Windows activatie opeens verdwenen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-10 22:46
Ergens in 2019 een tweedehands HP EliteBook 840 G2 J8R94EA gekocht op Tweakers met een OEM licentie. Laptop is al geruimte tijd in gebruik bij een bevriend stel. Gisteren opeens paniek, Office 365 deed het niet meer (de geinstalleerde versie). De herinstallatie lukte ook niet, kwamen foutmeldingen.

Dit is de foutmelding: 30015-11 (3221225506)

Na lang zoeken kwam ik erachter dat Microsoft Windows 10 niet meer is geactiveerd. De PC is wel gekoppeld aan het Microsoft account waar mee is ingelogd op de PC.

Gisteravond aantal uur aan het zoeken geweest om te kijken wat het kan zijn. Nu lijkt het zo te zijn dat Software Protection Platform niet kan starten, als ik die handmatig probeer te starten krijg ik een acces denied. Heb allerlei dingen geprobeerd aan te passen in het registry en alle workarounds die op internet staan maar eigenlijk lijkt niks te werken.

Ik heb die DISM test gedaan en de restorehealth, ik heb sfc /scannow gedaan. Eigenlijk lijkt niets te helpen. Uiteindelijk vannacht nog een systeemherstel gedaan, zelfs dat biedt geen soelaas.

Windows blijft niet geactiveerd. Zie ik iets heel simpels over het hoofd, bijvoorbeeld in het feit dat er iets met die Windows versie aan de hand is? Het is een digitale key en die zie je ook gewoon staan bij het activatie stuk: xxxxx-xxxxxx-xxxxxx-xxxxx-34354 (zoiets). In het registry kan ik ook de back-up key naar boven halen maar als ik opnieuw probeer te activeren met die sleutel lukt het niet.

In het Microsoft account staat de pc ook echt gekoppeld aan dat account, volgens Microsoft is het dan een digitale licentie.

Ben aan het eind van mijn opties. Wie weet nog wat?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-09 18:32
cscript c:\windows\system3\2slmgr.vbs /dlv

Staat daar een foutmelding en staat daar de juiste key?

[ Voor 4% gewijzigd door Lelletje op 16-05-2022 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Lelletje schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:22:
cscript c:\windows\slmgr.vbs /dlv

Staat daar een foutmelding en staat daar de juiste key?
Dit geeft een foutmelding. Deze code moet ik opzoeken staat er: 0xC0000022 Dat gaat dus al snel weer richting Software Protection Service, wat ik dus niet aan de praat krijg.

[ Voor 33% gewijzigd door KaiseRRuby op 16-05-2022 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Blijkbaar is het Windows systeem / register beschadigd.
Met al zoveel geprobeerd kom je waarschijnlijk wel uit op een herinstallatie.

Je kan wel nog een repair installatie proberen?
TenForums: How to Do a Repair Install of Windows 10 with an In-place Upgrade

De laptop heeft een OEM Win8 Pro licentie in de bios welke dus ook geldig is voor Windows 10 Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
The_Doman schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:51:
Blijkbaar is het Windows systeem / register beschadigd.
Met al zoveel geprobeerd kom je waarschijnlijk wel uit op een herinstallatie.

Je kan wel nog een repair installatie proberen?
TenForums: How to Do a Repair Install of Windows 10 with an In-place Upgrade

De laptop heeft een OEM Win8 Pro licentie in de bios welke dus ook geldig is voor Windows 10 Pro/
Die repair installatie kan nog, ellende is momenteel dat ik de laptop niet fysiek heb. Er staat overigens Windows Home op de laptop, geen pro. Kan dat een probleem zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
KaiseRRuby schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:53:
[...]

Die repair installatie kan nog, ellende is momenteel dat ik de laptop niet fysiek heb. Er staat overigens Windows Home op de laptop, geen pro. Kan dat een probleem zijn?
Dat zou inderdaad kunnen, Elitebooks worden volgens mij nooit met Home geleverd. Vraag is dus hoe er een Home OEM versie op komt. Het kan inderdaad goed zijn dat deze met de key's aanwezig in de bios van de Elitebook niet wil activeren.

Ik zou dus eerst even uitzoeken waarom het een 'verkeerde' windows versie op de machine staat en dat daarna herstellen door de juiste, af fabiek geleverde variant te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Dennism schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:59:
[...]

Dat zou inderdaad kunnen, Elitebooks worden volgens mij nooit met Home geleverd. Vraag is dus hoe er een Home OEM versie op komt. Het kan inderdaad goed zijn dat deze met de key's aanwezig in de bios van de Elitebook niet wil activeren.

Ik zou dus eerst even uitzoeken waarom het een 'verkeerde' windows versie op de machine staat en dat daarna herstellen door de juiste, af fabiek geleverde variant te installeren.
Waarschijnlijk gewoon verkeerd geinstalleerd toen de laptop opnieuw is geinstalleerd bij verkoop. Kan ik niet gewoon upgraden naar Pro vanuit Home?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-09 18:32
Dat kan, als je de licentie daarvoor gekocht hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Eerste wat er in me opkomt is dat er een goedkope grijze key is gekocht die nu is geblacklist? zeker omdat elitebooks normaal gesproken niet met Home worden geleverd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Nu online
KaiseRRuby schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:11:
[...]

Waarschijnlijk gewoon verkeerd geinstalleerd toen de laptop opnieuw is geinstalleerd bij verkoop. Kan ik niet gewoon upgraden naar Pro vanuit Home?
Dat kan, maar zal geld kosten verwacht ik. Wat natuurlijk zonde is wanneer je al betaald hebt voor de licentie bij aankoop van het product, daarnaast weet ik niet of upgraden mogelijk is vanuit een niet geactiveerde versie. Terwijl herinstallatie met een recovery media gratis zal zijn.

Mogelijk dat de Microsoft Media Creation Tool ook werkt, maar dat durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen.

[ Voor 20% gewijzigd door Dennism op 16-05-2022 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Lelletje schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:18:
Dat kan, als je de licentie daarvoor gekocht hebt.
Als ik internet zo lees, bijvoorbeeld hier, dan lijkt het alsof ik met de generieke key zou kunnen upgraden, vervolgens activeert Windows automatisch omdat hij de OEM key herkent..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Ja inderdaad wel ongewoon dat er Home op staat.
Misschien is er ooit een van de vele "creatieve" installatie methodes/tools gebruikt die er een Home versie op heeft gezet en geactiveerd.

