Vraag

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rudyy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 31-05 05:19
Beste Tweakers,

Vorige week heb ik bij een geparkeerde auto een kras veroorzaakt bij inparkeren.

Ik heb een briefje met mijn telefoonnummer achter gelaten. Inmiddels hebben we telefonisch contact gehad en hebben we afgesproken het komende vrijdag af te handelen (ze zijn nu op vakantie) en een schadeformulier in te vullen.

Van wat ik kon zien lijkt het me dat de schade met een eenvoudige spotrepair kan worden verholpen.

Ik ontving later nog een SMS met de vraag of ik dit alvast kon melden bij mijn verzekeraar en dat het schadeformulier later zou volgen, zodat het niet te laat zou zijn. Dit heb ik nog niet gedaan.

Ik ben benieuwd naar het volgende:

-Ik twijfel of ik dit wel door mijn verzekering moet laten afhandelen. Als ik het goed inschat, dan zijn de reparatiekosten niet hoog. Wanneer ik het via mijn WA verzekering laat lopen, ga ik als ik het goed heb begrepen 5 jaar terug in de schadevrije jaren wat misschien wel meer gaat kosten.

Als ik dit pad wil bewandelen, wat kan ik dan het beste doen? Vragen of de eigenaar van de auto eerst een offerte wil opvragen voor reparatie? Is dat gebruikelijk en is het reëel om dat te verwachten?

Ik heb het idee dat de andere partij wil aansturen op afhandeling via mijn verzekering (vanwege de SMS met vraag of ik het alvast wil melden).

Hoe kan ik dit scenario het beste aanvliegen, en wat kan ik het beste communiceren naar de andere partij?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:02
Kan je het niet gewoon melden bij je verzekeraar met de mededeling dat je gaat kijken of je het via hen wil laten lopen of zelf wilt betalen?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Spro
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08-06 20:55
Bel je verzekering eens?

Laatste keer dat ik schade had, zei verzekeraar simpelweg: wij hebben schadebedrijf betaald voor de reparatie. Dat kostte €750. Als je het aan ons terugbetaald zien wij het als geen schade door ons afgehandeld en doen we alsof er niets gebeurd is. Als je het via de verzekering wil laten lopen, mag natuurlijk, ga je terug in schadevrije jaren, premie omhoog blabla. De berekening vind je in je mail maar je bent duurder uit ( kwam op iets van 1150 ofzo uit m’n hoofd)

Op die manier heeft de tegenpartij geen last, en jij geen onnodige (hoge) premie. Ik vond het een fijne manier van werken van mijn verzekeraar.

[ Voor 3% gewijzigd door Spro op 15-05-2022 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
De verzekering zal (bijna) altijd aangeven wanneer het voordeliger is om het zelf te betalen. Het zijn boefjes, maar wanneer ze zelf miet hoeven te betalen wel eerlijk :)

Ik zou het sowieso via de verzekering laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Je kan het altijd voorstellen, maar je bent afhankelijk van wat jou tegenpartij wilt.

Waar en wat voorn schade hebt je gereden? Bumper of deur? Deuk of krassen?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:09
@Rudyy Netjes! En zo hoort het gewoon ook. Ik heb meerdere schade aan mijn
auto'tje door anderen die niet zo netjes waren zoals jij.

Ik heb verder geen antwoord op je vraag, maar wens je het beste toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Gewoon melden bij je verzekering. Als de tegenpartij dit verzoekt is dit wel zo netjes. Wellicht dat je het later onderling kunt regelen of de verzekeraar terugbetalen als het bedrag niet te hoog is.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:42
Je kunt waarschijnlijk de verzekeraar terugbetalen als je het via die route laat lopen, zodat het geen invloed heeft op de no-claim korting.

Nadeel is wel dat schadeherstel meestal goedkoper kan als je bij de schadehersteller meldt dat het geen verzekeringswerk is, er geen schade-expertise nodig is, etc. Deze "korting" mis je als je het in eerste instantie door de verzekeraar laat afhandelen. De meest voordelige optie is als je er nooit een verzekeraar bij betrekt. Maar daar moet de tegenpartij dan wel aan mee willen werken. Wellicht kan de tegenpartij daar niet eens aan meewerken (leaseauto).

