Meterkast verplaatsen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskiya
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-04 19:37
Wij willen ons huis laten verbouwen (bj 2007) en zijn bezig om het financiele plaatje inzichtelijk te krijgen, voordat we onnodig teveel (of juist te weinig) bijlenen.
Blijkbaar gaat het zo erg goed in de bouw dat geen enkele aannemer, installateur, loodgieter, electricien etc langs wilt komen of uberhaubt een offerte wilt uitbrengen, omdat ze geen tijd hebben.

Gezien de regelmatig stijgende prijzen vh materiaal vind ik het ook wel logisch dat men geen offerte wilt uitbrengen voor een opdracht waar ze pas op zn vroegst halverwege 2023 voor kunnen starten. Laat staan op in de details gaan. Helaas moet ik wel een indicatie voor mijzelf hebben wat de kosten (obv huidige prijzen) zullen zijn en wat er mogelijk nog meer bij komt kijken, voordat we uberhaubt het hele proces ingaan.

1 vd werkzaamheden zal het verplaatsen van de meterkast van de gang naar de aangebouwde stenen garage zijn, zodat we een ruimere hal krijgen.
Via mijnaansluiting kan er wel eea door de nutsbedrijven opgevraagd worden maar ik zou graag toch een compleet plaatje met de werkzaamheden, (on)mogelijkheden en prijzen willen weten.
Zo zou ik ook willen weten of de bijv. de afvoer dat vh toilet in de badkamer de meterkast inkomt in het plafond 1,50 horizontaal gefreesd (bewapend beton) kan worden richting de garage.

Daarnaast is dat ook meteen een mogelijkheid om een warmtepomp en zonnepanelen te nemen (en op den duur een elektrische auto)
Zijn er nog zaken wat verstandig zou zijn om meteen mee te laten nemen of rekening mee te houden voor in de toekomst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:34

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Is het dan ook de bedoeling dat alle bestaande elektra opnieuw wordt aangelegd?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskiya
Nee, tenzij het nodig is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:53

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik ben geen bouwkundige, maar... Je wilt een toiletafvoer dus horizontaal verleggen in een verdiepingsvloer? Die is ca. 30 cm dik. Een afvoer ca. 15 cm. Ik zou hier even een constructeur bijhalen.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbootster
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-11-2024
Ja, het is een lastige tijd.

Meterkast verplaatsen naar andere kant van een stenen muur is natuurlijk veel ingewikkelder dan alle leidingen 10m onder de vloer moeten verleggen.

Om een zinnig antwoord te geven zijn meer details en plattegrond en foto's nodig over huidige en gewenste situatie.

Denk bij verduurzaming ook aan verbeteren van isolatie in de schil van je huis: vloeren, gevels, daken.

Andere zaken om rekening mee te houden.. Over welke thema's/delen van je woning? Uitbouw? Tuin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:34

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Al je nu betonnen vloeren hebt komen waarschijnlijk een hoop leidingen met bekabeling boven de meterkast uit.
Die kun je vanaf daar vast in een koofje doorverbinden naar de nieuwe plek van de meterkast. Doorverbinden van dergelijke kabels verdient echter geen schoonheidsprijs. Er wordt dan een extra risico punt ingebracht. Maar het kan natuurlijk wel 😉.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 13:39
Eskiya schreef op zondag 15 mei 2022 @ 22:26:
1 vd werkzaamheden zal het verplaatsen van de meterkast van de gang naar de aangebouwde stenen garage zijn, zodat we een ruimere hal krijgen.
Het eerste wat je hierbij moet uitzoeken is of het wel is toegestaan. Voor zover ik weet mag het met de huidige regels niet eens. Dus bespaar je daar weer geld op.
De locatie van de meterruimte
De meterkast in een woning dient zich op een maximale afstand van de voordeur te bevinden. De afstand tussen de meterruimte en voordeur mag hoogstens drie meter zijn.

“Waarom mag deze afstand niet meer dan drie meter zijn?”
De reden achter deze eis is dat bij een mogelijke noodsituatie waarbij de brandweer moet uitrukken, zij abrupt en zonder belemmeringen in kunnen grijpen waar nodig is. Daarnaast heeft het plaatsen van een meterkast nabij de voordeur het voordeel dat aansluitingen eenvoudig onderhouden kunnen worden.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-04 10:17
DutchKel schreef op maandag 16 mei 2022 @ 07:13:
[...]

Het eerste wat je hierbij moet uitzoeken is of het wel is toegestaan. Voor zover ik weet mag het met de huidige regels niet eens. Dus bespaar je daar weer geld op.

[...]
De meeste netbeheerders vinden het prima als het binnen 3m bij een andere deur dan je voordeur is. Dus verplaatsen kan dan weer wel. De gemeente vind het vaak een probleem maar dan mag/kan het dus wel.
Hebben wij ook gedaan, in vergunning bij de voordeur, daarna naar de garage.

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• EU_RAZER
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-12-2024
Het verplaatsen van een meterkast is niet zo makkelijk. De aanvoer van de bekabeling zal opnieuw moeten worden gedaan, wat betekend dat de tuin en de straat open moet en dat ook de locatie van de nieuwe meterkast moet voldoen. Ze gebruiken bij het aanleggen kabels met een bepaalde straal en dat betekend dat ze vanaf de fundering iets van 700mm nodig hebben tot aan de doorvoer in je vloer. Verder zijn er regels aan de afstand van de meterkast tot de entree van de woning, dus hou daar ook rekening mee.