Veranderen van Home naar Pro kan eventueel zonder herinstallatie met een generieke key.

Maar in dit geval, je kan fysiek dus niet bij de PC, zou ik gewoon eerst een repair installatie/upgrade uitvoeren en zien of dat wat oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:54
Staat in de bios een activatie key? Iets met factory installed os of preinstalled os license. Ik denk herinstallatie.

[ Voor 11% gewijzigd door pennywiser op 16-05-2022 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
pennywiser schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:21:
Staat in de bios een activatie key? Iets met factory installed os of preinstalled os license. Ik denk herinstallatie.
In registry staat wel een backup key.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
KaiseRRuby schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:23:
[...]

In registry staat wel een backup key.
Daar heb je nu niets aan. Ik zou een win10 of 11 pro herinstalleren. Dat gaat het snelst en weet je zeker dat dit niet weer optreedt.

[ Voor 76% gewijzigd door pennywiser op 16-05-2022 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Maar kijk even in de bios of er wel een key in zit. Dan kan je zonder key installeren (soms zit er geen sticker op de laptop), en als de installatie klaar is activeert deze vanzelf zodra je internet hebt.

Je kan ook, dat werkt het best, meteen een kabel erin doen of wifi activeren zodra de installer erom vraagt, dan is die geactiveerd als de installatie klaar is en zijn ook all drivers al van internet geplukt.

Installeer ook deze voor alle specifieke software (sneltoetsen ed): https://www.hp.com/nl-nl/...tassistant/hpsupport.html

[ Voor 20% gewijzigd door pennywiser op 16-05-2022 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
pennywiser schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:24:
[...]

Daar heb je nu niets aan. Ik zou een win10 of 11 pro herinstalleren. Dat gaat het snelst en weet je zeker dat dit niet weer optreedt.

Maar kijk even in de bios of er wel een key in zit. Dan kan je zonder key installeren (soms zit er geen sticker op de laptop), en als de installatie klaar is activeert deze vanzelf zodra je internet hebt.

Je kan ook, dat wekt het best, meteen een kabel erin doen of wifi activeren zodra de installer erom vraagt, dan is die geactiveerd als de installatie klaar is.
Heb nog wel mijn twijfels of Windows dan wel geactiveerd gaat worden. Lees op internet dat die OEM key alleen maar geldig is voor de OS die HP ooit op de laptop heeft gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
KaiseRRuby schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:29:
[...]

Heb nog wel mijn twijfels of Windows dan wel geactiveerd gaat worden. Lees op internet dat die OEM key alleen maar geldig is voor de OS die HP ooit op de laptop heeft gezet.
Dat werkte op alle tientallen hp dell lenovo laptops die ik herinstalleerde prima. Niet twijfelen direct win 10 of 11 usb stick maken. En Pro kiezen tijdens de installatie.

En nogmaals:

Installeer ook deze voor alle specifieke software (sneltoetsen ed): https://www.hp.com/nl-nl/...tassistant/hpsupport.html

[ Voor 23% gewijzigd door pennywiser op 16-05-2022 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Dank voor alle reacties, ik hou jullie op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Nu online
KaiseRRuby schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:29:
[...]

Normaal gesproken werkt het met ieder unbranded of HP OEM medium, een retail medium of een branded OEM medium van een andere fabrikant hoeft niet altijd te werken.
HP's eigen medium is natuurlijk wel het makkelijkst, omdat dan ook direct alle drivers en tools, die @pennywiser al aanwijst ook direct meegenomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Dennism schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:43:
[...]

Normaal gesproken werkt het met ieder unbranded of HP OEM medium, een retail medium of een branded OEM medium van een andere fabrikant hoeft niet altijd te werken.
HP's eigen medium is natuurlijk wel het makkelijkst, omdat dan ook direct alle drivers en tools, die @pennywiser al aanwijst ook direct meegenomen worden.
Vooral speciale toetsen, en keypads, etc. Die software wil je echt. Dell en Lenovo hebben ook zoiets, Dell support assistant of Lenovo vantage of hoe het ook heet. Regelt ook bios updates.

En een gewone media creator usb stick met win 10 of 11 werkt als een trein. Absoluut geen apart medium nodig. Vervolgens zet je de hp support assistant erop en draai je die. Gewoon hier vandaan pakken en installeren https://www.hp.com/nl-nl/...tassistant/hpsupport.html

Sterker, een apart medium installeert vaak ook allerlei trial software antivirus etc. Gewoon media creator + support assistant en klaar. Als je geen key sticker hebt op de latpop, probeer dan gewoon te activeren, je key zit in je bios.

[ Voor 30% gewijzigd door pennywiser op 16-05-2022 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Zoals hier boven gezegd, gewoon de laatste standaard Win10 gebruiken voor een (her) installatie.
Waarschijnlijk wordt dan al de juiste Windows geïnstalleerd/geactiveerd aan de hand van de aanwezige bios licentie.

In deze situatie (remote beheer) kan je dan natuurlijk nog eerst de repair/upgrade optie proberen en eventueel nog switchen naar Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
The_Doman schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:02:
Zoals hier boven gezegd, gewoon de laatste standaard Win10 gebruiken voor een (her) installatie.
Waarschijnlijk wordt dan al de juiste Windows geïnstalleerd/geactiveerd aan de hand van de aanwezige bios licentie.

In deze situatie (remote beheer) kan je dan natuurlijk nog eerst de repair/upgrade optie proberen en eventueel nog switchen naar Pro
Je moet wel de correcte pro of home reeds kiezen tijdens de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Er staat in de bios inderdaad een OEM key, die is ook heel anders dan de key die nu is geinstalleerd voor Windows 10 Home.

