Twee netwerkpoorten, twee verschillende snelheden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deuxani
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-01-2023
Ik ben sinds deze week verhuisd naar een nieuwe woning en ik ben super blij met het huis en de buurt! :) Het netwerk aan de praat krijgen is alleen een uitdaging. De woning heeft hele dikke muren waardoor WiFi sowieso een uitdaging is, maar dat is een ander verhaal. Waar ik tegenaan loop is het volgende:

Meterkast > Ziggo aansluitpunt > Coax F-type > Ziggo Connect Box

Bij de Ziggo Connect Box haal ik op alle poorten via UTP als via WiFi 300Mbps (de max van mijn abonnement). In de meterkast zijn meerdere netwerkkabels die het hele huis door gaan en welke uitkomen in meerdere kamers, waar altijd twee netwerkpoorten aanwezig zijn. Van de zes netwerkpoorten in het huis zijn er maar twee werkend (wat ik op zich al apart vind), maar gelukkig zijn die op de beide verdiepingen waar ik internet nodig heb.

Maar nou komt het. Op de ene verdieping haalt de netwerkpoort 300Mbps internet download snelheid en op de andere maar 100Mbps. :? Ik heb van alles geprobeerd met andere kabels aansluiten op de langzame poort, switch er tussen, WiFi module erop, etc, maar ik heb nog geen enkele keer boven de 100Mbps gehaald (vaak is het zelfs maar 80Mbps).

Iemand enig idee of suggesties? Zou het aan de kabel kunnen liggen die door het huis loopt of aan hoe die is aangesloten op de poort of misschien hoe die is geknepen bij de connector in de meterkast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

đź’©

Zijn waarschijnlijk gewoon verkeerd aangesloten. Dat kan zowel boven als onder zijn (of beide). D'r is een kleine kans dat de kabel zelf stuk is maar die is niet heel groot.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23-09 17:15
100Mbps is de maximale snelheid die je over 4 aders haalt.
Zoals @CyBeR al aan geeft er zit een breuk of aansluit fout in die kabels.
Sluit deze punten opnieuw aan op de juiste manier met 8 werkende aders.
Koop een netwerk kabel tester om te zien welke aders nu niet werken en of je het zelf wel goed aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deuxani
CyBeR schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:53:
Zijn waarschijnlijk gewoon verkeerd aangesloten. Dat kan zowel boven als onder zijn (of beide). D'r is een kleine kans dat de kabel zelf stuk is maar die is niet heel groot.
frankyfn126 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:08:
100Mbps is de maximale snelheid die je over 4 aders haalt.
Zoals @CyBeR al aan geeft er zit een breuk of aansluit fout in die kabels.
Sluit deze punten opnieuw aan op de juiste manier met 8 werkende aders.
Koop een netwerk kabel tester om te zien welke aders nu niet werken en of je het zelf wel goed aansluit.
Bedankt voor de snelle reacties! Ja de kans dat de kabel zelf het probleem is is volgens mij ook klein, maar ik kan niks uitsluiten.

In de meterkast ziet het er goed uit (maar dat zegt ook niet alles):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_WxMSHTlHNNeX_MKrZlPQe1LJBY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ruhOn3kpTMJ3xqHTWMmhaQcI.jpg?f=fotoalbum_large

De linker is de snelle en de rechter de trage. Die rechter ziet er ook minder netjes uit, dus misschien toch die even opnieuw connecten en anders wordt het dus de wandcontactdozen losmaken…

Overigens had ik boven in het begin ook maar 100Mbps internet, na wat kabels wisselen zelfs maar 10Mbps en toen uiteindelijk toch opeens 300Mbps. Dus ik vermoed dat degene die dit heeft aangesloten geen vakwerk heeft geleverd.

[ Voor 4% gewijzigd door deuxani op 16-05-2022 22:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-07 08:01
Ik kijk zelf altijd aan de voorzijde van de kabel. Dan zie je de aders tegen de voorzijde zitten. Soms zijn ze wat verzonken wat kan leiden tot een slechte verbinding.

Ik doe zelf altijd m'n uiterste best dat te voorkomen maar soms overkomt het toch dat ze niet helemaal lekker aansluiten.

Ik weet even niet hoe het ding heet, wil er zelf ook een aanschaffen, je hebt namelijk ook kabelknijpers die de aders ook afknippen van de utp connector. (Heb je dan ook weer speciale connector voor nodig die de aders door laat)

Maar dan weet je tenminste 100% zeker dan ze goede aansluiting hebben in de connector.

EDIT:

Toch gevonden:
https://www.kabelshop.nl/...TD168T-i19201-t25955.html

Zou een modulair krimptang heten, geschikt om ook "Pass-through connectoren" te knijpen.