Dus ja je kunt het voorstellen om de verzekering er helemaal buiten te houden, dat pakt wellicht voordeliger uit. En dan hopen dat de schadehersteller niet een vriend van de tegenpartij is en dat ze er samen nog wat extra uit proberen te slepen. :+ Als je voorstelt het cash te betalen moet je later niet gaan terugkrabbelen als het bedrag tegenvalt. Deze optie vraagt dus om wat wederzijds vertrouwen, is dat er niet dan kun je beter gewoon schadeformulieren opsturen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:20
Het meest gemakkelijke is zoals als gesteld dat je met je telefoon foto's maakt en die alvast bij je verzekeringsmaatschappij indient.

Degene met schade belt dan zijn verzekeringsmaatschappij en die krijgt te horen waar het te laten herstellen.
Voor zulke goedkope schade komt er geen keurder langs maar wordt alles afgehandeld via foto's die rondom van de auto gemaakt worden.

Na een maandje bel je je verzekeringsmaatschappij op met de vraag wat het bedrag geworden is.
Die sturen je dan vanzelf een email met betaalcode om het te storten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:36
Jij hebt de schade veroorzaakt dus netjes oplossen staat voorop. Probleem is dat schadebedrijven een verzekeringsprijs en een privé prijs hebben. Laatst nog gehad zelf een kras gereden, auto is allrisk verzekerd en is via spott repair gerepareerd: dat kostte me op zaterdag 200 euro (op vrijdag 240) en als het via de verzekering was gefactureerd 500 pop, zonder verlies aan schadevrije jaren. Je zou kunnen voorstellen dat de tegenpartij het laat taxeren waar je bij bent en dan gelijk die vraag stellen, wellicht scheelt het je een keer met paar ruggen: flesje wijn naar de tegenpartij en hup iedereen blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:28
Kijk even naar je voorwaarden, mijn verzekering had als mogelijkheid dat ik binnen een x-aantal weken alsnog het bedrag zelf kon betalen (terug aan verzekering) met behoud van bonus trede.

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Je bent zowiezo verplicht dat schadeformulier EN je verzekeringsgegevens in te vullen voor de tegenpartij, als ze daarom vragen.

Je kan altijd, op goodwill van de tegenpartij, vragen of ze het ook goed vinden om het buiten de verzekering om te regelen, maar dat kan best gedoe met zich meebrengen. Is de reparatie niet goed uitgevoerd, bubbelt de lak inneens na een jaartje of wat dan ook, dan staat de tegenpartij er ineens alleen voor als het schadebedrijf onwelwillend is.

Ik zou dan ook aanraden om het gewoon via de verzekering te doen en dan kan je evt beslissen om het zelf te bekostigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:23

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Vergis je niet de prijs kan aardig oplopen als je meerdere delen hebt geraakt. Gewoon inderdaad even de verzekering bellen dan komt het goed.

Trouwens erg fijn dat je netjes een briefje hebt achtergelaten. Helaas nog maar weinig mensen die dit doen.

Usenet handleidingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:01
Heel simpel. Jij bent verplicht het bij je verzekeringsmaatschappij te melden.

HOE en voor welke PRIJS de tegenpartij het fixt is NIET aan jou. Al laten ze het door kabouters in bladgoud repareren. Als jouw verzekeringsmaatschappij dat een acceptabele oplossing vindt, lees: het niet betwist, dan heb jij het daar mee te doen.

Even hard gezegd: jij hebt schade gereden, jij moet betalen. Je hebt geen zeggenschap over hoe en tegen welke prijs het gefixt gaat worden.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:08
Er zijn 2 wegen:
1. Afhandeling via verzekering (via premie of 1x betalen)
2. Onderhands afhandelen

Zoals hierboven al vermeld schrijven ze met een “verzekeringspen” en kan je schade via verzekering hoog uitvallen. Of je dit zelf betaald of via je premie doet staat hier los van. Afaik krijg je die keus altijd

Onderhands is goedkoper voor jou maar geeft meer gedoe/onzekerheid voor de ander.

