Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruben99
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:36
Beste Tweakers,

Na maanden ergernis aan mijn trage pc bij het opstarten, programma's gebruiken.
Zelfs word gaat extreem traag....
En zelf een aantal pogingen gedaan te hebben dit probleem te verhelpen (opschonen harde schijf, virusscanner van mcafee en AVG gebruikt) toch maar weer naar Tweakers waar ik menig maal goed geholpen ben.
(Onder anderen de samenstelling van mijn pc die het heel wat jaartjes goed heeft gedaan)

Mijn vraag is als volgt, kan ik mijn huidige pc upgraden om van het probleem af te zijn of is het beter een geheel nieuwe pc te bouwen naar huidige maatstaven?

Mijn build is als volgt:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-7500 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenASRock Fatal1ty B250 Gaming K4€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI Radeon RX 480 Gaming X 8G€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenWD Blue WD10EZEX, 1TB€ 34,95€ 34,95
1BehuizingenNZXT S340 Colour Edition Zwart/Rood€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16€ 69,90€ 69,90
1VoedingenBitFenix Whisper BWG450M€ 103,76€ 103,76
1Solid state drivesSamsung 750 EVO (retail) 500GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 208,61

PS: ik hoop dat ik dit op de juiste plaats in het forum heb gezet 😬

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:00
Waar word het systeem voor gebruikt?

En wat hieronder staat, staan windows en veelgebrukte progrmama's op de ssd?

[ Voor 52% gewijzigd door freaky35 op 16-05-2022 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:13

TTLCrazy

Listen to Frankie

Start je systeem op van de SSD schijf ? Zoja, dan is er geen echte reden voor dit systeem om traag te zijn. Windows opnieuw installeren is een goede optie als je dat nog niet gedaan hebt. Als het dan nog niet goed draait is er iets stuk of stuk aan het gaan.

Als zelfs Word niet goed draait is er wel iets aan de hand in ieder geval. Jouw systeem moet dat makkelijk kunnen draaien. Ik heb zelf nog een 3570K systeem welke ik als sim pc gebruik en dat draait prima.

[ Voor 28% gewijzigd door TTLCrazy op 16-05-2022 15:08 ]

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:32
sorry ik weet dat dit "harde waren" is, maar een i5-7500 met 16G geheugen en samsung 750 EVO die "traag" is bij het openen van een wordbestand? Daar is echt een softwarematig probleem aan de hand hoor.

dat je 3 virusscanners tegelijk draait is vragen om ellende, dus begin met daar wat aan te doen. Anders misschien eens een kennis of professional laten kijken wat er aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruben99
Ik gebruik het zowel voor simpele programma's als word/PowerPoint als games.
Far cry 6, maffia remake, sniper Elite enz.

Op de SSD staat alleen Windows voor het opstarten en ik heb ongeveer een jaar geleden een externe harde schijf gekocht voor wat meer opslag mocht dit nog nuttige info zijn.

Ik merk dat downloaden ook ontzettend traag gaat de laatste tijd, maatje van me had het erover dat de harde schijf misschien op zijn einde is?

En ik zal de virusscanners er vanaf gooien ;)
Kijken of dat iets uithaalt.

[ Voor 8% gewijzigd door ruben99 op 16-05-2022 15:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:32
Dat is moeilijk te zeggen. Je kunt eens beginnen een disk benchmark te doen. Controleer ook (van beide schijven) of ze niet al te vol staan. Als ze >80% gevuld zijn ben je wel gebaat bij uitbreiding (of opschonen van rommel natuurlijk, maar je geeft aan dat je dat al geprobeerd hebt).

Als je op die HDD veelgebruikte bestanden opslaat of zelfs programma's/spellen installeert, is het sowieso een goed idee die ofwel te verplaatsen naar je SSD, ofwel misschien de HDD te vervangen door een SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 27-10 18:08
Traag opstarten van de pc en traag opstarten van programma's is met deze hardware echt een software probleem. (Behalve als je PC erg stoffig is en daardoor je een veel te hete CPU heeft die daardoor een stuk lager klot, dat lijkt me niet maar de temperatuur van je onderdelen kan je checken met HWinfo64)

Wat je kan rpoberen om het op te lossen:

- Check of de Windows instalatie op de Samsung SSD staat en de belangrijkste programma's die je gebruikt ook op de SSD staan, als er genoeg ruimte is.