Enige optie is dus een verse installatie van Windows Pro en geen key invoeren, dan pakt hij die uit de bios en dan zou het goed moeten zijn? Ik heb geprobeerd te updaten vanuit de activatiemodule uit Windows Home maar dan pakt hij de code niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
KaiseRRuby schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:56:
Enige optie is dus een verse installatie van Windows Pro en geen key invoeren, dan pakt hij die uit de bios en dan zou het goed moeten zijn? Ik heb geprobeerd te updaten vanuit de activatiemodule uit Windows Home maar dan pakt hij de code niet.
Waarschijnlijk werkt dat nu ook niet goed doordat de Windows installatie (te veel) beschadigd is?
Dus probeer eerst een repair installatie uit te voeren en dan verder te kijken.
Maar ook zonder actieve licentie moet Windows 10 normaal kunnen functioneren.

Je kan het nog eens (laten) proberen om de generic pro key in te voeren in offline mode.
Ik heb dat wel eens op die manier moeten doen om te switchen naar Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
The_Doman schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:19:
[...]

Waarschijnlijk werkt dat nu ook niet goed doordat de Windows installatie (te veel) beschadigd is?
Dus probeer eerst een repair installatie uit te voeren en dan verder te kijken.
Maar ook zonder actieve licentie moet Windows 10 normaal kunnen functioneren.

Je kan het nog eens (laten) proberen om de generic pro key in te voeren in offline mode.
Ik heb dat wel eens op die manier moeten doen om te switchen naar Pro.
De versie waar ik nu naar zit te kijken is net volledig hersteld via systeemherstel. Het net ook geprobeerd via de offline versie, niet succesvol.

Ga nu een usb stick maken en win10 Pro volledig installeren.

Helemaal out of the blue, maar kan dit er iets mee te maken hebben dat het probleem opeens is ontstaan:

https://www.ghacks.net/20...f-support-on-may-10-2022/

?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
KaiseRRuby schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:28:
[...]

De versie waar ik nu naar zit te kijken is net volledig hersteld via systeemherstel. Het net ook geprobeerd via de offline versie, niet succesvol.

Ga nu een usb stick maken en win10 Pro volledig installeren.

Helemaal out of the blue, maar kan dit er iets mee te maken hebben dat het probleem opeens is ontstaan:

https://www.ghacks.net/20...f-support-on-may-10-2022/

?
Ja/Nee. Ik weet niet hoe deze home geactiveerd is ooit, is dat bekend, maar het activeren daarvan kan ook met illegale tools zijn gebeurd, en dan kan deze build daar weer nieuwe tegenmaatregelen voor hebben.

Die home is zeker weten niet activated geweest vanuit het bios.

Herinstalleren, instructies zie hierboven. Eigenlijk maar 2 stappen: USB media creator Win 10 Pro (of meteen 11, checks uitzetten met Rufus). En dan HP support assistant met de hand installeren, en die eveneens alles laten updaten.

[ Voor 9% gewijzigd door pennywiser op 16-05-2022 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Check. Zojuist geprobeerd, met telefoon op afstand. Op het moment dat we in de installatie wizard zijn en ik moet een volume kiezen krijg ik een foutmelding: We couldn’t create a new partition or locate an existing one. Leg op afstand maar eens uit hoe ze met 'diskpart' aan de slag moeten gaan.

Eigenlijk alles wat ik wil proberen lijkt onmogelijk te zijn op deze laptop. Dus ik trek mijn handen er vanaf, het is wat mij betreft tijd voor een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
KaiseRRuby schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:25:
Check. Zojuist geprobeerd, met telefoon op afstand. Op het moment dat we in de installatie wizard zijn en ik moet een volume kiezen krijg ik een foutmelding: We couldn’t create a new partition or locate an existing one. Leg op afstand maar eens uit hoe ze met 'diskpart' aan de slag moeten gaan.

Eigenlijk alles wat ik wil proberen lijkt onmogelijk te zijn op deze laptop. Dus ik trek mijn handen er vanaf, het is wat mij betreft tijd voor een nieuwe.
Zo zonde! Easypeasy om hier de goede Windows weer op te krijgen. Letterlijk binnen 1 uur draait dit weer.

Alle partities verwijderen in de installer, en dan geen nieuwe partitie aanmaken en dan op de lege disk verder installeren, dan worden de nieuwe partities vanzelf aangemaakt. Laat er bij voorkeur een netwerkkabel insteken vooraf (geen wifi), dat scheelt een boel config achteraf.

Denk wel aan een backup. Je kan c:\users naar een grote usb stick kopiëren dan heb je het meeste (maar mogelijk niet alles).

[ Voor 23% gewijzigd door pennywiser op 16-05-2022 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
KaiseRRuby schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:25:
Diskpart is ook niet nodig.
Als je geen gegevens wilt/hoeft te behouden kan je in de Windows 10 installatie gewoon alle partities verwijderen.
Windows zal dan automatisch de juiste partities aanmaken voor UEFI of MBR.
Als je een eigen partitie indeling wil moet je dat dan natuurlijk wel zelf aangeven.
Wel beetje makkelijk opgeven dan, alleen omdat je niet fysiek bij de computer aanwezig kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
pennywiser schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:44:
[...]

Zo zonde! Easypeasy om hier de goede Windows weer op te krijgen. Letterlijk binnen 1 uur draait dit weer.

Alle partities verwijderen in de installer, en dan geen nieuwe partitie aanmaken en dan op de lege disk verder installeren, dan worden de nieuwe partities vanzelf aangemaakt. Laat er bij voorkeur een netwerkkabel insteken vooraf (geen wifi), dat scheelt een boel config achteraf.

Denk wel aan een backup. Je kan c:\users naar een grote usb stick kopiëren dan heb je het meeste (maar mogelijk niet alles).
Zodra ik ze zie zal ik de oude laptop meenemen en in orde maken, maar op afstand zie ik dat niet goedkomen. Zij hebben echt geen verstand van computers, en via een whatsapp beeldbellen verbinding is het waardeloos.

Daarnaast hebben ze druk, want ze gebruiken de laptop zakelijk. Dus er is een zekere mate van stress..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
KaiseRRuby schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:55:
[...]

Zodra ik ze zie zal ik de oude laptop meenemen en in orde maken, maar op afstand zie ik dat niet goedkomen. Zij hebben echt geen verstand van computers, en via een whatsapp beeldbellen verbinding is het waardeloos.

