Trage INTERNE wifi

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdoubleU
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 26-09-2023
Hallo,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik merk dat het kopieren/streamen van data van mijn Nas naar mijn macbook traag gaat als het via mijn wifi gaat. Via kabel gaat het wel goed. Ook is de snelheid van het internet goed via wifi. Wat kan ik doen om de snelheid van mijn interne wifi te verbeteren?

Wat heb ik in huis?
Synology ds212+ Nas
Macbook pro 2021
Asus rt-ac87 als acces point
Asus rt-ac58 als acces point
Kpn experiabox 12 als router
Bekabeling alles cat5e of cat6.

Via kabel zet ik bestanden van Nas naar macbook over met ongeveer 75MB/s
Via wifi zo’n 3-7 MB/s

Internet gaat wel met 200 Mbps up en down. Via dezelfde wifi.

Heb de NAS al direct op de router aangesloten, maar dat maakte geen verschil.

Ik weet niet zo goed wat ik kan doen om het beter te krijgen? Alle suggesties zijn welkom!

Ps: ik vond wel meer forumdiscussies over trage bestandsoverdracht , maar niet de combinatie waar kabel wel goed werkt maar wifi niet. Maar als dit al ergens staat: let me know!!

Dank alvast!!

Beste antwoord (via BdoubleU op 25-05-2022 10:54)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BdoubleU schreef op zondag 22 mei 2022 @ 20:00:
Hoi @dion_b ,

Dank weer voor je reactie! ik dacht, een AP extra kan nooit kwaad. Maar dat blijkt dus wat anders te liggen...
Less is more geldt op veel vlakken ;)
Idealiter zou ik het willen regelen met de spullen die ik al heb. Nu kan ik een opstelling realiseren waarbij ik de Deco eruit haal. Dan zet ik de experiabox wat centraler in de woonkamer, en dan gaan de RT-AC87U op de plek van de deco. Denk je dat dat gaat helpen in het probleem? Of is dat de moeite eigenlijk niet waard om te doen?
De Deco is grootste probleem omdat je zo weinig opties hebt (en een aantal dingen zoals kanaalkeuze en -breedte in de 2.4GHz werkelijk ranzig zijn)
Ik heb net de 5ghz op de deco even uitgezet, en nu maakt de macbook steeds verbinding met de 2.4 ghz van de rt58u. En dan issie nog trager dan via de deco... terwijl ik er soort van bovenop zit en een 5ghz signaal van een van de asus'en toch zou moeten werken....
Zijn SSID's tussen 2.4GHz en 5GHz gelijk? (ik zie "2.4" in je SSID staan in screenshots) Zo niet is dit verwacht gedrag, een client zal altijd met zelfde SSID verbonden blijven en pas met andere verbinden als die ene niet meer beschikbaar. Zijn ze wel gelijk? Dan is jouw MacBook raar bezig. Apple heeft (als zowat enige fabrikant) uitgebreide en duidelijke beschrijving online gezet van hoe MacOS roaming doet, waar o.a. in staat:
macOS always defaults to the 5 GHz band over the 2.4 GHz band. This happens as long as the RSSI for a 5 GHz network is at least -68 dBm and the load on the network is not excessive.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Netsrek
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
De internet snelheid moet je met een factor 8 delen om op het MB's te komen. 200mbps is in jouw geval dan 5MB/s. Dat komt dus wel overeen met de snelheid die je noemt.

Edit: Bedankt @Hahn , ik was niet scherp tijdens het typen, dus mijn opmerking kan je vergeten TS 8)7

[ Voor 24% gewijzigd door Netsrek op 16-05-2022 12:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:44
Zeker zien dat je met de 5Ghz band verbonden bent op Wifi !

wat zegt de speedtest btw ? en is dit een cosntant fenomeen ? als je vrouw tegelijk gaat netflix'en op de wifi, en de zoon nog wat gamen ben je er ook aan voor de moeite ... zo poep is wifi nu eenmaal...