Kost wel een flinke duit meer, dus zou het alleen dan doen als je vaker aan utp kabels knutselt. Anders rechtvaardigt het de prijs imo niet.

[ Voor 21% gewijzigd door Fore! op 17-05-2022 07:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankyfn126
deuxani schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:59:
[...]

[...]

Bedankt voor de snelle reacties! Ja de kans dat de kabel zelf het probleem is is volgens mij ook klein, maar ik kan niks uitsluiten.

In de meterkast ziet het er goed uit (maar dat zegt ook niet alles):

[Afbeelding]

De linker is de snelle en de rechter de trage. Die rechter ziet er ook minder netjes uit, dus misschien toch die even opnieuw connecten en anders wordt het dus de wandcontactdozen losmaken…

Overigens had ik boven in het begin ook maar 100Mbps internet, na wat kabels wisselen zelfs maar 10Mbps en toen uiteindelijk toch opeens 300Mbps. Dus ik vermoed dat degene die dit heeft aangesloten geen vakwerk heeft geleverd.
Het daadwerkelijk ZIEN van een niet goed geconnecteerde ader kan moeilijk zijn.
Meten is weten. Google maar op utp netwerk kabel tester.
Bijv deze https://www.bol.com/nl/nl...fZaNCY9T6hmRoCXk4QAvD_BwE

Als je al een krimptang hebt kun je nieuwe rj45 connectoren knijpen.
Als je die niet hebt, zou ik hem niet voor 1 connector kopen.
Utp zelf knijpen geeft vaak de problemen die jij nu ervaart.

Koop dan een (toolless) keystone
https://www.onlinekabelsh...d2Q_Grk0ZXAhoC-JMQAvD_BwE

En combineer die met een patchkabel (utp) die met de connectoren direct uit de fabriek komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-09 16:02
Die zijn voor LSA stroken of wandcontactdoos. Kan je beter niet los gebruiken.

Liever iets met trekontlasting (uitvoerdoos/montagedoos/wandcontactdoos).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankyfn126
_H_G_ schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 08:47:
[...]

Die zijn voor LSA stroken of wandcontactdoos. Kan je beter niet los gebruiken.

Liever iets met trekontlasting (uitvoerdoos/montagedoos/wandcontactdoos).
Prima punt, dan koop je er een keystone houder of keystone wandcontactdoos bij.
De trek ontlasting heeft hij nu ook niet met de huidige rj45 connectoren.
Het gewicht van die keystones vallen ook mee helemaal als je de plastic varianten koopt.
Mijn punt was: als TS geen krimptang heeft of ervaring met rj45 connectoren knijpen dan geef je veel geld uit voor een krimptang terwijl je grote kans hebt dat je precies in dezelfde situatie komt als je nu zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deuxani
Ik denk dat een kabel met connector en al doortrekken moeilijk gaat worden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9bYQTjn5fy5B6BzzvzscZwrXjU8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CIkcQiJDPXwkroJJHsARCOL3.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk een goede tip om zo’n kabeltester te kopen om te zien aan welke kant het ligt. En dan er voor kiezen om of de connector opnieuw te doen of de poort. De poort heb ik iets minder zin in namelijk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9FeVhjdExciIksKCd8heOZZkkT4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ahSmbqi6CX67b1MGKS3rjCIz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
NOOIT een kabel met connector er aan door een buis trekken, dat is vragen om problemen.
Een kabel tester gaat je niet vertellen aan welke kant het probleem zit, enkel welke aders ziet goed werken.
Met een kabel tester kijk/test je of je oplossing (bijv het opnieuw knijpen van een rj45 connector) daadwerkelijk het probleem heeft opgelost.
Je kunt ook blind dingen fixen maar ja dan weet je niet of je het echte probleem oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
frankyfn126 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 18:11:
NOOIT een kabel met connector er aan door een buis trekken, dat is vragen om problemen.
Een kabel tester gaat je niet vertellen aan welke kant het probleem zit, enkel welke aders ziet goed werken.
Dat hangt van de kabeltester af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:06
deuxani schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 17:03:
Ik denk een goede tip om zo’n kabeltester te kopen om te zien aan welke kant het ligt. En dan er voor kiezen om of de connector opnieuw te doen of de poort.
De doorsnee kabeltesters van ~25 euro of zo zullen alleen laten zien, simpel gezegd, of er een verbinding is van een ader naar de andere kant van de kabel. Wat ze NIET laten zien is of de juiste ader-volgorde is toegepast - en ja, die volgorde is absoluut belangrijk. Het is niet voldoende om simpelweg dezelfde volgorde aan beide kanten te hebben, je moet ook de juiste volgorde aan beide kanten hebben.

Los daarvan gaat zo'n tester de meest voorkomende problemen wel laten zien, dus is zondermeer zinnig om te gebruiken hiervoor.
Pagina: 1