Een riolering van 110mm in een vloer kan prima, maar deze achteraf verplaatsen eigenlijk niet, omdat je dan van alles aan wapening moet doorzagen om plek te maken. Ook dit kan waarschijnlijk wel, maar je zal dan van alles aan stalen balken enzo onder je vloer krijgen om de vloer die je effectief hebt doorgezaagd op te vangen, maar hier zal zeker een constructeur aan moeten rekenen. Dan kan je beter een plafonnetje onder de vloer maken en daar je riolering in verslepen.

Voor de zonnepanelen zal ik kijken waar ik welke installaties uiteindelijk wil hebben. Dat is voornamelijk de omvormer wat een kastje is dat ergens aan de muur moet hangen en ik denk iets van bekabeling vanaf dat kastje naar je meterkast, dus een loze leiding denk ik??
Let er ook op dat riolering en waterleiding enzo over het algemeen niet over de meterkast loopt om eventuele problemen met lekkage en electra te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21:44

Rzaan

Altijd zoekende

RoelsRules schreef op maandag 16 mei 2022 @ 08:41:
[...]

De meeste netbeheerders vinden het prima als het binnen 3m bij een andere deur dan je voordeur is. Dus verplaatsen kan dan weer wel. De gemeente vind het vaak een probleem maar dan mag/kan het dus wel.
Ik dacht dat het niet mag i.v.m. het feit dat de brandweer niet te lang moet zoeken als ze je huis binnenkomen.
Dat het daarom zo in het bouwbesluit stond.
Maar wellicht zit ik ernaast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• retakenroots
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 26-04 13:15
RoelsRules schreef op maandag 16 mei 2022 @ 08:41:
[...]

Dus de vergunning zegt de voordeur en daarna heb je hem verplaatst maar geen nieuwe vergunning voor geregeld. Dan hoop ik voor je dat er niks gebeurt want elke partij gaat zeggen dat het je eigen schuld is en alle kosten zullen dus ook op jou verhaald worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retakenroots
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 26-04 13:15
Thijsmans schreef op zondag 15 mei 2022 @ 22:51:
Ik ben geen bouwkundige, maar... Je wilt een toiletafvoer dus horizontaal verleggen in een verdiepingsvloer? Die is ca. 30 cm dik. Een afvoer ca. 15 cm. Ik zou hier even een constructeur bijhalen.
Goede suggestie maar 40-50% van de vloer uitfrezen en dus ook door de bewapening heen lijkt mij gezien de krachtenverdeling een kansloze operatie over een grotere afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-04 14:56
Zit er nu in de huidige meterkast geen gas en of water meter, verhuizen die mee of laat je die zitten?

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marijn1987
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:59
Meterkast in de garage is toegestaan (in onze gemeente/gebied netbeheerder iig).
Wij zijn op dit moment bezig met nieuwbouw in Dalfsen. De gemeente heeft de vergunning (met de meterkast in de garage) goedgekeurd. Tevens zijn vorige week de nuts aangelegd.
Bij de schouw (3 weken geleden) door de uitvoerende partij is er geen opmerking gemaakt over de locatie van de meterkast.
Onze netbeheerder heeft het volgende staan in de richtlijnen: "De meterruimte is vanaf de hal of gang – direct vanaf een toegang – te bereiken. Hij ligt niet meer dan 3 meter van deze toegang verwijderd en op hetzelfde niveau."
https://www.enexis.nl/-/m...oningen-maximaal-70-m.pdf
De aannemer twijfelde wel even of dit was toegestaan, maar uiteindelijk dus niks geen problemen mee gehad.

Er zal zoals EU_RAZER al aangeeft een nieuwe toegang tot de woning gerealiseerd moeten worden met de daarbij horende eisen. Doorvoer van buiten tot in meterkast uit 1 stuk/max 2 bochten/de eventuele bochten van deze buiten moeten (afhankelijk van type nuts) een vaste straal hebben. Water 750mm, overige 500mm. Water moet dieper dan overige buizen liggen ivm vorst.

Mocht alles dus gedaan zijn en binnen de richtlijnen vallen, dan lijkt het mij dat je de vergunning zo kan updaten bij de gemeente.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:47
EU_RAZER schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:54:
Het verplaatsen van een meterkast is niet zo makkelijk. De aanvoer van de bekabeling zal opnieuw moeten worden gedaan, wat betekend dat de tuin en de straat open moet en dat ook de locatie van de nieuwe meterkast moet voldoen. Ze gebruiken bij het aanleggen kabels met een bepaalde straal en dat betekend dat ze vanaf de fundering iets van 700mm nodig hebben tot aan de doorvoer in je vloer. Verder zijn er regels aan de afstand van de meterkast tot de entree van de woning, dus hou daar ook rekening mee.
Overdrijven is ook een vak.. hier is het ook verplaatst en als er geen voldoende overlengte is maken ze kabels gewoon langer..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:00
In het bouwbesluit staat niets meer over de plek van de meterruimte. De gemeente gaat er niet meer over. De netbeheerder daarentegen wel. Dus stem tijdig af. Zoals hierboven reeds is aangegeven gaan de meesten akkoord, indien binnen 3 meter van een deur is gesitueerd.

