Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21-11 16:22
Hallo allemaal,

Sinds een half jaartje een all-electric woning, met op advies van de installateur een huisaansluiting van 3x35A.

Dit lijkt me een wat zware huisaansluiting, maar ik kan weinig verbruiksstatistieken vinden van gasloze woningen.

De energieleverancier dacht dat ik ongeveer 13000kWh zou gaan gebruiken per jaar, zelf had ik ongeveer de helft berekend, waarvan ik ook weer de helft zelf opwek (2950Wp zonnepanelen op het ZZW dak zonder schaduw).

De app van mijn energieleverancier toont slechts verbruik per kwartier. Andere slimme meter log websites/ apps lijken ook per kwartier te loggen.

Hoe zou ik er achter kunnen komen hoe hoog de pieken zijn in mijn stroomverbruik? Ik zou graag onderbouwen dat ik naar een goedkopere 3x25A aansluiting kan, maar waar begin ik?

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:04
Heb je de berekening van de installateur?
Als je die hebt kan je die als startpunt nemen om te kijken of je omlaag kan.
Zal gaan om het vermogen van al je verbruikers en een bepaalde mate van gelijktijdigheid denk ik?

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:12
Als je een slimme meter hebt kan je die via de P1 poort uitlezen door middel van bijvoorbeeld dsmr-reader op een pi. Pi en kabeltje aanschaffen en gaan. Deze doet live uitlezen per minuut voor 24 uur, alleen al je historische verbruik word daarna per uur weggeschreven om ruimte te besparen.

Op de statistieken tab van dsmr-reader word echter wel het maximaal gebruikte wattage per fase bijgehouden over de hele levensduur van die installatie. Wellicht dat je het gewoon een paar maanden kan draaien en uit die getallen een conclusie kan trekken?

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-11 19:06
Welke apparatuur heb je draaien?
Welke warmtepomp?
Electrische auto? Eigen laadpaal met begrenzer?
Andere grootverbruikers?

If it ain't broken, tweak it!

• 55martin
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 08:58
De hoofdzekering bereken je op basis van het aangesloten vermogen van de verbruiksapparaten. Niet op basis van je actuele verbruik.

De warmtepomp zal een topverbuik in de winter hebben, terwijl de zonnepanelen het meest produceren in de zomer. Alles moet ook werken als de zonnepanelen niets leveren.

Begin met het maken van een lijst met alle apparaten die je hebt in huis.

• MSXBas
@Spiff : nee helaas geen berekening
@Sleepkever :goede tip, ik heb nog wel ergens een oude Pi liggen, moet je dsmr zelf bouwen of zijn er (install) images beschikbaar?
@FatalError : apparaten boven de 1000W: nibe 8kW, 6kw aanjager tegen salmonella, 2 ovens, kookplaat, wasmachine, warmtepompdroger (in mijn vorige huis zat ik ook met elektrisch koken op 3000kWh/jaar met ons 4 persoonshuishouden), en ik geloof nog in ICE auto's... stofzuiger en warmtepompdroger zitten onder 1000W
@55martin Hoe zou ik die berekening kunnen maken?

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21-11 19:24
MSXBas schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:28:
@Sleepkever :goede tip, ik heb nog wel ergens een oude Pi liggen, moet je dsmr zelf bouwen of zijn er (install) images beschikbaar?
Home-assistant installeren met DSMR erop: https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr/
P1 kabeltje tussen de meter en omvormer, let erop dat je de juiste kabel koopt voor jouw type en versie DSMR.

Voor de logging (bijv. Grafana) zijn er knappere koppen hier dan ik die er iets over kunnen zeggen, ik gebruik alleen simpele overzichten.

Ik zou daarnaast een overzicht maken met alle verbruikers per groep/fase om te bepalen of je in de knoei komt met de gelijktijdigheid van bepaalde apparaten.

3x35 klinkt erg ruim genomen en is een behoorlijke kostenpost ten opzichte van de 3x25.

[ Voor 17% gewijzigd door Slappyjoez op 16-05-2022 12:34 ]

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-11 10:06

CaDje

Framedrops for life

bij 3x35A gaat volgens mij je vastrecht een klap omhoog, dus goed om hier over na te denken.

Je hebt bij 35A 3x35x230= ~24kW aan vermogen ter beschikking, bij 25A ~17kW. Als ik naar jou cijfers kijk dan zijn de warmtepomp en aanjager al 14kW, geen idee of die tegelijk aangaan, maar dat is al een behoorlijke aanslag op je beschikbare vermogen. Zonnepanelen zijn 3kW?, maar ik heb hier geen ervaring mee of je die erbij of eraf haalt.