Daarnaast hebben ze druk, want ze gebruiken de laptop zakelijk. Dus er is een zekere mate van stress..
Mijn handen jeuken gewoon, dit is echt appeltje eitje :). Succes, als ze in de buurt wonen mogen ze langs komen. Achterhoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
[...]
Ik heb zelf ook wel deze situaties regelmatig gehad.
Van daar de suggestie om eerst een repair/upgrade installatie te proberen voordat toch tot een volledig herinstallatie wordt overgegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
The_Doman schreef op maandag 16 mei 2022 @ 17:05:
[...]

Ik heb zelf ook wel deze situaties regelmatig gehad.
Van daar de suggestie om eerst een repair/upgrade installatie te proberen voordat toch tot een volledig herinstallatie wordt overgegaan.
Maar voor de goede orde, dat is allemaal geprobeerd he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
pennywiser schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:58:
[...]

Mijn handen jeuken gewoon, dit is echt appeltje eitje :). Succes, als ze in de buurt wonen mogen ze langs komen. Achterhoek.
Ja, fysiek is het voor mij ook eenvoudig op te lossen. Maar dan moet ik er wel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
KaiseRRuby schreef op maandag 16 mei 2022 @ 17:13:
Maar voor de goede orde, dat is allemaal geprobeerd he.
Ok natuurlijk, dan houd het wel op wat betreft opties.
Maar dat had ik nog niet meegekregen, alleen dus:
De versie waar ik nu naar zit te kijken is net volledig hersteld via systeemherstel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Toch blijft het issue me wel bezig houden.

Wat mij wel duidelijk is, er is wat mis met die Software Protection, dat is mij wel duidelijk. Als ik het voor elkaar kan krijgen om die weer werkend te krijgen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

KaiseRRuby schreef op maandag 16 mei 2022 @ 17:25:
Toch blijft het issue me wel bezig houden.

Wat mij wel duidelijk is, er is wat mis met die Software Protection, dat is mij wel duidelijk. Als ik het voor elkaar kan krijgen om die weer werkend te krijgen..
Dus doordat Microsoft Windows licenties oneigenlijk gebruikt worden is er volgens jou iets mis met Software Protection ansich?

Wie heeft die laptop zó uitgeleverd aan die mensen? Laat die persoon / organisatie het dan ook zelf op gaan lossen én de schade welke er ontstaan is vanwege een verkeerde (HOME) licentie voor 'zakelijk gebruik', en dus gemiste inkomsten op dit moment, meteen vergoeden.

8)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Will_M schreef op maandag 16 mei 2022 @ 17:30:
[...]

Dus doordat Microsoft Windows licenties oneigenlijk gebruikt worden is er volgens jou iets mis met Software Protection ansich?

Wie heeft die laptop zó uitgeleverd aan die mensen? Laat die persoon het dan ook zelf op gaan lossen én de schade welke er ontstaan is vanwege een verkeerde (HOME) licentie voor 'zakelijk gebruik', en dus gemiste inkomsten op dit moment, meteen vergoeden.

8)
Die home edition is 100% niet met de bios key geïnstalleerd, ik vemoed een key thing welke door updates weer is verwijderd. Waarom als je al een key hebt in je bios. Antwoord is kennis en ervaring.

Schade is natuurlijk niet relevant, dan moet je maar een HP bij HP regelen inclusief same day support, pick up return met replacement.

[ Voor 4% gewijzigd door pennywiser op 16-05-2022 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Will_M schreef op maandag 16 mei 2022 @ 17:30:
[...]

Wie heeft die laptop zó uitgeleverd aan die mensen? Laat die persoon / organisatie het dan ook zelf op gaan lossen én de schade welke er ontstaan is vanwege een verkeerde (HOME) licentie voor 'zakelijk gebruik', en dus gemiste inkomsten op dit moment, meteen vergoeden.

8)
Met alle respect maar hier heb ik echt helemaal niks aan.

Er is duidelijk wat mis met die Software Protection, aangezien ik het niet kan starten en op geen enkele manier het voor elkaar krijg om dit te starten.

[ Voor 6% gewijzigd door KaiseRRuby op 16-05-2022 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
pennywiser schreef op maandag 16 mei 2022 @ 17:40:
[...]

Die home edition is 100% niet met de bios key geïnstalleerd, ik vemoed een key thing welke door updates weer is verwijderd. Waarom als je al een key hebt in je bios. Antwoord is kennis en ervaring.

Schade is natuurlijk niet relevant, dan moet je maar een HP bij HP regelen inclusief same day support, pick up return met replacement.
Er spreekt helemaal niemand over schade of over wat dan ook. En inderdaad, die Home Edition is gewoon geinstalleerd met een andere key. Ik heb geen idee in hoeverre dat een legale key is geweest. Ik heb de advertentie er bij gepakt en de verkoper spreekt daar wel over een OEM key dus die was zich er wel van bewust. Dus ik weet niet waarom er een Home edition versie en key op zit.

Ik blijf het wel vreemd vinden dat ik dat allemaal niet kan wissen of aan kan passen. Ik zie op internet dat er meer mensen zijn die bijvoorbeeld zouden willen wisselen van een illegale naar een legale key en ook op het Microsoft forum bieden ze daar hulpmiddelen voor. Dat werkt hier ook allemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
KaiseRRuby schreef op maandag 16 mei 2022 @ 17:48:
[...]

Er spreekt helemaal niemand over schade of over wat dan ook. En inderdaad, die Home Edition is gewoon geinstalleerd met een andere key. Ik heb geen idee in hoeverre dat een legale key is geweest. Ik heb de advertentie er bij gepakt en de verkoper spreekt daar wel over een OEM key dus die was zich er wel van bewust. Dus ik weet niet waarom er een Home edition versie en key op zit.

Ik blijf het wel vreemd vinden dat ik dat allemaal niet kan wissen of aan kan passen. Ik zie op internet dat er meer mensen zijn die bijvoorbeeld zouden willen wisselen van een illegale naar een legale key en ook op het Microsoft forum bieden ze daar hulpmiddelen voor. Dat werkt hier ook allemaal niet.
Als een OEM eenmaal geactiveerd is, blijft die dat wel. Ik denk een VLK key (Reddit, Aliexpress) of illegale keyserver software. Een VLK kan wel elk moment worden ingetrokken en mag niet worden doorverkocht. Alleen twijfel ik of home er als VLK is. In ieder geval shady als je het mij vraagt. Het kan zijn dat deze install nu bestempeld is als no-go voor alle keys.

