Bel zoemt na aansluiten slimme deurbel (AC)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb een Foscam VD1 deurbelcamera gekocht en aangesloten.

Mijn deurbeltransformator is een AC 8 volt model en de bel een gewone mechanische rinkelbel (AC). Allemaal vrij nieuw.
Nu heb ik de slimme deurbel aangesloten en parallel op de bel het Foscam kastje (Power Kit) wat bijgeleverd is (weerstand?).

Alles werkt goed, ook het bellen werkt, maar doordat er blijkbaar nog steeds een stroom door de bel loopt zoemt deze behoorlijk. Het zoemen is ook harder en zachter naar gelang de belasting van de camera, als je de IR led aanzet zoemt de bel een stukje harder, net zoals dat wanneer je inlogt en een preview opent.

Ik heb al geprobeerd om e.e.a. te dempen door o.a. wat foam achter de bel te doen, maar het zoemen is zo hard dat hij uiteindelijk zichzelf weer los reunt en het zoemen door het hele huis te horen is.

Nou vind ik het geen probleem om de transformator en de bel te vervangen door iets anders (DC ipv AC) (in de app kan ik kiezen tussen een digitale of mechanische bel). Ik heb echter geen idee welke ik het beste kan combineren met deze camerabel.

Wie heeft hier ervaring mee?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matomatisch
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 02-05 18:45
Ik heb hetzelfde probleem met mijn Google Nest doorbell battery. Ook transformator 8 volt, en een mechanische triiiiiiing bel. Het enige verschil is dat mijn deurbel nog de originele is van +/- 1979, alleen de transformator is recenter(2005).

Ik dacht dat de leeftijd van de bel bij mij de oorzaak van het zoemen was, en ik vond geen andere ervaringen hierover op internet. Bij mij is het probleem wel niet zo erg omdat de deurbel op de batterij kan werken, en ik periodiek de zekering opzet om de batterij op te laden. Zo hoor ik het gezoem niet de hele tijd.

Ik heb geen idee hoe het gezoem op te lossen, dus ik volg dit draadje even mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
Op zich is dat zoemen heel logisch, want de camera heeft stroom nodig en hij krijgt nu AC, die stroom loopt uiteindelijk via de bel. Hoe meer stroom de deurbelcamera trekt hoe harder de belmagneet/spoel gaat zoemen.

Ik wil best een andere bel kopen en een andere adapter op DC, maar is weet niet precies wat. Een draadloze bel zit ik eigenlijk niet zo op te wachten, het ding moet gewoon altijd werken en dan is via een draadje het meest stabiel denk ik.

Ze hebben wel dit: https://www.coolblue.nl/p...0ChwJOEAQYASABEgLzHPD_BwE

Maar dat lijkt me een beetje over de top. Ik hoe geen bel met een stekker en 2 grote antennesprieten + nachtlamp.

[ Voor 39% gewijzigd door Fairy op 17-05-2022 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-04 14:56
Zou je een tekening/foto kunnen maken hoe je het aangesloten hebt?
Het lijkt alsof je het in serie hebt aangesloten of iets.

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0n1n112
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-11-2024
Zoemen is niet logisch, doet hij hier ook niet. Google Nest deurbel met een nieuwe transformator en een 40 jaar oude deurbel.

Heb je een schema of foto's van hoe het aangesloten is? Klinkt alsof de bel niet goed in het circuit zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:24
Dat zoemen heb ik als ik de beltrafo aan/uit zet. Vervolgens verdwijnt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
r0n1n112 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:38:
Zoemen is niet logisch, doet hij hier ook niet. Google Nest deurbel met een nieuwe transformator en een 40 jaar oude deurbel.

Heb je een schema of foto's van hoe het aangesloten is? Klinkt alsof de bel niet goed in het circuit zit.
Schema zo even niet, maar is is gewoon een normaal belcircuit. De knop is vervangen door de camera, dus 2 draads aangesloten. De bel zit parallel een klein zwart kastje (Power Kit) op aangesloten van Foscam. Die kan je op 2 manieren aansluiten, normaal en in Bypass mode. In bypass overbrugd hij de bel dus dat mag zeker niet. Hij zit dus normaal aangesloten. Er is geen plus of min (AC) dus dat maakt niet uit. Heb dat ook omgekeerd geprobeerd zonder effect.
Als ik dat Power Kit foscam kastje er tussenuit haal bromt de bel (vanzelfsprekend) veel harder.

Alles volgens deze manual:
https://www.foscam.nl/attachments/VD1_Handleidingen/2316

Je kan dit eigenlijk ook maar op 1 manier aansluiten, dus echt fout doen zit er niet bij.

