Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KBrt
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 30-05 22:33
Op het moment ben ik bezig met het verbouwen van de badkamer, en wil ik gelijk van het moment gebruik maken om helemaal van het gas te gaan. De L/W warmtepomp heeft het afgelopen winter keurig gedaan, en nu wil ik deze in gaan zetten in combinatie met een boiler. De boiler (300L) heb ik staan, SWW expansievat (met 3/4" aansluiting) is onderweg, en wil ik ook nog een Douche WTW in het systeem.

In onze badkamer komt een brede douche met twee douchekoppen (en twee kranen) zodat er tegelijk gedoucht kan worden. Dit zal een 20cm hoofddouche worden, met een handdouche op stang ernaast.

Als goed onderzoek gedaan heb zijn er 3 populaire Douche WTW's in Nederland:
  • Technea Shower HR Tube 1-21
  • Technea Shower HR Tube 1-21 high flow
  • Itho daalderop verticale douche wtw DDS 210
Technea geeft aan dat de max. volumestroom drinkwater 15 l/min is voor de normale versie, en 30l/min voor de high flow. Itho geeft alleen aan dat de afvoercapaciteit 12,5 l/min is.

Wat is jullie ervaring met de restrictie die een douche wtw geeft? Kan ik met de 'normale' Technea beide douches tegelijk gebruiken? Of geeft dat te weinig water en kan ik beter de high flow versie nemen?

Beste antwoord (via KBrt op 18-05-2022 10:47)

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-05 20:03
Dat lijkt me typisch iets voor de high flow versie ja.

Denk ook aan een high flow doucheputje en sluit die aan met rond 50 mm pvc.
40 mm gaat denk ik moeite krijgen met zoveel water.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Dat lijkt me typisch iets voor de high flow versie ja.

Denk ook aan een high flow doucheputje en sluit die aan met rond 50 mm pvc.
40 mm gaat denk ik moeite krijgen met zoveel water.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-05 10:06
Ik zou eerst eens even kijken of je 300L boiler wel voldoende warm water kan leveren voor 2 douches.

Met een warmtepomp verwarm je normaal je boiler niet zo hoog, dus met 2x 20L douchekop ben je heel snel door je warme water heen.

Daarnaast moet je je ook afvragen of een WTW zin heeft bij een warmtepomp. De aanvoertemperatuur van je warme water is niet zo hoog als bij een klassieke gasboiler of CV-ketel (45 vs 90 graden), dus er wordt (heel) weinig koud water bijgemengd.

Ik denk dat je daarom ook geen probleem zal hebben met een lage volumestroom aan koudwater.

Belangrijk is dus te weten hoe hoog de temperatuur van je warmwater is.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
yzf1kr schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:50:
Ik zou eerst eens even kijken of je 300L boiler wel voldoende warm water kan leveren voor 2 douches.

Met een warmtepomp verwarm je normaal je boiler niet zo hoog, dus met 2x 20L douchekop ben je heel snel door je warme water heen.
Dat dacht ik eerst ook, maar met 2 mensen tegelijk douchen verbruikt in werkelijkheid omgeveer evenveel water als met 2 mensen achter elkaar douchen. Alleen in een kortere tijd, maar ook dan heb je een 300 liter vat niet zomaar koud gedoucht.
Als het mogelijk is, dan is het wel handig om rechtstreeks van de watermeter naar de boiler een meerlagenbuis van 20 mm te leggen voor het koude water.
Daarnaast moet je je ook afvragen of een WTW zin heeft bij een warmtepomp. De aanvoertemperatuur van je warme water is niet zo hoog als bij een klassieke gasboiler of CV-ketel (45 vs 90 graden), dus er wordt (heel) weinig koud water bijgemengd.
De meeste CV ketels maken 60 a 70 graden warm tapwater. Een warmtepomp meestal 50 a 55 graden.

Ja dat klopt in de basis, er stroomt minder koud water. Op het moment dat de boiler is koudgedoucht zelfs helemaal niets meer.
Aan de andere kant stroomt dat koude water wel langzamer, dus wordt warmer en zal er daarom weer iets meer van nodig zijn om tot de juiste temperatuur te mengen etc.

[ Voor 3% gewijzigd door busscherski op 16-05-2022 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-05 16:00

Wuursj

want worst is al bezet

yzf1kr schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:50:

Je sluit dan de WTW (ook) aan op de ingang van je boiler en niet (alleen) aan de koudwaterleiding van de kraan. Dan heeft een WTW zeker ook nut bij een WP boiler.