De verkoper weet denk ik helemaal niet van het bestaan bios licenties anders had hij die wel gebruikt. Wat ook kan is dat hij dacht dat deze bios key alleen voor Windows 8 was (5de gen cpu, Windows 8 was er toen). Maar je kan en kon meteen Win 10 installeren met 7/8/8.1 keys. En 11 nu ook, via Rufus oa.

[ Voor 14% gewijzigd door pennywiser op 16-05-2022 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
pennywiser schreef op maandag 16 mei 2022 @ 18:20:
[...]
Als een OEM eenmaal geactiveerd is, blijft die dat wel. Ik denk een VLK key (Reddit, Aliexpress) of illegale keyserver software. Een VLK kan wel elk moment worden ingetrokken en mag niet worden doorverkocht. Alleen twijfel ik of home er als VLK is. In ieder geval shady als je het mij vraagt. Het kan zijn dat deze install nu bestempeld is als no-go voor alle keys.
Inderdaad,
Als Windows 10 eenmaal (OEM) is geactiveerd, legaal of via andere bekende "HWID" tooltjes, dan is dat permanent.
Home, Pro of beide tegelijk, naar mijn eigen ervaring blijft alles gewoon geactiveerd. 8)
Maar de Windows installatie is nu waarschijnlijk al zodanig ontregeld dat de licentie niet meer goed wordt herkend of veranderd kan worden.
Een clean installatie is dan de enige realistische optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
The_Doman schreef op maandag 16 mei 2022 @ 18:40:
[...]

of via andere bekende "HWID" tooltjes, dan is dat permanent.
Hier ga je de mist in. Updates tackelen vroeg of laat dit soort tooltjes wel. Of is dat een legaal iets?

[ Voor 4% gewijzigd door pennywiser op 16-05-2022 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Verkoper wist er wel van want hij heeft in de advertentie staan: Win8 OEM geïnstalleerd.

Ik kan het hem wel vragen eventueel, is hier op tweakers gekocht. Niet voor de schandpaal maar uit interesse.

Wat mij betreft hartelijk dank voor jullie reacties. Het was ook nog wel leuk om op zoek te gaan naar een oplossing.

[ Voor 22% gewijzigd door KaiseRRuby op 16-05-2022 19:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Hij heeft een aparte key gebruikt, ipv de bios key. Ik denk dat hij van het bestaan van de bios key helemaal niet afwist.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Anyway, een tweedehands laptop gekocht in 2019, die zakelijk gebruikt wordt?
Geen moeite meer in steken en een nieuwe laptop uit een zakelijke lijn met een fatsoenlijke SLA kopen. Voor de uren die er nu al in zijn gestoken, naast de stress, is dat al heel gauw terugverdiend lijkt me!

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Spiff schreef op maandag 16 mei 2022 @ 22:05:
Anyway, een tweedehands laptop gekocht in 2019, die zakelijk gebruikt wordt?
Geen moeite meer in steken en een nieuwe laptop uit een zakelijke lijn met een fatsoenlijke SLA kopen. Voor de uren die er nu al in zijn gestoken, naast de stress, is dat al heel gauw terugverdiend lijkt me!
Er is wel een verschil tussen zakelijk en zakelijk. Denk jij aan een developer die elke dag zijn brood verdient met zo'n ding of aan een ZZP'er die schilderijen maakt en eens per maand er 2 facturen op maakt?

Er is een nieuwe laptop aangeschaft, maar die oude voldeed uitstekend totdat dit probleem zich voordeed. De laptop was ook gewoon geactiveerd, was snel, had alle beveiligingsupdates en dat soort zaken dus er was helemaal geen reden voor wat nieuws.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spiff
  • Nu online
KaiseRRuby schreef op maandag 16 mei 2022 @ 22:08:
[...]
Er is wel een verschil tussen zakelijk en zakelijk. Denk jij aan een developer die elke dag zijn brood verdient met zo'n ding of aan een ZZP'er die schilderijen maakt en eens per maand er 2 facturen op maakt?
Tuurlijk, alleen door de eerdere opmerking van jou:
[...]
...klinkt dit niet als iemand die twee keer per maand een factuur maakt, of wel?
KaiseRRuby schreef op maandag 16 mei 2022 @ 22:08:
[...]
Er is een nieuwe laptop aangeschaft, maar die oude voldeed uitstekend totdat dit probleem zich voordeed. De laptop was ook gewoon geactiveerd, was snel, had alle beveiligingsupdates en dat soort zaken dus er was helemaal geen reden voor wat nieuws.
Nogmaals, waarom stress en al die moeite als er blijkbaar al een andere laptop is? Je kan er toch nog bij om data over te zetten naar de andere laptop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Heb vandaag op een Asus R531CL een Win10 (Home) gezet. Er zat een Win8.1 op (Home).
De sleutel heb ik via cmd line eruit gehaald door als admin dit uit te voeren in een cmd scherm zoals hier beschreven wordt:
code:
1
wmic path softwarelicensingservice get OA3xOriginalProductKey

Ff een fotootje van gemaakt en het resultaat gebruikt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EsAm1oAhz12FQCk0XzXPn55IgrA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vIvmUOVgFsfx17dHTcbxGqtf.png?f=fotoalbum_large

Geboot vanaf de USB stick (via media creation gemaakt).
Kon niet kiezen voor een upgrade maar wel voor een volledige installatie.
Ik heb alle partities laten staan zoals ze stonden en deze keer het gevolgd wat de installatie procedure aan gaf. De installatie koos voor de correcte partitie en heb die geaccepteerd en daarna va volgende de installatie afgemaakt. Kreeg een melding dat de oude installatie als windows.old te zien wordt.

Ga het vrijdag afmaken, was tegelijkertijd nog met 4 andere laptops bezig (kringloop).