Voor het maken van de plannen en de haalbaarheid ervan: schakel een deskundige hiervoor in. Heel veel kan, maar er hangt dan wel een prijskaartje aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
retakenroots schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:46:
[...]

Dus de vergunning zegt de voordeur en daarna heb je hem verplaatst maar geen nieuwe vergunning voor geregeld. Dan hoop ik voor je dat er niks gebeurt want elke partij gaat zeggen dat het je eigen schuld is en alle kosten zullen dus ook op jou verhaald worden.
Het is niet zo zwart wit. De meterkast is ingetekend in de hoofdbouw en daar is vergunning op gegeven. Vervolgens direct bijgebouw laten plaatsen dat vergunningvrij is. Daar de meterkast in laten plaatsen dat volgens de eisen van de netbeheerder prima mag.
Heel officieel heeft de gemeente niets meer te zeggen over locatie meterkast doordat dat niet meer in bouwbesluit staat. Je hebt alleen met je netbeheerder te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

RoelsRules schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 08:22:
Heel officieel heeft de gemeente niets meer te zeggen over locatie meterkast doordat dat niet meer in bouwbesluit staat. Je hebt alleen met je netbeheerder te maken.
Dus als ik mij meterkast wil verplaatsen (huis gebouwd in 1980), zou ik dit alleen nog met de netbeheerder moeten overleggen?
Glasvezel e.d. is neem ik aan makkelijk te verplaatsen?

Ik ga sowieso van het gas af, dus is volgens mij geen ingrijpende klus.
Zou mooi zijn, want de hal is beetje kut onhandig ingedeeld.
Enige nuance qua niet ingrijpend natuurlijk, want zowel stroom als water zouden dan veel dieper in de woning komen te liggen.
Dieper als in verder van de voorzijde.

Ik ging er altijd vanuit dat dit niet mocht, dus nooit meegenomen in mijn verbouwings-ideeën.

Maar je gebruikt ook de omschrijving 'heel officieel heeft de gemeente niets meer te zeggen'.

[ Voor 9% gewijzigd door Rzaan op 17-05-2022 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Bas.013 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:09:
In het bouwbesluit staat niets meer over de plek van de meterruimte. De gemeente gaat er niet meer over. De netbeheerder daarentegen wel. Dus stem tijdig af. Zoals hierboven reeds is aangegeven gaan de meesten akkoord, indien binnen 3 meter van een deur is gesitueerd.
Bedoel je met deur 'voordeur' of een 'buitendeur' ?
Bijvoorbeeld ook de achterdeur?
Kan me haast niet voorstellen dat je ook een kamerdeur bedoeld, toch?

@marijn1987 schreef dit: Onze netbeheerder heeft het volgende staan in de richtlijnen: "De meterruimte is vanaf de hal of gang – direct vanaf een toegang – te bereiken. Hij ligt niet meer dan 3 meter van deze toegang verwijderd en op hetzelfde niveau."

[ Voor 20% gewijzigd door Rzaan op 17-05-2022 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
Ik zou even bij je eigen netbeheerder op de site kijken of anders even bellen.
Het gaat bij ons om deuren/toegang vanaf buiten binnen 3 m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:00
Rzaan schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 15:58:
[...]

Bedoel je met deur 'voordeur' of een 'buitendeur' ?
Bijvoorbeeld ook de achterdeur?
Kan me haast niet voorstellen dat je ook een kamerdeur bedoeld, toch?

@marijn1987 schreef dit: Onze netbeheerder heeft het volgende staan in de richtlijnen: "De meterruimte is vanaf de hal of gang – direct vanaf een toegang – te bereiken. Hij ligt niet meer dan 3 meter van deze toegang verwijderd en op hetzelfde niveau."
Kan wel zijn dat het bouwplan vergunningsplichtig is. Maar kan door de gemeente niet worden afgekeurd op de plek van de meterruimte (zoals het in het verleden wel kon).
T.a.v. welke deur; dat hangt juist van de netbeheerder af. En van het ontwerp van de woning. Meestal zijn de voorwaarden zo opgesteld dat het logisch moet zijn vanaf de toegang van de woning bezien vanaf de straat. Zodat in geval van brand snel e.e.a. kan worden afgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:36
Als je echt wilt weten wat kan en wat het kost zul je sowieso bij de netbeheerder moeten zijn. Want aangezien leidingen recht tegenover de meterkast de woning in moeten gaan zal er wel wat graafwerk gedaan moeten worden.

Dat de gemeente er niet over gaat hoeft niet per se een voordeel te zijn overigens. Mijn ervaring is dat sommige netbeheerders juist hele grote zeikerds kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroam
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-04 08:14
Ik heb in 2015 de meterkast een halve meter laten verplaatsen. Kosten € 616,- excl btw. 8)7 Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TMzwnCvrxkqQ4Qty9MAJLgKkDo8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z2wxsP1KUfdgQuek5fqSUIuC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NPDgHH_fyJpdBa_Q4hilJI2dJhM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BjCldQjbrg6WfM0eqnSUeqOe.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdfeij
  • Laatst online: 25-04 16:39
kroam schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 11:20:
Ik heb in 2015 de meterkast een halve meter laten verplaatsen. Kosten € 616,- excl btw. 8)7 [Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is zo gek toch niet? Huidige uurloon a gemiddeld 50 euro per uur gerekend op een dag is al : 400 euro.
Daarbij komend materialen, documenteren, percentage voor onverwachte kosten e.d..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:10
ID-College schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:52:
[...]

