Jan_V schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 19:30:
[...]
Ik ben sowieso wel benieuwd naar de foto’s en eventueel een mening over de beeldkwaliteit, zeker bij een 90+ inch beeld.
Wij willen namelijk de tv vervangen en zit stiekem ook naar beamers te kijken.
Ik kan zeker wat foto's delen maar als beeldkwaliteit heel belangrijk voor je is ben ik misschien niet de juiste persoon om daar kwalitatief wat over te vertellen haha.
Mijn use case is vooral gamen en in-home streaming, dus voor mij is input-lag en latency belangrijk, maar qua beeld is het voor mij al prima als het niet zwart-wit is en de beamer fel genoeg kan met de gordijnen dicht ovedag.
Maar al met al, ben ik zeer te spreken over de beeldkwaliteit, zelfs van m'n oude Xiaomi (2017 model volgens mij?). Je kan er prima films/series op kijken, zeker 's avonds. Je kan hier en daar nog wat met kleuren en beeldinstellingen spelen maar zoals gezegd doe ik dat zelf eigenlijk niet. Ik kan wel uit ervaring spreken dat een goed beamer-scherm een wereld van verschil kan maken voor de kwaliteit van het beeld (en dan specifiek een zogenaamd ALR scherm voor UST beamers, zijn wel echt heel duur...).
Zoals je hieronder op de foto's zult zien, bij het projecteren op een kale muur zul je heel goed alle oneffenheden zien als je dichtbij staat. Vanaf een meter over 3 a 4 en in drukke scene's valt het minder op maar de spikkels zijn zeker nog steeds aanwezig, maargoed het blijft een kwestie van smaak natuurlijk en persoonlijk boeit het mij wat minder
Daarnaast helpt een goed ALR scherm ook voor als je overdag wilt kijken, maar in mijn geval gebruik ik 'm vooral 's avonds. Echter als beeldkwaliteit het belangrijkste punt voor je is dan kan een beamer eigenlijk niet echt op tegen een goede en wat moderne OLED TV. Je komt een heel eind met een goed beamer-scherm, een goeie felle beamer, goeie kleur-settings en een ruimte die je goed donker kan maken, maar zelfs dan zit je bij lange na niet op het beeldkwaliteit niveau van de nieuwste OLED TV's, maar van de andere kant, een 90 of 100 of zelf 120 inch OLED TV ga je (nog..) niet vinden voor 2500 euro haha
Zie hieronder wat foto's die ik ooit heb gemaakt, zijn niet de beste kwaliteit foto's maar hopelijk krijg je er een beter beeld bij!
Xiaomi UST (1080p - geen HDR - 's avonds)
Xiaomi UST (1080p - geen HDR - overdag bewolkt, gordijnen dicht)
Xiaomi UST (1080p - geen HDR - overdag bewolkt, gordijnen open)
Acer UST (4k - HDR10 - 's avonds - foto is helaas wat overbelicht, ik faalde met de camera
)
Acer UST (4k - HDR10 - overdag heel zonnig, gordijnen dicht)
Acer UST (4k - HDR10 - overdag heel zonnig, gordijnen open)
Acer UST Close-up lelijke muur met a4-tje op de muur geplakt als refferentie voor een platte en effen ondergrond (4k - HDR10 - 's avonds)
Acer UST Close-up in-game op een lelijke muur met a4-tje op de muur geplakt als refferentie voor een platte en effen ondergrond (4k - HDR10 - 's avonds)
Acer UST Close-up in-game op een lelijke muur met a4-tje op de muur geplakt als refferentie voor een platte en effen ondergrond (4k - HDR10 - 's avonds). Als je hier naar de lucht in het spel kijkt zie je de oneffen ondergrond heel goed terug, maar als je dan naar de bergen in de achtergrond kijkt valt het opeens een stuk minder op.
let me know als je liever wat specifieke scene's van een film/show/game wilt zien, wellicht kan ik daar ook wat foto's van maken