Dingen als waterkokers, stofzuigers, etc. zijn allemaal 1 fase en worden per groep verdeeld over de 3 fases, meestal is het helaas onduidelijk hoe de groepen over de 3 fases verdeeld zijn.

• Morocius
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-07 12:28
MSXBas schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:28:
@Spiff : nee helaas geen berekening
@FatalError : apparaten boven de 1000W: nibe 8kW, 6kw aanjager tegen salmonella, 2 ovens, kookplaat, wasmachine, warmtepompdroger (in mijn vorige huis zat ik ook met elektrisch koken op 3000kWh/jaar met ons 4 persoonshuishouden), en ik geloof nog in ICE auto's... stofzuiger en warmtepompdroger zitten onder 1000W
@55martin Hoe zou ik die berekening kunnen maken?
Ik denk legionella ipv salmonella of er moet kip in je leidingen zitten.

Het zit hem denk ik in de warmtepomp+ warmte elementen 20A als je daar nog een bij gaat koken gaat het al niet goed.

Warmte elementen gaan niet vaak aan als het goed is maar toch. Met koken en een warmtepomp die aangaat gaat het ook al niet goed op 25A

[ Voor 6% gewijzigd door Morocius op 16-05-2022 12:53 ]

• MSXBas
@Slappyjoez thanks, ik kijk ernaar, maar mijn Landis Gyr E360 kan lastig doen lijk ik zo snel te lezen...
@CaDje zal ik eens vragen aan de installateur van de warmtepomp. Op mijn meterkastkaart staat netjes wat op welke groep (handgeschreven) en fase (kleurtjes) zit. En ik vergat de Quooker en vaatwasser in het lijstje >1000W
@Morocius Oeps, legionella ja! Maar qua koken: de aardlek gaat er pas uit na een uurtje +15% teveel verbruiken toch?

[ Voor 10% gewijzigd door MSXBas op 16-05-2022 13:04 ]

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-11 09:50
Een warmtepomp van 8kW verbruikt maximaal 2,5kW. Het element voor legionella staat ook niet altijd bij, en dit is ook op een krachtgroep dus 2kW per fase. Koken max 11kW, maar dan heb je alle pitten op maximaal staan.

Lang verhaal kort: een gewoon huishouden heeft zat aan 3x25. Veranderen die aansluiting, scheelt honderden euro's per jaar.

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 21:04
Als je niet teveel zin hebt om te klussen en debuggen dan kun je deze ook aanschaffen:
https://www.homewizard.nl/homewizard-wi-fi-p1-meter
Geeft heel mooi real time verbruik in een appje zonde gedoe.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:36

Wuursj

want worst is al bezet

Hier zijn al een hoop topics over geweest.
Samenvatting: in veruit de meeste gevallen is 3x25A meer dan voldoende. Desnoods een beetje schuiven in hoe je groepen verdeeld zijn over de fasen als er later toch af en toe iets uitklapt. De kosten van een electricien heb je zo terug verdient door de lagere lasten.

Kijk daar bij vooral bij het verdelen van de kook apparaten over de fasen: dat zijn de piek verbruikers. Niet een warmtepomp die lekker door suddert met weinig pieken.

Bovendien klappen die hoofdzekering van meestral C-karakteristiek er niet zomaar meteen uit maar na een langere overbelasting.

Dus gewoon doen.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:14
MSXBas schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:02:
Oeps, legionella ja! Maar qua koken: de aardlek gaat er pas uit na een uurtje +15% teveel verbruiken toch?
Zoiets geloof ik inderdaad ook, maar daar zal een aannemer / installateur verantwoordelijk voor de bouw verwacht ik niet mee rekenen. Die zullen alles, verwacht ik in ieder geval, volgens het boekje berekenen, dan mogelijk nog een veiligheidsmarge eroverheen en daar op de zwaarte van de aansluitingen bepalen.

Zij zullen er immers niet op zitten te wachten om van jou een telefoontje te krijgen dat hartje winter de boel eruit klapt wanneer je flink aan het stoken bent, een wasje draait terwijl je partner aan het koken is voor de hele familie terwijl er ook nog wat electrische auto's aan het laden zijn en een van je kinderen op zijn nieuwe RTX 4090 met 600W TGP aan het gamen is ;)

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-11 14:39
CaDje schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:44:
Als ik naar jou cijfers kijk dan zijn de warmtepomp en aanjager al 14kW,
Dat klopt niet.
Die 8kW van de warmtepomp is natuurlijk de max. opgewekte verwarmingsenergie.
Dat is niet wat je uit het elektriciteitsnet trekt, dat is dan hooguit 2-3kW.
(bij een COP van 4 zit je met 8kW maximum opwekking op een elektraverbruik van 2kW).