Je moet er dus een win win van maken.
Bv via verzekering gaat het jou 500 euro kosten maar onderhands gaat het 250 euro kosten.
Dan split je het bedrag en geef je die ander 375 euro, dan is het voor beide interessant

meeste mensen zullen kiezen voor de verzekeringsweg en als ze die willen moet je dat gewoon netjes doen. je kunt altijd polsen of ze open staan voor alternatief
Panzer_V schreef op maandag 16 mei 2022 @ 07:41:
Heel simpel. Jij bent verplicht het bij je verzekeringsmaatschappij te melden.
Is dat zo? Mag tegenpartij schade niet laten fixen bij hersteller en factuur naar jou persoonlijk sturen?
Even gegoogled en je hebt gelijk.

hier wat meer info

https://www.lastenvrij.nl...schade-onderling-regelen/

[ Voor 26% gewijzigd door laurens0619 op 16-05-2022 08:52 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:55

EiT

Als je het netjes af wilt handelen zou dit toch echt via verzekering moeten. Kost je wel een factor 2 meer. Vaak heb je 12 maanden om het bedrag terug te betalen om niet in schade vrije jaren naar beneden te gaan.
Voor een kras goedkoper om dit zelf te betalen.

Vraag is wel hoe diep die kras is, soms ben je met polijsten zo klaar.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:28
Meestal is het goedkoper om even naar een lokale schadehersteller/spuiter te gaan. Daar is de eerste vraag of het verzekeringswerk is, is dat niet het geval is scheelt dat al een heel stuk in de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
reiniero schreef op maandag 16 mei 2022 @ 09:09:
Meestal is het goedkoper om even naar een lokale schadehersteller/spuiter te gaan. Daar is de eerste vraag of het verzekeringswerk is, is dat niet het geval is scheelt dat al een heel stuk in de kosten.
Wederom, dat is niet aan de TS.

Hoe de tegenpartij het oplost is geheel aan de tegenpartij. TS moet maar één ding....melden bij zijn verzekeringsmaatschappij en die zal dokken.

Hoe TS het met zijn verzekeringsmaatschappij wenst af te handelen is aan de TS. Oftewel schadevrijejaren inleveren, oftewel het uitgekeerde bedrag vergoeden aan de verzekeringsmaatschappij.

Waar komt toch iedere keer die arrogantie vandaan dat mensen denken dat je wat te zeggen hebt over hoe de tegenpartij, waar jij schade gemaakt hebt, e.e.a. oplost?

Op de blaren zitten is kennelijk een gezegde welke mensen hebben vergeten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reiniero
Panzer_V schreef op maandag 16 mei 2022 @ 09:12:
[...]

Wederom, dat is niet aan de TS.

Hoe de tegenpartij het oplost is geheel aan de tegenpartij. TS moet maar één ding....melden bij zijn verzekeringsmaatschappij en die zal dokken.

Hoe TS het met zijn verzekeringsmaatschappij wenst af te handelen is aan de TS. Oftewel schadevrijejaren inleveren, oftewel het uitgekeerde bedrag vergoeden aan de verzekeringsmaatschappij.

Waar komt toch iedere keer die arrogantie vandaan dat mensen denken dat je wat te zeggen hebt over hoe de tegenpartij, waar jij schade gemaakt hebt, e.e.a. oplost?

Op de blaren zitten is kennelijk een gezegde welke mensen hebben vergeten?
toon volledige bericht
Dat is toch gewoon te overleggen met die mensen? Dat heeft niks met arrogantie te maken maar met logisch nadenken. Via verzekering willen meer mensen er aan verdienen dus zal het duurder worden. Als je een lokale schadehersteller vraagt wat het gaat kosten, je drukt die mensen dat bedrag met beetje extra in handen dan zijn ze vaak blij en kunnen ze nog kiezen of ze het laten fixen.