Overdrijven is ook een vak.. hier is het ook verplaatst en als er geen voldoende overlengte is maken ze kabels gewoon langer..
Kabels 'langer maken' kan niet.

Wat wel kan en wat bij jouw situatie waarschijnlijk gedaan is, is het plaatsen van lasdozen, één per groep, en daarin een verlengstuk aansluiting op de bestaande bedrading.

Elke lasdoos moet toegankelijk zijn in geval van storing. Dus je moet dan weer een kastje maken om die lasdozen heen zodat je er als het moet weer bij kan... Zit je dus alsnog met iets van een kastje op de plek van je oude meterkast, maar dan een stuk kleiner.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ivow85 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 15:01:
Wat wel kan en wat bij jouw situatie waarschijnlijk gedaan is, is het plaatsen van lasdozen, één per groep, en daarin een verlengstuk aansluiting op de bestaande bedrading.
Kun je niet de leiding die van de straat naar binnen komt in zo'n lasdoos verbinden met een verlengde kabel?
Of mag dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _starbuck_
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-04 18:49
Eskiya schreef op zondag 15 mei 2022 @ 22:26:

Via mijnaansluiting kan er wel eea door de nutsbedrijven opgevraagd worden maar ik zou graag toch een compleet plaatje met de werkzaamheden, (on)mogelijkheden en prijzen willen weten.
Is het nog gelukt om offertes te krijgen voor het verplaatsen van de meterkast naar de garage? Ik overweeg hetzelfde te laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskiya
Nee, helaas waren we afgestapt van het idee om de woning te verbouwen. Toevallig leven we sinds vorige week weer met het idee om de verbouwing alsnog(geleidelijk) op te pakken.
Beetje slordig van mij om niet meer te reageren in de topic maar eerste antwoorden wat ik las waren niet bemoedigend.
Het verplaatsen vd meterkast is toch wel echt iets wat ik serieus wil uitzoeken. Alleen zit ik voornamelijk met de afvoer vh toilet dat dan ook verplaatst zou moeten worden.

Zodra er ik een update heb, zal ik mijn ervaringen zeker delen. (Zal niet op korte termijn zijn)
Ervaring en kennis van anderen wordt zeker gewaardeerd en schroom niet om te reageren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 24zeven
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14-02 16:52
Je zou een klein bouwkundige bureau of ZZPer kunnen benaderen.
Hij/Zij kan alles voor je uitzoeken en een plan gereed maken.
Dan weet je wat de kosten zijn en kan je met dat plan offertes opvragen.
Mogelijk, als je een beetje handig bent, kan je zelf ook een deel oppakken.

Indien je een verlaagd plafond hebt een een kruipruimte, waarbij je een verbinding kan maken vanaf de bestaande lokatie naar de nieuwe lokatie, dan denk ik dat het wel gaat lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskiya
İk vraag me af wat voor soort specialist/zzp'r/bedrijf ik zou moeten benaderen. Electricien, installateur, loodgieter, aannemer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

24zeven schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 14:34:
Je zou een klein bouwkundige bureau of ZZPer kunnen benaderen.
Hij/Zij kan alles voor je uitzoeken en een plan gereed maken.
Dan weet je wat de kosten zijn en kan je met dat plan offertes opvragen.
Mogelijk, als je een beetje handig bent, kan je zelf ook een deel oppakken.
Je mag toch niet zelf de meterkast verplaatsen?
Ook een bedrijf niet volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenoliemans
  • Laatst online: 26-04 09:16
Wij hebben pas de meterkast verplaatst ongeveer 2m, inclusief gas helaas ivm met de huidige levertijden. De kosten van Liander, en de kosten van de voorbereiding, ging bij ons toch wel in de papieren lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskiya
jeroenoliemans schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 22:29:
Wij hebben pas de meterkast verplaatst ongeveer 2m, inclusief gas helaas ivm met de huidige levertijden. De kosten van Liander, en de kosten van de voorbereiding, ging bij ons toch wel in de papieren lopen.
Hoe hebben jullie dat opgelost met de afvoer en welke kosten zijn hiermee gemoeid?

Fotos/schetsen worden gewaardeerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _starbuck_
Ik heb offertes gekregen via mijnaansluiting.nl. De prijzen zijn niet mals:
Verplaatsen stroom: 820 euro (Enexis)
Verplaatsen gas: 801 Euro (Enexis)
Verplaasten glasvezel: 299 Euro (KPN)
Verplaatsen water: 589 Euro (Brabant Water)

Samen dik 2500 euro...

Dit is dus alleen voor het verplaatsen van de hoofdaansluiting. De prijs van de nieuwe meterkast, de electricien en de loodgieter om het gedeelte na de meter aan te passen zit er dus niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

_starbuck_ schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 17:49:

Samen dik 2500 euro...

Dit is dus alleen voor het verplaatsen van de hoofdaansluiting. De prijs van de nieuwe meterkast, de electricein en de loodgieter om het gedeelte na de meter aan te passen zit er dus niet bij.
Het is een smak geld, maar ik had het nog duurder verwacht.
Zal ook wel afhankelijk zijn van hoeveel ze moeten breken e.d.?
En hoe ver ze het gaan verplaatsen?

Is er iemand van Enexis komen kijken bij je huis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Laatst online: 23:32
Rzaan schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 18:06:
[...]