Itho geeft aan dat beide het beste rendement geeft maar als ik moest kiezen zou ik bij een WP de WTW naar de ingang van de boiler leiden vanwege dat weinig bijmengen.

Overigens wil ik ook thuis twee douches hebben aan 1 itho WTW van 12,5l/min hebben. Maar dat moet wel lukken met twee Nebia 6l/min douches >:)

[ Voor 28% gewijzigd door Wuursj op 16-05-2022 22:06 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Wuursj schreef op maandag 16 mei 2022 @ 22:02:
[...]

Je sluit dan de WTW (ook) aan op de ingang van je boiler. Dan heeft een WTW zeker ook nut bij een WP boiler.
Ja als dat makkelijk is qua leidingwerk is dat een prima optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
busscherski schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:59:
[...]

Dat dacht ik eerst ook, maar met 2 mensen tegelijk douchen verbruikt in werkelijkheid omgeveer evenveel water als met 2 mensen achter elkaar douchen. Alleen in een kortere tijd, maar ook dan heb je een 300 liter vat niet zomaar koud gedoucht.
Als het mogelijk is, dan is het wel handig om rechtstreeks van de watermeter naar de boiler een meerlagenbuis van 20 mm te leggen voor het koude water.
Een conventionele wwboiler is juist in no-time koud gedoucht bij een flow van 2*20 liter.

Het grote verschil is namelijk dat 2 douches gelijktijdig de voor zo veel werveling zorgt dat er meteen vermenging plaatsvindt. Na 5 minuten is de boilertemperatuur van 55 naar onder de 40 gezakt en is je douchecomfort weg.

Bij achter elkaar douchen vind er minder vermenging plaats, en heeft de warmtepomp ook een mogelijkheid bij te verwarmen.

Een iets ander verhaal is het bij een gelaagde boiler met WW spiraal.
De meeste CV ketels maken 60 a 70 graden warm tapwater. Een warmtepomp meestal 50 a 55 graden.

Ja dat klopt in de basis, er stroomt minder koud water. Op het moment dat de boiler is koudgedoucht zelfs helemaal niets meer.
Aan de andere kant stroomt dat koude water wel langzamer, dus wordt warmer en zal er daarom weer iets meer van nodig zijn om tot de juiste temperatuur te mengen etc.
De vraag is hoe snel alles gaat, groot voordeel bij na elkaar douchen is dat bij de 2e de WTW al warm is.
Bij gelijktijdig douchen kan het zijn dat je boiler al koud is voor de WTW warm is.
Wuursj schreef op maandag 16 mei 2022 @ 22:02:
[...]

Je sluit dan de WTW (ook) aan op de ingang van je boiler en niet (alleen) aan de koudwaterleiding van de kraan. Dan heeft een WTW zeker ook nut bij een WP boiler.

Itho geeft aan dat beide het beste rendement geeft maar als ik moest kiezen zou ik bij een WP de WTW naar de ingang van de boiler leiden vanwege dat weinig bijmengen.

Overigens wil ik ook thuis twee douches hebben aan 1 itho WTW van 12,5l/min hebben. Maar dat moet wel lukken met twee Nebia 6l/min douches >:)
In het ideale geval wel. Bij nieuwbouw kan je dat plannen, bij renovatie is dat moeilijk, vaak zelfs onmogelijk.

En 6l/min krijg ik er hier niet door, dan krijg ik ruzie met de dames want haren wassen/uitspoelen gaat met 6 liter moeizaam. 9l is het laagste wat hier lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@yzf1kr
Een water flow van 2x20 liter per minuut is wel erg veel. Ik schat dat je daarvoor zowel warm als koud drinkwater leiding met meerlagenbuis van 20 mm moet uitvoeren. En bijzonder royale douchekoppen. (Verderop heb je het ook over 9 liter per minuut)

Wat betreft de wervelingen weet ik niet.