[ Voor 63% gewijzigd door ijske op 15-05-2022 22:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:02
Netsrek schreef op zondag 15 mei 2022 @ 21:09:
De internet snelheid moet je met een factor 8 delen om op het MB's te komen. 200mbps is in jouw geval dan 5MB/s. Dat komt dus wel overeen met de snelheid die je noemt.
200 gedeeld door 8 is bij mij 25, niet 5?

The devil is in the details.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Begin eens met de situatie scherper te krijgen.

Je hebt een MacBook Pro 2021, en drie verschillende WiFi-apparaten op verschillende plekken. Toch noem je maar een enkele snelheid voor speedtest en een enkele voor downloads, en geef je geen infromatie over hoe/waarmee je op dat moment exact verbonden was, en hoe de AP's ingesteld zijn. Bovendien maak je de situatie onnodig ingewikkeld door bits en Bytes door elkaar te gebruiken.

Specificaties voor je apparaten geef je niet, grote kans dat je het ook niet kent, omdat weinig bedrijven transparant zijn erover. Gelukkig zijn het goed bekende, dus kan ik het geven:

MacBook Pro 2021: 2x2 MIMO WiFi-6 (ax) max 80MHz kanaalbreedte
Experiabox 12: 2x2 MIMO WiFi-6 (ax)
RT-AC58U: 2x2 MIMO WiFi-5 (ac)
RT-AC87U: 4x3 MIMO WiFi-5 (ac) met slecht ondersteunde chipset

Nu, voor zowel MIMO configuratie als WiFi-standaard geldt dat als je apparaten verschillen, je de laagste gemene deler moet nemen.

Dus dan kom je uit op:
MBP2021 icm Experia 12: 2x2 MIMO WiFi-6 (80MHz) -> 1200Mbps max link rate, 800Mbps theoretische max TCP throughput -> ~600Mbps max realistisch haalbaar.
MBP2021 icm de andere twee: 2x2 MIMO WiFi-5 -> 800Mbps max link rate, 533Mbps theoretische max TCP throughput -> ~450Mbps max realistisch haalbaar.

Jij zit daar met je 3-7MBps = 24-56Mbps natuurlijk ver onder, met de 200Mbps ook, zij het dichter in de buurt - maar je 75MBps = 600Mbps bedraad is wel relevant: je NAS is de beperkende factor niet, met perfecte WiFi verbinding met beste apparaat zou je hetzelfde kunnen halen.

Hamvraag: zijn die 24, 56 en 200Mbps op exact dezelfde plek rond dezelfde tijd gemeten? Want ik vermoed dat je hier mogelijk niet met dichtstbijzijndste apparaat verbonden bent en/of (bij 24Mbps) verbindt in de 2.4GHz in plaats van 5GHz.

Gelukkig heeft Apple erg handige tooling voor WiFi in MacOS ingebouwd waar je hier meer over kunt vinden. Als je Option ingedrukt houdt terwijl je klikt op het WiFi-icoontje bovenin rechts, krijg je een overzicht van gegevens onder de motorkap van je WiFi-verbinding, waarbij je ziet waar je mee verbonden bent, in welk kanaal, met welke signaalsterkte en vervolgens welke instellingen de WiFi-adapter op basis daarvan gekozen heeft.

Het zou er zo uit moeten zien:
Afbeeldingslocatie: https://i.insider.com/5f88a105d260780019341acd?width=700&format=jpeg&auto=webp

Waar ik in geinteresseerd ben is alles vanaf BSSID:
- BSSID. Dat is het fysieke adres van de AP waar je mee verbonden bent. De eerste zes tekens (OUI) tonen aan of het van Asus is of van Apple is, de laatste zes specifiek welk apparaat (niet type, echt apparaat, een fysiek adres hoort uniek te zijn). Als je liever niet een unieke identifier geeft, geef dan iig de eerste zes, en bij verdere troubleshooting mag je dan zelf bijhouden welke bij de AC58U en welke bij de AC87U hoort.
- Alles eronder van Channel tot en met NSS.
- voer dan onder exact zelfde omstandigheden een speedtest uit (download vanaf de NAS mag ernaast ook, maar een 'simpele' speedtest is veel handiger in eerste instantie)

Dit geeft een momentopname van alles wat we moeten weten van de verbinding. Op basis van wat dat zegt kunnen we verder kijken naar oorzaak van tegenvallende prestatie.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdoubleU
Dank voor alle reacties so far!
Ik zal even een poging doen een ander toe te lichten.