Breken? Niemand van de genoemde partijen gaat breken/boren/slijpen/hakken. Jij bent verantwoordelijk voor het plaatsen van lege buizen waardoor men nieuwe leidingen gaat trekken. Het poppetje die de straat open trekt is wel inbegrepen in de prijs, dat hangt af van de keus van de netbeheerder tussen leiding verlengen of vervangen.
Ze komen ook niet tegelijk, mogelijk vier keer graven dus. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

jadjong schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 18:17:
[...]

Breken? Niemand van de genoemde partijen gaat breken/boren/slijpen/hakken. Jij bent verantwoordelijk voor het plaatsen van lege buizen waardoor men nieuwe leidingen gaat trekken. Het poppetje die de straat open trekt is wel inbegrepen in de prijs, dat hangt af van de keus van de netbeheerder tussen leiding verlengen of vervangen.
Ze komen ook niet tegelijk, mogelijk vier keer graven dus. :+
Was het lastig om die toestemming te krijgen van Enexis en Brabant Water?
Zij zijn ook onze leveranciers en ik zou best de meterkast aan de achterkant van het huis willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Ga ook uit van enorme wachttijden. Ik heb in mijn woning de watermeter, kabelaansluiting en het achterhout achter de elektra hoofdaansluiting en gasmeter vervangen (dit was volledig verrot namelijk).

De watermeter moest vanuit kruipruimte naar de meterkast zelf door vervallen kruipluik op deze positie. Exacte prijs kan ik mij niet meer herinneren, maar was rond de 600 euro voor ongeveer een uur werk. Doorlooptijd viel in dit geval redelijk mee, ongeveer een maand ofzo.

De Ziggo hoofdaansluiting heb ik stiekem zelf gedaan. Hij zat oorspronkelijk op een onmogelijke plek in de woning wat waarschijnlijk door de vorige bewoners zo is gedaan. Omdat ik op mijn werk ook regelmatig kabels assembleer, heb ik dit hier ook maar zelf aangepakt. Ik heb professionele waterdichte knelkoppelingen en extra kabel gekocht. Deze loopt nu netjes via de kruipruimte naar de meterkast. Ik denk dat de monteur exact hetzelfde had gedaan, maar je mag wederom zo 500 euro lappen voor een kleine aanpassing.

Het achterhout van de meterkast was volledig vergaan op veel plekken. De gasmeter kon makkelijk los van de muur en iets naar voren hellen terwijl de achterplaat werd vervangen, maar de elektrameter zat met schroeven vanuit de gezekerde kast vast op deze plaat. Ik had dit jaar in januari aan aanvraag ingediend en pas eind juli werd ik gebeld door een aannemer om dit op te pakken. Veel te laat natuurlijk, we hebben het zelf opgelost door met een multitool het oude achterhout weg te zagen rondom de hoofdmeteter op een klein schroefrandje links en rechts over en dit tegen de nieuwe plaat aan te schroeven. Prima oplossing en ik kon gelukkig door met de verbouwing.

Dus verwacht doorlooptijden tot meer dan een half jaar voor bepaalde aanpassingen. Vooral Liander zit overvol in zijn werkzaamheden momenteel. Voor een verhuizing van je totale meterkast moet je dus zeker een window van meer dan een half jaar uittrekken, want het gaat één voor één waarschijnlijk op totaal andere momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Laatst online: 23:32
Rzaan schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 18:34:
[...]

Zij zijn ook onze leveranciers en ik zou best de meterkast aan de achterkant van het huis willen.
Ga uit van ambtenaren in logge organisaties die werken met vaste procedures, je bent een beetje afhankelijk van de welwillendheid van de medewerker. Van de voordeur naar een naastgelegen garage is al een uitzondering, maar achterkant huis is wel next level. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _starbuck_
Rzaan schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 18:06:
[...]

Er is niemand komen kijken van Enexis. Alles ging via mijnaansluiting.nl. Ik heb wel een plattegrond, een foto van de meterkast, en een foto van de nieuwe locatie moet uploaden.

Ik heb het idee dat het standaardprijzen zijn. Alles vanaf 50cm - 25meter heeft denk ik dezelfde prijs.
Rzaan schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 18:34:
[...]

Alles ging via mijnaansluiting.nl. Ik heb geen direct contact gehad met Enexis.
Eskiya schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 19:32:
İk vraag me af wat voor soort specialist/zzp'r/bedrijf ik zou moeten benaderen. Electricien, installateur, loodgieter, aannemer?
Eerste stap lijkt me offertes voor het verplaatsen van de hoofdaansluitingen opvragen via mijnaansluiting.nl. Dat gaat dus alleen over het gedeelte voor de meter.

[ Voor 36% gewijzigd door _starbuck_ op 16-10-2022 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _starbuck_
jeroenoliemans schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 22:29:
Mag ik vragen hoeveel kosten je ongeveer had naast de kosten van het verplaatsen van de hoofdaansluiting?

[ Voor 3% gewijzigd door _starbuck_ op 17-10-2022 07:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Rzaan schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 20:13:
[...]
Kun je niet de leiding die van de straat naar binnen komt in zo'n lasdoos verbinden met een verlengde kabel?
Of mag dat niet?
Ik weet dat het al een oude bericht is, dat ten eerste. Maar hoe wil je de inkomende kabel op een veilige manier verlengen? Je kunt ‘m immers zelf niet spanningsloos maken. Dus ben je afhankelijk van de netbeheerder, wat uiteraard kosten met zich meebrengt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

_starbuck_ schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 17:49:

Samen dik 2500 euro...