Normaal maak ik alles helemaal schoon, maar doordat er zoveel te doen is zo gedaan en het werkte in een keer, na opstarten was de Win10 geactiveerd. Dit scheelde mij teveel tijd, Win10 weet zo blijkbaar zelf de sleutel die er is op te sporen/te gebruiken. Nog wel ff goed checken of er ongewenste data achter blijft. Mocht ik twijfelen kan ik nu Win10 snel opnieuw installeren want het systeem heeft nu een Win10 key herkenning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Spiff schreef op maandag 16 mei 2022 @ 22:17:
[...]

Tuurlijk, alleen door de eerdere opmerking van jou:

[...]

...klinkt dit niet als iemand die twee keer per maand een factuur maakt, of wel?

[...]

Nogmaals, waarom stress en al die moeite als er blijkbaar al een andere laptop is? Je kan er toch nog bij om data over te zetten naar de andere laptop?
Wat ik probeer aan te geven: ik stel een best wel specifieke vraag. Jij komt met allerlei (goedbedoelde uiteraard) suggesties maar in mijn optiek weet jij helemaal niet hoe de situatie momenteel daar is. Het probleem is afgelopen vrijdag gedetecteerd door de gebruiker. Afgelopen zondag heb ik er naar gekeken. Vanavond is een nieuwe laptop aangeschaft. Mede door de reden: de laptop is al ouder, het kan ondertussen best eens wat nieuwer. Maar de gebruikers zijn niet enorm digitaal vaardig, gebruiken hem niet zo specifiek dat een SLA nodig is als hij stuk is (want ze zouden ook best een paar dagen zonder kunnen) etc. Als de laptop niet stuk zou zijn zou hij gewoon nog langer gebruikt zijn.

Dus: ik stel een specifieke vraag over hoe ik die oude laptop weer zou kunnen laten functioneren. Dat ik dan een hele nieuwe zakelijke laptop kan aanschaffen snap ik zelf ook wel, maar ik vraag niet om advies welke laptop ik moet aanschaffen. Ik vraag hoe ik die oude kan laten repareren. En nu heb ik ondertussen het gevoel dat ik me moet gaan verdedigen in een discussie waar ik helemaal geen zin in heb en wat ook nogal afwijkt van de vraag.

Als het allemaal zo belangrijk was dan gingen ze niet op het gemakje een Jan Doedel als ik naar die laptop laten kijken, dan was er allang een andere. En dan had ik (als Tweaker met best wat achtergrondkennis) ook toentertijd een ander advies gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
pennywiser schreef op maandag 16 mei 2022 @ 18:20:
[...]

De verkoper weet denk ik helemaal niet van het bestaan bios licenties anders had hij die wel gebruikt. Wat ook kan is dat hij dacht dat deze bios key alleen voor Windows 8 was (5de gen cpu, Windows 8 was er toen). Maar je kan en kon meteen Win 10 installeren met 7/8/8.1 keys. En 11 nu ook, via Rufus oa.
Toch nog even reageren inhoudelijk.

Conclusie is dus nu: laptop heeft een verkeerde key en een verkeerde Windows versie (kun je ergens checken of die key illegaal is?). Er zit een goede key in de BIOS. Ik wilde die key gebruiken om te upgraden naar Pro. Dat kan niet, dan krijg ik een foutmelding dat de key niet wordt geaccepteerd. Die foutmelding krijg ik constant, ook met de generieke keys vanuit Microsoft.

Als ik op internet zoek naar verschillende foutmeldingen zie ik dat het te maken heeft met dat Software Protection ding. Als ik dat probeer draaiende te krijgen dan lukt dat op geen enkele manier, access blijft denied.

Om dat te kunnen oplossen moet je van alles doen in de registry, sppsct machtigen en eigenaar maken en weet ik veel wat. Allemaal geprobeerd, geen succes. De bestaande key verwijderen via slmgr lukt ook niet, want dan krijg ik een foutmelding. Om die foutmelding op te lossen heb je eigenlijk weer een geactiveerde Windows nodig.

Wat een gedoe. Ik zie ook echt geen andere oplossing dan een schone herstel van Windows, aangezien een repair en een systeemherstel al is gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Die bios key is geen normale key met die 5*5 karakters (of kan je die wel zodanig uitlezen). Ik denk niet dat het eenvoudig met een bios key lukt opnieuw te activeren, maar wellicht vergis ik me. Tenzij er een licentie sticker op de behuizing zit, onder de accu oid, dan kan je het daarmee nog proberen. Maar die stickers worden tegenwoordig vaak weggelaten. Maar ik moet zeggen, ik heb dit nooit tot het eind gedebugd omdat een herinstallatie veel minder tijd kost. Maar ja afstand daar zit je nu mee.

[ Voor 33% gewijzigd door pennywiser op 17-05-2022 08:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaiseRRuby
pennywiser schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 08:52:
Die bios key is geen normale key met die 5*5 karakters (of kan je die wel zodanig uitlezen). Ik denk niet dat het eenvoudig met een bios key lukt opnieuw te activeren, maar wellicht vergis ik me. Tenzij er een licentie sticker op de behuizing zit, onder de accu oid, dan kan je het daarmee nog proberen. Maar die stickers worden tegenwoordig vaak weggelaten. Maar ik moet zeggen, ik heb dit nooit tot het eind gedebugd omdat een herinstallatie veel minder tijd kost. Maar ja afstand daar zit je nu mee.
Ik kom weer in de lucht zodra de laptop bij mij is, dan ga ik de herinstallatie opzetten. Dank voor je snelle reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
KaiseRRuby schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:45:
[...]

Ik kom weer in de lucht zodra de laptop bij mij is, dan ga ik de herinstallatie opzetten. Dank voor je snelle reactie!
En dan ben je met een uurtje klaar, frustrerend hè :) Succes ben benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spiff
  • Nu online
KaiseRRuby schreef op maandag 16 mei 2022 @ 23:10:
[...]

