Monobloc hybride warmtepomp, mag geen bochten maken?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badname2
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-05 17:35
Ik was in gesprek met een partij die warmtepompen installeert (via Winstuitjewoning).

Tot mijn verbazing gaven ze aan dat een monobloc hybride warmtepomp geen optie was omdat mn uitbouw dakje op de 1e verdieping is, en mn Cv ketel staat op de 2e verdieping op zolder. Wel binnen 2-3 meter van elkaar." Echter kunnen voor monobloc pompen de buizen niet gebogen worden, en moeten ze recht toe recht aan. Systeem met binnenunit is de enige optie in dit geval.".

Weet iemand of dit klopt of is er enige nuance? Ik kan online niks vinden over monoblocs en wel of niet mogen buigen van buizen.

[ Voor 7% gewijzigd door Badname2 op 16-05-2022 19:05 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Badname2 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:04:
Ik was in gesprek met een partij die warmtepompen installeert (via Winstuitjewoning).

Tot mijn verbazing gaven ze aan dat een monobloc hybride warmtepomp geen optie was omdat mn uitbouw dakje op de 1e verdieping is, en mn Cv ketel staat op de 2e verdieping op zolder. Wel binnen 2-3 meter van elkaar." Echter kunnen voor monobloc pompen de buizen niet gebogen worden, en moeten ze recht toe recht aan. Systeem met binnenunit is de enige optie in dit geval.".

Weet iemand of dit klopt of is er enige nuance? Ik kan online niks vinden over monoblocs en wel of niet mogen buigen van buizen.
Grote onzin wat ze vertellen, buizen mogen zeker gebogen worden en zelfs haakse bochten mag en kan mits niet te veel en je een dikke aan en afvoerleiding (32 mm) gebruikt.
Hier mijn monoblock
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I-zBF6r6AygAxCiXDB3U3Dk9MVQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EaB6mtmOQeJLGLBvUe8Sr577.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 18% gewijzigd door klump4u op 16-05-2022 19:21 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badname2
klump4u schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:20:
[...]

Grote onzin wat ze vertellen, buizen mogen zeker gebogen worden en zelfs haakse bochten mag en kan mits niet te veel en je een dikke aan en afvoerleiding (32 mm) gebruikt.
Hier mijn monoblock
[Afbeelding]
Welke partij heb je dat laten installeren?

De partijdie ik sprak was Heattransformers met dit verhaal. Zou er enige rede zijn dat ze alleen split installaties willen doen ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08-07 23:20
Koudemiddelleiding kun je veel gemakkelijker buigen dan CV leiding.
Vooral als je een dakdoorvoer moet maken kan dat lastig worden met CV leiding. Het kan allemaal wel hoor, het kost alleen iets meer moeite.

Daarom heb ik zelf ook een voorkeur voor split.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:28
Ik heb wel 10 haakse koppelingen in m’n systeem. Wel 32mm buizen. Dus dat kan geen enkel kwaad.

Heattransformers heeft inderdaad alleen slits / hybride zover ik kan zien. Geen idee wat de reden is.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:35
busscherski schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:05:
Koudemiddelleiding kun je veel gemakkelijker buigen dan CV leiding.
Vooral als je een dakdoorvoer moet maken kan dat lastig worden met CV leiding. Het kan allemaal wel hoor, het kost alleen iets meer moeite.

Daarom heb ik zelf ook een voorkeur voor split.
Maar je kan de bochten in een dakdoorvoer toch redelijk eenvoudig met een stukje flex doen? Althans daar hoop ik wel op, aangezien dat mijn idee was voor mijn Pana monoblock bestelling (waar het wachten op blijft)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:26

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ze hebben er gewoon geen zin in dus "kan niet"

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08-07 23:20
Denk eraan dat degene die de warmtepomp aan je verkoopt er wat dit betreft mogelijk minder vanaf weet dan jij maar gewoon een script volgt. Dat is lastig discussieren.

Is een split echt een probleem dan?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Badname2 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:57:
[...]

Welke partij heb je dat laten installeren?

De partijdie ik sprak was Heattransformers met dit verhaal. Zou er enige rede zijn dat ze alleen split installaties willen doen ofzo?
Zelf geïnstalleerd en iemand een rekening laten maken voor de subsidie.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Badname2 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:04:

Geen bochten is dikke BS. Binnen- en buitenunit staan hier beide ongeveer op peilhoogte en de leidingen liggen daar ca 75 cm onder. Daar zitten dus twee 90-gradenbochten in.

Ik kan me wel voorstellen dat hoogteverschil tussen 1ste en 2de verdieping een probleem kan zijn voor de pomp. Met nadruk op kan, dus dat moet uitgezocht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badname2
Split unit wordt lastig, zit links van trappengat net niet genoeg ruimte. Dan moet alles naar rechts van trappengat verplaatst worden. Incl vloerverwarming buizen. Zal wel iets kosten...

Monobloc klonk erg goed, waardoor ik me zelfs afvroeg waarom je voor split zou gaan als monobloc haalbaar is?

Nu is het 2e probleem wat Heattransformers me wijsmaakte, en ik me afvraag of dit waar is: "U kunt de grotere 5-7kwh units niet op die ingang outbouw plaatsen als dat dat van hout is en niet van beton. Ivm trillingen. Enkel 4kwh is bij hout een optie en die is uitverkocht voorlopig"
Bij vriend van me heeft Heattransformers 7kwh units op zn keuken uitbouw geplaatst, met grote piepschuim voeten zegt ie het ding nooit te horen.
Een monobloc is wss iets groter dan normale unit, trilt deze meer of val het allemaal enorm mee?

Wat moet ik hiervan geloven?

[ Voor 6% gewijzigd door Badname2 op 19-05-2022 00:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-07 15:20

Cr3ator

1 bar is geen bar

Gewicht kan een probleem zijn, maar ik gok dat ze bij Heattransformers ook niet hebben gezien wat voor een maat balken er in jouw dak zitten. Laat staan dat ze de uiteindelijke draagkracht daarvan kennen. Ik snap wel dat ze wat voorzichtig zijn en een 5kW Panasonic mono weegt ~110kg, das niet niks. Bij mij staat deze op een kleine houten dakkapel en is er, dankzij een flinke stoeptegel, bigfoots en dempers binnen nagenoeg niks van te horen. Maar wederom; waarom zouden ze het risico nemen als het gezeur kan geven en ze werk zat hebben?

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badname2
@Cr3ator ah dank voor de inzichten. Ken je misschien een (grote) betrouwbare partij (qua garantie) die ik nog kan benaderen en misschien wel zin in heeft? :-)

Hoe hebben jullie het aangepakt? Zelf een pomp gekocht en iemand bij gezocht ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17:37
Badname2 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 13:49:
@Cr3ator ah dank voor de inzichten. Ken je misschien een (grote) betrouwbare partij (qua garantie) die ik nog kan benaderen en misschien wel zin in heeft? :-)

Hoe hebben jullie het aangepakt? Zelf een pomp gekocht en iemand bij gezocht ofzo?
1 tip,
Zoek een klein bedrijf, meestal een stuk betrouwbaarder, directer met contact en meedenkend, zelf inkopen van materiaal zijn de meeste installateurs niet dol op(ik plaats bijvoorbeeld zelf niks als ik het materiaal niet lever op enkele uitzonderingen na, welke dan in overleg met mij gekocht moeten worden ivm kwaliteit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-07 15:20

Cr3ator

1 bar is geen bar

Badname2 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 13:49:

Geen flauw idee :) Ik heb alles zelf gedaan.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Pagina: 1