Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpflathead
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-12-2023
Mijn vraag
Bij een oudere dame geeft thunderbird iedere keer de melding:
start.thunderbird.net:443 gebruikt ongeldig beveiligingscertificaat
(foutcode: sec_error_expired_issuer_certificate)

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Windows 10, wat oudere laptop, Thunderbird laatste versie

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
gezocht op internet, kan niet veel vinden.
Ook op de foutcode gezocht maar de oplossingen die ik vond werken niet.
Gezocht bij certificaatbeheerder en daar komt thunderbird niet bij voor.

Bij de foutmelding staat ook "certificaat bekijken" en als je daar op klikt krijg je wel een venster maar daar kan je niks mee.
Wat ik nog niet geprobeerd heb is de mappen van thunderbird in AppData bewaren, thunderbird opnieuw installeren en mappen terug zetten. Ik ben bang dat alle instellingen dan gewoon terug komen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-05 11:30

DataGhost

iPL dev

Dat certificaat is zeker gewoon geldig, die van de issuer ook. Kan je eens laten zien wat de inhoud van dat venster "certificaat bekijken" is? En dan ook van alle tabjes daarin?

Verder: eerste gedachte is dat die laptop maanden of jaren geen updates heeft gehad, zou dat kunnen?

[ Voor 6% gewijzigd door DataGhost op 16-05-2022 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Wat DataGhost zegt idd: eerst alle updates installeren.
Check ook of je klok (kalender) goed staat.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Klopt de tijd/datum van de computer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-05 11:30

DataGhost

iPL dev

Datum/tijd lijkt me niet de meest logische in dit geval, dan zou je tegenwoordig op vrijwel elke site problemen moeten hebben aangezien certificaten steeds vaker maar enkele maanden geldig zijn. Om een "expired" fout op de huidige issuer-certificaten te krijgen moet de klok minstens ergens in of voorbij 2025 staan dus dat lijkt me interessant als dat het geval is :+ Maar het kan ja.

Overigens gebruikt Thunderbird een eigen certificaat-store, niet die van Windows, dus dat maakt het nog interessanter.

[ Voor 13% gewijzigd door DataGhost op 16-05-2022 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

jpflathead schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:41:
Mijn vraag
(foutcode: sec_error_expired_issuer_certificate)
Kortom... Thunderbird meent dat het gebruikte certificaat niet meer geldig is. Dat zul je dus moeten gaan controleren
Relevante software en hardware die ik gebruik:
Windows 10, wat oudere laptop, Thunderbird laatste versie

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
gezocht op internet, kan niet veel vinden.
Ook op de foutcode gezocht maar de oplossingen die ik vond werken niet.
Gezocht bij certificaatbeheerder en daar komt thunderbird niet bij voor.

Bij de foutmelding staat ook "certificaat bekijken" en als je daar op klikt krijg je wel een venster maar daar kan je niks mee.
Wat ik nog niet geprobeerd heb is de mappen van thunderbird in AppData bewaren, thunderbird opnieuw installeren en mappen terug zetten. Ik ben bang dat alle instellingen dan gewoon terug komen.
De certificaatstore van Thunderbird staat (mijn TB praat Engels): Hamburgermenu (rechtsboven) -> Preferences -> Privacy & Security -[naar onderen scrollen]-> Laatste optie in het menu 'Security'
Zoals hierboven al aangegeven, Thunderbird gebruikt een eigen store, en niet die van Windows.

Ik zou beginnen met het controleren of het certificaat nog courant is. Gewoon de website bezoeken (via HTTPS) en even kijken of het certificaat wordt getoond.
En voor de goede orde, je zegt: "krijg je wel een venster maar daar kan je niks mee". I beg to differ... daar kun je zien of een certificaat nog geldig is. Of het goed geinstalleerd is op de server die het aanbiedt.

Begin bij het begin: troubleshoot het certificaat, zoals je dat zou doen voor een (je eigen) website.
Daarnaast zou je kunnen overwegen om de mail (tijdelijk) in te richten in de (in W10 meegeleverde) Mail-client. Komt daar dezelfde foutmelding, dan is het certificaat van de mail waarschijnlijk de boosdoener. Krijg je daar geen fouten, dan is het toch misschien een TB-issue.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:01

TheVMaster

Moderator WOS
Dit lijkt mij niet echt een 'Windows issue'. Ik verplaats hem even naar CSA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:50
jpflathead schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:41:
Dat is een start/welkom pagina die bij het opstarten van Thunderbird wordt geladen neem ik aan?
Je kan in ieder geval deze uitzetten en/of terugzetten naar default bij de instellingsopties.

Misschien iets met de Thunderbird "certificate store" die corrupt is of een browser addon/beveiliging?
Mozilla forums: live.mozillamessaging.com uses an invalid security certificate
Pagina: 1