Kattenurine geur na regenbui in appartementwoning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manos078
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 30-03 18:39
Beste Mede-tweakers,

Wat kan de oorzaak zijn van een katten urine-achtige geur in mijn appartement woning na een (korte/hevige) regenbui?

Vorig jaar al ervaarde ik op bepaalde momenten een soort ''kattenbaklucht'' in de woning. Dit viel me voornamelijk op als ik die dag overdag weg was geweest. Nu valt mij op dat dit altijd na regenbuien dezelfde geur met zich meebrengt. Ik heb geen huisdieren in mijn appartement. Ik huur het appartement via een woningcorp.

Tot nu toe nagelopen; toegankelijke leidingen nagelopen op lekkages (keuken, mtk, cv, badkamr en wc)
-geen zichtbare lekkages/schimmelplekken of natte plekken zichtbaar.
De geur is het sterkst in en rondom het keukenblok. Bij verwijderen van vloerdelen en ondervloer geen vocht/schimmel kunnen constateren rondom keuken.
-Alle watersloten nagelopen en werken naar behoren.

Het appartement stamt uit 2019, en bevat een gasaansluiting voor cv t.b.v. warmwater en vloerverwarming, MV met WTW ingebouwd.

Zelf getracht online te zoeken naar de mogelijke oorzaak van deze geur geeft de volgende antwoorden;
Huisdieren van jezelf, ex-bewoners of buren.
Riolering/ontluchting die gassen vrijlaat bij regenval.
Schimmelvorming die bij regenval floreert/sporen verspreidt.
Specifieke bouwmaterialen die bij nat worden ruiken naar ammoniak/kattenbaklucht.

Hoe kan je achterhalen of dit ook eventueel in een loze ruimte kan zitten? Bijv bouwvocht wat niet goed weg kan? of vocht/schimmel onder/achter spoelblok van wc, leidingschacht of muren van het appartement?

Het meeste vrees ik voor mijn gezondheid mocht dit daadwerkelijk schimmelvorming zijn, de woningbouw corp. geeft aan (via een technisch medewerker van de corp.) dit nog nooit eerder gehoord te hebben. Zij melden dat het riool in het appartement doorgespoeld dient te worden om van deze geur af te komen.

Iemand een soortgelijke ervaring meegemaakt in zijn of een bekende zijn appartement?
Wat zijn eventuele stappen die gemaakt kunnen worden als het doorspoelen van riolering niet het antwoord blijkt te zijn?

mvgr, manos

[ Voor 1% gewijzigd door Manos078 op 16-05-2022 15:14 . Reden: toevoeging tekst bij nagelopen zaken ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThAZiP
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:15
Dit duidt wat mij betreft wel op een (beginnende) lekkage. Let wel, ik doel hierbij op een regen lekkage. Ik denk geen leidingen die staan te lekken. Temeer omdat wij dezelfde symptomen hadden en jezelf aangeeft het meestal na regen te ruiken. Deze geur hadden wij ook bij een lekkage, weliswaar niet in een appartement en was absoluut irritant te noemen. Ik merkte het tijdens 's avonds op de bank hangen... Af en toe kwam een een wiff van deze lucht voorbij en dacht ik echt, wtf is dit.

Toen ik het op een avond weer rook, ben ik super kinderachtig op handen en voeten langs de pui gekropen omdat een potentiële lekkage daar het meest logisch leek. Daar kwam ik uit op een "bron" naast de deurpost, daar was het duidelijk het sterkst. Het leek daar inderdaad op natte, opdrogende isolatie die ging meuren nadat regen onder een bepaalde hoek daar kon geraken. Buiten het een en ander laten nakijken en laten afkitten en nu is het opgelost en niet meer teruggekomen. (fingers crossed)

Kom je er met deze onwijs professionele snuffel test niet uit - dan zal je een lekdetectie kunnen laten doen om het echt boven te krijgen. Gezien het feit dat je dit in een appartement (zeer waarschijnlijk met servicekosten en VVE) hebt, zal dit waarschijnlijk onder de opstal -en dus onder de kosten van de VVE- vallen. Ik verwacht echt niet dat dit het riool is.

Succes!

[ Voor 7% gewijzigd door ThAZiP op 16-05-2022 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sydney08
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-03-2023
Niet toevallig een buurman of buurvrouw die een kat heeft? Mocht je mechanische ventilatie hebben, dan kan het zomaar zijn dat je op hetzelfde kanaal zit en dat die geur dan via de afvoerkanalen binnenkomt. Zelfde geldt met eten koken. Daar nooit geen last van?

