Heeft een 3D Printer perse aarde nodig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Registratie: September 2013
  • Niet online
Eind van de maand kan ik eindelijk m'n eerste 3D printer kopen, dat gaat de Creality Ender 5 Pro worden.
Alleen wat ik me afvraag, omdat ik een beginner ben, heeft een 3D printer perse een aarde nodig?

Op m'n hobbykamer zit namelijk geen stopcontact met aarde, alleen zonder.
Zelfde geld op m'n kamer. Mijn pc heb ik met een verlengsnoer aangesloten op een stopcontact met aarde in het hok waar de CV ketel hangt, maar er meer op aan sluiten is helaas geen mogelijkheid.

Kon zo gauw niks vinden op internet. Het kan zijn dat ik misschien verkeerd zoek.

Hopelijk is het niet perse nodig, aangezien het natuurlijk extra geld kost om een aarde draad te laten trekken. Woon in een huurwoning (portiekwoning) met een beganegrond + 1 verdieping met de slaapkamers.

Alvast bedankt! :)

Beste antwoord (via johan501 op 25-05-2022 07:40)

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-05 18:11
@naarden 4ever

Het gros van de 3d printers zijn goedkope chinese dingen met veel bewegende onderdelen en voedingen van discutabele kwaliteit. Van zo'n ding wil je gewoon dat het geaard is.

Voor iedereen die beweert dat het niet nodig is om zo'n ding te aarden vraag ik mij af of ze bereid zijn om alle kosten op zich te nemen mocht het onverhoopt toch een keer fout gaan.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Als er een stekker aan zit met randaarde hoort die in een geaard stopcontact.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
evilution schreef op zondag 15 mei 2022 @ 09:11:
Als er een stekker aan zit met randaarde hoort die in een geaard stopcontact.
Dus aarde is alleen nodig als de 3D printer een stekker met 3 contacten (dus met aarde) er bij zit?
Kan het veel kwaad als ik het op een stopcontact aansluit zonder aarde?

Wil al een tijd een 3D printer en zou het erg stom vinden als ik geen printer kan nemen, omdat er hier nauwelijks stopcontacten met aarde zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Als je hem niet met randaarde aansluit loop je risico dat geleidende onderdelen bij een fout in het apparaat onder spanning komen te staan.
Ik zou dus zeker investeren in een nieuw deugdelijk verlengsnoer.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
evilution schreef op zondag 15 mei 2022 @ 17:04:
Als je hem niet met randaarde aansluit loop je risico dat geleidende onderdelen bij een fout in het apparaat onder spanning komen te staan.
Ik zou dus zeker investeren in een nieuw deugdelijk verlengsnoer.
Okay dat begrijp ik. En ja een goede verlengsnoer is denk de beste optie, alleen hoop niet dat er dan teveel apparaten op het stopcontact met aarde in hok CV ketel aangesloten zijn. Mijn gamepc is er al op aangesloten met een verlengsnoer. Maar dat zie ik dan wel weer. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

johan501 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 17:11:
[...]

Okay dat begrijp ik. En ja een goede verlengsnoer is denk de beste optie, alleen hoop niet dat er dan teveel apparaten op het stopcontact met aarde in hok CV ketel aangesloten zijn. Mijn gamepc is er al op aangesloten met een verlengsnoer. Maar dat zie ik dan wel weer. Thanks!
Op een groep mag in totaal 3680 Watt aangesloten zitten. Bij gebruik van verlengsnoeren is het belangrijk voor een goede kwaliteit te gaan. Zorg er ook voor dat het stopcontact waar die inzit deugdelijk is en vernieuw die eventueel. En doe ook niet verlengsnoer op verlengsnoer achtingen dingen. Gewoon 1 verlengsnoer met stekkerdoos op het eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-05 22:05
Het is beste om 3d printer te aarden.

Heb zelf in mij huur woning de aarding van de CV gekoppeld aan de groep van mij hobby kamer.
Is wat werk maar is zeker een goede investering.

Heb toen de aarding van de CV doorgetrokken naar de lichtschakelaar en vandaar naar de stopcontact. Misschien is dit jou ook het geval.

Wat je nooit moet doen aarden via de radiator van je CV. Dat is levensgevaarlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dt_swiss
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13-05 22:23
Je hebt de aarde van de ene groep doorgetrokken naar de andere groep? Dat zou ik echt nooit doen. Over een paar jaar ben je dat vergeten, als de groepen anders ingedeeld worden kan je zomaar een behoorlijke schijnveiligheid gecreëerd hebben.. of bij de volgende huurder..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
Evertt schreef op zondag 15 mei 2022 @ 17:34:
Het is beste om 3d printer te aarden.

Heb zelf in mij huur woning de aarding van de CV gekoppeld aan de groep van mij hobby kamer.
Is wat werk maar is zeker een goede investering.

Heb toen de aarding van de CV doorgetrokken naar de lichtschakelaar en vandaar naar de stopcontact. Misschien is dit jou ook het geval.

Wat je nooit moet doen aarden via de radiator van je CV. Dat is levensgevaarlijk.
Dat soort dingen doe ik liever niet, ik ga denk een goede verlengsnoer gebruiken.
Maar toch bedankt! :)
dt_swiss schreef op zondag 15 mei 2022 @ 17:39:
Je hebt de aarde van de ene groep doorgetrokken naar de andere groep? Dat zou ik echt nooit doen. Over een paar jaar ben je dat vergeten, als de groepen anders ingedeeld worden kan je zomaar een behoorlijke schijnveiligheid gecreëerd hebben.. of bij de volgende huurder..
Uhh, waar heb je het over?
Dat heb ik nooit gezegd en niet gedaan. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dt_swiss
Sorry, reactie was bedoeld voor @Evertt.
Had ik even aan moeten geven

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
dt_swiss schreef op zondag 15 mei 2022 @ 17:39:
aarde zit in de meterkast op de aardrail ook allemaal bij elkaar opgeknoopt dus de groepen indeling is verder niet van toepassing.

wel is het dat je niet 2 groepen bij elkaar in 1 buis / centraal doos mag hebben!
en normaliter zou dat ook niet mogelijk mogen zijn hoe de buizen gelegd zijn

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
dt_swiss schreef op zondag 15 mei 2022 @ 17:56:
Sorry, reactie was bedoeld voor @Evertt.
Had ik even aan moeten geven
Oh haha, kan gebeuren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dt_swiss
SMSfreakie schreef op zondag 15 mei 2022 @ 17:58:
[...]

aarde zit in de meterkast op de aardrail ook allemaal bij elkaar opgeknoopt dus de groepen indeling is verder niet van toepassing.

wel is het dat je niet 2 groepen bij elkaar in 1 buis / centraal doos mag hebben!
en normaliter zou dat ook niet mogelijk mogen zijn hoe de buizen gelegd zijn
Totdat er een aardlekschakelaar tussen zit. Stel de groepenkast wordt vervangen en de ene groep komt op een andere aardlek. Dat zal niet zomaar gebeuren, maar zijn wel dingen die je niet moet vergeten.

