Ja, als je een groep ratten op een tropisch ewiland zet, kunnen die beesten binnen 3 of 4 generaties al compleet veranderen, dat hebben ze al wel eens laten zien, maar dacht je nu echt dat dat komt door willekeurige muaties?
Jep. Alleen zullen de dieren met die mutaties die 'slecht' zijn nauwelijks overleven. Als bijvoorbeeld de temperatuur op zo'n eiland hoger is dan waar de dieren vandaan komen, dan is het bijvoorbeeld zeer goed mogelijk dat ratten met een lichtere pels het beter zullen doen op zo'n eiland (vanwege de warmte ofzo, weetikveel: het gaat om het idee!). ALS zich dan een mutatie voordoet voor een lichtere pels, dan zullen deze exemplaren vanwege de gunstige omstandigheden zich beter kunnen voortplanten, en zo kan een kenmerk, dat ooit begon met een toevallige mutatie die niet (minder) schadelijk was voor de gezondheid (just beter dus) in de genenpoel verspreid worden. Het zou mogelijk kunnen zijn dat de donkere ratten minder kans hebben op overleven, en uiteindelijk uitsterven.
Dit betekent dus niet dat ratten altijd lichter worden op een warmer eiland, vandaar dat 'ALS' in hoofdletters ergens hierboven. mischien zijn er nog zat andere mutaties die het mogelijk maken om warmte-afvoer beter te regelen. grotere oren ofzo, of een airco op duracell-batterijen, whatever. Dat is dan de toevalligheid, maar de voorspelbaarheid is dus dat ze zich muteren tot iets wat beter past bij de leefomgeving.
Het is ook mogelijk dat door een mutatie een bepaalde groep dieren alleen met elkaar kunnen voortplanten, dus dat een rat van zo'n eiland niet meer kan gekruist worden met een rat van het vasteland. in dat geval heb je volgens de biologische definitie (iirc) een nieuwe soort. echter, deze soort komt alleen op dat eiland voor; we spreken dan van een
endemische soort.
Nu heben we het uiteraard over een enkel kenmerk dat zich mischien na 4 generaties kan uitselecteren (p.s: ik ben geen bioloog); denk maar eens na wat over 500.000 generaties kan gebeuren, met alle kenmerken wat de dieren hebben..... mutatie op mutatie op mutatie...
s er wel eens een nuttige mutatie waargenomen? Dat zou mijn geloof in evolutie iig een endje op weg helpen
Nah, je moet er ook niet in geloven! Wat heb je daar nu aan?

Het punt is dat je kan weten. Dat is veel leuker en produktiever. Maarja, om maar eens te beginnen... de ratten van je eigen idee wat je hebt gezien (alhoewel dat wel een fictief voorbeeld is, maar wel vrij correct, tenzij een bioloog gaat muggeziften ofzo). Een beter voorbeeld: resistentie! bacterien die zodanig muteren zodat ze ongevoelig worden voor bepaalde medicijnen (antibiotica). Een erge nuttige mutatie t.b.v. de overleving van de bacterie. voor ons, echter, is het een stuk minder.
Komt het misschien door onze nooit aanwezige (maar toch is hij overal) immateriele vriend, die in zijn "vingers" knipt.....hahahah, dacht je nu echt dat dat daardoor komt.
Allee, allee! gedraag je. Ok, Ik denk dat het heeeel onwaarschijnlijk is dat er een god bestaat in de zin van de christelijke God.. maar in werkelijkheid sluit evolutie een "hogere spirituele waarheid" niet uit, alleen zal je deze anders moeten definieren. om maar eens te speculeren: Als er al meer is tussen hemel en aarde (want zo redeneer ik het liefste: redeneren met 'hemel en aarde' en niet met 'God') dan denk ik dat ten eerste het leven in zijn algemeenheid centraal staat. ten tweede is de mens niet het 'eindprodukt' en gemaakt is naar iemands evenbeeld, mischien wel een gewild produkt, maar niet een of andere verheven soort, etc, etc, maar dat is niet relevant aan deze topic.