatorenCorsair iCUE SP120 RGB Elite Performance 120mm PWM Fan - Single Pack€ 15,90€ 63,60
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18€ 141,90€ 141,90
1VoedingenCorsair RM850x (2021) Zwart€ 139,-€ 139,-
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 97,16€ 97,16
Totaal€ 1.336,56

Toelichting

Moederbord
Gekozen voor het meest populaire bord in de pricewatch. De goedkopere MSI PRO Z690-Z DDR4 ook overwogen, maar ik wil graag al mijn SSD's in gekoelde slots plaatsen. De Gigabyte heeft 4 gekoelde slots, de MSI maar 1.

Processor
Na lang twijfelen gekozen voor de 12700k. Ik hoop lang met de processor te doen, dus ik wil er niet op beknibbelen. Ik vrees dat een 12600k eerder aan zijn limiet zit, een ervaring die ik zelf eerder met een 6600k heb gehad.

Processorkoeling
Tot nu toe heb ik enkel ervaring met luchtkoeling, maar ik wil nu graag een AIO inbouwen. De Corsair is stil, koelt goed en heeft RGB en lijkt mij daarom een goede optie.

Geheugen
Niet het meest flitsende setje, maar er past enkel low profile geheugen in deze kast in combinatie met deze koeler. 32 GB is wellicht aan de ruime kant (?).

Videokaart
Hier komt ik tot nu toe niet uit, maar ik vind onderstaande opties allebei wel interessant. Maar is dit wel het moment om een nieuwe kaart te kopen? Of kan ik beter nog even doorgaan met mijn 1080ti terwijl ik wacht op betere prijzen?
Mocht ik toch nu voor een nieuwe videokaart gaan, dan heb ik het beste gevoel bij de 3080. Naar mijn idee past die het beste bij de rest van het systeem.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G€ 849,-€ 849,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR€ 1.049,-€ 1.049,-
Totaal€ 1.898,-

Ik ben heel benieuwd naar jullie meningen en inzichten omtrent bovenstaande. Alvast bedankt voor het meedenken!

Groet,

Albert

Beste antwoord (via Albert91 op 23-05-2022 21:58)

• Djurres
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:46
In principe is de 1080ti echt nog een prima kaart. De 1080(ti) was echt een vreselijk goede kaart voor de series destijds. Om die rede zie je ook dat de prijs echt nog relatief hoog is op de tweedehands markt.

Wil je toch een 30x0 kaart:

Gezien je budget 2500€ is, en ik van mening ben dat je build hoe je hem hier boven omschreven hebt prima is, zou ik je graag de tip willen geven om misschien eens te kijken naar deze Gaming Z Trio. Dit is namelijk een 12GB kaart ipv de 10GB. Het is een paar tientjes duurder, maar past nog in je budget.

Alle reacties

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:07
Je kan elke RAM gebruiken die je wilt,je bent geen low profile nodig,alleen als dat in de weg zou zitten van de cpu koeler,maar je gebruikt een AIO.

Edit, ik zie dat dat Anders niet gaat passen met de AIO bovenin., wist niet dat die zoveel krapper was qua ruimte bovenin als mijn 5000D.

Ik zou de 1080 ti sowieso nog houden totdat de nieuwe nvidia serie uitkomt over een paar maand. Dat is zeker nog een prima kaart.

[ Voor 94% gewijzigd door freaky35 op 17-05-2022 00:23 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• Djurres
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:46
In principe is de 1080ti echt nog een prima kaart. De 1080(ti) was echt een vreselijk goede kaart voor de series destijds. Om die rede zie je ook dat de prijs echt nog relatief hoog is op de tweedehands markt.

Wil je toch een 30x0 kaart:

Gezien je budget 2500€ is, en ik van mening ben dat je build hoe je hem hier boven omschreven hebt prima is, zou ik je graag de tip willen geven om misschien eens te kijken naar deze Gaming Z Trio. Dit is namelijk een 12GB kaart ipv de 10GB. Het is een paar tientjes duurder, maar past nog in je budget.

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12-11 21:24
Let wel dat corsair iCue, waar je de AIO mee aanstuurt, best wel een instabiel rotprogramma is. Het is de reden dat ik nooit meer een corsair AIO of RGB product zal kopen.