(Toen ik iets vergelijkbaars wilden doen werd ik hier door een elektricien op gewezen. Heeft mij uren prutsen gekost:) )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:56

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

En hoeveel computers staan er op woon/hobby/slaapkamers zonder aarde op de stopcontacten? Stopcontacten met aarde zijn zijn in veel huizen alleen in vochtige ruimtes aanwezig zoals keukens, eventueel een douchecel en soms op zolder of de kelder waar een plek is voor de wasmachine.

Aarde is geen verplichting maar zoals opgemerkt wel veiliger mocht er wat mis gaan, maar dat kan met PC's audio apparatuur en alle andere gebruikelijke apparaten met een randaarde stekker ook gebeuren.. En toch zullen alle apparaten veilig genoeg moeten zijn om zonder aarde te werken. Bij een correct werkend apparaat zonder aarde kan je hooguit een tinteling voelen als je geen aarde hebt en een metaal vlak aanraakt.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:46

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Als d'r een (dubbel geïsoleerde) voedingsadapter aan zit, zal het wel loslopen.

Als de uiteindelijke een tweepolige barrel-jack connector gebruikt wordt, doet het buiten het beschermen van je de plastic voedingsadapter zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
memphis schreef op zondag 15 mei 2022 @ 18:29:
En hoeveel computers staan er op woon/hobby/slaapkamers zonder aarde op de stopcontacten? Stopcontacten met aarde zijn zijn in veel huizen alleen in vochtige ruimtes aanwezig zoals keukens, eventueel een douchecel en soms op zolder of de kelder waar een plek is voor de wasmachine.

Aarde is geen verplichting maar zoals opgemerkt wel veiliger mocht er wat mis gaan, maar dat kan met PC's audio apparatuur en alle andere gebruikelijke apparaten met een randaarde stekker ook gebeuren.. En toch zullen alle apparaten veilig genoeg moeten zijn om zonder aarde te werken. Bij een correct werkend apparaat zonder aarde kan je hooguit een tinteling voelen als je geen aarde hebt en een metaal vlak aanraakt.
In m'n hobbykamer staat een unraid server. Op m'n kamer staan, Tv, meerdere consoles, een pc en mobiele airco. De pc en airco staan aangesloten op een goede stekkerdoos die met behulp van een verlengsnoer in het hok van CV ketel op een geaard stopcontact aangesloten is. De rest is op stopcontacten zonder aarde aangesloten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Evertt
dt_swiss schreef op zondag 15 mei 2022 @ 18:21:
[...]

Totdat er een aardlekschakelaar tussen zit. Stel de groepenkast wordt vervangen en de ene groep komt op een andere aardlek. Dat zal niet zomaar gebeuren, maar zijn wel dingen die je niet moet vergeten.

(Toen ik iets vergelijkbaars wilden doen werd ik hier door een elektricien op gewezen. Heeft mij uren prutsen gekost:) )
Aarding zit nooit aangesloten op de aardlekschakelaar. Die gaat rechtstreeks de grond via aard leiding.

Het maakt niks uit voor de werking of je uit de meterkast past of uit een andere groep. De werking blijft hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
[...]

dat heeft nog steeds helemaal NIKS met de aardedraad te maken..

ALLE aarde draden hangen op aan de zelfde aarde..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dt_swiss
Helder, my bad. Persoonlijk zou ik gewoon behoorlijk terughoudend zijn met het aftakken van groepen, zelfs aardedraad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbhc
SMSfreakie schreef op zondag 15 mei 2022 @ 18:53:
[...]

dat heeft nog steeds helemaal NIKS met de aardedraad te maken..

ALLE aarde draden hangen op aan de zelfde aarde..
Ten eerste gaat die bewering enkel op voor de meeste huisinstallaties.

Ten tweede mag het van de NEN1010 niet en die zou ik toch wel zoveel mogelijk willen volgen.
Je wil gewoon geen geleiders van verschillende groepen gaan mixen. In mijn ogen is dat prutsen en ik ben meer dan voldoende gekwalificeerd om zo'n uitspraak te doen.

[ Voor 16% gewijzigd door jbhc op 16-05-2022 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
je zou al vanaf een ander centraaldoos welke een andere groep is al niet zonder rlgare kunstgrepen aarde kunnen pakken...3

404 Signature not found

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14-05 13:01
Oke, laten we even terug gaan naar de basis: waarom is aarding eigenlijk belangrijk?

De werking van een aardlekschakelaar (vergelijkbaar met de GFCI in de VS) is als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://www.electricalengineering.xyz/wp-content/uploads/2021/04/gfci1-1.jpg

Werking aardlekautomaat
De aardlekautomaat heeft twee ingangen en twee uitgangen: de fasedraad (bruin) en de nuldraad (blauw). De aardedraad (groen-geel) gaat dus niet door de aardlekautomaat heen.

Zowel de fasedraad als de nuldraad gaan door een spoel heen. De stroom die door de draden loopt wekt een magnetisch veld rond de draad op, die in de normale situatie exact gelijk maar tegenovergesteld aan elkaar is, met als resultaat dat er effectief geen magnetisch veld is waarmee een stroom in de spoel wordt geïnduceerd.

Wanneer er een fout optreedt, en dat is dus wanneer stroom van de fasedraad terugloopt via de aarde in plaats van via de nuldraad, dan is er wel een verschil in de stroomsterkte in beide draden, met als resultaat een geïnduceerde stroom in de spoel, die de aardlekautomaat meet, en vervolgens het circuit onderbreekt wanneer deze boven de gestelde grenswaarde uitkomt (voor aardlek in Nederland is dit 30mA).

Wanneer aarden?
Geaarde voedingen zie je daarom ook alleen bij apparaten waarbij de behuizing bestaat uit een geleidend materiaal, zoals de metalen kast van de wasmachine, of van de ketel. De telefoonoplader of dat zwarte plastic blokje van je laptop waarvan de buitenkant volledig van plastic is gemaakt, heeft strikt genomen geen aarding nodig, omdat er geen mogelijkheid is dat de gebruiker in contact komt met een geleidend deel van het apparaat. Derhalve is het wel belangrijk dat een apparaat waarvan wél metalen delen kunnen worden aangeraakt in de regel op een geaard stopcontact worden aangesloten.

Wat is aarde, en wat is nul?
Hierin zit ook het grote verschil tussen de aarde en nul: de nuldraad is de 'gestelde' nul: We stellen dat de nuldraad 0V is, en dat de bruine draad de fasedraad is, die een 230V wisselspanning voorstelt ten opzichte van de spanning die op de nuldraad staat. Maar deze nul is alleen geldig binnen het circuit: of dit nou een nul van 0V met een ±230V/50Hz fase is, of dat dit +10000V is met een fase die wisselt tussen +9770V en +10230V met 50Hz, de werking van een geïsoleerd circuit is er niet anders op. Er wordt namelijk aangenomen dat de nuldraad 0V voorstelt, en dat de fasedraad met ±230V/50Hz ten opzichte van die aangenomen 0V wisselt. Maar als een metalen behuizing opeens een potentiaal heeft van 10000V ten opzichte van jou, kan dat best een vervelende statische schok veroorzaken. Zo'n statische schok is dan ook niets anders dan het vereffenen van jouw nulpotentiaal, en het nulpotentiaal van hetgeen dat je aanraakt. Vaak is het overig andersom, dat jij net met sokken aan over een tapijt hebt gelopen en dat jij bent 'geladen' met een potentiaal van enkele duizenden volts, dat wordt vereffend zodra je in contact komt met een geaard punt.