Ik heb hier een screenshot gemaakt van de wifi info. Die TX-Rate wisselt wel heel erg (tussen de 150-500 ongeveer).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X_YJjsX6bGG8gr_YbIPqqXeMrC0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZAoz7LE1LCwOYzpXrLgjoBST.png?f=fotoalbum_large

en vanaf dezelfde plek ook een speedtest gedaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1bTEaQ8XF9LSojddQlOc8ENxJhI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uwW1BTyOGqpRv4EeDiM1CrEl.png?f=fotoalbum_large

Ik heb de Experiabox als router. De 2x Asus als AP ingesteld. AC87U in de woonkamer, AC58 op de 1e verdieping. Nog een Deco-M5 op zolder, ook als AP. Allemaal via kabel verbonden.

Vanaf de plek waar ik nu zit, zit ik tussen de AC58 en de AC87 in. Ik heb de wifi eens uitgezet en weer aangezet op de Macbook, maar dat maakt geen verschil.

Helpt dit iets om me verder te helpen?

Dank alvast!!! echt mega fijn dat jullie mee willen denken!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BdoubleU schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:42:
Dank voor alle reacties so far!
Ik zal even een poging doen een ander toe te lichten.

Ik heb hier een screenshot gemaakt van de wifi info. Die TX-Rate wisselt wel heel erg (tussen de 150-500 ongeveer).

[Afbeelding]

en vanaf dezelfde plek ook een speedtest gedaan.
[Afbeelding]
Als het flink wisselt is dit natuurlijk een momentopname, maar hier kunnen we alvast kijken waarom je 151Mbps haalt.

- Je bent hier met een ASUS-apparaat verbonden (2c:4d:54:..:..:..), welke kun je nagaan door volledige BSSID te vergelijken met de 5GHz WiFi MAC van je routers.
- kanaal 100 in de 5GHz band met 80MHz kanaalbreedte. Niets mis mee, zou ik zelf ook als eerste default nemen.
- Landcode is DE - deze Asus staat op Duitsland ingesteld. Dat kan problemen geven met roamen - met name Apple wil niet tussen apparaten roamen die op verschillende landcodes ingesteld zijn. Gevolg is dat je met deze Asus verbonden blijft ook als je signaal erg zwak wordt en die van een ander sterker is. Ik zou dit op NL zetten.
- RSSI -59dBm. Dit is een prima signaal - niet extreem sterk, maar genoeg voor een goede verbinding.
- Ruis: -86dBm. Dit is opvallend hoog voor 5GHz, je verwacht het normaal <-90dBm te hebben. Gevolg is dat je SNR (verschil tussen signaal en ruis) maar 27dB is. Op zichzelf nog geen drama, maar bij veel ruis wil het nogal eens instabiel zijn. Een ander kanaal proberen zou kunnen helpen, maar met vier AP's (al dan niet als router) heb je maar vier 80MHz kanalen, dus veel opties heb je niet.
- Tx snelheid: 520Mbps. Dit is exact wat hoort bij een SNR van 27dB in een WiFi-5 kanaal van 80MHz breed met 2x2 MIMO.
- MCS index: 5. Modulatieschema. Hier komt de 520Mbps uit rollen als je het doorrekent in combinatie met:
- NSS: 2. Number of Spatial Streams oftewel MIMO - conform verwachting die ik hierboven schetste.

Kortom, landcode kan roamingproblemen veroorzaken en ruis is aan de hoge kant, maar verder niets raars hier.

