Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:25
Mijn vraag
In 1 zin: is de zonneplan one omvormer onhoorbaar als ik hem in de kelder naast de meterkast hang?

Vrouw is nogal gevoelig en heeft ook last van migraine aanvallen. Welke ik liever wil voorkomen natuurlijk. De omvormer zou op een koele en goed geventileerde plek moeten komen hangen. Ik heb als (logische) kandidaten de kelder of de zolder. Waarbij de zolder (zonder vaste trap) niet als koel of geventileerd bestempeld kan worden. Dus dit zou de kelder moeten worden, waar ook de meterkast zit, maar dan wil ik wel dat hij stil genoeg is dat hij niet gaat irriteren.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Zonneplan one omvormer met 12 panelen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik kan vrij weinig specifiek vinden over de omvormer behalve wat zonneplan zelf verstrekt. Dit in de vorm van "erg stil". Wat nogal subjectief is. Over het algemeen zouden omvormers erg stil moeten zijn als ik het goed begrijp. De gemiddelde koelkast zou meer geluid moeten maken.

Als ik zonneplan zelf hierover bel krijg ik niet veel meer dan wat er op de website staat. Zeker geen uitspraak over of hij niet te horen is achter een deur.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:02

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Is buiten ophangen geen optie ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
het is stiekem ook gewoon een sai omvormer. Dan kan je misschien iets makkelijker ervaringen vinden (niet zo zeer beperkt tot nederland)

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 15-05-2022 20:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@twain4me Ze hebben verschillende nu.
De zonneplan one "optimized" is een huawei volgens mij
https://solarmagazine.nl/...mvormer-voor-zonnepanelen

Heb zelf meerdere 1-fase SMA's en die hoor je ook niet.
Op een paar (opstart) klikjes na in de ochtend en avond.

[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-05-2022 20:19 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
@DukeBox het word nergens vermeld als optie in ieder geval. Ik ga er even vanuit dat dat dus ook niet kan. Zo wel dan mag hij buiten onder de airco. Ik neem het vrijdag mee als optie in ieder geval.

@twain4me Saj omvormer bedoel je? Daar vind ik inderdaad meer ervaringen op. Niks doorslaggevends helaas.

@AUijtdehaag ik heb niet de optimized, geen schaduw aanwezig. Opstart geluiden (eigenlijk alles wat af en toe gebeurd) maak ik mij geen zorgen om. Een permanente brom/zoem als ik in de woonkamer zit wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Craven schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 20:29:
@DukeBox het word nergens vermeld als optie in ieder geval. Ik ga er even vanuit dat dat dus ook niet kan. Zo wel dan mag hij buiten onder de airco. Ik neem het vrijdag mee als optie in ieder geval.

@twain4me Saj omvormer bedoel je? Daar vind ik inderdaad meer ervaringen op. Niks doorslaggevends helaas.

@AUijtdehaag ik heb niet de optimized, geen schaduw aanwezig. Opstart geluiden (eigenlijk alles wat af en toe gebeurd) maak ik mij geen zorgen om. Een permanente brom/zoem als ik in de woonkamer zit wel.
Ja Saj maar kennelijk hebben ze weer een andere fabriek gevonden waar ze een sticker op mogen plakken. :+

Meestal valt het allemaal wel mee, de kleinere vermogens zijn eigenlijk allemaal passief gekoeld coilwine achtige klachten hoor je wel eens, volgens mij bij goodwe een paar keer op het forum maar die modelen zijn netjes onder garantie vervangen.
ik zou dan ook gewoon de comunicatie met de leverancier goed archiveren zodat er duidelijk is dat je hoge eisen steld aan geluid mocht het dan bij een rechter oid terecht komen sta je heel erg sterk. En veder gewoon hopen op het beste overlast van geluid is ook extreem persoonlijk, en heb je eigenlijk erg weinig aan de ervaringen van andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Genoeg te vinden hier als je zoekt op saj r5

Vraag het een gebruiker hoe het geluid is.
Roel1980 in "omvormer van zonneplan de juiste?"

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Craven
Om het topic maar even een goede afsluiting te geven. De omvormer is uiteindelijk op de zolder komen te hangen. Met name vanwege praktische redenen. De mogelijkheden om kabels vanuit meterkast naar zolder door te geven waren beperkt. Dus liever 1 kabel van omvormer naar meterkast direct dan dat er vanuit zolder van 2 strings 2 kabels naar de omvormer daar doorheen moesten.

Echter had de omvormer ook prima in de meterkast geplaatst kunnen worden. Hij is praktisch onhoorbaar, ook onder belasting. Als je ernaast staat hoor je hem nog wel maar met een deur ertussen zeker niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:11
Even opmerking: Zonneplan noemt verschillende omvormers "Zonneplan one"

Zowel de Saj die van de winter bij me zus opgehangen is als de Huawei die ze recenter zijn gaan gebruiken...

Zonneplan optimized was ooit SolarEdge, maar tegenwoordig Huawei+Huawei optimisers

Een waardeloze versimpeling van zaken die alleen maar verwarring geeft...

[ Voor 14% gewijzigd door Ronald op 10-06-2022 10:50 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuv
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 17-04 17:43

kuv

Ik zou niet voor een Zonneplan One omvormer gaan. Dit weet ik helaas uit eigen ervaring.

Steeds storing , geen inzicht in parameters en dergelijke. Dus wanneer je een storing hebt kun jij deze niet uitlezen, enkel Zonneplan en die kan er natuurlijk vanalles van maken.