Zelf ook een keer zoiets gehad toen ik net mn eerste auto had, schampte iets langs een geparkeerde auto waardoor er wat lakschade was. eerst netjes met die mensen mee naar huis geweest, koffie gehad en overlegd hoe we het gingen doen. Zij zijn naar garage geweest en hebben mij een bedrag doorgegeven, ik heb dat langs gebracht en iedereen was blij. Arrogant? Verre van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
reiniero schreef op maandag 16 mei 2022 @ 09:31:
[...]

Dat is toch gewoon te overleggen met die mensen? Dat heeft niks met arrogantie te maken maar met logisch nadenken. Via verzekering willen meer mensen er aan verdienen dus zal het duurder worden. Als je een lokale schadehersteller vraagt wat het gaat kosten, je drukt die mensen dat bedrag met beetje extra in handen dan zijn ze vaak blij en kunnen ze nog kiezen of ze het laten fixen.

Zelf ook een keer zoiets gehad toen ik net mn eerste auto had, schampte iets langs een geparkeerde auto waardoor er wat lakschade was. eerst netjes met die mensen mee naar huis geweest, koffie gehad en overlegd hoe we het gingen doen. Zij zijn naar garage geweest en hebben mij een bedrag doorgegeven, ik heb dat langs gebracht en iedereen was blij. Arrogant? Verre van.
Ben ik niet met je eens. Jij maakt schade bij een ander....dan heb je op de blaren te zitten.

Een dief/ moordenaar laat je ook niet zelf "overleggen" met de tegenpartij wat een gepaste "oplossing" zou zijn.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Panzer_V schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:05:
[...]

Ben ik niet met je eens. Jij maakt schade bij een ander....dan heb je op de blaren te zitten.

Een dief/ moordenaar laat je ook niet zelf "overleggen" met de tegenpartij wat een gepaste "oplossing" zou zijn.
Dat is omdat stelen en moorden misdrijven zijn. Een ongelukje is echter geen misdrijf. Je maakt een overtrokken vergelijking.

Het gaat nu dan toevallig om een auto waar verzekering verplicht is, maar het zou natuurlijk net zo goed een laptop kunnen zijn die van de tafel gestoten wordt, een gevallen telefoon, etc.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 16-05-2022 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
[...]

Maar als onderhands een win win is?
Wat is daar mis mee?
Als tegenpartij zou ik t bij kleine schade prima vinden als t onderhands gefixt wordt met een split pot van het verschil

Echter lijkt dit geen optie omdat het “verplicht” is om het via de verzekering te doen.
Dus wettechnisch geen optie, moraal gezien wat mij betreft prima om aan te bieden als beide partijen er voor open staan

Niet alleen voor t geld, ook om die schadeherstel boefjes niets te gunnen. Die zijn de lachende derde, pompen de schade omhoog, pakken het geld en wij de premie maar betalen met zijn allen

[ Voor 23% gewijzigd door laurens0619 op 16-05-2022 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:57
reiniero schreef op maandag 16 mei 2022 @ 09:31:
[...]

Tuurlijk is dat te overleggen, maar uiteindelijk bepaald degene bij wie de schade is veroorzaakt wat er gaat gebeuren. Ik zou het in dit geval dus melden bij de verzekering. Daarna kun je altijd nog langs een schadebedrijf om te kijken wat de opties zijn. Die opties bespreek je met elkaar en wederom heeft degene bij wie de schade is veroorzaakt welke optie hij goed vind. En mocht dat de duurste optie zijn voor TS heeft hij gewoon pech gehad.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiniero
Ach zelfs in de voorwaarden van de autoverzekering staat dat het bij een kleine schade vaak goedkoper is om zelf op te lossen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ridicuul
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10:54
[...]

Dat vind ik wel weer zo bureaucratisch denken. Ja, je zal zeker op de blaren moeten zitten als je een foutje maakt. TS heeft een briefje achtergelaten en blijkt uit alles bereid om de schade te herstellen. TS neemt verantwoordelijkheid en gaat dus op eigen initiatief op die blaren zitten (want laten we wel wezen: helaas zijn er genoeg mensen die dat briefje niet hadden achtergelaten).