[ Voor 20% gewijzigd door Fairy op 17-05-2022 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpz0r
Dus je hebt je drukker eraf gehaald en daar rechtstreeks je Foscam op aangesloten.
Dus zit nu je Foscam in serie voor je bestaande bel, als dat zo is lijkt me dat niet goed.

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
Serpz0r schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:15:
Dus je hebt je drukker eraf gehaald en daar rechtstreeks je Foscam op aangesloten.
Dus zit nu je Foscam in serie voor je bestaande bel, als dat zo is lijkt me dat niet goed.
De foscam zit inderdaad in serie met de bel, dit is conform handleiding.

De bel rinkelt ook als je op de knop drukt.

[ Voor 6% gewijzigd door Fairy op 17-05-2022 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonSebas
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 31-03 16:16
Misschien moet je nog even goed in de verpakking v/d deurbel camera kijken, vaak zit er nog een stukje elektronica bijgeleverd om dit probleem te verhelpen zie voorbeeld

https://www.google.com/se...=938#imgrc=KzT2w5kmasgvGM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
DonSebas schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:20:
Misschien moet je nog even goed in de verpakking v/d deurbel camera kijken, vaak zit er nog een stukje elektronica bijgeleverd om dit probleem te verhelpen zie voorbeeld

https://www.google.com/se...=938#imgrc=KzT2w5kmasgvGM
Dat is dus de Power Kit. Die heb ik aangesloten op de bel, die dempt het wel wat, maar lang niet voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonSebas
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 31-03 16:16
Wanneer je ook al de voltage van je beltrafo in de meterkast hebt gecheckt zou ik ook geen oplossing weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0n1n112
die powerkit klinkt als de Nest connector bij Google. Die zou normaal gesproken het geluid tegen moeten gaan.
Maar dan zou de gong dus paralel zitten aan de foscam en niet in serie:

Lus 1: Van de travo naar de foscam, van de foscam naar de powerkit en van de powerkit terug naar de travo.
Lus 2: Van de Powerkit naar de gong en terug naar de powerkit

Op lus 2 komt dan alleen spanning te staan als er op de bel gedrukt wordt, terwijl lus 1 altijd onder spanning staat om de buitenunit op te laden/van stroom te voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
De gong/bel zit in serie. De powerkit zit parallel op de bel.
De deurbel is maar 2 draads, dus in alle gevallen moet het circuit rond zijn.

Het enige wat ik me kan bedenken is dat de Power Kit niet doet wat hij moet doen. Ik weet ook niet wat er in dat blokje zit. Er moet toch iets van elektronica in zitten die besluit om wel/geen stroom door te laten op het moment dat er werkelijk wordt aangebeld..

Maar stel dat ik hier helemaal vanaf wil en alles aan een andere bel/adapter wil hangen, wat voor transformator/bel combinatie heb ik dan nodig? Ik kan hier helemaal geen voorbeelden van vinden.

[ Voor 19% gewijzigd door Fairy op 17-05-2022 13:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r0n1n112
Ik heb even de powerkit opgezicht en dit is inderdaad een totaal andere oplossing dan Google heeft gekozen.

De powerkit lijkt een bypass (niet een weerstand) die in de gong zelf geplaatst wordt. Het circuit van de bel moet tenslotte non-stop onder spanning staan om deze op te laden. Dat zou ook non-stop een gong geluid betekenen. Via de powerkit zou dit circuit via dat kastje moeten lopen in plaats van de bel waardoor de gong spanningsloos blijft tot er aangebeld wordt. Mogelijk gebruikt hij hiervoor een fluctuatie in de spanning? maar het lijkt er op dat de gong nog te veel lekstroom krijgt ondanks de powerkit.

