Stopcontact verwijderd, kamer zonder stroom

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-05 18:07
Mijn vraag
ik heb net een wandcontactdoos verwijderd uit de muur. Voor het verwijderen de stroom eraf gehaald in de meterkast. Alle draden afgedopt met een kroonsteentje. Vervolgens de stroom er weer op gezet. De kamer waar het stopcontact is verwijderd zit nu zonder stroom. Andere elektra punten op dezelfde groep werken nog wel. Het is alleen in die specifieke kamer dat er geen stroom meer is (plafond licht punt + andere stopcontacten in de ruimte). Hoe kan dit en hoe los ik dit op?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Niko Original wandcontactdoos.

Beste antwoord (via SX-Superfly op 21-05-2022 08:08)

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:34

remco_k

een cassettebandje was genoeg

@SX-Superfly Naar bouwmarkt gaan en doosje lasklemmen halen. Dan met 3 lasklemmen de volgende handelingen doen:
Stroom eraf in meterkast.
Bruin links en bruin rechts samen op een lasklem.
Blauw links en blauw rechts samen op een lasklem.
Geel groen links en rechts samen op een lasklem.
Stroom er op zetten.

Alles kan stuk.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:39

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Maak eens een foto? Zat het e.e.a misschien doorgelust via het stopcontact? Dat kan je herkennen aan 2 setjes bruin en blauw (en evt aarde).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:36
Kroonsteentjes in een wanddoos :X Gebruik liever fatsoenlijke klemmen (Wago). Verder zal het wel zijn wat @DukeBox zegt als je verder nergens aan hebt gezeten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:45

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Als 'alle draden' er meer dan 3 waren (blauw/bruin/groen-geel), dan was je stopcontact gewoon de 'doorlusser' naar de rest van je kamer.

Beetje stopcontact heeft 6 'gaatjes' aan 1 kant zitten, met 2x blauw/2x/bruin/2xgeen-groen.
Zoals dit zegmaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KI8a3bCSrot5vyNmASRYgzJRQas=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OW2TJvad8WLcyuEuDnaxxHTR.png?f=user_large

Daarvan komt 1 setje vanaf je meter kast en gaat 1 setje door naar de andere aansluitingen.

En kroonsteentje? Nee. Lasdop/lasklem is aanzienlijk stukje veiliger.

[ Voor 6% gewijzigd door SinergyX op 15-05-2022 14:08 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jd-v9eOIgds7_xYf0e-I9M3TaJ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vrtpkT2rksn2HEsf8s0NGBQp.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de situatie.

Ik denk dat het dan door gelust is naar de rest van de kamer. Hoe zorg ik ervoor dat de rest van de kamer weer van stroom is voorzien? Wago klemmen heb ik ff niet vandaar de kroonsteentjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:04
heb je ook een foto van voor het verwijderen?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Ligone
  • Laatst online: 26-04 19:16

Ligone

Moeha!

Bruin aan bruin, blauw aan blauw, geel/groen aan geel/groen... 😝

Acties:
  • Beste antwoord
  • +6 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

@SX-Superfly Naar bouwmarkt gaan en doosje lasklemmen halen. Dan met 3 lasklemmen de volgende handelingen doen:
Stroom eraf in meterkast.
Bruin links en bruin rechts samen op een lasklem.
Blauw links en blauw rechts samen op een lasklem.
Geel groen links en rechts samen op een lasklem.
Stroom er op zetten.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Laatst online: 16:45

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik zie daar al een zwarte draad langslopen, dat is dus al de schakeldraad voor de verlichting, dus er zit al 'iets' voor je aansluiting (ik gok dat je lampschakelaar als 'binnenkomst' is).

Maar ik neem aan dat je een gekoppelde dubbel-stopcontact had, of hadden deze zelfs nog kleine draadjes naar elkaar lopen? Dat geval gewoon blauw met blauw, bruin met bruin en aard met aard.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
Er zat idd een dubbele stopcontact. Deze moet weg omdat een kast strak tegen de muur komt. Het verwijderde stopcontact zie je hieronder. De draden uit de muur zaten naast de draden die nog aan het stopcontact zitten (kleur bij kleur).

Betekend dit dat ik met lasklemmen de kleuren uit de muur met elkaar kan verbinden zodat alles weer naar behoren werkt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ITi2ZMJGhGVdv0rI9SQ7cENIXqU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g6b7G2ZtWbUxhIokACD3fBn8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RnS4NzSF-YavWKntDOsh3cWfepg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ibnHr6hWHR7vLlblDNBgK1NZ.png?f=fotoalbum_large

Zo moet je het oplossen. Je moet alleen de gestripte uiteinden iets korter maken zodat van beide kanten een draad in de kroonsteen past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
sypie schreef op zondag 15 mei 2022 @ 14:22:
[Afbeelding]

Zo moet je het oplossen. Je moet alleen de gestripte uiteinden iets korter maken zodat van beide kanten een draad in de kroonsteen past.
Oke duidelijk. Kan dat met kroonsteentjes of moet dat met lasklemmen? Er komt een kast voor te staan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het kán met kroonstenen maar zoals hierboven ook aangegeven: die dingen wil je gewoon niet gebruiken. Je wilt er fatsoenlijke lasklemmen op hebben, net zoals je op de schakeldraad hebt zitten.

Kroonsteentjes zijn leuk voor speakerkabeltjes met elkaar doorverbinden, niet voor 230V.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

SX-Superfly schreef op zondag 15 mei 2022 @ 14:26:
[...]

Oke duidelijk. Kan dat met kroonsteentjes of moet dat met lasklemmen? Er komt een kast voor te staan.
Lees mijn post een paar berichten hiervoor nog eens. :)

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Testen of het weer werkt met doorverbinden met kroonstenen kan prima, morgen fatsoenlijke lasklemmen scoren en klaar.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SX-Superfly
Morgen verbind ik de draden met lasklemmen. Bedankt voor de snelle hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dappzor
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 25-04 22:56
De draden door lussen, en gebruik aub gewoon wago's ipv die kroonsteentjes.
Pagina: 1