Maar als TS een oplossing biedt die door de andere partij geaccepteerd wordt, dan is dat toch mooi opgelost. Willen die mensen daar niet aan meewerken, dan zal TS het via de officiële weg moeten doen. Het moet niet gepusht worden, maar er is niks mis met het polsen van hoe de andere partij erin staat.

[ Voor 5% gewijzigd door Ridicuul op 16-05-2022 10:19 ]

This is absolutely ridiculous

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
laurens0619 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:16:
[...]

Maar als onderhands een win win is?
Wat is daar mis mee?
Als tegenpartij zou ik t bij kleine schade prima vinden als t onderhands gefixt wordt met een split pot van het verschil

Echter lijkt dit geen optie omdat het “verplicht” is om het via de verzekering te doen.
Dus wettechnisch geen optie, moraal gezien wat mij betreft prima om aan te bieden als optie
Je kunt het altijd bij de verzekering melden en het dan alsnog onderhands oplossen. Er is geen enkele verplichting om het via de verzekeraar te regelen. Wel is er de verplichting om degene die de schade heeft te compenseren voor zijn schade.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Even als “slachtoffer” sprekende:
Vorig jaar heeft iemand kras gemaakt op de voorbumper van mijn auto.

Impact ik:
Auto 2 dagen kwijt om hele bumper te spuiten, heen en weer naar schadeherstel. Maanden wachten op geld

Impact hij:
200 euro

Gewoon mij 100 euro geven oid was voor beide partijen en het milieu veel beter geweest. Totale onzin die kras om te herstellen. Had liever 100 gehad, vooral vanwege het gedoe van wegbrengen auto.

Helaas is de kans op onderhands regelen kans op gedoe. “Nee joh, hoeft niet zo duur te zijn ik ken wel #beunhaas die het goedkoper kan”. Dat gedoe
Dus ja daarom ik het ook liever via verzekering tenzij het mega klein is en ik direct cash krijg

[ Voor 50% gewijzigd door laurens0619 op 16-05-2022 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
evilution schreef op zondag 15 mei 2022 @ 17:26:
Gewoon melden bij je verzekering. Als de tegenpartij dit verzoekt is dit wel zo netjes. Wellicht dat je het later onderling kunt regelen of de verzekeraar terugbetalen als het bedrag niet te hoog is.
Klopt en dit dien je te melden door middel van het schadeformulier. Dikke kans dat als je ze belt om een schade te melden dat ze er niets meer doen zonder dat formulier. Ze hoeven echt niet gewaarschuwd te worden dat er een formulier aan komt hoor.

Verder zit er een groot verschil tussen verzekeringsprijzen en particuliere prijzen bij schadebedrijven zoals al eerder genoemd. Via je verzekeraar laten lopen en daarna zelf betalen kan je dus fors meer kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
laurens0619 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:28:
Vind dat sowieso gek dat de tijd en gedoe die het kost niet onderdeel is van schadeuitkering
Die kosten kan je wel degelijk opgeven zoals ik uit een nieuwsbrief voor ZZPers heb begrepen. Dit kan echter een auto schade expert niet voor jou bepalen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Deveon schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:33:
[...]

Die kosten kan je wel degelijk opgeven zoals ik uit een nieuwsbrief voor ZZPers heb begrepen. Dit kan echter een auto schade expert niet voor jou bepalen..
3 jaar geleden is een vrachtwagen zo mijn geparkeerde auto in gereden en doorgereden (had hem op camera)
Heeft mij denk ik
- 10 belletjes
- ochtend op bureau voor Politie aangifte
- Stress
- hoop papierwerk
- Auto week kwijt herstel

Alleen schadeherstel vergoed :(
als je zelf niet all risk verzekerd bent is het echt een kriem om je geld te krijgen van de tegenpartij. Ben je zelf all risk dan is dat veeel gemakkelijker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:46

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Panzer_V schreef op maandag 16 mei 2022 @ 09:12:
[...]
Waar leid je uit af dat dit moet? Ik heb nog nooit gehoord van zo'n verplichting. De TS mag zelf bepalen of hij de schade uit eigen zak betaalt of aanspraak wil doen op zijn verzekering.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Jazzy schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:41:
[...]