Wat ik probeer aan te geven: ik stel een best wel specifieke vraag. Jij komt met allerlei (goedbedoelde uiteraard) suggesties maar in mijn optiek weet jij helemaal niet hoe de situatie momenteel daar is. Het probleem is afgelopen vrijdag gedetecteerd door de gebruiker. Afgelopen zondag heb ik er naar gekeken. Vanavond is een nieuwe laptop aangeschaft. Mede door de reden: de laptop is al ouder, het kan ondertussen best eens wat nieuwer. Maar de gebruikers zijn niet enorm digitaal vaardig, gebruiken hem niet zo specifiek dat een SLA nodig is als hij stuk is (want ze zouden ook best een paar dagen zonder kunnen) etc. Als de laptop niet stuk zou zijn zou hij gewoon nog langer gebruikt zijn.

Dus: ik stel een specifieke vraag over hoe ik die oude laptop weer zou kunnen laten functioneren. Dat ik dan een hele nieuwe zakelijke laptop kan aanschaffen snap ik zelf ook wel, maar ik vraag niet om advies welke laptop ik moet aanschaffen. Ik vraag hoe ik die oude kan laten repareren. En nu heb ik ondertussen het gevoel dat ik me moet gaan verdedigen in een discussie waar ik helemaal geen zin in heb en wat ook nogal afwijkt van de vraag.

Als het allemaal zo belangrijk was dan gingen ze niet op het gemakje een Jan Doedel als ik naar die laptop laten kijken, dan was er allang een andere. En dan had ik (als Tweaker met best wat achtergrondkennis) ook toentertijd een ander advies gegeven.
Ik weet inderdaad niet alle omstandigheden, ik moet afgaan op wat jij meldt; Je meld o.a. zakelijk gebruik en stress. Je meldt niet dat er al een andere laptop bestelt is!
Uit bovenstaande kan ik niet anders concluderen dat er een zwaarwegend belang is bij een functionerende laptop én dat er gekozen is om de huidige laptop te herstellen.
Met de kennis die ik op dat moment heb is dat in mijn optiek niet de beste oplossingsrichting, maar dat het beter is om een nieuwe laptop aan te schaffen. En blijkbaar is er ook al een nieuwe laptop aangeschaft, dus ik heb dat blijkbaar goed ingeschat >:)

Je geeft nu best wel gemengde signalen af;
1 Er is stress! - oh nee het is niet zo belangrijk.
2 "Als het zo belangrijk was, dan was er allang een andere" - Hé, er is allang een andere!

Dat je de oude laptop nog steeds wilt herstellen, als back-up of voor de kinderen, zou ik ook doen, maar dat is een ander doel dan zakelijk!
Afhankelijk van het doel kan een andere oplossingsrichting beter zijn, en niet iedereen heeft hier dezelfde kennis en ervaring en er zijn zat mensen die zwaar afhankelijk zijn van PC/laptop en toch daar in niet snel in willen investeren zonder dat iemand anders dat adviseert.
Daarom heb ik op deze manier geadviseerd. Dat je het gevoel hebt dat je je moet verdedigen ligt bij jou, ik probeer aan de hand van de geschetste context te helpen. Blijkbaar is de context anders dan geschetst, ik wordt er nu nog niet wijs uit in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Spiff schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:58:
[...]

Ik weet inderdaad niet alle omstandigheden, ik moet afgaan op wat jij meldt; Je meld o.a. zakelijk gebruik en stress. Je meldt niet dat er al een andere laptop bestelt is!
Uit bovenstaande kan ik niet anders concluderen dat er een zwaarwegend belang is bij een functionerende laptop én dat er gekozen is om de huidige laptop te herstellen.
Met de kennis die ik op dat moment heb is dat in mijn optiek niet de beste oplossingsrichting, maar dat het beter is om een nieuwe laptop aan te schaffen. En blijkbaar is er ook al een nieuwe laptop aangeschaft, dus ik heb dat blijkbaar goed ingeschat >:)

Je geeft nu best wel gemengde signalen af;
1 Er is stress! - oh nee het is niet zo belangrijk.
2 "Als het zo belangrijk was, dan was er allang een andere" - Hé, er is allang een andere!

Dat je de oude laptop nog steeds wilt herstellen, als back-up of voor de kinderen, zou ik ook doen, maar dat is een ander doel dan zakelijk!
Afhankelijk van het doel kan een andere oplossingsrichting beter zijn, en niet iedereen heeft hier dezelfde kennis en ervaring en er zijn zat mensen die zwaar afhankelijk zijn van PC/laptop en toch daar in niet snel in willen investeren zonder dat iemand anders dat adviseert.
Daarom heb ik op deze manier geadviseerd. Dat je het gevoel hebt dat je je moet verdedigen ligt bij jou, ik probeer aan de hand van de geschetste context te helpen. Blijkbaar is de context anders dan geschetst, ik wordt er nu nog niet wijs uit in ieder geval.
Het is een prima advies, dank daarvoor. Gisteren in mijn post van 16.25 gaf ik al aan dat ik mijn handen er vanaf trok en dat er een nieuwe moest komen, dat advies is ook meteen opgevolgd en ik denk dat de nieuwe laptop vandaag al wordt bezorgd.

Ben het ook wel eens met @pennywiser , als ik fysiek aanwezig was, had het probleem met een herinstallatie met een uur opgelost geweest en dan was een nieuwe laptop van 999 euro onnodig geweest. Maar goed, het is op deze manier prima opgelost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
Zoveel mensen hebben dit probleem, los van zakelijk/privé. (School-)laptops 3/4/5/6/7e generatie raken corrupt, maar er is niemand in de buurt om het op te lossen, vaak wordt er dan in de winkel geadviseerd dat het niet meer loont en er een nieuwe moet komen. Maar een nieuwe is totaal niet sneller dan een schoon geïnstalleerde 5e gen i5 met SSD, welke nog jaren mee kan met zowel Win 10 als 11.