(vreemd genoeg zie je exact deze zelfde fout echt talloze keren terugkomen in vergelijkbare topics hier op het forum… je zou toch zeggen….)

[ Voor 14% gewijzigd door BrainCrash op 16-05-2022 14:00 ]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08:37
de toegestane (over)belasting van een b karakteristiek mag al snel 1 a 2 uur 125-150% zijn.

je kunt dan makkelijk 2 uur lang 30A afnemen zonder dat er een 25A uit knalt

gewoon 3x25A is ruim voldoende (zoals al eerder is gesteld)

zie voor de grafieken https://www.se.com/nl/nl/faqs/FA277439/

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:39
Zeker omzetten naar 3 x 25A, en dan meteen vragen om automaten ipv smeltzekeringen. Stel het gaat dan op een fase toch een keer mis, zet je hem gewoon zelf weer om.

[ Voor 23% gewijzigd door adjego op 16-05-2022 14:07 ]

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

• MSXBas
@Cpt.Chaos tuurlijk 8kW warmte, niet 8kW elektra, was ook bij mij een denkfoutje. Zag wel vaker dat 3x25A voldoende is voor een normaal woonhuis, maar twijfelde of dat ook met een warmtepomp opging.
@ice-T106 zijn daarmee ook de maximum gebruiken makkelijk terug te vinden?
@Wuursj ik twijfelde 3x25A i.c.m. warmtepomp
@Dennism veilig gaan doen met veiligheidsmarges....
@BrainCrash ik probeer die denkfout niet meer te maken!
@peter-rm soms dus nog meer veiligheidsmarge
@adjego Het zijn gelukkig al automaten: het is een nieuwbouwhuis.

[ Voor 1% gewijzigd door MSXBas op 16-05-2022 15:39 . Reden: krom nederlands... ]

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:53
Om je gerust te stellen. Hier een all-electric huis met een 7 kW kookplaat, een 9 kW warmtepomp en een 11 kW laadpaal (met loadbalancing). Geen enkel probleem voor de 3x25A aansluiting).

Edit: en die 9 kW is inderdaad zoals @BrainCrash aangeeft niet de aansluitwaarde. De buitenunit (monoblock) zit dan ook op eigen een 1-fase groep. De binnenunit daarentegen heeft een 3-fase aansluiting ivm het elektrische element. Die is zo ingesteld dat deze alleen aan gaat tijdens een legionella run.

[ Voor 48% gewijzigd door Joris748 op 16-05-2022 15:43 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• MSXBas
@Joris748 bedankt, duidelijk verhaal.
De legionella run laat ik midden op de dag draaien, als de zonneopbrengst maximaal is.

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
Hier 3x25 amp

Electric auto 11kw met loadbalanser
Warmtepomp 7kw (verbruikt natuurlijk maar Max 3kw)
Warmtepompboiler
Natuurlijk elektrische koken met vaak airfryer/elektrische bbq tegelijk

Ik heb het nog nooit voor elkaar gekregen om hem te overbelasten. Ik heb heb zelfs nog nooit gezien dat de loadbalanser zijn werk ging doen.

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

peter-rm schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:01:
de toegestane (over)belasting van een b karakteristiek mag al snel 1 a 2 uur 125-150% zijn.
Yep. En een hoofdzekering is doorgaans C karakteristiek. Dus je piek mag nog een stukje hoger zijn voor dat het ding er meteen uit knalt.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• BenH
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-11 20:20
Hier ook 3x25A met:

- Electrische auto (11 kw)
- Warmtepomp (16 kw)
- 2 ovens (2 kw per stuk)
- inductie kookplaat (7,4 kw)
- 38 zonnepanelen (360 Wp per stuk)

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:19
BenH schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:13:
Hier ook 3x25A met:

- Electrische auto (11 kw)
- Warmtepomp (16 kw)
- 2 ovens (2 kw per stuk)
- inductie kookplaat (7,4 kw)
- 38 zonnepanelen (360 Wp per stuk)
Trekt die WP 16 kw? Ik weet wel zeker van niet, met 6 kw is het zeker afgelopen. Zie ook:
BrainCrash schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:57:
[...]

Dat klopt niet.
Die 8kW van de warmtepomp is natuurlijk de max. opgewekte verwarmingsenergie.
Dat is niet wat je uit het elektriciteitsnet trekt, dat is dan hooguit 2-3kW.
(bij een COP van 4 zit je met 8kW maximum opwekking op een elektraverbruik van 2kW).