Dan wat ik onder deze omstandigheden aan capaciteit zou verwachten:
520Mbps bruto link rate levert maximaal 347Mbps netto TCP throughput op bij volledig schone lucht.

Jij haalt daar met je 152Mbps nog niet de helft van. Meest waarschijnlijke oorzaak: er zit veel ander verkeer in hetzelfde kanaal waar je zendtijd mee moet delen. Dat kan ook de relatief hoge ruis verklaren, en zeker de heel wisselvallige prestaties :o

Mogelijk komt dat verkeer van buren, mogelijk ook van je vele andere WiFi APs. Ik zou eens nagaan op welk kanaal alles staat en zorgen dat ze niet overlappen. Bij de Deco M5 kun je niets instellen, die staat altijd op 36 met 80MHz kanaalbreedte. Een van de anden zou dus op kanaal 52-64 met 80MHz breedte moeten staan, deze dus op 100, en de laatste zou ergens boven 116 moeten zitten. Als dat niet zo is en er meerdere op zelfde kanaal staan, dan kan dat een deel van de problemen ervaren.

Ben overigens erg benieuwd naar dezelfde info op moment dat de verbinding veel slechter is. Die "150Mbps" klinkt verdacht alsof je met 2.4GHz verbonden bent met de Deco M5 en z'n (onverstandige) 40MHz brede 2.4GHz kanaal...
Ik heb de Experiabox als router. De 2x Asus als AP ingesteld. AC87U in de woonkamer, AC58 op de 1e verdieping. Nog een Deco-M5 op zolder, ook als AP. Allemaal via kabel verbonden.
Wat een beestenboel...

Over de Experiabox - voor de WiFi is of het een router is of niet irrelevant. Wil je daarmee zeggen dat je de WiFi uit hebt staan? Zo ja: zonde - het is je meest moderne apparaat waar je in ieder geval in de buurt van de modemrouter beste prestaties gaat halen met deze MacBook.

Sowieso, met een dermate diverse verzameling apparaten haal je jezelf een uitdaging op de hals om instellingen exact hetzelfde te hebben op alles (voorwaarde voor goede roaming). Wat je in ieder geval identiek wilt hebben tussen alle apparaten:
- SSID (netwerknaam)
- passphrase (wachtwoord)
- beveiliging (WPA2-only, of evt op de Experia 12 WPA2/WPA3)
- encryptie (AES-only)

Voor Apple clients komt daarbij:
- landcode (N)

Ik ken de exacte instelmogelijkheden van de Experia niet. Op de Deco heb je maar een instelling voor beveiliging, dan verandert encryptie automatisch mee. Op de Asussen kun/moet je beide apart instellen.

Met de Deco kun je geen aparte SSID's voor 2.4GHz en 5GHz instellen. Dan moet je dat ook niet op de rest doen, anders krijg je ook daar gedonder. Dus SSID moet ook overal in beide banden gelijk zijn. Je bent dan wel overgeleverd aan hoe slim je client is met een goede (=5GHz) band uit te kiezen, of hoe goed de band steering van de AP's is.
Vanaf de plek waar ik nu zit, zit ik tussen de AC58 en de AC87 in. Ik heb de wifi eens uitgezet en weer aangezet op de Macbook, maar dat maakt geen verschil.

Helpt dit iets om me verder te helpen?

Dank alvast!!! echt mega fijn dat jullie mee willen denken!
Nog geen harde oorzaak te pakken, wel zoals je leest een flink stel aanknopingspunten en dus drie concrete adviezen:
- stel landcode op alle apparaten in op NL
- loop kanaalinstellingen na en zorg dat ze niet overlappen
- zorg dat de WiFi-instellingen overal gelijk zijn

Kan zijn dat dit niets met je echte probleem te maken heeft, dat weten we pas als we zelfde info hebben op moment dat het echt slecht is.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdoubleU
hoi @dion_b

Heel veel dank voor jouw uitgebreide reactie! Ik was 3 dagen aan het survivallen, dus kon er niet direct mee aan de slag, maar ik ben er inmiddels weer even mee bezig geweest.