De aarde is de 'gemeenschappelijke nul'; de aarde is altijd 0V, waar je ook op aarde bent. Mits het aardcontact van het stopcontact maar goed is aangesloten op de aarderail in de meterkast, en die aarderail een goed aardpunt heeft (bijvoorbeeld via de aardepen die in de grond is geslagen), heb je beschikking over die algemene 0V. En vóór de meterkast koppelen we ergens die nuldraad aan de aardedraad, om maar te voorkomen dat er geintjes kunnen ontstaan waarbij de blauwe nuldraad tientallen duizenden volts boven aarde kan zweven. Dat kan namelijk voor spannende laaghangende bliksem zorgen als we dat niet zouden doen.

Dat betekent dus niet dat aarde en nul hetzelfde zijn! De aarde is een afvoer voor ongewenste stromen en spanningen: als we inderdaad statisch geladen zijn, willen we dat die tienduizenden volts niet door het circuit schieten en alle gevoelige ic's op de printplaat frituren. In plaats daarvan is het beter dat die schok via de aarde, die helemaal losstaat van de rest van het circuit, wordt afgevoerd. Tevens is dat ook de reden waarom een statische schok niet voor het openen van de aardlekautomaat zorgt: De aardlekautomaat gaat enkel en alleen open wanneer er een verschillende stroomsterkte door de fasedraad en de nuldraad loopt, maar dat gebeurt niet, de statische schok gaat via de aarde de grond in en komt niet bij de nuldraad of fasedraad terecht (mits het apparaat goed ontworpen is: daar mag je bij CE goedgekeurde apparaten vanuit gaan maar goedkope troep uit het goedkope oosten kan nog wel eens voor spannende situaties zorgen...).

Waarvoor dient een aardedraad dan?
We willen dat een defect in het apparaat waarbij per ongeluk de fasedraad sluiting maakt met de metalen behuizing waarmee een gebruiker in contact kan komen wordt voorkomen. Dit is waarvoor de aardlekschakelaar is ontworpen: om ervoor te zorgen dat de stroomtoevoer direct wordt onderbroken zodra er een mogelijkheid ontstaat voor de fasestroom om naar de aarde te lopen, in plaats van via het circuit terug naar nul. Als de behuizing nou niet was aangesloten op de aardedraad via het stopcontact, dan zou de aardlek er alsnog wel uitvliegen, maar wel pas nadat die 30mA door jouw lichaam heen is gelopen.

Een andere fout die wordt gemaakt door mensen die het verschil tussen aarde en nul onvoldoende begrijpen, is dat de behuizing bij gebrek aan aarde wordt gekoppeld aan de nuldraad. Maar bij een wisselspanning is er helemaal geen zekerheid dat die blauwe nuldraad ook de daadwerkelijke nul is. Als jij de stekker uit het stopcontact haalt en 'm ondersteboven weer erin stopt, is de nuldraad nu de fasedraad. Het maakt voor het circuit helemaal niets uit: of we nu zeggen dat de blauwe draad nul is en dat de bruine draad wisselt ten opzichte van blauw met ±230V/50Hz, of dat we zeggen dat bruin nul is en dat blauw eromheen wisselt met ±230V/50Hz, het circuit werkt hetzelfde. Maar het maakt wel verschil voor jou, want in de ene situatie is het veilig om de metalen behuizing aan te raken, in het andere geval staat er 230V wisselspanning op de behuizing. En nogmaals: als er een aardlekautomaat is geïnstalleerd, zal die nog steeds de stroom afschakelen wanneer er een lekstroom van 30mA wordt gedetecteerd. Maar zonder aarde gaat die 30mA niet door de aardedraad, maar door jou heen.

Kortom: bij apparaten waarbij geleidbare delen door de gebruiker kunnen worden aangeraakt, moeten deze geleidbare delen verbonden zijn aan de aarde via de aardedraad. Dit is om enerzijds de delicate elektronica op het pcb te beschermen tegen statische ontladingen die jij op het apparaat kan overbrengen, maar belangrijker is dat hiermee een fout in het circuit waarbij de fasedraad sluiting maakt met de metalen behuizing de lekstroom mooi via de aardedraad wegloopt en op die manier de aardlekautomaat opent, in plaats van dat die lekstroom via jou moet lopen voordat de aardlek open schiet.

Dus terug naar de originele vraag...
Is het dus absoluut noodzakelijk om jouw 3D-printer, en je computer, aan een geaard stopcontact te hangen? Het zal voor de werking van de apparaten niets uitmaken. Wanneer beide apparaten gewoon goed ontworpen zijn en voldoen aan de CE-keurmerken, waarbij uitvoerig wordt getest of er binnen het apparaat voldoende isolatie tussen nul/fase en aarde is, kunnen deze prima werken met een 'zwevende aarde', zoals dat heet. Ook zul je niet sneller statische schokjes krijgen van niet-geaarde apparaten, jij en het apparaat hebben immers beiden een potentiaal wat afwijkt van de aarde. Je zult dus juist eerder geen schok krijgen van een niet geaard apparaat.

Je sluit iets aan op een aardedraad om te voorkomen dat jij de verbinding met aarde bent wanneer de fasedraad in contact komt met de behuizing die jij per ongeluk aanraakt. In plaats daarvan gebruiken we een aardedraad om die verbinding te leggen. Het grote voordeel is dat de aardlekautomaat dan direct afgaat op het moment dat het mis gaat, in plaats van dat je moet wachten tot een voorbijganger per ongeluk het apparaat aanraakt en kortstondig wordt geëlectrocuteerd totdat de aardlekautomaat de stroomkring onderbreekt.

Dus is het noodzakelijk? Nee. Is het omwille van de veiligheid van jou en je huisgenoten aan te raden? Dat wel. Maar ik zou nooit iets kunnen afraden wat de veiligheid verbetert.

Tot slot wil ik wel even reageren op de suggestie om zelf een aarde aan te leggen door de aardedraad door te verbinden met bijvoorbeeld je radiator. Dit mag inmiddels niet meer, en dat is niet omdat het onveilig is, maar omdat het onbetrouwbaar is. Dit kan alleen wanneer je zeker weet dat de radiator ook daadwerkelijk geaard is. Hiervoor moet het hele stuk van radiator, via de buizen van het verwarmingscircuit, tot aan de ketel van een geleidend metaal zijn en mogen er geen significante overgangsweerstanden in dit systeem zitten. Ook moet dan wel de ketel zelf natuurlijk goed geaard zijn, anders heeft het nog geen zin. Ook de waterleiding is lang zo betrouwbaar niet, omdat er steeds meer plastic leidingwerk wordt gebruikt voor drinkwater, en plastic geleid niet. Bovendien is niet in elk huis de waterleiding vereffend met de aarderail in de meterkast, wat ook absoluut een vereiste is. Kortom: dit is niet aan te raden, want de werking is er allerminst mee gegarandeerd.

[ Voor 5% gewijzigd door naarden 4ever op 17-05-2022 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
naarden 4ever schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:58:
Oke, laten we even terug gaan naar de basis: waarom is aarding eigenlijk belangrijk?