Buiten het feit dat ik je deze omvormer niet zou adviseren, zou je ook moeten denken aan een partij die de zonnepanelen op goede wijze installeert.
Bij Zonneplan maken ze er een potje van. Ze hebben een behoorlijke puinhoop achtergelaten. Van rotzooi tot een installatie met brandgevaar!

Dus denk maar even twee keer na voordat je met ze in zee gaat.

PS. Er staan behoorlijk veel positieve reviews, ik betwijfel of dit wel klopt! Dit hoort bij een marketingstrategie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandyAmsterdam
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-04 19:35
Craven schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 09:32:
Om het topic maar even een goede afsluiting te geven. De omvormer is uiteindelijk op de zolder komen te hangen. Met name vanwege praktische redenen. De mogelijkheden om kabels vanuit meterkast naar zolder door te geven waren beperkt. Dus liever 1 kabel van omvormer naar meterkast direct dan dat er vanuit zolder van 2 strings 2 kabels naar de omvormer daar doorheen moesten.

Echter had de omvormer ook prima in de meterkast geplaatst kunnen worden. Hij is praktisch onhoorbaar, ook onder belasting. Als je ernaast staat hoor je hem nog wel maar met een deur ertussen zeker niet.
Hoe gaat het nu met je zonnepanelen? Ben je nog tevreden met Zonneplan? Ik heb ook gekozen voor Zonneplan mede door de vele positieve reacties, welke helaas wat minder positief worden de laatste tijd. Deze trend zie ik trouwens bijna bij alle leveranciers, teveel vraag en te weinig (goed) personeel en apparatuur. Vandaar dat ik nieuwsgierig ben of je nog steeds tevreden bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
@RandyAmsterdam yep nog steeds tevreden. Maar ik heb er ook bijzonder weinig mee gedaan. Ze liggen, produceren stroom en elke paar dagen check ik even in de app of ze nog wat produceren.

Dus geen nieuws is goed nieuws in dit geval.

De factuur kwam vrij laat vind ik. Maar dat is geen ramp imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandyAmsterdam
Craven schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 23:28:
@RandyAmsterdam yep nog steeds tevreden. Maar ik heb er ook bijzonder weinig mee gedaan. Ze liggen, produceren stroom en elke paar dagen check ik even in de app of ze nog wat produceren.

Dus geen nieuws is goed nieuws in dit geval.

De factuur kwam vrij laat vind ik. Maar dat is geen ramp imo.
Goed om te horen, geeft weer hoop! Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13:49
RandyAmsterdam schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 23:30:
[...]

Goed om te horen, geeft weer hoop! Thanks!
Hier liggen ze inmiddels zo’n 2 weken.
Ik ben wat minder tevreden helaas.
2 gevonden fouten in de installatie. (Niet volgens voorschriften )
Het was ook nogal een haastwerk door onder aannemer en dit weekend heeft de omvormer al 2 dagen niets gedaan wegens een fout.
Zelf kan ik natuurlijk niet zien wat het probleem is omdat alleen Zonneplan op afstand kan uitlezen.
Binnenkort komt nog een monteur langs om het probleem m.b.t. De installatie op te lossen.

Nu vraag ik me af of Zonneplan mijn omvormer op afstand heeft gedeactiveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandyAmsterdam
elektriekert schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 22:57:
[...]

Hier liggen ze inmiddels zo’n 2 weken.
Ik ben wat minder tevreden helaas.
2 gevonden fouten in de installatie. (Niet volgens voorschriften )
Het was ook nogal een haastwerk door onder aannemer en dit weekend heeft de omvormer al 2 dagen niets gedaan wegens een fout.
Zelf kan ik natuurlijk niet zien wat het probleem is omdat alleen Zonneplan op afstand kan uitlezen.
Binnenkort komt nog een monteur langs om het probleem m.b.t. De installatie op te lossen.

Nu vraag ik me af of Zonneplan mijn omvormer op afstand heeft gedeactiveerd.
Wat waren de twee fouten als ik vrsgen mag? Welk deel in NL zit je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13:49
RandyAmsterdam schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 23:02:
[...]

Wat waren de twee fouten als ik vrsgen mag? Welk deel in NL zit je?
Brabant.

- De aarde draad voor potentiaalverschil vereffening zat met een draadbout aan de omvormer vast.
Nou ja, paar gangen in de omvormer aangedraaid wat M6 metrisch is.
Het oogje kon over de bout heen schuiven plus de m6-draad in de omvormer ook beschadigd
- DC + en - kabels zijn samengevoegd in de 3/4 buizen naar de omvormer toe.

De onderaannemer kwam voor zover ik weet uit Dordrecht :9

[ Voor 5% gewijzigd door elektriekert op 30-10-2022 23:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galvatron
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:00
Hier ook Zonneplan. Sinds maandag geplaatst. Aannemers lieten netjes alles zien, aantal dakpannen vervangen en hebben ook even een oude pijp (voor oude drogers) verwijderd, dicht gemaakt en pannetje erop. De hoofdaannemer kwam ook uit m’n dorp en kwam 3 keer langs op de dag om te inspecteren.

Omvormer ook op zolder geplaatst. Alles werkt netjes. Wel even gechat omdat ik vond dat ik de omvormer wat warm werd op piek vermogen, kreeg netjes direct antwoord dat het geen probleem is (op fora las ik inderdaad hetzelfde). Kan de koelribben wel vastpakken maar niet te lang.

De informatie in de app is precies wat ik nodig heb. Eigenlijk wil niet te veel weten ;) . Als er iets mis is bel ik de service afdeling. Kortom, (nog) steeds tevreden over Zonneplan.
Pagina: 1