Waar leid je uit af dat dit moet? Ik heb nog nooit gehoord van zo'n verplichting. De TS mag zelf bepalen of hij de schade uit eigen zak betaalt of aanspraak wil doen op zijn verzekering.
Wist ik ook niet maar melden is verplicht
Schadeafhandeling staat daar los van denk ik
De verzekerden moeten van ieder ongeval en iedere gebeurtenis waarvan zij kennis dragen, mededeling doen aan de verzekeraar, indien bij dat ongeval of die gebeurtenis het verzekerde motorrijtuig is betrokken en schade is ontstaan tot welker dekking door verzekering deze wet verplicht. De verzekeringnemer moet aan de verzekeraar alle door de verzekeringsovereenkomst voorgeschreven inlichtingen en bescheiden verschaffen. De overige verzekerden moeten aan de verzekeraar op zijn verzoek alle nodige inlichtingen en bescheiden verschaffen.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0002415/2020-01-01

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
laurens0619 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:49:
[...]

Wist ik ook niet maar melden is verplicht
Schadeafhandeling staat daar los van denk ik

[...]

https://wetten.overheid.nl/BWBR0002415/2020-01-01
Je moet het inderdaad melden, reparatie hoeft echter niet via de verzekering. Ik verwacht dat dit is om dubbele uitkering te voorkomen (eerst onderhands regelen en dan alsnog bij de verzekering/waarborgfonds claimen)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:55
Kijk eens naar de voorwaarden bij je verzekeraar.

Bij mijn verzekeraar ( redelijke grote verzekeraar ) is het zo, als ik het laat uitbetalen door de verzekeraar en binnen een jaar alsnog zelf betaal aan de verzekeraar dan kost het mijn jaren/no claim niet.

[ Voor 6% gewijzigd door corporalnl op 16-05-2022 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:37
Ik heb in mn leven 1 keer wat schade gehad met een tegenpartij (heel onbenullig tijdens inparkeren, allebij niet opgelet en met bumper tegen elkaar gekomen). We hebben toen samen de schadepapieren opgemaakt en eenieder heeft het naar diens verzekeraar gestuurd. Onderling vechten de verzekeraars het dan wel uit wie schuld heeft en wie wat moet betalen.

In mijn geval kwam eruit: beiden schuld, ieder betaalt de eigen schade. Ik had een klein scheurtje in de plastic bumper, vlak onder de stootstrip. Je moest al goed kijken om het te zien, maar kreeg een opgave van enkele honderden euro's en X jaren terug in schadevrije jaren. Kreeg de optie dit te accepteren, of ik moest zelf de schade op mij nemen (was bij Centraal Beheer trouwens). Heb uiteindelijk het laatste gedaan en uiteindelijk er niet eens wat aan laten doen, gezien oudere auto en schade is niet eens echt zichtbaar.

Kortom: tenzij andere verzekeraars anders te werk gaan, zou ik het bij de verzekeraar melden en waarschijnlijk krijg je uiteindelijk de keuze om ofwel het uit eigen zak te betalen, of via de verzekeraar.

Ryzen 7 5800X ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:44

HugoBoss1985

Xenotech

Ik reageer hier ook even om te zeggen dat ik het netjes vind hoe je dit aangepakt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:25
Stap 1: contacteer de tegenpartij en vraag of het onderhands opgelost kan worden. Dan is het aan hun om een bedrag te bepalen, dat kan bij wijze van spreken de vijfsterren reparatieservice met Rolls Royce als vervangende auto zijn - of de beun op de hoek. Het is ook aan hun om er sowieso niet op in te gaan en het via de verzekering te laten lopen.