Wat ik zelf zou proberen is een extra weerstandje zetten tussen de gong en de powerkit tegen deze lekstroom. Uitproberen welke weerstand genoeg is om de lekstroom tegen te gaan maar wel de gong zijn werk laat doen bij aanbellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpz0r
Ik denk dat je hem juist wel op "bypass" moet zetten zodat de stroom niet over de gong meer loopt maar over de bypass, klinkt best logisch. Dan ben je als het goed is van dat zoemgeluid af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0n1n112
Het klinkt als een bypass (is geen optie van weerstand of bypass) maar met de powerkit in plaatst maakt de gong nog steeds geluid begreep ik, wat klinkt als lekstroom. Door dan een weerstand tussen de bypass en de gong te plaatsten, niet de bypass te verwijderen, zou dit opgelost moeten kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
Serpz0r schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:15:
Ik denk dat je hem juist wel op "bypass" moet zetten zodat de stroom niet over de gong meer loopt maar over de bypass, klinkt best logisch. Dan ben je als het goed is van dat zoemgeluid af.
De bypass moet ik juist niet gebruiken, dat staat duidelijk in de handleiding. De bel moet namelijk wel blijven werken. Als ik de bypass erop zet en dan de bel gaat aansturen frituur ik de deurbel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpz0r
lijkt me sterk, die bel zou toch zonder gong rechtstreeks op 8VAC moeten werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
Serpz0r schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:28:
lijkt me sterk, die bel zou toch zonder gong rechtstreeks op 8VAC moeten werken
Met een bypass parallel op de gong gaat de bel niets meer doen. Die gong wil ik juist wel blijven gebruiken, of in ieder geval _een_ gong. Als het kan dan liever DC dan weet ik zeker dat er geen brom is.

Die camera deurbel slikt alles van 8 tot 24v AC/DC volgens mij.

[ Voor 21% gewijzigd door Fairy op 17-05-2022 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpz0r
Fairy schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 15:11:
[...]

Met een bypass parallel op de gong gaat de bel niets meer doen. Die gong wil ik juist wel blijven gebruiken, of in ieder geval _een_ gong. Als het kan dan liever DC dan weet ik zeker dat er geen brom is.

Die camera deurbel slikt alles van 8 tot 24v AC/DC volgens mij.
Ik had het op zn minst geprobeerd om uit te sluiten, blijkbaar bromt/zoemt het niet hard genoeg dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
Serpz0r schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 15:14:
[...]

Ik had het op zn minst geprobeerd om uit te sluiten, blijkbaar bromt/zoemt het niet hard genoeg dan.
Ik heb het geprobeerd. Als ik hem op de bypass aansluit is de brom weg, maar dat is ook logisch, want dat is niets anders dan de bel volledig bruggen.

Heb er alleen niets aan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpz0r
Fairy schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 15:18:
[...]

Ik heb het geprobeerd. Als ik hem op de bypass aansluit is de brom weg, maar dat is ook logisch, want dat is niets anders dan de bel volledig bruggen.

Heb er alleen niets aan....
Dus daarna deed je Foscam het niet meer en je gong niet meer, of heb je dat daarna niet getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
Serpz0r schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 15:20:
[...]

Dus daarna deed je Foscam het niet meer en je gong niet meer, of heb je dat daarna niet getest.
Dat is niet te testen, de mechanische bel aansturen terwijl de bypass erop zit, sluit de connectie kort en frituurt je deurbel. Staat duidelijk beschreven dat dit niet de bedoeling is.

Als je de bypass gebruikt moet je de gong in de configuratie uitzetten namelijk om schade te voorkomen.
r0n1n112 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:20:
Het klinkt als een bypass (is geen optie van weerstand of bypass) maar met de powerkit in plaatst maakt de gong nog steeds geluid begreep ik, wat klinkt als lekstroom. Door dan een weerstand tussen de bypass en de gong te plaatsten, niet de bypass te verwijderen, zou dit opgelost moeten kunnen worden.
Weerstand kan ik nog proberen. Die moet ik ergens in huis hebben.

[ Voor 32% gewijzigd door Fairy op 17-05-2022 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0n1n112
De powerkit is altijd een bypass, het kan alleen een "slimme bypass" zijn (die dus schakelt als er op de bel gedrukt wordt zodat de gong geluid maakt) of een "domme bypass" die de gong permanent buitenspel zet (waarbij in de app de gong op none moet komen te staan omdat anders de transformator schade kan oplopen)

Heb je een spanningsmeter zodat je kan zien of het inderdaad om lekstroom gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
r0n1n112 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 15:26:
De powerkit is altijd een bypass, het kan alleen een "slimme bypass" zijn (die dus schakelt als er op de bel gedrukt wordt zodat de gong geluid maakt) of een "domme bypass" die de gong permanent buitenspel zet (waarbij in de app de gong op none moet komen te staan omdat anders de transformator schade kan oplopen)

Heb je een spanningsmeter zodat je kan zien of het inderdaad om lekstroom gaat?
Ik heb het zojuist opgemeten. De lekspanning schommelt tussen de 700 en 800 mV @50hz.
Bij nachtzicht zal dit w.s. hoger zijn.

Weerstanden heb ik zo snel nog niet gevonden.

Heb een doosje met weerstanden gevonden. Heb er een 10Ω weerstandje op gezet. Dit verminderd het brommen hoorbaar. Het is nog niet weg, maar gaat de goede kant op. Rinkelen lukte in ieder geval nog wel.

