Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountaink
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 02-10 21:47
Binnenkort gaan wij onze verbouwing voorzetten met het vervangen van de vloer. Nu komt onze grondkabel voor internet en telefonie binnen naast de voordeur. Hier heb ik sinds de koop van het huis vorig jaar nooit naar om gekeken, omdat het geen prioriteit was en het internet werkte. Nu we het daar gaan verbouwen, wilde ik de internetaansluiting netjes weggewerkt hebben.

Nu kwam ik tot de ontdekking dat het niet heel professioneel gedaan is. Ik vraag me af hoe ik dit netjes kan herstellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XVUZAHGFUickWPghPdKb5XAc87Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AlVlH7FcN6yQrsaswgWabynv.jpg?f=fotoalbum_large

De grondkabel komt dus bij de voordeur binnen, is helaas niet langer, en is aangesloten op het snoertje welke direct naar de telefooncontactdoos loopt in de woonkamer (letterlijk een gat in de muur geboord en daar doorheen gestoken). Ik wil de modem in de meterkast en wil de grondkabel netjes weggewerkt hebben, het liefst met een aansluiting in een inbouwdoos. Iemand enig idee hoe ik dit het beste kan doen? Er zal iets van een ISRA punt moeten komen. Moet dit via een monteur omdat dit de hoofdaansluiting betreft of kan dit ook zelf?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:06
Je kan het best zelf, echter mag dit niet van de kabel eigenaar. Officieel zal er een monteur moeten komen.

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-09 22:51

JdM

Humbled

Er zijn genoeg mogelijkheden, maar inderdaad: Omdat het een ISRA is mag je er zelf niets anders mee dan vanaf die lasdoos je huisaansluiting verder maken. Je kunt wel melden dat het ISRA punt niet aan de standaardeis voldoet en of ze hier iets kosteloos in kunnen betekenen, je krijgt dan waarschijnlijk het punt wel op dezelfde plek terug, verplaatsen kost eigenlijk altijd geld.
Zo'n loodkabel met beschermde aders is ook storingsgevoelig als je hem niet correct installeert. Die coating die op de aders zit moet goed worden weg genomen, dus let daar sowieso goed op als je toch besluit om zelf iets te gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:30
@mountaink Ik weet niet of het ook geld mag kosten maar je kan via www.mijnaansluiting.nl een verplaatsing van het ISRA punt aanvragen. Dat kost een paar honderd euro (uit mijn hoofd) maar als deze dan naar de meterkast gaat wordt het wel goed gedaan. Dus buiten opgraven (of in de kruipruimte als dat van toepassing is) en met een goede lasmof verlengen om zo naar de meterkast te komen. En daar wordt dan meteen een moderne ISRA gemonteerd.
Dit alles wordt dan gedaan door Volker Wessels Telecom in opdracht van KPN.

Disclaimer: Als er al glasvezel beschikbaar is in je woning waarop alle providers via KPN Wholesale kunnen leveren, dan wordt je verzoek wellicht afgewezen. Dit omdat die woningen worden uitgefaseerd qua actieve koperlijnen.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.