Dit is dus alleen voor het verplaatsen van de hoofdaansluiting. De prijs van de nieuwe meterkast, de electricien en de loodgieter om het gedeelte na de meter aan te passen zit er dus niet bij.
Dan verwacht men inderdaad dat je zelf alle voorbereidingen conform de regeltjes al gedaan hebt. In je nieuwe meterkast zul je dus de nodige doorvoermogelijkheden al gemaakt moeten hebben en je zult bijvoorbeeld al gezorgd moeten hebben dat men alle meters en borden netjes op een vezelplaat kan monteren.

En formeel moet die meterkast echt binnen 3 meter van de voordeur zitten. Da's niet voor niets. De brandweer (of wie dan ook) moet dat ding in principe gewoon op de tast kunnen vinden. Je wil niet op zoek naar de gaskraan in een vreemd huis waarvan de bewoners niet thuis of niet aanspreekbaar zijn en dan na 10 minuten tot de ontdekking komen dat die ergens aan de achterkant van de woning in de aangebouwde garage zit.

Ik zie in het oude deel iemand zeggen "dat de gemeente hun omgevingsvergunning met meterkast op andere locatie heeft verleend" en dat het "dus" tegenwoordig gewoon mag. Dat klopt niet. Het is niet zo dat de gemeente elk detail toetst. De gemeente toetst alleen de voor haar relevante zaken en controleert niet of je plannen aan alle overige regels voldoet of überhaupt haalbaar zijn. Ik zou niet blind varen op de vergunning van de gemeente. Je krijgt straks een netbeheerder over de vloer om het aan te sluiten. En als de situatie niet voldoet aan de eisen, dan vertrekken ze weer en komen ze terug als je dat hebt gefixt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Anoniem: 39993 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 08:06:
[...]

Dan verwacht men inderdaad dat je zelf alle voorbereidingen conform de regeltjes al gedaan hebt. In je nieuwe meterkast zul je dus de nodige doorvoermogelijkheden al gemaakt moeten hebben en je zult bijvoorbeeld al gezorgd moeten hebben dat men alle meters en borden netjes op een vezelplaat kan monteren.

En formeel moet die meterkast echt binnen 3 meter van de voordeur zitten. Da's niet voor niets. De brandweer (of wie dan ook) moet dat ding in principe gewoon op de tast kunnen vinden. Je wil niet op zoek naar de gaskraan in een vreemd huis waarvan de bewoners niet thuis of niet aanspreekbaar zijn en dan na 10 minuten tot de ontdekking komen dat die ergens aan de achterkant van de woning in de aangebouwde garage zit.

Ik zie in het oude deel iemand zeggen "dat de gemeente hun omgevingsvergunning met meterkast op andere locatie heeft verleend" en dat het "dus" tegenwoordig gewoon mag. Dat klopt niet. Het is niet zo dat de gemeente elk detail toetst. De gemeente toetst alleen de voor haar relevante zaken en controleert niet of je plannen aan alle overige regels voldoet of überhaupt haalbaar zijn. Ik zou niet blind varen op de vergunning van de gemeente. Je krijgt straks een netbeheerder over de vloer om het aan te sluiten. En als de situatie niet voldoet aan de eisen, dan vertrekken ze weer en komen ze terug als je dat hebt gefixt.
Geldt dit ook als je geen gasmeter meer hebt?
Want dan is de reden waarom bijvoorbeeld de brandweer de meterkast op een bepaalde plek wil hebben, vervallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:04

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Zeker als je ook zonnepanelen hebt, kan de brandweer natuurlijk ook bij je meterkast willen om de stroom uit te zetten....

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

thunder7 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 08:57:
Zeker als je ook zonnepanelen hebt, kan de brandweer natuurlijk ook bij je meterkast willen om de stroom uit te zetten....
Die ga ik krijgen.
Weer wat geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

thunder7 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 08:57:
Electra ook, zonnepanelen of niet. Water zullen ze minder interessant vinden waarschijnlijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskiya
Wel fijn om terug te lezen dat ik niet de enige ben die zoiets zou willen :-)
Eigenlijk had ik dit al bij het starten vd topic al moeten posten maar onder het mom van beter laat dan nooit

Idee was (is) om de meterkast naar de garage te verplaatsen gelijk naast de deur.
Het (nieuwe) idee is als volgt;
Meterkast naar garage, afvoer richting de hoek van de huidige locatie verplaatsen (gele balk) en daar een koof omheen bouwen.
Daar waar nu de meterkast staat een (schoenen)kast bouwen en de afvoer/koof in de schoenenkast "laten" verdwijnen.
Volgens mij is dit haalbaarder ipv verplaatsen vd afvoer naar de garage?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iCmuJOyCzj_hhTJIz4TSGgMz-jY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/03MGbdQ22TR27iAM9hcbMmBH.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g-g80iOXkle_aoC9qeKb3xJ2T_U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0wtRyPZ9A9DotJ58JHjlZfxr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Ik kan niet beoordelen hoe lastig de afvoer gaat zijn, maar het voordeel hiervan is dat dit standaard loodgieterswerk is en er geen gecertificeerde monteur van een nutsbedrijf voor aan te pas hoeft te komen.