De werking van een aardlekschakelaar (vergelijkbaar met de GFCI in de VS) is als volgt:

[Afbeelding]

Werking aardlekautomaat
De aardlekautomaat heeft twee ingangen en twee uitgangen: de fasedraad (bruin) en de nuldraad (blauw). De aardedraad (groen-geel) gaat dus niet door de aardlekautomaat heen.

Zowel de fasedraad als de nuldraad gaan door een spoel heen. De stroom die door de draden loopt wekt een magnetisch veld rond de draad op, die in de normale situatie exact gelijk maar tegenovergesteld aan elkaar is, met als resultaat dat er effectief geen magnetisch veld is waarmee een stroom in de spoel wordt geïnduceerd.

Wanneer er een fout optreedt, en dat is dus wanneer stroom van de fasedraad terugloopt via de aarde in plaats van via de nuldraad, dan is er wel een verschil in de stroomsterkte in beide draden, met als resultaat een geïnduceerde stroom in de spoel, die de aardlekautomaat meet, en vervolgens het circuit onderbreekt wanneer deze boven de gestelde grenswaarde uitkomt (voor aardlek in Nederland is dit 30mA).

Wanneer aarden?
Geaarde voedingen zie je daarom ook alleen bij apparaten waarbij de behuizing bestaat uit een geleidend materiaal, zoals de metalen kast van de wasmachine, of van de ketel. De telefoonoplader of dat zwarte plastic blokje van je laptop waarvan de buitenkant volledig van plastic is gemaakt, heeft strikt genomen geen aarding nodig, omdat er geen mogelijkheid is dat de gebruiker in contact komt met een geleidend deel van het apparaat. Derhalve is het wel belangrijk dat een apparaat waarvan wél metalen delen kunnen worden aangeraakt in de regel op een geaard stopcontact worden aangesloten.

Wat is aarde, en wat is nul?
Hierin zit ook het grote verschil tussen de aarde en nul: de nuldraad is de 'gestelde' nul: We stellen dat de nuldraad 0V is, en dat de bruine draad de fasedraad is, die een 230V wisselspanning voorstelt ten opzichte van de spanning die op de nuldraad staat. Maar deze nul is alleen geldig binnen het circuit: of dit nou een nul van 0V met een ±230V/50Hz fase is, of dat dit +10000V is met een fase die wisselt tussen +9770V en +10230V met 50Hz, de werking van een geïsoleerd circuit is er niet anders op. Er wordt namelijk aangenomen dat de nuldraad 0V voorstelt, en dat de fasedraad met ±230V/50Hz ten opzichte van die aangenomen 0V wisselt. Maar als een metalen behuizing opeens een potentiaal heeft van 10000V ten opzichte van jou, kan dat best een vervelende statische schok veroorzaken. Zo'n statische schok is dan ook niets anders dan het vereffenen van jouw nulpotentiaal, en het nulpotentiaal van hetgeen dat je aanraakt. Vaak is het overig andersom, dat jij net met sokken aan over een tapijt hebt gelopen en dat jij bent 'geladen' met een potentiaal van enkele duizenden volts, dat wordt vereffend zodra je in contact komt met een geaard punt.

De aarde is de 'gemeenschappelijke nul'; de aarde is altijd 0V, waar je ook op aarde bent. Mits het aardcontact van het stopcontact maar goed is aangesloten op de aarderail in de meterkast, en die aarderail een goed aardpunt heeft (bijvoorbeeld via de aardepen die in de grond is geslagen), heb je beschikking over die algemene 0V. En vóór de meterkast koppelen we ergens die nuldraad aan de aardedraad, om maar te voorkomen dat er geintjes kunnen ontstaan waarbij de blauwe nuldraad tientallen duizenden volts boven aarde kan zweven. Dat kan namelijk voor spannende laaghangende bliksem zorgen als we dat niet zouden doen.

Dat betekent dus niet dat aarde en nul hetzelfde zijn! De aarde is een afvoer voor ongewenste stromen en spanningen: als we inderdaad statisch geladen zijn, willen we dat die tienduizenden volts niet door het circuit schieten en alle gevoelige ic's op de printplaat frituren. In plaats daarvan is het beter dat die schok via de aarde, die helemaal losstaat van de rest van het circuit, wordt afgevoerd. Tevens is dat ook de reden waarom een statische schok niet voor het openen van de aardlekautomaat zorgt: De aardlekautomaat gaat enkel en alleen open wanneer er een verschillende stroomsterkte door de fasedraad en de nuldraad loopt, maar dat gebeurt niet, de statische schok gaat via de aarde de grond in en komt niet bij de nuldraad of fasedraad terecht (mits het apparaat goed ontworpen is: daar mag je bij CE goedgekeurde apparaten vanuit gaan maar goedkope troep uit het goedkope oosten kan nog wel eens voor spannende situaties zorgen...).

Waarvoor dient een aardedraad dan?
We willen dat een defect in het apparaat waarbij per ongeluk de fasedraad sluiting maakt met de metalen behuizing waarmee een gebruiker in contact kan komen wordt voorkomen. Dit is waarvoor de aardlekschakelaar is ontworpen: om ervoor te zorgen dat de stroomtoevoer direct wordt onderbroken zodra er een mogelijkheid ontstaat voor de fasestroom om naar de aarde te lopen, in plaats van via het circuit terug naar nul. Als de behuizing nou niet was aangesloten op de aardedraad via het stopcontact, dan zou de aardlek er alsnog wel uitvliegen, maar wel pas nadat die 30mA door jouw lichaam heen is gelopen.

Een andere fout die wordt gemaakt door mensen die het verschil tussen aarde en nul onvoldoende begrijpen, is dat de behuizing bij gebrek aan aarde wordt gekoppeld aan de nuldraad. Maar bij een wisselspanning is er helemaal geen zekerheid dat die blauwe nuldraad ook de daadwerkelijke nul is. Als jij de stekker uit het stopcontact haalt en 'm ondersteboven weer erin stopt, is de nuldraad nu de fasedraad. Het maakt voor het circuit helemaal niets uit: of we nu zeggen dat de blauwe draad nul is en dat de bruine draad wisselt ten opzichte van blauw met ±230V/50Hz, of dat we zeggen dat bruin nul is en dat blauw eromheen wisselt met ±230V/50Hz, het circuit werkt hetzelfde. Maar het maakt wel verschil voor jou, want in de ene situatie is het veilig om de metalen behuizing aan te raken, in het andere geval staat er 230V wisselspanning op de behuizing. En nogmaals: als er een aardlekautomaat is geïnstalleerd, zal die nog steeds de stroom afschakelen wanneer er een lekstroom van 30mA wordt gedetecteerd. Maar zonder aarde gaat die 30mA niet door de aardedraad, maar door jou heen.

Kortom: bij apparaten waarbij geleidbare delen door de gebruiker kunnen worden aangeraakt, moeten deze geleidbare delen verbonden zijn aan de aarde via de aardedraad. Dit is om enerzijds de delicate elektronica op het pcb te beschermen tegen statische ontladingen die jij op het apparaat kan overbrengen, maar belangrijker is dat hiermee een fout in het circuit waarbij de fasedraad sluiting maakt met de metalen behuizing de lekstroom mooi via de aardedraad wegloopt en op die manier de aardlekautomaat opent, in plaats van dat die lekstroom via jou moet lopen voordat de aardlek open schiet.