- Windows herinstalleren lijkt mij ook een goeie optie, vaak helpt dit ook erg met de snelheid van programma's opstarten en voelt het vaak ook sneller aan.

- Check je HDD S.M.A.R.T. waarde met https://crystalmark.info/en/software/crystaldiskinfo/

- Check of je veel ongebruikte apps hebt die in de achtergrond draaien of die opstarten met je PC (dit kan je in taakbeheer / taskmanager checken bij het tabje 'opstarten' of 'startup'

En ten 2de, ik raad de virusscanner van McAfee niet aan, AVG is ook niet nodig. Windows defender is voor normaal gebruik zeker goed, en als je denkt dat het nodig is kan je altijd Malwarebytes scan draaien als je denkt dat het nodig is (real time protection uitlaten bij malwarebytes anders neemt malwarebytes het stokje over van windows defender en dat is niet nodig)

[ Voor 8% gewijzigd door iCore op 16-05-2022 15:22 ]

Don't let perfect be the enemy of good.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:00
Dat kan dat die kapot is,maar ze worden ook trager,hoe voller ze zijn.
Verder als dit kan even de S.M.A.RT data bekijken of the schijf bad sectors ect heeft.

Check wat hierboven ook of er niet wat op de achtergrond draait,wat de boel saboteerd.
Drivers/progrmma's ect.

Clean install is denk ik wel het makkelijkst,dan begin je met een vers systeem
En kan je dat uitsluiten

[ Voor 41% gewijzigd door freaky35 op 16-05-2022 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:35

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

lijkt me meer een externe schijf via usb2 of op een usb3 schijf op een usb2 port terwijl hij sneller op een usb3 kan, maar ik zou alles op interne ssds draaien via sata of beter m2 als je mobo het ondersteunt..

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:57
Bij de Office-programma’s geef ik jullie gelijk, maar bij de games heb je dus te maken met een trage quad-core zonder Hypertreading.

Dat is echt wel een bottleneck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

prima systeem icm de rx480, mss niet voor de allernieuwste spellen, maar daar gaat het hier nu niet om..
hij creëert een bottleneck die de hele computer zijn prestaties nekt, en hij veel optimaler kan draaien als nu..

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruben99
Bedankt voor alle reacties, ik heb de virusscanners verwijderd en bij het opstarten programma's uitgezet, dit verbetert de situatie al wel iets.

Over SSD via sata of beter M2 zal ik mij moeten gaan inlezen als leek op pc gebied haha
Wat ik er wel uit begrijp is dat de hardware nog prima moet volstaan voor de games die ik speel, dat is een mooie meevaller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-10 03:02
Upgraden kan altijd.. Zeker als je goedkoper in aanschaf wilt zijn..

Zou zou je bijvoorbeeld prima nog je behuizing kunnen gebruiken. Al zou ik persoonlijk wel een iets zwaardere voeding erin doen.. HDDS kan je gewoon erin houden als SSD.
Eventueel de GPU misschien nog even laten zitten als dit nog genoeg voor je is (upgraden kan later altijd nog)

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

ruben99 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 22:19:
Bedankt voor alle reacties, ik heb de virusscanners verwijderd en bij het opstarten programma's uitgezet, dit verbetert de situatie al wel iets.

Over SSD via sata of beter M2 zal ik mij moeten gaan inlezen als leek op pc gebied haha
Wat ik er wel uit begrijp is dat de hardware nog prima moet volstaan voor de games die ik speel, dat is een mooie meevaller.
SSD via sata of m2, dat zijn directe aansluitingen op je moederboard voor harddisks/ssds, zoals je ssd nu ook is aangesloten, ipv een externe hdd via een usb kabeltje, wat veel trager is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-10 21:25
Ik zie dat je een Samsung SSD hebt.

Installeer de Samsung Magician software en laat het eens een test doen.
https://semiconductor.sam...er-storage/support/tools/

Stel gelijk overprovisioning in (dit zal ongeveer 10% van je schijfruimte in beslag nemen ten behoefte van caching.

En ik weet niet zeker of de 750 het ondersteund, maar mogelijk dat je Rapid Mode ook aan kan zetten, maar dat zal Samsung Magician vanzelf wel/niet aangeven.

Verder ook de standaarzaken als drivers updaten (Video, chipset, netwerk, geluid etc) en uiteraard Windows up2date hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door Wylana op 17-05-2022 11:41 ]

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Pagina: 1