Nexus 7 naaf in bakfiets bouwen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024
ik heb een bakfiets (filibak van ‘t mannetje) die ooit omgebouwd is naar elektrisch, alleen de motor heeft het begeven en alles was er al af gesloopt toen ik de fiets 2ehands kocht behalve dus de motor in het achterwiel. Het vervelende is dat dat ding behoorlijk zwaar is, ik heb geprobeerd hem open te maken en de zware onderdelen eruit te halen maar dit blijkt onmogelijk.

De as die in de motor zit is dus een grotere diameter dan een standaard fiets as, ik probeer te vinden hoe ik een nexus naaf met een 3/8 inch as kan inbouwen in een frame wat gemaakt is op een grotere diameter as.

Ik kan hier niets van vinden online (mogelijk gebruik ik niet de goede zoektermen). Ben al langs geweest bij de fietsen maker en die dacht ook niet dat het mogelijk was behalve met vulplaatjes oid waarmee je de sleuf in de achter”pad” kleiner kan maken.

Iemand enig idee?

Alle reacties

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07-11 11:15
Vulbussen (laten) draaien met de binnendiameter van de Nexus as en buitendiameter van de framemaat.
Vulplaatjes lijkt me een lapmiddel.

• lex
DasNieNix schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:55:
Vulbussen (laten) draaien met de binnendiameter van de Nexus as en buitendiameter van de framemaat.
Vulplaatjes lijkt me een lapmiddel.
Ja dat vind ik ook. Vulbus is lastig echter, een as heeft een draad einde en een afgeplat stuk. Dat schuif je in het frame om te zorgen dat de as gefixeerd is aan het frame en niet kan ronddraaien. Zat zelf te denken aan een soort u profiel wat ik om het frame kan schuiven om de opening kleiner te maken. Maar het verschil is echt klein. Volgens mij maar iets meer dan een mm.

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 00:08
Wat voor maat as zit er in die motornaaf? En kun je het niet oplossen met die ringen van Shimano die er voor zorgen dat de naaf niet verdraaid? Andere opties zijn nieuwe patten aanlassen of inderdaad iets van een busje. Wat voor patten zitten er eigenlijk op dat frame?

[ Voor 30% gewijzigd door Aziraphale op 16-05-2022 22:24 ]

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• richard_strijke
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:40
Gaat je niet lukken. De as moet spelingvrij gemonteerd worden, maar mag ivm de lagers ook niet te vast, komt vrij precies. Ander wiel kopen en om het dan makkelijk te maken, eentje inclusief naaf.

• lex
richard_strijke schreef op maandag 16 mei 2022 @ 22:25:
Gaat je niet lukken. De as moet spelingvrij gemonteerd worden, maar mag ivm de lagers ook niet te vast, komt vrij precies. Ander wiel kopen en om het dan makkelijk te maken, eentje inclusief naaf.
Daar heb ik op geprobeerd te zoeken, maar niet te vinden; alleen “standaard” naven en assen. Ik heb de velg nog dus opzich heb ik alleen een naaf met as nodig, dan kan ik hem makkelijk herspaken. Zal morgen even foto’s maken wat ik bedoel

• lex
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-NEDEB9kRcn86ZxjfQZnunun4Kk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RIPUTLzYqxcNS993bbHSDZxI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QJ2MRdWQwkoHU9qUjMhLdzyyaMU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SiQbJ0DW59xrtbD27PAM0NfJ.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de achter pad en as van de bakfiets.

Hieronder mijn “gewone” fiets. Op de bakfiets zit dus niet zo’n locking moer. Maar die van mijn gewone fiets past wel precies in de gleuf van de bakfiets. Daarmee is het toch geen probleem dan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n2lizf_fNtbCg3MlMNqNV0kv9T8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tukQU5MltWBmkoW4ptcZP82U.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vIvepe8MNDtkhLuf8VwkNtnPWAw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QyDzh0BlzNBUEzFsAabUh2Pr.jpg?f=fotoalbum_large

Of zie ik iets over het hoofd?

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Elektrische bakfietsen zijn hip. Waarom fix je de motor niet?

• lex
Sethro schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 21:40:
Elektrische bakfietsen zijn hip. Waarom fix je de motor niet?
Motor was compleet vastgeroest. Was denk ik lek en is vocht in gekomen. Alle kabels waren er al afgeknipt toen ik hem kocht.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
In China koop je zo en nieuw setje

• Keezx
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-01-2023
Ik zie het probleem eigenlijk niet zo, met een ouderwetse kettingspanner rechts en wat dikke antirotatieplaatjes links & rechts kan een normaal wiel gewoon werken in de wat te brede sleuven, mits goed vastgedraaid.
Een "normale"sleuf is 10 mm breed, hoe breed is dat bij het frame wat ter discussie staat?

[ Voor 17% gewijzigd door Keezx op 18-05-2022 12:53 ]

Pagina: 1