Dus terug naar de originele vraag...
Is het dus absoluut noodzakelijk om jouw 3D-printer, en je computer, aan een geaard stopcontact te hangen? Het zal voor de werking van de apparaten niets uitmaken. Wanneer beide apparaten gewoon goed ontworpen zijn en voldoen aan de CE-keurmerken, waarbij uitvoerig wordt getest of er binnen het apparaat voldoende isolatie tussen nul/fase en aarde is, kunnen deze prima werken met een 'zwevende aarde', zoals dat heet. Ook zul je niet sneller statische schokjes krijgen van niet-geaarde apparaten, jij en het apparaat hebben immers beiden een potentiaal wat afwijkt van de aarde. Je zult dus juist eerder geen schok krijgen van een niet geaard apparaat.

Je sluit iets aan op een aardedraad om te voorkomen dat jij de verbinding met aarde bent wanneer de fasedraad in contact komt met de behuizing die jij per ongeluk aanraakt. In plaats daarvan gebruiken we een aardedraad om die verbinding te leggen. Het grote voordeel is dat de aardlekautomaat dan direct afgaat op het moment dat het mis gaat, in plaats van dat je moet wachten tot een voorbijganger per ongeluk het apparaat aanraakt en kortstondig wordt geëlectrocuteerd totdat de aardlekautomaat de stroomkring onderbreekt.

Dus is het noodzakelijk? Nee. Is het omwille van de veiligheid van jou en je huisgenoten aan te raden? Dat wel. Maar ik zou nooit iets kunnen afraden wat de veiligheid verbetert.

Tot slot wil ik wel even reageren op de suggestie om zelf een aarde aan te leggen door de aardedraad door te verbinden met bijvoorbeeld je radiator. Dit mag inmiddels niet meer, en dat is niet omdat het onveilig is, maar omdat het onbetrouwbaar is. Dit kan alleen wanneer je zeker weet dat de radiator ook daadwerkelijk geaard is. Hiervoor moet het hele stuk van radiator, via de buizen van het verwarmingscircuit, tot aan de ketel van een geleidend metaal zijn en mogen er geen significante overgangsweerstanden in dit systeem zitten. Ook moet dan wel de ketel zelf natuurlijk goed geaard zijn, anders heeft het nog geen zin. Ook de waterleiding is lang zo betrouwbaar niet, omdat er steeds meer plastic leidingwerk wordt gebruikt voor drinkwater, en plastic geleid niet. Bovendien is niet in elk huis de waterleiding vereffend met de aarderail in de meterkast, wat ook absoluut een vereiste is. Kortom: dit is niet aan te raden, want de werking is er allerminst mee gegarandeerd.
Bedankt voor je lange uitleg! :)

Dan zal ik tegen eind van de maand kijken wat ik precies ga doen. Of een lange verlengsnoer vanaf een geaard WCD waar nu m'n gamepc op aangesloten is met behulp van een lang goed verlengsnoer of dat ik het op een gewoon niet-geaarde wcd aansluit.

Wat betreft aarding aansluiten op bijvoorbeeld de aarde van de radiator: dat heb ik nooit aangegeven te willen doen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
johan501 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:51:
[...]

Wat betreft aarding aansluiten op bijvoorbeeld de aarde van de radiator: dat heb ik nooit aangegeven te willen doen? :P
Klopt hoor, maar werd door een van de andere reageerders wel geopperd als mogelijkheid. Behoeft wel uitleg waarom dat geen goed idee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
naarden 4ever schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:52:
[...]

Klopt hoor, maar werd door een van de andere reageerders wel geopperd als mogelijkheid. Behoeft wel uitleg waarom dat geen goed idee is.
Aha vandaar! Snap hem al. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Misschien even een nickchange aanvragen naar "aarden 4ever"?

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
johan501 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:51:
[...]

Dan zal ik tegen eind van de maand kijken wat ik precies ga doen. Of een lange verlengsnoer vanaf een geaard WCD waar nu m'n gamepc op aangesloten is met behulp van een lang goed verlengsnoer of dat ik het op een gewoon niet-geaarde wcd aansluit.
Ik lees trouwens net eens opnieuw mijn bijdrage door, en ik realiseer mij zojuist opeens dat ik eigenlijk geen lekker antwoord heb gegeven op de vraag. Laat ik dat nu dan nog even doen.

Ik heb over de noodzaak tot een aardedraad gezegd:
Dit heb ik zo geschreven omdat ik op de vraag 'moet ik een geaard stopcontact gebruiken of niet als ik de keuze heb?' altijd zal zeggen 'gebruik het geaarde stopcontact als je 'm toch al hebt'. Het is een extra veiligheid en extra veiligheid, zonder nadelige kanttekeningen, kan ik natuurlijk niet afraden.

Maar in de situatie dat je met een lang verlengsnoer aan de gang moet, en het enige geaarde stopcontact van de ketel moet gebruiken om je aarding te kunnen krijgen... Zo'n verlengsnoer is ook niet alles, daar kan je ook over struikelen bijvoorbeeld. En als die kabel dan een keer (of vaker dan een keer) klem komt te zitten tussen een dichtvallende deur waardoor er langzaam een knik in de kabel ontstaat, begin je met zo'n verlengsnoer eigenlijk meer gevaar te creëren. Zo'n knik kan namelijk voor een hogere weerstand zorgen, waardoor dat punt heet kan worden en de draad kan gaan smelten. In het beste geval gebeurt er niets, als het verkeerd moet gaan, dan hopelijk nog smelt de isolatie tussen fase en nul door en klapt de zekering eruit, maar het is een potentieel brandgevaar.

En dan verandert de situatie een beetje, want de kans dat een stationaire installatie (zoals een computer of een 3D-printer) opeens een (voor de gebruiker gevaarlijke) aardingsfout krijgt, is heel erg klein. De apparaten werken op lage, ongevaarlijke spanningen van maximaal 24V gelijkstroom, waarbij de weerstand van je lichaam voldoende is om dit (nagenoeg) onmerkbaar te maken, laat staan gevaarlijk. Het circuit met 230V wordt bewust klein gehouden en komt niet fysiek in de buurt van de metalen delen van het apparaat. In zo'n situatie zou ik dan adviseren: gebruik dan gewoon het stopcontact dat je hebt, want het alternatief is, ondanks randaarde, gevaarlijker (om andere redenen) dan gewoon het stopcontact zonder randaarde gebruiken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• jbhc
@naarden 4ever

Het gros van de 3d printers zijn goedkope chinese dingen met veel bewegende onderdelen en voedingen van discutabele kwaliteit. Van zo'n ding wil je gewoon dat het geaard is.

Voor iedereen die beweert dat het niet nodig is om zo'n ding te aarden vraag ik mij af of ze bereid zijn om alle kosten op zich te nemen mocht het onverhoopt toch een keer fout gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
SMSfreakie schreef op zondag 15 mei 2022 @ 17:58:
[...]
Typisch een gedachte van iemand die maar half bekend is met de aanleg van elektrische installaties en daardoor een aantal essentiële punten mist, waar iemand die er niet dagelijks mee vertrouwd is, hoe handig hij verder ook mag zijn, niet meteen aan denkt. Het is gewoon niet toegestaan! Doodeenvoudig vanwege de vereiste overzichtelijkheid die hiermee helemaal zoek raakt. Als namelijk later een monteur er aan moet werken, dan moet die er op kunnen vertrouwen dat alle draden die op een bepaalde plaats bij elkaar komen bij dezelfde groep horen. Er gelden dan ook simpelweg volledig dezelfde regels als bij alle andere draden. Dit zijn aspecten waar destijds bij het samenstellen van de NEN1010 wel terdege over is nagedacht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• memphis

memphis

jbhc schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 22:01:
@naarden 4ever

Weer iemand die denkt dat spul uit China per definitie zooi is.....