(vreemd genoeg zie je exact deze zelfde fout echt talloze keren terugkomen in vergelijkbare topics hier op het forum… je zou toch zeggen….)

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• BenH
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-11 20:20
hesselbeertje schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:50:
[...]

Trekt die WP 16 kw? Ik weet wel zeker van niet, met 6 kw is het zeker afgelopen. Zie ook:

[...]
Klopt helemaal! Maar de warmtepomp is in de volksmond wel een warmtepomp die 16 kw aan warmte kan leveren. Maximale wat ik hem ooit heb zien gebruiken is een kw of 9. Maar dan vraag ik hem ook echt om maximaal te leveren (silent modus uit, aanvoer temperatuur hoog, etc.). Standaard staat hij op maximale silent modus etc. en komt hij eigenlijk het gehele jaar niet boven de 4 kw.

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:19
BenH schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 07:34:
[...]

Klopt helemaal! Maar de warmtepomp is in de volksmond wel een warmtepomp die 16 kw aan warmte kan leveren. Maximale wat ik hem ooit heb zien gebruiken is een kw of 9. Maar dan vraag ik hem ook echt om maximaal te leveren (silent modus uit, aanvoer temperatuur hoog, etc.). Standaard staat hij op maximale silent modus etc. en komt hij eigenlijk het gehele jaar niet boven de 4 kw.
Toch geeft het hele vreemde verwarring. Zeker wanneer je de belasting op de netaansluiting wilt berekenen, moet je wel met de juiste getallen werken. De auto heeft ook minimaal 100 kw vermogen aan de wielen, maar reken je voor 11 (dat is immers de netbelasting)

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:28
Lang verhaal kort, lekker terug laten zetten naar 3x25A en jezelf héél veel geld per jaar besparen aan vastrecht. Totaal niet nodig in jouw use-case.

Je zou ook kunnen overwegen of die 6kW element capaciteit wel nodig is voor je legionella-run. In mijn boiler zit een 1800W element als ik me niet vergis en die doet het ook hoor, duurt wat langer maar daar merk je niks van.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-11 13:36

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik heb hier 3x 40A hoofdzekering en pas sinds we feitelijk drie huishoudens (all electric en twee EV's aanwezig) op één aansluiting faciliteren en ik het volle vermogen van een 25 kW omvormer kan benutten hebben wij meer dan 3x 25A nodig. Voor een normaal huishouden is 3x 35A flauwekul. Het is wel belangrijk dat een eventueel aanwezig 3-fase laadpunt kan loadbalancen.

Vergeet niet dat een C25 hoofdzekering niet zomaar afschakelt bij wat overbelasting. Kortstondige pieken boven 25A zijn geen probleem en ook over een uur kun je er 10 tot 15 procent meer uithalen dan 25A. Als je naar p1-data gaat kijken en er zijn pieken boven 25A, check dan ook hoe lang pieken aanhouden.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:18
MSXBas schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:12:
@adjego Het zijn gelukkig al automaten: het is een nieuwbouwhuis.
35A automaten? Die zijn zeldzaam, gebruikelijke waarden zijn 32A en 40A. Waarschijnlijk is je aansluiting nu dus 3x40A en niet 3x35A. ;)
Wuursj schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 13:28:
[...]

Yep. En een hoofdzekering is doorgaans C karakteristiek. Dus je piek mag nog een stukje hoger zijn voor dat het ding er meteen uit knalt.
C gaat er later uit bij (inschakel)pieken of bij kortsluiting, maar voor een geringe overbelasting zoals hier wordt besproken maakt de karakteristiek geen verschil.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Xander schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 09:34:
[...]

C gaat er later uit bij (inschakel)pieken of bij kortsluiting, maar voor een geringe overbelasting zoals hier wordt besproken maakt de karakteristiek geen verschil.
I know, daarom zei ik ook piek.
Een aantal warmtepomp merken (waaronder de mijne) bevelen C-kararteristiek aan voor een WP vanwege de aanloopstroom van de compressor. Ik heb dat zelf niet gedaan en tot nu toe gaat het prima op een B-karakteristiek groep voor de WP. Maar als je op je hoofdzekering al over de limiet zit te pruttelen, kan C als hoofdzekering nog steeds wel wat extra marge geven tijdens zo'n korte aanloopstroom en zo toch nog kunnen helpen tegen onbedoelt afschakelen.

• MSXBas
na overleg met de man van de warmtepomp 3x25A aansluiting aangevraagd. Aanpassing lijkt in augustus ingepland te kunnen worden....
Pagina: 1