Ik heb de wifikanalen aangepast. inmiddels ziet het wifi-gedeelte er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gZxlClTq7HOz25aXj5EzAfsFwHU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7fog2Ts4NKbV1fP8iboCUxC7.png?f=fotoalbum_large

De overlap is daarmee aanzienlijk minder, want ze zaten allemaal inderdaad behoorlijk in dezelfde kanalen.

Ik heb ook alle MAC-adressen even bij elkaar gezet en wat mij opvalt, is dat de DECO de boel nogal overruled. Ik zit beneden in de woonkamer, en de DECO is de meest verre AP, maar mijn macbook maakt telkens verbinding met de DECO, ipv een Asus of Experiabox, die aanzienlijk dichterbij staan (eentje in dezelfde ruimte, op 5 meter afstand).

En die landcode... ik kan dat nergens vinden waar ik dat kan instellen. Aangezien ik dat dus op alle AP's heb (asus en deco), is het dan niet logisch dat dat in de Experiabox zou zitten, en dat die AP's dat overnemen? maar daar kan ik niet zo gek veel aanpassen. Ik las op andere fora mensen die geen verbinding konden maken omdat de landcode verkeerd stond, maar dat heb ik gelukkig niet.

Maar wat dus wellicht zou helpen, is als de andere AP's de verbinding sneller overnemen van de deco. Maar hoe kan ik dat instellen?
Maar jij hebt er meer verstand van dan ik, dus wellicht heb jij nog hele andere suggesties?

Ik hoor het heel graag!!! en nogmaals heel veel dank!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waar je hier tegenaan loopt is reden waarom mensen aanraden om alle WiFi-apparatuur van zelfde merk en reeks te kopen, liefst centraal beheerd (managed WiFi).

Op de Deco kun je hoegenaamd niets instellen qua WiFi, op de Experiabox hooguit paar dingen. Op de Asussen een stuk meer, maar blijkbaar net niet wat je nodig hebt om het gelijk te laten lopen met de andere twee.

Je hebt last van 'sticky clients' oftewel apparaten die op een ongunstige AP blijven plakken omdat ze de overstap naar een ander niet willen/kunnen maken. Het is niet zo dat je er helemaal niets aan kunt doen, maar zeker met deze combo maak je het je echt niet makkelijk. Je zou moeten kijken naar custom firmwares op de Asus routers en proberen daarmee toegang te krijgen tot de ontbrekende instellingen (o.a. landcode) waarmee je die dingen tenminste met Deco of Experiabox gelijk zou kunnen krijgen, wat waarschijnlijk veel trial en error zou kosten.

Geen zin in? Dan is het makkelijker om de boel recht te trekken richting een van de drie opties:
- Alles KPN Experia/Superwifi
- Alles TP-Link Deco
- Alles Asus (evt AiMesh)

Alles KPN is goedkoopst want modem router kan mee doen, waar je anders WiFi erop uit moet zetten. Bovendien presteert het ook beter. Nadeel is weinig keuze (SuperWiFi, SuperWiFi of SuperWiFi :z ) en beperkte instelmogelijkheden.

TP-Link Deco is in dezen vleesch noch Visch, duurder dan KPN, minder performant (althans, als je huidige oude meedoet) en nog minder in te stellen.

Asus geeft meeste opties, en omdat je al twee kastjes hebt niet eens zoveel duurder. Keerzijde van die opties: je kunt ook meer zelf verprutsen.

Beste maar dure keuze: vervang alles door prosumer- grade managed WiFi, van Ubiquiti (UniFi), TP-Link (Omada) of Aruba (InstantOn). Gaat je geheid aangeraden worden. Is het de meerprijs waard? Hangt af van je eisen. Ik lees niets dat je niet gewoon met KPN-spul voor elkaar kunt krijgen, dus zou dat laatste dan ook mijn advies zijn

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdoubleU
Hoi @dion_b ,

Dank weer voor je reactie! ik dacht, een AP extra kan nooit kwaad. Maar dat blijkt dus wat anders te liggen...