Tja... als je met je gezin gaat steengrillen of een andere soort bakplaat gebruikt dan zullen toch de mensen die dit in de woonkamer doen gebruik maken van een ongeaard stopcontact, ik ken weinig mensen die een geaard verlengsnoer vanuit de keuken naar de woonkamer trekken. En zo'n Princess ding is ook maar goedkope " zooi" uit Azië.

Zoals ik al eerder zei hebben veel huizen geen geaard stopcontact in de woonkamer en slaapkamers en toch steekt iedereen hun apparatuur met een aardestekker argeloos en probleemloos in zo'n niet geaard stopcontact.

Oh ja, aarde is geen garantie om brand of een andere materiële schade te voorkomen, Dat kan nog steeds gebeuren. Aarde is alleen om electrocutie te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:33
memphis schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 23:52:
Tja... als je met je gezin gaat steengrillen of een andere soort bakplaat gebruikt dan zullen toch de mensen die dit in de woonkamer doen gebruik maken van een ongeaard stopcontact, ik ken weinig mensen die een geaard verlengsnoer vanuit de keuken naar de woonkamer trekken.

[...]

Zoals ik al eerder zei hebben veel huizen geen geaard stopcontact in de woonkamer en slaapkamers en toch steekt iedereen hun apparatuur met een aardestekker argeloos en probleemloos in zo'n niet geaard stopcontact.
Je kent niemand die in een huis woont wat de afgelopen 25 jaar is gebouwd of gerenoveerd?

Als ik zo eens in mijn familie en kennissenkring rondkijk dan kan ik maar 3 gevallen bedenken waar men inderdaad geen geaarde contactdozen in de woonkamer of slaapkamer heeft. Het overgrote merendeel heeft dit wel. Dit zal alleen maar méér worden als het goed is.

Ongeaarde contactdozen hebben is een beetje hetzelfde als een auto zonder airbags hebben. Ja het mag nog in een oudere woning / auto, maar moet je het willen?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
memphis schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 23:52:
[...]

Weer iemand die denkt dat spul uit China per definitie zooi is.....
Waar zeg ik dat?
Tja... als je met je gezin gaat steengrillen of een andere soort bakplaat gebruikt dan zullen toch de mensen die dit in de woonkamer doen gebruik maken van een ongeaard stopcontact, ik ken weinig mensen die een geaard verlengsnoer vanuit de keuken naar de woonkamer trekken. En zo'n Princess ding is ook maar goedkope " zooi" uit Azië.
Daar vind ik dus hetzelfde van als van een printer. Ook die dingen dienen in een WCD gestoken te worden met randaarde.
Dat maakt het niet juist.
Oh ja, aarde is geen garantie om brand of een andere materiële schade te voorkomen, Dat kan nog steeds gebeuren. Aarde is alleen om electrocutie te voorkomen.
O, het gaat alleen maar om electrocutie. Nou dan neem ik mijn woorden terug hoor. Electrocutie is helemaal geen reeel gevaar. Al die miljoenen die er jaarlijks geinvesteerd worden om dat te voorkomen zijn eigenlijk gewoon weggegooid geld. Ik denk dat ik iedereen maar ga adviseren om voortaan de aardlekschakelaars achterwege te laten.

Heb je wel eens een print verwijderd van een printbed wanneer deze echt goed vast zit? De kans dat je op zo'n moment het frame van die printer (of het bed) eens goed beetpakt is in tegenstelling tot je steengril voorbeeld bijzonder groot. Er zal dan maar spanning op de behuizing staan. Ik garandeer je dat je in dat geval echt niet meer los kunt laten en de kans op overlijden bijzonder groot is.

Een apparaat waar een stekker met randaarde aan zit dient in een WCD gestoken te worden welke voorzien is van randaarde. Het simpele antwoord op de initieele vraag van TS is dus gewoon ja. Dat die stekkers wel passen in een WCD zonder randaarde is in imho een ontwerpfout en als je je echt goed in zou lezen zou je weten dat het ook volgens alle normen niet de bedoeling is om een apparaat met een randaarde stekker in een WCD te steken zonder randaarde.

Maar eigenlijk zijn alle zaken welke erbij gehaald worden zijn verder niet relevant.

Ik vraag mij wel 2 dingen af:

- Als je onverhoopt in een huis komt te wonen waar de wasmachine in de badkamer moet staan en daar zit alleen een WCD zonder randaarde, zou je je wasmachine daar dan op aansluiten en zo nee waarom dan ineens niet?

- Waarom denk je dat je iemand het advies kunt geven om de primaire veiligheidsvoorziening van een apparaat helemaal niet te gebruiken?

[ Voor 10% gewijzigd door jbhc op 26-05-2022 01:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:29
Xander schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 00:22:
[...]

Ongeaarde contactdozen hebben is een beetje hetzelfde als een auto zonder airbags hebben. Ja het mag nog in een oudere woning / auto, maar moet je het willen?
Autorijden is wel even een serieus stuk risicovoller dan een ongeaard stopcontact. Ik vind het totaal niet te vergelijken. Qua verkeersdoden hebben we het in Nederland over enkele honderden per jaar. Het meest recente voorbeeld van een elektrocutie door een gebrekkige installatie dat ik kan vinden is uit 2013.
Met name als je wel gewoon aardlekschakelaars hebt zou ik me hier niet zo'n zorgen over maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Tom-Z schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 00:59:
[...]

Autorijden is wel even een serieus stuk risicovoller dan een ongeaard stopcontact. Ik vind het totaal niet te vergelijken. Qua verkeersdoden hebben we het in Nederland over enkele honderden per jaar. Het meest recente voorbeeld van een elektrocutie door een gebrekkige installatie dat ik kan vinden is uit 2013.
Met name als je wel gewoon aardlekschakelaars hebt zou ik me hier niet zo'n zorgen over maken.
Je moest een weten hoeveel aardlekschakelaars er helemaal niet voldoen. Alleen ik heb er al meerdere gevonden welke echt niet werkte en het is niet alsof het mijn werk is om ze te testen. Test jij ze wel eens in je eigen huis? Officieel moet je ze namelijk maandelijs testen (en dat doet nagenoeg niemand). Dit zorgt er bijvoorbeeld ook voor dat het vet vettig blijft en geen koek wordt. Realiseer je dat de stroom waarbij zo'n ding af moet scakelen al dodelijk kan zijn (30mA). Als zo'n ding dus niet doet wat het moet doen en dus veel te laat of bij een veel te hoge stroom pas afschakeld dan zijn de gevolgen als het een keer mis gaat niet te overzien.

Daarbij blijf ik bij mijn opmerking van een paar posts geleden:
Met nog als toevoeging dat het niet zomaar bewegende delen zijn maar dat het bewegen er soms behoorlijk "geweldadig" aan toe kan gaan.