[ Voor 4% gewijzigd door Sydney08 op 16-05-2022 15:22 ]

Tomorrow is not today!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:05
Ja of een bovenbuurman die ergens een kleine lekkage heeft rondom badkamer / toilet..

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manos078
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 30-03 18:39
Sydney08 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:21:
Niet toevallig een buurman of buurvrouw die een kat heeft? Mocht je mechanische ventilatie hebben, dan kan het zomaar zijn dat je op hetzelfde kanaal zit en dat die geur dan via de afvoerkanalen binnenkomt. Zelfde geldt met eten koken. Daar nooit geen last van?
Geen van mijn buren hebben huisdieren, noch naast me noch onder me. zover ik kan zien heeft elk appartement zijn eigen MV unit met lucht toe- & afvoer. (rechtboven mij zit het dak van het complex, daar lopen beide kanalen rechtsreeks zichtbaar naartoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Kan zijn dat een kat binnenkomt met regen ergens inderdaad, of er zitten toiletten op de regenwaterafvoer aangesloten.

Misschien is het geen kat. Ga eens met de regen in een bus zitten, ook niet normaal wat voor geur er dan in zo'n bus hangt.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martyman
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21-10-2024
Heb jij ontdekt wat de oorzaak was want ik zit met exact hetzelfde probleem. Ik vermoed vocht onder de laminaat? dank je!
Manos078 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:11:
Beste Mede-tweakers,

Wat kan de oorzaak zijn van een katten urine-achtige geur in mijn appartement woning na een (korte/hevige) regenbui?

Vorig jaar al ervaarde ik op bepaalde momenten een soort ''kattenbaklucht'' in de woning. Dit viel me voornamelijk op als ik die dag overdag weg was geweest. Nu valt mij op dat dit altijd na regenbuien dezelfde geur met zich meebrengt. Ik heb geen huisdieren in mijn appartement. Ik huur het appartement via een woningcorp.

Tot nu toe nagelopen; toegankelijke leidingen nagelopen op lekkages (keuken, mtk, cv, badkamr en wc)
-geen zichtbare lekkages/schimmelplekken of natte plekken zichtbaar.
De geur is het sterkst in en rondom het keukenblok. Bij verwijderen van vloerdelen en ondervloer geen vocht/schimmel kunnen constateren rondom keuken.
-Alle watersloten nagelopen en werken naar behoren.

Het appartement stamt uit 2019, en bevat een gasaansluiting voor cv t.b.v. warmwater en vloerverwarming, MV met WTW ingebouwd.

Zelf getracht online te zoeken naar de mogelijke oorzaak van deze geur geeft de volgende antwoorden;
Huisdieren van jezelf, ex-bewoners of buren.
Riolering/ontluchting die gassen vrijlaat bij regenval.
Schimmelvorming die bij regenval floreert/sporen verspreidt.
Specifieke bouwmaterialen die bij nat worden ruiken naar ammoniak/kattenbaklucht.

Hoe kan je achterhalen of dit ook eventueel in een loze ruimte kan zitten? Bijv bouwvocht wat niet goed weg kan? of vocht/schimmel onder/achter spoelblok van wc, leidingschacht of muren van het appartement?

Het meeste vrees ik voor mijn gezondheid mocht dit daadwerkelijk schimmelvorming zijn, de woningbouw corp. geeft aan (via een technisch medewerker van de corp.) dit nog nooit eerder gehoord te hebben. Zij melden dat het riool in het appartement doorgespoeld dient te worden om van deze geur af te komen.

Iemand een soortgelijke ervaring meegemaakt in zijn of een bekende zijn appartement?
Wat zijn eventuele stappen die gemaakt kunnen worden als het doorspoelen van riolering niet het antwoord blijkt te zijn?

mvgr, manos
toon volledige bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:20
Als het consequent na iedere regenbui is is het in ieder geval echt geen kat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RH010
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 26-04 05:56
Ben je er ooit achter gekomen? Ik heb hetzelfde, bij mij komt het bij de cv ketel in de buurt vandaan die in mn kast staat. Geur is er ook niet non stop maar ben er nu wel achter dat het met gebruik van warm water de kop opsteekt dus erg benieuwd naar jouw uitkomst
Pagina: 1