Idealiter zou ik het willen regelen met de spullen die ik al heb. Nu kan ik een opstelling realiseren waarbij ik de Deco eruit haal. Dan zet ik de experiabox wat centraler in de woonkamer, en dan gaan de RT-AC87U op de plek van de deco. Denk je dat dat gaat helpen in het probleem? Of is dat de moeite eigenlijk niet waard om te doen?

Ik heb net de 5ghz op de deco even uitgezet, en nu maakt de macbook steeds verbinding met de 2.4 ghz van de rt58u. En dan issie nog trager dan via de deco... terwijl ik er soort van bovenop zit en een 5ghz signaal van een van de asus'en toch zou moeten werken....

Nogmaals dank! zonder jouw hulp was ik nooit achter het probleem van de sticky clients gekomen! Nu nog een oplossing :-)

[ Voor 18% gewijzigd door BdoubleU op 22-05-2022 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-05 00:23
Of verschillende SSIDs gebruiken en handmatig je access point uitkiezen.

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:47
@BdoubleU
Als ilk het goed zie dan gebruik je nu overal 1 ssid, Bob & Kirsten 2.4ghz.
Wat ik niet kan zien of je op al die netwerken de juiste encryptie hebt ingesteld, bv WPA2 AES only.

Even de aanname dat die WPA2 AES goed staat, sticky clients zie je vaak voorkomen op netwerken waar 2.4 en 5ghz actief is en goede band steering ontbreekt. Daarom mijn advies:
- Splits op ieder accesspoints de netwerken in 2 netwerken. een 5ghz only en een 2.4 ghz only netwerk
- Zorgt dat encryptie en SSID goed staat
- Verwijder de 2.4 netwerken van AL je apparaten die ook 5hgz kunnen en stel alleen het 5ghz in

Splitsen op een deco is trouwens wat vreemd. Je moet dan op het hoofd netwerk de 2.4ghz uitzetten, het gastennetwerk activeren, daar weer 5ghz uitschakelen en isolatie deactiveren (verlies je wel je gastenwifi mrja ik vind gastenwifi anno 2022 sowieso minder belangrijk)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BdoubleU schreef op zondag 22 mei 2022 @ 20:00:
Hoi @dion_b ,

Less is more geldt op veel vlakken ;)
De Deco is grootste probleem omdat je zo weinig opties hebt (en een aantal dingen zoals kanaalkeuze en -breedte in de 2.4GHz werkelijk ranzig zijn)
Zijn SSID's tussen 2.4GHz en 5GHz gelijk? (ik zie "2.4" in je SSID staan in screenshots) Zo niet is dit verwacht gedrag, een client zal altijd met zelfde SSID verbonden blijven en pas met andere verbinden als die ene niet meer beschikbaar. Zijn ze wel gelijk? Dan is jouw MacBook raar bezig. Apple heeft (als zowat enige fabrikant) uitgebreide en duidelijke beschrijving online gezet van hoe MacOS roaming doet, waar o.a. in staat:
macOS always defaults to the 5 GHz band over the 2.4 GHz band. This happens as long as the RSSI for a 5 GHz network is at least -68 dBm and the load on the network is not excessive.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:16
Persoonlijk zou ik de aanpak omdraaien.

In plaats van de huidige setup met 4 routers/APs goed af proberen te stemmen, beginnen met één device (Experia) en dan de juiste positie of posities bepalen voor een tweede en desnoods derde device. Uiteindelijk plaats je een accesspoint niet omdat het leuk is maar omdat de dekking ergens niet voldoende is. Nu heb je een dusdanige wirwar van devices dat je jezelf (en de stabiliteit) tegenwerkt, tenminste, in mijn optiek - het tegenovergestelde van wat je wilde bereiken.