Als je dit heel graag wil uitvoeren, zou ik eerst de diverse aansluitingen om gooien (en hier dus ruim de tijd voor nemen gezien de wachttijden) en als laatste je afvoer omleggen zonder belemmeringen van oude aansluitingen.

Toch vraag ik mij af of het zinvol gaat zijn en of de netbeheerder niet gaat klagen dat de meterkast op een niet standaard positie komt te staan. De meterkast zit nu namelijk met een reden in de centrale hal bij de voordeur, ook om het veiligheidsaspect. Meterkasten verplaatsen bij grote verbouwingen gebeurd vooral als de verbouwing zo rigoureus is dat de oude locatie niet meer logisch is en de positie van de centrale ingang is gewijzigd. Ik weet niet of een nutsbedrijf de aanvraag kan afkeuren, maar het zou mij niet verbazen als ze het niet eens gaan zijn met deze mutatie. Het is namelijk ook een zeer ingrijpend om te doen, de volledige straat moet vaak spanningsloos gemaakt worden om de hoofdkabel veilig te kunnen verleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _starbuck_
frennek schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:13:

Toch vraag ik mij af of het zinvol gaat zijn en of de netbeheerder niet gaat klagen dat de meterkast op een niet standaard positie komt te staan.
Ik denk dat de TS hier snel een antwoord op kan krijgen door een offerte op te vragen op mijnaansluiting.nl. Dit is het officiele kanaal om dat soort dingen te regelen. Ik had binnen een paar dagen antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskiya
_starbuck_ schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:36:
[...]

Ik denk dat de TS hier snel een antwoord op kan krijgen door een offerte op te vragen op mijnaansluiting.nl. Dit is het officiele kanaal om dat soort dingen te regelen. Ik had binnen een paar dagen antwoord.
Op mijnaansluiting.nk kan ik alleen een aanvraag indienen. Krijg je de (vrijblijvende) offerte nadat je op mijnaansluiting een aanvraag indient?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _starbuck_
Eskiya schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:00:
[...]

Op mijnaansluiting.nk kan ik alleen een aanvraag indienen. Krijg je de (vrijblijvende) offerte nadat je op mijnaansluiting een aanvraag indient?
Bij mij wel voor Enexis+KPN. Alleen bij brabantwater leek het alsof ik meteen een opdracht gaf. Ik heb toen gebeld met mijnaansluiting.nl, en ze zeiden dat ik dat gerust kon doen zonder er meteen aan vast te zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cory
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09-08-2023
frennek schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 18:46:
Ga ook uit van enorme wachttijden. ...
Vraag ook na bij je netbeheerder, en blijf zeuren als je geen antwoord krijgt, of de juiste aannemer is ingeseind. Door een "administratief foutje" van Stedin zit ik met een lelijk gaatje in m'n betonnen woonkamervloer...

Even m'n frustratie wegschrijven:
Mijn groepenkast (van 1957) zat in zo'n klein afgeschoten hoekje in de woonkamer, bereikbaar via een 9 mm dun deurtje in een toch al smalle hal, direct achter de voordeur. De groepenkast (en gas en water die in de kelder zaten) wilde ik verplaatst hebben (en verzwaard naar 3x 25A) naar de andere kant van de voordeur, in een goed bereikbare en knap formaat meterkast (was voorheen toilet, is ook verplaatst).
Een week voor de geplande uitvoering (eind juli, aanvraag van april) belde ik ter controle: bleek dat ze de opdracht bij een aannemer hadden uitgezet waar ze inmiddels geen zaken meer mee deden. Nieuwe opdracht betekende achteraan aansluiten. Inmiddels was de wachttijd opgelopen tot ruim 6 maanden, "uit coulance" werd dat 4 maanden... |:(
Met veel kunst- en vliegwerk hebben we om de oude groepenkast heen gewerkt (waarvan tweemaal de 20A hoofdzekering barstte, natuurlijk de eerste keer op zaterdagavond dus vervanging tegen weekendtarief...). Op een gegeven moment hing dat ding aan touwen aan de balken van de verdiepingsvloer boven de kruipruimte (want houten vloer eruit voor nieuwe betonvloer), met slechts twee wcd'n op de achterplaat geschroefd - wel 'n komisch gezicht.
Ik heb maar niet meer bijgehouden wat dat "er omheen breien" voor extra kosten gezorgd heeft. Achteraf had ik beter zelf buiten de gevel voorzichtig (!) de ijzeren pijp (ja, zo oud!) kunnen doorzagen en de hoofdkabel doorknippen om op een zwerfkast aan te sluiten, want tot in de straat (20 meter aanvoer verder) bleek de kabel ongeschikt voor 3x 25A. Ze kwamen 's middags met twee man, dat jongde aan tot zes man en twee kleine graafmachines die de hele volgende dag nodig hadden. Ik heb dus wel waar voor m'n geld en inspanning gehad. Die pluim dat ik de nieuwe vloerplaat en buizen erg netjes had gemonteerd en ingegraven is dan een schrale troost.