[ Voor 10% gewijzigd door jbhc op 26-05-2022 01:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

jbhc schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 00:58:

- Als je onverhoopt in een huis komt te wonen waar de wasmachine in de badkamer moet staan en daar zit alleen een WCD zonder randaarde, zou je je wasmachine daar dan op aansluiten en zo nee waarom dan ineens niet?
Nou, Het is alweer 40 jaar geleden dat ik naar de LTS ging en daar les in elektrotechniek heb gehad. Al toen werd geleerd dat in vochtige ruimtes en andere vochtige omgevingen een geaard stopcontact gebruikt moet worden als men daar een stopcontact wenst.
Dus alleen in hele oude huizen en huizen waar een " hobby-Bob" bezig is geweest kan je misschien een stopcontact zonder randaarde tegenkomen.

Maar wordt een beetje moe van de beweringen dat producten uit China gevaarlijk zijn. Als jij gewoon je producten via officiele dealers hier koopt zijn ze CE gekeurd en dienen ze op alle gebieden te voldoen aan de EU normen. Dat je graag geld wilt besparen en zelf je producten goedkoop van Aliexpress haalt is een andere keuze en dus ook je keuze om een kleine risico te lopen dat je wel troep binnen haalt. Ik zeg een kleine kans want veel producten uit China zijn ondanks het ontbreken van een CE keuring gewoon prima gebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
jbhc schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 00:58:
Heb je wel eens een print verwijderd van een printbed wanneer deze echt goed vast zit? De kans dat je op zo'n moment het frame van die printer (of het bed) eens goed beetpakt is in tegenstelling tot je steengril voorbeeld bijzonder groot. Er zal dan maar spanning op de behuizing staan. Ik garandeer je dat je in dat geval echt niet meer los kunt laten en de kans op overlijden bijzonder groot is.
Beetje ongelukkig voorbeeld, want een normaal mens trekt bij zoiets. notabene een print, m.a.w. het inwendige van een apparaat, toch even de stekker uit het stopcontact. Afgezien van levensgevaar, menig apparaat is gesneuveld bij dergelijk stuntwerk.
Een apparaat waar een stekker met randaarde aan zit dient in een WCD gestoken te worden welke voorzien is van randaarde.
Uiteraard mee eens, verdere discussie is m.i. overbodig. Hoewel ik b.v. een koffiezetapparaat wat minder urgent vind dan een wasmachine.
Ik vraag mij wel 2 dingen af:
Absurde situatie, maar hoe absurd ook, alles is mogelijk met onvakkundig geknoei. Het antwoord is heel eenvoudig ja, geen probleem. Maar pas nadat ik als de hazen even zorg voor een wel geaarde aansluiting. Echter in een badkamer niet met een WCD, maar met een voor dat doel bestemde trekschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Sterker nog, zelfs je kraan in de badkamer moet (al heeeeeel veel jaren) geaard zijn.

Maar goed, als we het echt over aarding en bescherming binnen de woning willen hebben, dan is het meer iets voor ons klusforum.
Qua printer en of bijvoorbeeld geschakelde voedingen ongeaard gebruikt kunnen worden past nog prima in MME.

Grappige is bijvoorbeeld dat een gewone printer vaak niet eens een aarde heeft, evenals een TV, radio, lader etc.
De meeste zijn dan ook dubbel geïsoleerd, waardoor er geen metalen delen zijn waarop spanning zou kunnen staan, en ze hebben de juiste keurmerken en tests doorstaan.

[ Voor 75% gewijzigd door _ferry_ op 26-05-2022 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
@memphis

Een CE keurmerk betekend niks anders dan dat het product voldoet aan de specificaties van de fabrikant. Het is een illusie dat een CE keurmerk ook maar iets met veiligheid te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
jbhc schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 11:03:
Een CE keurmerk betekend niks anders dan dat het product voldoet aan de specificaties van de fabrikant. Het is een illusie dat een CE keurmerk ook maar iets met veiligheid te maken heeft.
Nee. Een CE-markering geeft aan dat een product voldoet aan bepaalde door de EU gestelde eisen op o.a. het gebied van veiligheid. Voor de Ender 5 pro heeft er zelfs een onafhankelijk bureau die vereisten getest.

Het heeft niets te maken met vereisten die de fabrikant zelf heeft verzonnen (alhoewel het natuurlijk wel kan voorkomen dat een malafide partij een CE-logo op een product zet dat niet daadwerkelijk voldoet).

[ Voor 14% gewijzigd door Tom-Z op 26-05-2022 11:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jbhc
Ok, mijn bewering was niet correct.
Echter mag een fabrikant het keurmerk zelf plaatsen. Een verklaring van de fabrikant dat het product voldoet aan alle eisen is voldoende.
Imho klinkt dat als een slager die zijn eigen vlees keurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
_ferry_ schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 11:00:
Sterker nog, zelfs je kraan in de badkamer moet (al heeeeeel veel jaren) geaard zijn.
Vereffend. Dat is wat anders dan aarden. De bedoeling is dat alles in de badkamer hetzelfde potentaal heeft zodat als er ergens onverhoopt toch spanning op komt te staan, die spanning overal op staat en je geen schok kunt krijgen.

Even een reactie naar jou als moderator:

Ik vraag mij serieus af waarom er in dit soort topics nog steeds niet ingegrepen wordt. Iedereen doet maar alsof het niet zo gevaarlijk is maar ik denk dat maar weinig mensen zich realiseren realiseert dat elke aanraking met 230V dodelijk kan zijn.

Inderdaad, het komt weinig voor maar het zal maar net gebeuren dat door de adviezen die hier gegeven worden het wel een keer mis gaat.

Op deze website is van alles verboden maar volledig foute adviezen met betrekking tot de veiligheidsvoorzieningen aan 230V installaties mogen gewoon gegeven worden.

[ Voor 8% gewijzigd door jbhc op 26-05-2022 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

jbhc schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 11:33:
Ok, mijn bewering was niet correct.
Echter mag een fabrikant het keurmerk zelf plaatsen. Een verklaring van de fabrikant dat het product voldoet aan alle eisen is voldoende.
Imho klinkt dat als een slager die zijn eigen vlees keurt.
Precies:
The European Commission is aware that CE markings, like other certifications marks, are misused. CE marking is sometimes affixed to products that do not fulfill the legal requirements and conditions, or it is affixed to products for which it is not required. In one case it was reported that "Chinese manufacturers were submitting well-engineered electrical products to obtain conformity testing reports, but then removing non-essential components in production to reduce costs". A test of 27 electrical chargers with UK sockets in 2008 found that all the eight legitimately branded ones with a reputable name met safety standards, but none of those unbranded or with minor names did, despite bearing the CЄ mark; non-compliant devices were actually potentially unreliable and dangerous, presenting electrical and fire hazards.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

jbhc schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 11:46:
[...]

Vereffend. Dat is wat anders dan aarden. De bedoeling is dat alles in de badkamer hetzelfde potentaal heeft zodat als er ergens onverhoopt toch spanning op komt te staan, die spanning overal op staat en je geen schok kunt krijgen.