Daarnaast zou ik ook de SSID splitsen in een 5 Ghz variant en een 2.4 Ghz variant, dan kan daar geen misverstand over ontstaan. Je hebt toch genoeg mogelijkheden om 5 Ghz dekkend te krijgen, dus in zekere zin heb je voor de apparaten welke 5 Ghz ondersteunen geen 2.4 nodig. Onnodig om 2.4 als fall-back (dmv gebruik zelfde SSID) te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdoubleU
Hoi allen,
dank voor de reacties!!

het splitsen van de 2.4 en 5ghz kanalen is een optie natuurlijk. al loop ik daar wel direct tegen een probleem aan met de Experiabox 12: daar kan dat niet. Daar kan ik maar 1 SSID opgeven, voor beide kanalen :-(

Wat is dan wijsheid om te doen? De wifi op de experiabox aan laten staan en de rest dan wel splitsen? Maar dan kom ik wat in de knoei met de SSID's van de verschillende apparaten natuurlijk.... want de asus'en hebben dan wel aparte kanalen met namen, maar de experiabox heeft er dan maar 1...

Of moet ik gaan proberen om mijn Asus RT-AC87U te gaan gebruiken als router, ipv de experiabox?

kortom; ik loop dus een beetje vast nu :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:47
die experiabox doet denk ik wel aan goede bandsteering.
Maak je gewoon 2 netwerken:
- WifiSSID
- WifiSSID_2.4only

Overal waar je hem kan splitsen, splits je hem. op de experiabox laat je hem gewoon WifiSSID voor beide frequenties,

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BdoubleU
Hallo allemaal,

heel veel dank voor alle reacties! Ik ben er gisteren en vanochtend nog eens even goed mee bezig geweest en ik heb nu de Experiabox 12 centraler in de woonkamer gezet waardoor de woonkamer volledig gedekt is. Op de eerste verdieping heb ik de RT-AC87U gezet, waardoor boven en op zolder een goede verbinding is. De Deco en de AC58U heb ik momenteel niet in gebruik.
Op de Experiabox heb ik een gedeelde SSID voor 2.4 ghz en 5 ghz, op de Asus een aparte, en op alle clients alleen verbinding met het 5Ghz netwerk.

Dit lijkt vooralsnog allemaal wel goed te werken en ook de dataoverdracht via de wifi van de NAS naar de macbook gaat aanzienlijk sneller. Kom nu op 20-25MB/s, dat is niet wat het waarschijnlijk kan zijn, maar vele malen beter dan de 3 - 7 MB die ik eerst had. En voor mij een zeer acceptabele snelheid!

Echt ontzettend bedankt voor jullie meedenken en tips en suggesties! Zonder jullie was dit nooit gelukt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdoubleU
Hi @laurens0619 @dion_b @eric.1 en anderen!

Toch nog een vraagje: als ik dus bestanden kopieer van de Nas naar de macbook gaat dat nu met ruim 20MB/s. Dat is goed. Maar als ik een film stream vanaf de Nas op diezelfde macbook (via vlc of quicktime), dan hapert die bij wat grotere bestanden (high res). Dan haalt ie ook maar 500kb/s-1MB/s…

Is dat gek of verklaarbaar?

Hoor het graag!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BdoubleU schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 20:41:
Hi @laurens0619 @dion_b @eric.1 en anderen!

Toch nog een vraagje: als ik dus bestanden kopieer van de Nas naar de macbook gaat dat nu met ruim 20MB/s. Dat is goed. Maar als ik een film stream vanaf de Nas op diezelfde macbook (via vlc of quicktime), dan hapert die bij wat grotere bestanden (high res). Dan haalt ie ook maar 500kb/s-1MB/s…

Is dat gek of verklaarbaar?

Hoor het graag!!!!
Als je kunt kopieeren met 20MB/s, dan is de verbinding netto niet trager dan 160Mbps. Dat is meer dan genoeg voor het streamen van om het even welke content.

