Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Gasloos: type buffervat & (systeem-)integratie en aansturing

Pagina: 1
Acties:

• spoller
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-11 08:47
Ik ben bezig om te bepalen hoe we ons huis gasloos gaan maken. Paar snelle specs: jaren 50 woning, beneden vloerverwarming, boven traditionele radiatoren, alles geisoleerd (vloer, dak, spouwmuur, glas).

Al behoorlijk wat research gedaan, maar ik worstel nog met een paar zaken. Daarover graag jullie mening.

1. Warmtepomp: meerlaags buffervat?
Een klassieke lucht/water warmtepomp lijkt me de meest geschikte optie om de gasgestookte CV te vervangen. Aandachtspunt dan de warmwater voorziening: we hebben twee aparte douches en een bad, dus er is behoorlijk wat warm water nodig. Ik lees veel over enerzijds de warmtepomp boiler (voor warm water) en anderzijds het buffervat (voor de CV). Het valt me echter op dat er inmiddels ook 'meerlaags buffervaten' zijn, zoals bijvoorbeeld deze van Wolf: https://nl.wolf.eu/consum...n/meerlagenbuffervat-bsp/

Mij lijkt dit een ideale oplossing: één geintegreerd systeem waarin je alle bufferwarmte opslaat. En ik zou verwachten dat het efficienter is dan twee aparte systemen. Maar dat is het nou net: over het (verschil in) efficientie kan ik niets vinden. Kan iemand daar iets zinnigs over zeggen? Een tweede vraag die ik heb is ten aanzien van omvang: ze leveren dit in versie van 800 en 1.000 liter. Andere warmtepomp buffervaten of warmtepomp boilers die ik zie zijn tot enkele honderden liters groot. Dan lijkt dit erg fors?

2. Integratie: Lucht/water en lucht/lucht
Een lucht/water warmtepomp werkt qua principe niet anders dan een airco. Het verbaasde me dat er tot op heden (naar mijn weten) geen geintegreerde systemen voor waren. Met één buiten unit, die zowel lucht/water (wat we warmtepomp noemen) combineer met luch/lucht (airco). Inmiddels zag ik dat Mitsubishi die systemen wel heeft:
https://www.mitsubishi-el...t-water-heat-pump-systems

Het lijken wel zware systemen (vanaf 14 kW heating) en in NL kwam ik ze nog niet tegen. Heeft iemand hier ervaring mee?

3. Systeemintegratie
Mijn ideaal plaatje is om buiten een paar zonneboiilers neer te leggen in combinatie met één warmtepomp unit die zowel lucht/water als airco doet. Binnen een meerlaagsbuffervat. Tot nu toe zie ik dat niet van één leverancier. Vragen die ik hier over heb:
- zijn er leveranciers die dat allemaal leveren?
- is er ervaring met integratie van verschillende componenten (bijv. buffervat van Wolf combineren met MItsubishi lucht/water & airco)?

4. Aansturing
De laatste vraag die ik heb is ten aanzien van de aansturing. Het liefst doe je ook dat geintegreerd, maar volgens mij is de technologie nog niet zo ver. Ik heb nu een Honeywell evohome systeem, en zag dat het tegenwoordig ook met warmtepompen kan koppelen, ook voor koeling. Mijn idee zou zijn om het Honeywell systeem te houden en te koppelen met de warmtepomp installatie, zodat evohome verwarming in de winter en koeling in de zomer kan regelen. Ik bedoel dan waterkoeling via vloerverwarming en radiatoren. Koeling via airco's is dan apart / additioneel, met afstandsbediening of via Mitsubishi app.

Allereerst ben ik benieuwd hoe die aansturing werkt. Nu is evohome via opentherm verbonden met de ketel, en geeft daar de warmtevraag door. Als die vraag er is gaat de ketel stoken. Hoe werkt dat in combinatie met een warmtepomp? Is de pomp "dom" en houdt die gewoon altijd het buffervat op temperatuur of zit daar intelligentie achter?

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:11
1. Warmtepomp: meerlaags buffervat?
Ik denk dat dat alleen efficienter kan zijn als je het zelf bouwt en tweakt. Als je veel zon thermie hebt ligt dit misschien iets eerder voor de hand.
2. Integratie: Lucht/water en lucht/lucht
Ja dit bestaat. Zoek op VRF. Zijn inderdaad zware units.
VRF lijkt me pas geschikt als je ook echt zo`n zware unit nodig hebt. Bijvoorbeeld als je momenteel meer dan 4000 m3 gas per jaar verbruikt.
3. Systeemintegratie
Mijn ideaal plaatje is om buiten een paar zonneboiilers neer te leggen in combinatie met één warmtepomp unit die zowel lucht/water als airco doet. Binnen een meerlaagsbuffervat. Tot nu toe zie ik dat niet van één leverancier. Vragen die ik hier over heb:
- zijn er leveranciers die dat allemaal leveren?
- is er ervaring met integratie van verschillende componenten (bijv. buffervat van Wolf combineren met MItsubishi lucht/water & airco)?
Een kleine zonneboiler die alleen tapwater bereidt zal ongeveer 50m3 gas per bewoner per jaar besparen. Een warmtepomp die tapwater bereidt heeft daarvoor minder dan 150 kWh per jaar nodig. Minder dan de opbrengst van een half zonnepaneel.
Je kunt rekenen wat je wilt maar zon thermie heeft een veel langere terugverdientijd als gewoon een warmtepomp en PV. En vergeet niet dat een warmtepomp + PV in de zomer ook gewoon tapwater maakt met energie direct van de zon.
4. Aansturing
Als je er hobby aan hebt om dit zelf te programmeren dan kom je er vast wel uit. Dan kun je het zo complex maken als je wilt.
Je zou het ook gewoon simpel kunnen houden, dat kan heel goed beter zijn voor de waarde van de woning.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• spoller
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-11 08:47
busscherski schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:36:
Je kunt rekenen wat je wilt maar zon thermie heeft een veel langere terugverdientijd als gewoon een warmtepomp en PV. En vergeet niet dat een warmtepomp + PV in de zomer ook gewoon tapwater maakt met energie direct van de zon.
Klopt. Maar ik woon in het bos (lage PV opbrengst) en heb niet veel plek op het dak. Dus ik dacht dan leg ik de ruimte die ik overhoud als de warmtepomp er staat vol met zonneboilers.
Als je er hobby aan hebt om dit zelf te programmeren dan kom je er vast wel uit. Dan kun je het zo complex maken als je wilt.
Je zou het ook gewoon simpel kunnen houden, dat kan heel goed beter zijn voor de waarde van de woning.
Hobby wel, tijd niet. Dus ik zoek een kant en klare oplossing. Mag ik concluderen dat ik een werkbare kant- en klare oplossing alleen krijg als ik alle componenten bij één leverancier haal?

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:11
Klopt. Maar ik woon in het bos (lage PV opbrengst) en heb niet veel plek op het dak. Dus ik dacht dan leg ik de ruimte die ik overhoud als de warmtepomp er staat vol met zonneboilers.
Als je het moet uitbesteden dan krijg je het systeem waar je leverancier mee vertrouwd is. Ik denk dat je goed moet zoeken naar een bedrijf dat iets wil met een meerlaags buffervat.
Per m2 een stuk duurder dan PV. In de zomer heb je met meer dan een half zon thermie paneel per bewoner al meer dan genoeg. In de winter doen ook 8 zonneboilers bijna altijd bijna niets.
Hobby wel, tijd niet.
Gewoon een warmtepomp met PV dan. Net als iedereen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)