Ik ga hier even mee experimenteren, wie weet vind ik een gulden middenweg :)

[ Voor 23% gewijzigd door Fairy op 17-05-2022 17:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
Oke ben weer een stuk verder. Het weerstandje hielp redelijk goed. Ik heb de bel nu vastgemaakt op een bedje van foam, zodat de onderplaat minder meetrilt.

2 weerstandjes erover lukte niet, dan rinkelt hij niet meer, wel is de zoem daarmee nog minder, maar het is nu in ieder geval al acceptabeler. Met 1 weerstand is de bel wel minder luid, maar het is nog te doen.

[ Voor 12% gewijzigd door Fairy op 17-05-2022 17:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r0n1n112
Fairy schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 17:46:
Oke ben weer een stuk verder. Het weerstandje hielp redelijk goed. Ik heb de bel nu vastgemaakt op een bedje van foam, zodat de onderplaat minder meetrilt.

2 weerstandjes erover lukte niet, dan rinkelt hij niet meer, wel is de zoem daarmee nog minder, maar het is nu in ieder geval al acceptabeler. Met 1 weerstand is de bel wel minder luid, maar het is nog te doen.
Mooi zo, ik zou dan nog een mail naar de leverancier sturen met de bevindingen en de vraag of de lekstroom normaal is. Mogelijk is het een defecte powerkit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fiber44
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:56
Ook bij mij bleef de deurbel zoemen na installatie van mijn nieuwe video deurbel. In mijn geval een 'Google Nest Doorbell (battery)'. Alhoewel de term battery aangeeft dat deze batterijgevoed is, kun je hem ook van stroom laten voorzien door hem op te nemen in het circuit van je beltransformator. Dit via je de twee draadjes van de deurbelknop naar in mijn geval een simpele rinkelende bel. Alleen wanneer je deze Nest voedt via de beltrafo kan je bestaande bel een instelbaar aantal seconden laten meerinkelen.

Bij een eerste test leek het of de Nest voldoende stroom kreeg voor het opladen van de geïntegreerde batterij. Toen ik voor het eerst op de deurbelknop drukte, rinkelde de bel netjes maar bleef daarna brommen/zoemen. Een paar dagen daarna gaf de Nest via de Google Home app aan dat de batterij niet meer opgeladen werd. De deurbel laten meerinkelen werkte daarna ook niet meer.

Mijn beltrafo was een 8Volt TS 8/8 van ABB. Hij zou 1 Ampere (=8VA) moeten kunnen leveren.

Op de site van Google staat het volgende over de stroomvoorziening van de Nest Doorbell battery
Power:
Built-in rechargeable Li-Ion battery, 6 Ah, 3.65 V.
Or use existing wiring for chime and recharging
• Voltage: 8–24 VAC
• Power: 10 VA
• Frequency: 50-60 Hz

Alhoewel de 8 Volt voldoende zou moeten zijn, is het vermogen/power van de trafo dus onvoldoende.

Mijn vermoeden is dat mijn bel ging zoemen doordat er vrij veel energie door het circuit liep om de Nest van stroom te voorzien. Dit is in het begin extra hoog doordat de geïntegreerde batterij ook nog opgeladen moet worden. Omdat de geleverde 8 Volt aan de onderkant van de specificaties zat en het vermogen zelf daaronder zat was mijn plan om het systeem met 24Volt te gaan voeden. Wellicht dat dit wat meer ruimte zou geven. Ook om daarmee de kabelverliezen net wat kleiner te maken. Mijn ouderwetse deurbel doet het ook prima op 24Volt. Een 10 Ohm weerstand toevoegen in het belcircuit wat sommigen als oplossing gebruiken is voor mij dan ook niet nodig.

Bij mijn zoektocht in de bouwmarkt verkochten ze alleen 8 Volt exemplaren maar in het schap van alarmproducten lag een EZVIZ exemplaar type BT16-8 die naast 8 Volt ook 12 en 24 Volt kon leveren, prijs was €15. Ook al was deze nog steeds 8VA en daarmee te weinig, toch zijn mijn problemen hiermee opgelost. De Nest krijgt weer genoeg stroom en de bel brom/zoemt niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sevenhunt
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-04 15:11
Goed zoeken helpt dus.
Ik heb/had exact dit probleem.

Een Google Nest Hello batterij doorbell bedraad aangesloten op mijn oude transformator en gong. Dit gaf een continue brom over de gong.

Op Amazon voor een tientje een transformator gekocht met uitgangswaarden van 24V AC en 500 mA.

Probleem opgelost.
Pagina: 1