Ergo: controleer je planning regelmatig (wekelijks) met de betrokken partijen, houd rekening met calamiteiten (het negatiefste scenario dat je kan bedenken is soms nog niet toereikend...) en neem zo nodig zelf het initiatief dat de infrabeheerder tot actie dwingt. (Maar let op de kleine lettertjes, want dat kan ook tot een administratieve sanctie leiden.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenoliemans
Nog even terugkomend, het plaatsen van de mantelbuizen, nieuwe afsluitbare ombouw en de meterkast zelf was bij ons vergelijkbaar met de kosten van alle mijnaansluiting kosten. Het gas verplaatsen was bij Liander zelfs 1700euro. We hebben overwogen om maar gelijk aan de warmtepomp te gaan want gas afsluiten is gratis. Maar we kregen het niet op tijd rond. Het verplaatsen van de meterkast vond ik onnodig duur... Maar we zijn blij dat we het hebben gedaan... Was anders nog jaren een 'hadden we maar....' geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _starbuck_
jeroenoliemans schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 19:45:
Nog even terugkomend, het plaatsen van de mantelbuizen, nieuwe afsluitbare ombouw en de meterkast zelf was bij ons vergelijkbaar met de kosten van alle mijnaansluiting kosten.
Bedankt voor het laten weten! Dus naast de mijnaansluiting-kosten was je nog een keer zo'n 3000 euro extra kwijt? Dus alles samen rond de 6000 euro?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenoliemans
Nou totaal denk ik rond de 5000, maar bij ons hoefde de wateraansluiting niet mee. Succes alvast👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskiya
Dit is wat ik zelf gevonden heb voor gemeente Deventer. Alle prijzen zijn incl. Btw

Enexis
Verplaatsen gas (g4) buiten meterkast €800,77
Verplaatsen electriciteit 3x25: €819,63

Vitens:
Verplaatsen wateraansluiting tm 2m: €678,40
Verplaatsen wateraansluiting 2m - 3m: €866,02

Willekeurige meterkast op Elektramat €375,57 (volgens kan je hier zelf ook een mooie kastje omheen timmeren)

İnstallateurkstn en loodgieterskstn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskiya
Een offerte van een aannemer laten gekregen. Ze kwamen met een bedrag van €17.000 + kosten nutsbedrijven voor het verplaatsen vd meterkast en vergroten vd hal.
Onlangs zag ik in de bouwtekeningen dat er geen kruipruimte onder de garage/berging is. De fundering is van stampbeton vloer.

Of Enexis begreep mij niet of ze wilden geen antwoord geven aan de telefoon maar weet iemand of het dan uberhaubt mogelijk is om de meterkast naar een ruimte zonder kruipruimte te verplaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:30
De muur waar de meterkast moet komen heeft aan de woningzijde wel een kruipruimte?
Dan kun je een betonboorbedrijf laten komen om een gat 60mm/70mm (er moet een mantelbuis in) diagonaal te laten boren richting de kruipruimte.

Een andere optie zou zijn schuin naar beneden buiten te boren als de kast op een buitengevel komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 25-04 10:47
Is die garage/berging dan wel een onderdeel van hetzelfde gebouw? Als dat een bijgebouw is dan kun je niet zomaar de elektrische installatie van het hoofdgebouw daarin onderbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EPLK
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-04 15:39
Sorry, ik weet dat dit een oud topic is, maar als ik "meterkast verplaatsen" google, kom ik, na de pagina's van de netbeheerders en enkele elektriciens, hier terecht. Op de pagina's van de netbeheerders staan duidelijke voorschriften, maar sommige elektriciens noemen ook verplaatsen naar de garage of zelfs de kelder als optie. Ook in dit topic is het verplaatsen van de meterkast naar een andere plek dan de hal achter de voordeur genoemd, maar mijn ervaring is dat de netbeheerder (Enexis in mijn geval) dat niet accepteert, dus voor toekomstige lezers van dit topic leek het me handig deze ervaring er toch nog even bij te zetten.
Mijn meterkast is op dit moment een kleine, oude, lelijke, en gammele kast midden in de woonkamer. Binnenkort ga ik grondig renoveren en wil ik ook die meterkast daar weg hebben. Mijn huis is een jaren '70 tussenwoning zonder voortuin, dus direct aan de openbare weg. In de jaren '90 is de kleine inpandige garage omgebouwd tot kantoortje; garagedeur eruit, deur en raam erin. Ik heb dus als het ware twee voordeuren direct aan de straat. Naar dat 'kantoortje', dat in werkelijkheid meer dient als tweede, ruimere hal, zou ik graag mijn meterkast verplaatsen, netjes binnen 3 meter van de 'tweede' voordeur.
De netbeheerder heeft mijn aanvraag echter afgewezen, omdat die tweede voordeur niet mijn officiële voordeur is. Dat mijn huidige meterkast zeker 8 meter en twee extra deuren van mijn officiële voordeur staat, dat hij uit elkaar aan het vallen is en dat er in mijn 'officiële' hal simpelweg geen ruimte is om een meterkast volgens de moderne regels te bouwen, maakt allemaal niet uit. Ze gaan alleen akkoord met verplaatsen als ik mijn tweede voordeur mijn officiële voordeur maak, inclusief brievenbus, deurbel en huisnummer.
Wellicht zijn andere netbeheerders hier soms makkelijker in, maar zo kan het helaas dus ook gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskiya
Gezien de hoge kosten en een budget waar mij rekening mee moeten houden, is dit plan als eerst doorgestreept.

Maar omdat de offertes van mijnaansluiting.nl bijna verliepen ben ik destijds door Gasunie en Enexis gebeld om een afspraak in te plannen voor de werkzaamheden..misschien vanwege jouw situatie/plan?
Pagina: 1