Als een film niet lukt op meer dan 8Mbps, dan zou ik vooral kijken naar CPU usage op de NAS. Misschien dat hij met huidige instellingen aan het transcoden is, wat niet sneller dan dat lukt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdoubleU
Hi @dion_b ,

Dank voor je snelle reactie weer!

Ik ben er nog even verder in gedoken en via een bekabelde verbinding met de NAS speelt de film wel gewoon soepel af. De CPU Usage is dan om en nabij de 25-30%.

Het gekke is, dat het probleem zich nu niet voordoet bij Quicktime. En wel bij VLC. Dan lijkt het ergens in de instellingen van VLC te zitten? Maar dan kom ik meer op het terrein van de Zachte Waren denk ik ? :-)

Quicktime speelt helaas meer bestanden niet af dan wel, dus dat is ook niet echt een oplossing om die dan te gaan gebruiken...

Overigens gaat het wel goed als ik dezelfde video vanuit DS File stream op mijn iPhone XR, met VLC app....

Nog suggesties / anderen die een gouden tip hebben..?

[ Voor 8% gewijzigd door BdoubleU op 27-05-2022 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Los van de programma's: welke protocollen gebruik je om te streamen?

Er kan flink verschil in efficientie tussen zitten.

Hier ben ik uit algehele onvrede met streamingzooi overgestapt op gewoon de relevante delen van de NAS via NFS te delen en dat op de clients te mounten als lokale drive. Onder Windows levert dat hoofdpijn op, maar het gaat moeiteloos op alle Unix-based OSsen, waaronder MacOS. Misschien een idee om te proberen (naast je huidige werkende streamoplossingen voor de mobile devices).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdoubleU
Hi @dion_b ,

Ik heb in finder een verbinding gemaakt met de Nas via SMB. Daardoor heb ik alle mappen van de Nas op dezelfde manier zichtbaar als de mappen die op de macbook zelf staan.
Ik las dat SMB de betere / beste keuze is qua snelheid (vs ftp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-05 16:04
Als eerste gooi je continue mB,Mb, MB, kb, KB etc door elkaar dus wordt je verhaal erg onduidelijk.
Verder heb je het over streamen terwijl je het eigenlijk over het afspelen van een video vanaf een netwerk share hebt, dat is echt iets heel anders.
En ja SMB is daar bij verre de beste methode voor.

Bij streaming wordt de video stream over het netwerk gestuurd en dan is elke hikup in de verbinding zichtbaar, wat met name het geval wordt als je via wifi werkt en tegen de max van je haalbare verbinding zit.
Bij het afspelen vanaf een share wordt er gewoon bestandbenadering gebruikt en wordt de benodigde data ruim gebufferd zodat je bijna geen last hebt van netwerk hikups.

Verder weet ik niet wat voor cpu je hebt, maar 25%-30% cpu voor het afspelen is extreem veel, meer dan een paar procent zou niet nodig moeten zijn of speel je soms 8K films af?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdoubleU
Hi @Ben(V) ,

ja... ik denk dat je gelijk hebt. Excuus als mijn verhaal onduidelijk is door het gebruik van verkeerde termen. Zo ' stream' ik iets van een NAS, (ik download het bestand niet eerst naar mijn macbook), maar dat heet dus afspelen van een netwerk share. Wel fijn dat het opgehelderd is waar ik tegenaan loop.

Ik heb het overigens over de CPU van mijn NAS, die tegen de 30% aan zit. Het is al een ouder beestje (DS213+), maar voor wat ik er mee doe, maar dan voldoende. Dus wellicht dat een 4k film wel wat heftiger is voor deze jongen?

Anyway, ik heb VLC eraf gegooid, want dat was het enige programma waar de issues mee waren. En ik heb het prachtige gratis IINA ontdekt. Speelt ook alles af, is gratis (open source) en geeft geen issues.

Dus voor mij zijn alle problemen zo wel weer verholpen!

Thanks!!
Pagina: 1