Ik heb weleens gedacht, scholen zouden verplicht moeten zijn zakelijk afgeschreven hardware te refurbishen en die aan te bieden ipv de foldertjes met exemplaren 900-1200 euro aan scholieren mee te geven. Zowel duurzaamheid als minima zijn hier bij gebaat. Die 999 kun je beter van op vakantie gaan :)

/ot :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

pennywiser schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:09:
Maar een nieuwe is totaal niet sneller dan een schoon geïnstalleerde 5e gen i5 met SSD, welke nog jaren mee kan met zowel Win 10 als 11.
Yep ik koop zelf ook alleen nog maar refurbsiejd type. Geen games spelende kan mijn Dell E6330 met SSD gewoon mee voor de dagelijkse zaken. Ik gebruik hem zeer intensief.
Ik heb weleens gedacht, scholen zouden verplicht moeten zijn zakelijk afgeschreven hardware te refurbishen
Met een vrije markt niet realistisch, wel jammer.... Tja die scholieren zijn nu eenmaal een mooi verdienmodel... tja en zou een leerling dan met een refurbished type ertussen willen lopen.. vrees dat je ze op een hand kunt tellen... unchecked :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
route99 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:14:
[...]
Yep ik koop zelf ook alleen nog maar refurbsiejd type. Geen games spelende kan mijn Dell E6330 met SSD gewoon mee voor de dagelijkse zaken. Ik gebruik hem zeer intensief.

[...]
Met een vrije markt niet realistisch, wel jammer.... Tja die scholieren zijn nu eenmaal een mooi verdienmodel... tja en zou een leerling dan met een refurbished type ertussen willen lopen.. vrees dat je ze op een hand kunt tellen... unchecked :+
Ik weet niet. Mijn scholier loopt met een i5 X250 rond, die sneller is en minder problemen geeft dan de nieuwe consumenten 17 inch bakken die nauwelijks in een tas te krijgen zijn. Deze is dus heel klein en daarom vind iedereen hem cool. i5 is het enige waar ze naar kijken, generatie zegt niemand wat. Oh ja, en oplichtend toetsenbord en fingerprint, CPU is veel minder of zelfs niet belangrijk. Dat is voor papa :). Daarbij ziet de huidige X serie er hetzelfde uit als 7 jaar geleden, dus scholieren zien helemaal niet dat het een refurbished is. Geldt voor veel modellen. Coole sticker erop en gaan.

De enige reden in mijn ogen waarom scholieren nu niet vaak met refurbished zakelijk rondlopen is gebrek aan kennis thuis en fud vanuit school (de 3e partij die laptops daar levert) en winkels. Dus dat zou afgedwongen moeten worden om minima te behoeden voor dergelijk hoge uitgaven.

En gamen (ok, Sims4) gebeurt hier nog op een i5 2500. Zelf heb ik nog een i5 3570k pc, totaal nog geen behoefte deze te vervangen. Mijn laptop is een recentere P50 6e gen, ook deze is al weer 5 jaar oud, overgenomen van werk recent.

[ Voor 18% gewijzigd door pennywiser op 17-05-2022 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Sluit me hier volledig bij aan. Als je de laptops ook vergelijkt met elkaar:

https://tweakers.net/pricewatch/compare/435954;1740962/

Zoveel reden om (ik zei 999 euro, correctie dus) 799 euro uit te geven is er niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
KaiseRRuby schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:37:
Sluit me hier volledig bij aan. Als je de laptops ook vergelijkt met elkaar:

https://tweakers.net/pricewatch/compare/435954;1740962/

Zoveel reden om (ik zei 999 euro, correctie dus) 799 euro uit te geven is er niet.
Het lijkt allemaal heel wat die nieuwe en hij is ook mooi dat zeker, maar in vergelijking met de 5e gen merk je nauwelijks dat die sneller is in dagelijks gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

pennywiser schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:20:
[...]De enige reden in mijn ogen waarom scholieren nu niet vaak met refurbished zakelijk rondlopen is gebrek aan kennis thuis en fud vanuit school (de 3e partij die laptops daar levert) en winkels. Dus dat zou afgedwongen moeten worden om minima te behoeden voor dergelijk hoge uitgaven.
Helemaal mee eens en dat is wrs waarom velen met een nieuwe rondlopen. Ik had voor een van de buurtjes een par jaar geleden ook een refurbished geadviseerd... en het werd een nieuwe en het bleef daarna dus stil.... blijkbaar had het kind toch zelf die nieuwe ben hen "voor elkaar gekregen".... Verder: :X
Kids met ouders zoals jij bent das toch de minderheid maar das mijn perceptie. Ik vrees dat afdwingen met die scholen erg lastig wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
route99 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:04:
[...]
Helemaal mee eens en dat is wrs waarom velen met een nieuwe rondlopen. Ik had voor een van de buurtjes een par jaar geleden ook een refurbished geadviseerd... en het werd een nieuwe en het bleef daarna dus stil.... blijkbaar had het kind toch zelf die nieuwe ben hen "voor elkaar gekregen".... Verder: :X
Kids met ouders zoals jij bent das toch de minderheid maar das mijn perceptie. Ik vrees dat afdwingen met die scholen erg lastig wordt.
Het grote nadeel is dat er vaak nog wat aan moet gebeuren, soms SSD, soms extra ram en altijd wel herinstallatie. Als je dat nou eens centraal kunt regelen op school, met wat ouders en de IT docent bv. Overal zitten wel hardware opkopers met wie je wat kunt regelen. Ene keer HP, andere keer Dell. Ik weet zeker dat dit net zo veel of weinig problemen geeft als nieuw.

Maar goed we dwalen af :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Mee eens. We ervaren iig de Dells hier als probleemloos, mijn eega wil die van haar E4310 uit 2012 (!) waar idd een SSD HET verschil gaf, nog steeds niet kwijt... tis prima/goed genoeg. Een merk heeft vaak ook voordelen tav dezelfde adapters... iig hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
route99 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:23:
Mee eens. We ervaren iig de Dells hier als probleemloos, mijn eega wil die van haar E4310 uit 2012 (!) waar idd een SSD HET verschil gaf, nog steeds niet kwijt... tis prima/goed genoeg. Een merk heeft vaak ook voordelen tav dezelfde adapters... iig hier.
Zeker wij hebben ook vaak maar 1 of 2 Thinkpad laders in gebruik. Accuduur lange genoeg voor 1 schooldag (daar zit je ook mee, deze moet je vaak even keer vernieuwen). En zakelijk is ook veel repareerbaarder. De laderpoort zit bv niet op moederbord gesoldeerd maar ziet er zo uit. Groot voordeel tov consumenten laptops.
Pagina: 1