Aansluiten 3 panelen met Enphase MP215 op vrije tuingroep

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvandewaterlaat
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 26-02-2023
Hallo,

Recent een setje met 3*285 watt panelen + 3*MP215 Enphase omvormers van een kennis kunnen overnemen voor op mijn schuurtje. Theoretisch vermogen is 855 watt max, dus te veel om met een stekker aan te sluiten (daarbij is max volgens mij 500-600 watt).

Paar checkvraagjes voor de installatie:
1. Aarden: moet de installatie apart worden geaard? Overweeg om een aardkabel aan het frame te monteren naar een pin in de grond of zit dit afdoende in de standaardkabel van enphase verwerkt?

2. Overweeg om de enphase kabel rechtstreeks aan te sluiten op de lasdoos in de schuur (van enphase kabel => kabelmof => ymvk => 2-polige werkschakelaar => ymvk => lasdoos schuur).
Echter, op de groep in de schuur zit ook een lampje (18 watt ledbalkje) in gemonteerd en een wcd. Kan ik deze laten zitten en gebruiken? Of moet ik de wcd laten vervallen? Hoop dat het lampje wel kan blijven zitten?

3. Zijn er aanpassingen aan de meterkast nodig (andere automaat) of voldoet de standaard automaat? Zie bijgevoegde foto's groep nr. 14.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x3c-Jn0awtyIoZFlbd7o96XfN80=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WM9Ajhs07ppcDNjNU7IUJ6Xp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tDmoPsEDu1C3IHMBJeXQs7k93Jc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ipFeiaavH2085EhuHN9aEnps.jpg?f=fotoalbum_large

4. Hoe kan ik de enphase MP215 testen zonder envoy? Enkel door aan te sluiten en meterkast te checken?

Alternatief is om een pv-groep (wasmachinegroep) te installeren voor checkvraagjes 1 en 2, maar dat maakt het wel weer duurder (lees: 1 jaar extra terugverdientijd).

Veel dank voor jullie advies!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:12
1. Aarden: moet de installatie apart worden geaard? Overweeg om een aardkabel aan het frame te monteren naar een pin in de grond of zit dit afdoende in de standaardkabel van enphase verwerkt?
Zit afdoende in de standaardkabel en netstroom kabel verwerkt.
2. Overweeg om de enphase kabel rechtstreeks aan te sluiten op de lasdoos in de schuur (van enphase kabel => kabelmof => ymvk => 2-polige werkschakelaar => ymvk => lasdoos schuur).
Echter, op de groep in de schuur zit ook een lampje (18 watt ledbalkje) in gemonteerd en een wcd. Kan ik deze laten zitten en gebruiken? Of moet ik de wcd laten vervallen? Hoop dat het lampje wel kan blijven zitten?
Officieel zou je er een PV verdeler tussen moeten zetten. Al gaat het hier nu wel om heel kleine vermogens allemaal...
3. Zijn er aanpassingen aan de meterkast nodig (andere automaat) of voldoet de standaard automaat? Zie bijgevoegde foto's groep nr. 14.
Bij voorkeur zet je een PV groep niet samen met andere groepen achter een aardlek. Dus de groep vervangen door een aardlekautomaat die dus niet meer achter een aardlek zit is het netst.

Is echter niet verplicht, je kunt het ook gewoon achter de huidige groep laten die achter een gezamelijke aardlek zit. Nadeel is dat als de PV een aardfout veroorzaakt, die andere groepen ook uit gaan.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:02

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Het is of PV of gebruikers. Anders een PV verdeler :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvandewaterlaat
Septillion schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:19:
Het is of PV of gebruikers. Anders een PV verdeler :)
Ook als het enkel om dat 18 watt lampje gaat? dus wcd weghalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
jvandewaterlaat schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:28:
[...]

Ook als het enkel om dat 18 watt lampje gaat? dus wcd weghalen.
@Septillion schrijft hoe het zit.

Aan de andere kant, in je eigen huis doet niemand je wat. Doe wat je zelf wilt. Als je het netjes wilt doen, dan doe je dat. Als je het volgens je eigen logica wilt doen, dan doe je dat (dat zou ik ook wel snappen)

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvandewaterlaat
busscherski schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:31:
[...]

@Septillion schrijft hoe het zit.

Aan de andere kant, in je eigen huis doet niemand je wat. Doe wat je zelf wilt. Als je het netjes wilt doen, dan doe je dat. Als je het volgens je eigen logica wilt doen, dan doe je dat (dat zou ik ook wel snappen)
Ok thanks en nog een tip om de set te testen? Gewoon met de multimeter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Met een stroomtang om de fasedraad. Bijvoorbeeld in die lasdoos.

[ Voor 13% gewijzigd door busscherski op 16-05-2022 21:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:02

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als je al onverstandig wilt doen, dan alleen het lampje. Met een stopcontact is vragen om de boel over te belasten zonder dat je het door hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvandewaterlaat
Nog bedankt voor alle reacties. Alles is inmiddels geïnstalleerd, maar zonder envoy (zat er niet bij en slechts 3 panelen op een matige plek qua schaduw, dus eigenlijk te duur voor dit hobby project).

Er wordt helaas niets terug geleverd, want op de enphase MP215 knippert de led rood en dat betekent volgens https://www.4blue.nl/medi...inverter_handleiding.pdf: 'Geen stroom. Wisselstroomnetwerk ongeldig (Spanning of Frequentie). Dit kan voorkomen als de micro-omvormers nog niet zijn geconfigureerd met een netwerkprofiel.'

Hoe dit op te lossen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jvandewaterlaat
Inmiddels een envoy gekocht en nu zijn ze gekoppeld en geupdate en werkt het goed!
Pagina: 1