Tallas D-EBOOST 850 werkt niet meer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bmic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-09 23:39
Hopelijk ben ik hier in het juiste onderdeel.

Mijn Tallas beregeningspomp wil niet meer starten. Zodra ik het toestel in het stopcontact steek, lichten de ledjes op. Bij het AAN of UIT zetten hoor ik het relais klikken, maar er gebeurt helemaal niets.
- Er is geen geluid of brom
- De motor kan vrij bewegen, dit heb ik met de hand getest. Ook als de pomp AAN staat, draait de motoras vrij
- Pomphuis is gevuld met water zoals de instructies het voorschrijven.
- Er is nergens een doorbrandzekering te vinden, dus die zal er niet zijn. De handleiding zegt hier ook niets over.

Er zal dus een elektronisch defect moeten zijn, maar wat? De zichtbare onderdelen zoals condensator zien er langs de buitenkant normaal uit (geen uitstulpingen of bubbels).

Ik heb een Fluke multimeter maar geen elektronicus :) . Hoe kan ik achterhalen wat er defect is?
Toestel is 3 jaar oud, net buiten garantie dus |:(

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:26

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als er een motor met koolborstels in zit moet je kijken of de koolborstels versleten zijn of de draden eraan de veerbeweging van de borstel begrenzen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:20

SA007

Moderator Tweaking
Motorstartcondensators zien er vaak niet kapot uit als ze het wel zijn.
De motor handmatig een zwengel geven (niet met je handen, je wil niet dat hij je vingers gaat rondpompen als hij wel start) zou dat moeten bevestigen/ontkrachten.

Een kapot relaiscontact kan ook, met een multimeter de spanning op de motor meten als hij aan is geeft daarvoor wel uitsluitsel.

Zoals @memphis zegt zijn koolborstels een goede om te controleren, als er wel spanning is op de motor, anders is wellicht een ingebouwde temperatuurzekering of een winding kapot, beide moet de motor heel grondig voor uit elkaar om te zeker te weten en/of repareren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bmic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-09 23:39
memphis schreef op zondag 15 mei 2022 @ 16:43:
Als er een motor met koolborstels in zit moet je kijken of de koolborstels versleten zijn of de draden eraan de veerbeweging van de borstel begrenzen.
Goh, die pomp heeft misschien 20 uren in totaal gewerkt. Zou straf zijn als de koolborstels al versleten zijn. Zal dit weekend het geheel nog eens ontmantelen en op zoek gaan naar de borsteltjes.
SA007 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 17:16:
Motorstartcondensators zien er vaak niet kapot uit als ze het wel zijn.
De motor handmatig een zwengel geven (niet met je handen, je wil niet dat hij je vingers gaat rondpompen als hij wel start) zou dat moeten bevestigen/ontkrachten.
Zoals ik al schreef kan ik de motoras vrij bewegen, ook wanneer de pomp ingeschakeld staat. Er zit gewoon totaal geen leven in.

Bij inschakelen geven de ledjes aan dat de motor "AAN" staat, het relay schakelt maar geen leven of kracht op de motor. Pomp gaat ook niet in alarm na een tijdje. Ik zoek en meet alvast dit weekend verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:58
Bmic schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:50:
[...]

Goh, die pomp heeft misschien 20 uren in totaal gewerkt. Zou straf zijn als de koolborstels al versleten zijn. Zal dit weekend het geheel nog eens ontmantelen en op zoek gaan naar de borsteltjes.

[...]
Zoals ik al schreef kan ik de motoras vrij bewegen, ook wanneer de pomp ingeschakeld staat. Er zit gewoon totaal geen leven in.

Bij inschakelen geven de ledjes aan dat de motor "AAN" staat, het relay schakelt maar geen leven of kracht op de motor. Pomp gaat ook niet in alarm na een tijdje. Ik zoek en meet alvast dit weekend verder.
Altijd meten vanaf het punt waar het niet werkt. In dit geval de motor aansluiting. Daar moet je een spanning meten. Als hier spanning op staat is de motor de plek waar mogelijk het issue in zit. Vindt je hier geen spanning. Verder het draad volgen en zo elke keer onderdeel voor onderdeel meten tot je de verwachtte spanning vindt :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:23
Bmic schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:50:
[...]

Zonde moeite, koolborstels zijn niet versleten na 20 uur als je geen troep gekocht hebt. Daar zou ik niet beginnen met zoeken.
[...]

Zekeringetjes gecheckt? (die in het apparaat zelf)

Kan best zijn dat het relais prima schakelt, maar hetgeen dat 't schakelt niet in orde is. Sterker nog: dat is waarschijnlijk het geval.

De pomp bestaat overigens uit een pomp, en daarbij hoort nog een aansturing/controller. Welke is dat? Deze heeft de controller op de pomp gebouwd zitten. Ff open schoeven (4 schroefjes) en op zoek gaan naar de zekering. Weet haast zeker dat daar je probleem zit.

[ Voor 7% gewijzigd door naarden 4ever op 24-05-2022 10:52 ]

Pagina: 1