Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Graag zou ik wat meer zonnestroom willen opwekken, maar ik kom er niet helemaal uit wat nou de beste optie zou zijn.

Ik heb een hoekhuis met een schuin dak op oost-west, dakkapel op west. Op de oostkant ligt 10x250wp en die wekt 2000kWh op per jaar.

Binnenkort krijg ik een warmtepomp en stap ik van het gas af, ik wil dus graag uitbreiden qua zonnepanelen. Ik heb hiervoor drie plekken:
Beschikbare (dak)ruimte
Schuur 2 x 3,2 m
Dakkapel 2,80 x 3,80 m
Rand onder dakkapel, 1,5/1,60 x 5,5/6 m, 35', echter zouden hier eerst de pannen vervangen moeten worden

Op zolder heb ik een extra groep over, dus daar hang ik graag de omvormer op. Vanaf daar zou ik ook een kabel naar de schuur kunnen trekken, dat zal 20-25 meter zijn, zodoende zou ik 1 string kunnen maken.
Schaduw
Geen.
Jaarverbruik
1500-2000kWh zonder warmtepomp, zal 3-4000kWh bijkomen gok ik.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fasen, 3x25A
Budget en doel
max €3000 oid, maar kan ook meer
Wie gaat het project uitvoeren
Ik samen met bevriende dakdekker en electricien
Bijhouden van data
Als ik maar elke maand opbrengst kan zien is het prima.

De lastigheid zit hem voor mij in de combinatie van:
- de beperkte ruimtes (en dus startvoltages)
- verschillende oriëntaties
- verschillende hoeken
- omvormer met meerdere strings en laag startvoltage

Ik kan op de schuur en het dakkapel 2x 3 panelen op zuid zetten voor 2400wp (even uitgaande van 400wp panelen), maar dan heb ik wel 12 liggers nodig om elk paneel per stuk op zuid te richten, relatief grote kostenpost.

Of ik kan 4 panelen in OW of W op het dakkapel plaatsen, met als extra voordeel wat goedkopere liggers en minder balast. Maar dan kom ik denk ik niet aan een goed startvoltage?

Het lijkt alsof ik op de dakrand de panelen niet in portret kan plaatsen, en in landschap zit je weer met te laag startvoltage en sowieso een andere hoek dan andere plaatsen. Gekmakend :P

Wat zou nou een goed legplan zijn voor een fatsoenlijke prijs? Sterke voorkeur is de dakrand nu nog niet gebruiken, zodat ik de dakpannen nog niet hoef te vervangen. :)

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10:25
aps micro omvormers (DS3) en gaan. je kunt 10 panelen kwijt op 5 ds3 omvormers op 1 16A groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ik had wel even naar micro-omvormers gekeken, maar dacht dat die per paneel gingen, en vond ze dus erg duur. Dit is wel een goede optie :)

Blijft lastig met de schuur, daar kunnen 3 panelen op richting Z, dus daar zou een growatt 1000 of een APS QS1 bij kunnen, maar dan kom ik weer een groep tekort. Of kan je op 1 - volledig ongebruikte - groep 2 omvormers aansluiten op de een of andere manier?

Alsnog is het wel duurder dan een traditionele omvormer, natuurlijk afhankelijk van aantal panelen etc. Iemand die een slim(mer) legplan kan bedenken?

[ Voor 30% gewijzigd door Aikon op 16-05-2022 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:52

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Op een ongebruikte groep kan je meerdere micro omvormers aansluiten van dezelfde fabrikant (je lust ze aan elkaar door).

Ga je die 10x 250Wp (gedeeltelijk) verleggen ?

Als je er daar 3 van op je schuur legt met een micro (naar verhouding worden ze wel dan duurder) kan je ze ook 'met een stekker' aansluiten (zelf zou ik waar mogelijk is eerder een pv verdeler voor nemen).

[ Voor 32% gewijzigd door DukeBox op 16-05-2022 17:00 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
@DukeBox ik bedoel 2 reguliere omvormers, of die op 1 groep kunnen. Als ik het zo snel zie, kan dat gewoon met een pv-verdeler. Uiteraard wel binnen de 16A, of wat precies van toepasssing is, blijven.

Nee, de huidige 10 panelen blijven lekker liggen.

Het zou ook mooi zijn als ik op de schuur 2 x 3,2 m toch 4 panelen OW kwijt kan, maar ik heb geen panelen met de juiste afmetingen kunnen vinden.

[ Voor 34% gewijzigd door Aikon op 16-05-2022 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:52

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Aikon schreef op maandag 16 mei 2022 @ 17:04:
@DukeBox ik bedoel 2 reguliere omvormers, of die op 1 groep kunnen. Als ik het zo snel zie, kan dat gewoon met een pv-verdeler.
Nee, een pv verdeler is niet voor 3 invoerende groepen bedoeld.
Of je 2 omvormers aan één groep mag aansluiten (mits niet over de capaciteiten van die groep én bekabeling gaat) weet ik niet. Bij afnemende apparaten zit er wel een limiet aan van 1x 2kW(of meer) per groep dus logischerwijs zou ik bij invoerende apparaten dat ook verwachten.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Pagina: 1