Stap 2: ga je accoord met hun aanbod/vraagprijs, dan maak je het geld over en zorg je dat je zwart-op-wit hebt dat het afgehandeld is. Zo niet - dan wordt het alsnog verzekeringswerk en hoef je zelf niets meer met de andere partij af te handelen, hoef je alleen met je eigen verzekering verder te praten.

Stap 3: verzekering zegt "het heeft xxx euro gekost, dat kan je zelf naar ons overmaken en dan vergeten we dit alles, of wij betalen het en je verliest wat no-claim".

Tenminste, dit is zoals ik er tegenaan kijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:46

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

vanaalten schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:58:
Stap 1: contacteer de tegenpartij en vraag of het onderhands opgelost kan worden. Dan is het aan hun om een bedrag te bepalen, dat kan bij wijze van spreken de vijfsterren reparatieservice met Rolls Royce als vervangende auto zijn - of de beun op de hoek. Het is ook aan hun om er sowieso niet op in te gaan en het via de verzekering te laten lopen.

Stap 2: ga je accoord met hun aanbod/vraagprijs, dan maak je het geld over en zorg je dat je zwart-op-wit hebt dat het afgehandeld is. Zo niet - dan wordt het alsnog verzekeringswerk en hoef je zelf niets meer met de andere partij af te handelen, hoef je alleen met je eigen verzekering verder te praten.

Stap 3: verzekering zegt "het heeft xxx euro gekost, dat kan je zelf naar ons overmaken en dan vergeten we dit alles, of wij betalen het en je verliest wat no-claim".

Tenminste, dit is zoals ik er tegenaan kijk.
Dat dacht ik ook, maar een paar berichten hierboven werden we er op gewezen dat je verplicht bent om je verzekeringsmaatschappij direct op de hoogte te brengen. laurens0619 in "Schade veroorzaakt aan geparkeerde auto - hoe afhandelen?"

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling
  • Laatst online: 08-06 20:54

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Ik heb twee jaar terug ook per ongeluk schade veroorzaakt aan een geparkeerde auto op een parkeerterrein. Ik heb dat toen bewust zonder verzekeraars opgelost, omdat ik daardoor geen invloed zou hebben op wat mijn verzekeraar zou goedkeuren/uitkeren. Toen heb ik de eigenaar zover gekregen om zelf naar een schadehersteller te gaan, en heb ik dat bedrag aan hem vergoed. Hij heeft toen een ‘finale kwijting’ getekend, waarmee we overeenkwamen dat de schade hiermee vergoed was (en hij dus niet later alsnog voor meer geld naar mij of de verzekering zou kunnen komen).

Dit was wat gedoe, want de andere partij wilde het liever via de verzekeraar laten lopen (en officieel moet dat ook). Maar het risico leek mij dan dat je verzekeraar akkoord gaat met een hoog bedrag, terwijl het wellicht voor een veel lagere prijs opgelost kan worden.

Volgende keer zou ik het weer zo doen.
Of geen briefje achterlaten, gezien het gedoe en de stress die het toen heeft opgeleverd… |:(

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Jazzy schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:56:
[...]
Dat dacht ik ook, maar een paar berichten hierboven werden we er op gewezen dat je verplicht bent om je verzekeringsmaatschappij direct op de hoogte te brengen. laurens0619 in "Schade veroorzaakt aan geparkeerde auto - hoe afhandelen?"
Dat op de hoogte brengen is niet meer dan een melding doen aan de verzekering. Je kunt daarbij simpelweg zeggen dat je nog aan het overleggen bent en dat ze niets hoeven te doen. Met die melding zit je er dus niet aan vast om het ook daadwerkelijk via de verzekering te laten lopen. Als je er met de tegenpartij uitkomt is een belletje voldoende om de case verder te sluiten zonder dat de verzekering ook maar iets heeft gedaan.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Ulster Seedling schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:10:
Ik heb twee jaar terug ook per ongeluk schade veroorzaakt aan een geparkeerde auto op een parkeerterrein. Ik heb dat toen bewust zonder verzekeraars opgelost, omdat ik daardoor geen invloed zou hebben op wat mijn verzekeraar zou goedkeuren/uitkeren. Toen heb ik de eigenaar zover gekregen om zelf naar een schadehersteller te gaan, en heb ik dat bedrag aan hem vergoed. Hij heeft toen een ‘finale kwijting’ getekend, waarmee we overeenkwamen dat de schade hiermee vergoed was (en hij dus niet later alsnog voor meer geld naar mij of de verzekering zou kunnen komen).