Tussendoor opwarmen van het vat klopt als er tijd tussen het douchen zit, niet echt als het direct achter elkaar gebeurt.
Een iets ander verhaal is het bij een gelaagde boiler met WW spiraal.
Nee juist niet. Bij grote flow door een hygiëne spiraal loop je tegen de max vermogen overdracht van de spiraal aan. Een vat van 50 graden en een grote wisselaar van 3 m2 kan nog niet eens 20 liter per minuut opwarmen van 10 naar 40 graden.
Daarnaast kun je een gelaagde SWW boiler comfortabel leegdouchen tot het vat bijna vol zit met water van 15 graden. Bij een hygiëne boiler zal bij een dergelijke flow de warmteoverdracht al bij een vat temperatuur onder 50 graden te laag worden. Bij een lage flow kan het vat iets kouder worden maar moet altijd ruim boven de 40 graden blijven.
De vraag is hoe snel alles gaat, groot voordeel bij na elkaar douchen is dat bij de 2e de WTW al warm is.
Bij gelijktijdig douchen kan het zijn dat je boiler al koud is voor de WTW warm is.
Bij erg kort douchen werkt een douche wtw inderdaad bijna niet.
Reken nog eens opnieuw maar nu met een warm water stroom die begint bij 2x10 liter (wordt nog 2x4 liter koud water bijgemengd om 2 x 14 liter per minuut bij de douchekop te bereiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KBrt
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 30-05 22:33
Dank voor alle reacties!

Ik ben van plan zowel de koudwaterkraan als de boiler aan te sluiten op de WTW, dus al het water loopt door de WTW. De handdouche zal een zuinige worden (bijv Nebia), dus ik verwacht geen 2x20liter, maar waarschijnlijk wel 6+14 liter per minuut. En dan kan ik inderdaad waarschijnlijk het beste de high-flow versie nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
Ik was een tijdje op vakantie dus een wat latere reactie.
busscherski schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 00:50:
@yzf1kr
Een water flow van 2x20 liter per minuut is wel erg veel. Ik schat dat je daarvoor zowel warm als koud drinkwater leiding met meerlagenbuis van 20 mm moet uitvoeren. En bijzonder royale douchekoppen. (Verderop heb je het ook over 9 liter per minuut)
Klopt, ik haalde de totale capaciteit van de douchekop, en de benodigde warmwaterhoeveelheid door elkaar. Het aandeel Warmwater ligt ongeveer bij 60%, in de zomer wat lager, in de winter wat meer.
De gemiddelde bouwmarkt douchekop gebruikt al snel ergens tussen de 15 en 20 liter bij 3Bar.

t achter elkaar gebeurt.
Nee juist niet. Bij grote flow door een hygiëne spiraal loop je tegen de max vermogen overdracht van de spiraal aan. Een vat van 50 graden en een grote wisselaar van 3 m2 kan nog niet eens 20 liter per minuut opwarmen van 10 naar 40 graden.
Daarnaast kun je een gelaagde SWW boiler comfortabel leegdouchen tot het vat bijna vol zit met water van 15 graden. Bij een hygiëne boiler zal bij een dergelijke flow de warmteoverdracht al bij een vat temperatuur onder 50 graden te laag worden. Bij een lage flow kan het vat iets kouder worden maar moet altijd ruim boven de 40 graden blijven.
Klopt, bij een op zijn Hollands zeer zuinig bemeten 300L vat gaat dat niet lukken.
Men in Nederland nog een paar jaar achter de feiten aan, hier in Oostenrijk lachen ze je uit als je minder dan 750 liter aan de warmtepomp hangt. En een beetje wisselaar heeft 6m².
De investering is wat groter, maar het comfort en de besparing ook.

Ik heb hier op dit moment 2x1000L staan (ik wil naar 3x1000), met een 12,5m² wisselaar. Dat is natuurlijk van een andere grote orde.
Reken nog eens opnieuw maar nu met een warm water stroom die begint bij 2x10 liter (wordt nog 2x4 liter koud water bijgemengd om 2 x 14 liter per minuut bij de douchekop te bereiken).
Ik hoef niet veel te rekenen, ik weet wat een er in een SWW gebeurt bij een hoge doorstroom. Er is 0,0 gelaagdheid. Bij een 300L vat met 55 graden, duurt het maximaal 6 minuten voordat je koud (<38 graden) staat te douchen met zijn 2en. (Er van uitgaande dat de leidingen niet te lang zijn, goed geïsoleerd zijn, de douchekop niet te hoog hangt etc etc)

Vandaar dat het hele 2 douchekoppen douchen zinloos is met zo'n (te)klein bemeten boiler.

Ik heb er in een van mijn huizen trouwens zo iets staan: 500L met zonnecollectoren en oliekachel, en tot vorige week een dubbele douche in het plafond. Die dubbele douche verbruikte zo veel dat de huurder alleen maar klaagden over lauw warmwater, dus die heb ik er nu uit gehaald. De boiler gaat er in het najaar uit er dan komt deze er in: https://www.link3.at/schichtenspeicher-duolink#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12:58
*knip*

[ Voor 97% gewijzigd door twain4me op 01-07-2024 17:28 . Reden: spam / werving ]

Pagina: 1