Dit was wat gedoe, want de andere partij wilde het liever via de verzekeraar laten lopen (en officieel moet dat ook). Maar het risico leek mij dan dat je verzekeraar akkoord gaat met een hoog bedrag, terwijl het wellicht voor een veel lagere prijs opgelost kan worden.

Volgende keer zou ik het weer zo doen.
Of geen briefje achterlaten, gezien het gedoe en de stress die het toen heeft opgeleverd… |:(
Als je het toch via een schadehersteller laat repareren kun je simpelweg die offerte vragen en die indienen bij de verzekering. Die vergoeden dat dan en daarna betaal jij aan de verzekering. Veel minder moeite met hetzelfde resultaat en minder kopzorgen voor beide partijen :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

redwing schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:16:
[...]

Als je het toch via een schadehersteller laat repareren kun je simpelweg die offerte vragen en die indienen bij de verzekering. Die vergoeden dat dan en daarna betaal jij aan de verzekering. Veel minder moeite met hetzelfde resultaat en minder kopzorgen voor beide partijen :)
Tenzij de schadehersteller ineens het dubbele rekent als het via een verzekeraar loopt, omdat ze weten dat het toch wel betaald wordt ;) Of je een beetje controle op de kosten wilt houden, zodat er niet ineens een akkoord van je verzekeraar ligt voor een herstel met een enorm bedrag.

[ Voor 7% gewijzigd door Ulster Seedling op 16-05-2022 16:16 ]

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Ulster Seedling schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:15:
[...]

Tenzij de schadehersteller ineens het dubbele rekent als het via een verzekeraar loopt, omdat ze weten dat het toch wel betaald wordt ;) Of je een beetje controle op de kosten wilt houden, zodat er niet ineens een akkoord van je verzekeraar ligt voor een herstel met een enorm bedrag.
Er is niemand die zegt dat je naar de schadehersteller moet via de verzekering. Dat is nu net het hele punt, als jij erover denkt om het zelf te betalen, ga je juist prive naar de schadehersteller.

Wat jij hierboven beschrijft is wat er gebeurt als je tegen de verzekeraar zegt dat ie de zaak moet oppakken. Als jij echter alleen melding doet en daarna de rest zelf regelt is de rest van het traject hetzelfde.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ulster Seedling

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

redwing schreef op maandag 16 mei 2022 @ 17:13:
[...]

Er is niemand die zegt dat je naar de schadehersteller moet via de verzekering. Dat is nu net het hele punt, als jij erover denkt om het zelf te betalen, ga je juist prive naar de schadehersteller.

Wat jij hierboven beschrijft is wat er gebeurt als je tegen de verzekeraar zegt dat ie de zaak moet oppakken. Als jij echter alleen melding doet en daarna de rest zelf regelt is de rest van het traject hetzelfde.
Ah, dan begreep ik je verkeerd! Als dat inderdaad zo kan, klinkt dat als de beste (juiste) manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-06 00:42
Melden is inderdaad verplicht en telt ook op bij Stichting CIS, ongeacht de schuld of afhandeling er van.

Als je de afgelopen 5 jaar meerdere meldingen hebt gedaan kan dit invloed hebben op je verzekering(en) ongeacht dus de afhandeling of hoogte van het bedrag.

Daarom nooit ieder wissewasje melden bij je verzekering maar deze alleen gebruiken voor serieuze zaken en/of verplichtingen (wat dit dus is)

[ Voor 65% gewijzigd door GrooV op 17-05-2022 01:00 ]

Pagina: 1