Even een reactie naar jou als moderator:

Ik vraag mij serieus af waarom er in dit soort topics nog steeds niet ingegrepen wordt. Iedereen doet maar alsof het niet zo gevaarlijk is maar ik denk dat maar weinig mensen zich realiseren realiseert dat elke aanraking met 230V dodelijk kan zijn.

Inderdaad, het komt weinig voor maar het zal maar net gebeuren dat door de adviezen die hier gegeven worden het wel een keer mis gaat.

Op deze website is van alles verboden maar volledig foute adviezen met betrekking tot de veiligheidsvoorzieningen aan 230V installaties mogen gewoon gegeven worden.
Op dit forum zitten juist mensen met kennis, waardoor er een goede discussie mogelijk is, en een TS doorgaans na afloop doorgaans beter weet wat de risicofactoren zijn en wat wel of niet veilig is. Dat er mensen oplossing aandragen die kunnen maar niet volgens de regels zijn, dat kan gebeuren. Maar ik zie daar doorgaans dan ook aanvullingen op komen die er dan op wijzen dat het een risico is of niet mag volgens de NEN bijvoorbeeld. Soms verloopt de discussie naar een andere kant, of je al dan niet een wasmachine in de badkamer plaatst bijvoorbeeld. Dat is wellicht een leuke discussie op zich, maar irrelevant voor de TS.

Ik denk juist wel dat mensen het risico van die 230v inzien, en daarom een topic openen. Maar bedenk je ook: Hoeveel mensen zouden het risico niet zien, geen topic openen, en de printer ongeaard aansluiten. Die groep is waarschijnlijk nog groter.

Jouw antwoord staat al gemarkeerd, en geeft volgens mij ook een goede samenvatting. Niet per se dat de voedingen altijd van discutabele kwaliteit zijn, maar wel dat je zo'n apparaat gewoon geaard wil hebben omdat je hem aanraakt en er bewegende en hete delen zijn.

mijn printer is niet geaard besef ik mij net, iets met zolderkamer en elektra van vorige bewoner. Tijd om dat eens op te pakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
jbhc schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 11:46:
[...]
Klopt helemaal, goed om dat even te benadrukken. Het is namelijk een zich in de badkamer bevindende leiding die al die punten dáár met elkaar verbindt en uiteindelijk met de aarding in het huis. Dat is de essentie ervan en inderdaad wat anders dan gewoon aarden waar alle punten alleen maar met een aarddraad overal in de groep zijn verbonden. En pas via de meterkast met de aarding van de andere groepen.
Maar desondanks is dat vereffenen natuurlijk ook aarden en als zodanig niet wat anders.

[ Voor 9% gewijzigd door Techneut op 26-05-2022 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-05 21:53
Even een snelle tip: rookmelder plaatsen in de buurt van de printer

En het liefst dan ook in de buurt blijven bij lange prints ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:33
naarden 4ever schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:58:
Tot slot wil ik wel even reageren op de suggestie om zelf een aarde aan te leggen door de aardedraad door te verbinden met bijvoorbeeld je radiator. Dit mag inmiddels niet meer, en dat is niet omdat het onveilig is, maar omdat het onbetrouwbaar is.
@naarden 4ever wat ik mij bij bovenstaande afvraag:
Stel dat ik zo dom bezig ben en WEL m'n PC ga aarden via de radiator. En stel dat die radiator inderdaad via plastic leidingen is aangesloten (dus niet met aarde verbonden. En stel nou dat er in de voeding van de PC iets kapot gaat en de behuizing van de PC onder spanning komt te staan:

Met dat scenario komt er toch effectief 230V op de radiator te staan? Dan is het toch juist wel een onveilige situatie? Ofwel, juist doordat het onbetrouwbaar is, is het resultaat een onveilige situatie?
Techneut schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 13:15:
[...]
Klopt helemaal, goed om dat even te benadrukken. Het is namelijk een zich in de badkamer bevindende leiding die al die punten dáár met elkaar verbindt en uiteindelijk met de aarding in het huis. Dat is de essentie ervan en inderdaad wat anders dan gewoon aarden waar alle punten alleen maar met een aarddraad overal in de groep zijn verbonden. En pas via de meterkast met de aarding van de andere groepen.
Maar desondanks is dat vereffenen natuurlijk ook aarden en als zodanig niet wat anders.
@Techneut @jbhc Interessant, wist ik niet! Maar goed, ik ben gelukkig geen actieve elektro-monteur of badkamer-installateur, maar altijd wel nieuwsgierig naar het hoe en wat van regels.

Maar als ik het goed begrijp heb je dus 1 leiding in de badkamer nodig die alle metalen delen met elkaar moet verbinden. En vervolgens gaat er 1 draad vanaf die leiding in de badkamer naar de aardaansluiting in de meterkast. Wat is het idee er achter, waarom zou het niet goed zijn om gewoon vier losse aardedraden vanaf de meterkast naar de metalen dingen in de badkamer te hebben?

(mijn idee: als die ene aardaansluiting losschiet in de meterkast, is in elk geval alles in de badkamer tenminste vereffend; met vier losse aansluitingen als er 1 losschiet, heb je 1 ongeëffend metalen ding in de badkamer... maar ik hoor graag wat de echte reden is)

En ook: wat is precies de regel voor welke dingen geaard moeten zijn?
Specifiek hebben we zo'n soort douchecabine in huis:
https://www.maxaro.nl/dou...idsglas-8mm-chroom-99877/
...waarbij bij ons de metalen zij-rail en boven-rail niet geaard zijn (en ik zie daar ook geen risico's in). Maar een kraan hoort dat blijkbaar wel te zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J2S
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:47

J2S

vanaalten schreef op maandag 30 mei 2022 @ 16:15:

...waarbij bij ons de metalen zij-rail en boven-rail niet geaard zijn (en ik zie daar ook geen risico's in). Maar een kraan hoort dat blijkbaar wel te zijn?
Ik weet het meeste er ook niet van, maar een kraan is elektrisch verbonden met vele meters leiding. Er kan overal spanning op komen, ook via het water. Er kan bij de douchewand nergens extern stroom op komen, zeker niet buiten het zicht van iemand daar.

Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-05 14:24
[...]

Zover ik weet, doet een aardlek niets met de aarde. Het meet het verschil in stroom tussen N en L (of L1/L2/L3). Als dat niet 0 is, klapt de aardlek. Bij mijn weten maakt het echt niets uit of je een aarde draad ( die verder totaal onbeschermd is) doortrekt door het hele huis. Het hoort misschien niet volgens de NEN 1010. Maar zolang de meterkast in orde is, zou er nooit meer dan zo'n 30mA ( in de praktijk eerder 3mA) door de draad mogelijk open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-05 14:24
dt_swiss schreef op zondag 15 mei 2022 @ 19:31:
Helder, my bad. Persoonlijk zou ik gewoon behoorlijk terughoudend zijn met het aftakken van groepen, zelfs aardedraad.
Ik wil hier even op inhaken, er is al goed uitgelegd wat een aardlek doet. Maar er zijn twee typen beveliging in je huis. Namelijk om je kabels te beschermen en om jou te beschermen.

De aardlek beschermt jou.

Maar je schakelautomaat (stop) die beschermt je kabels. Jij gaat nooit (mits alles goed is aangelegd) de kabels in je muur verkeerd belasten. Waar het gevaar in schuilt zijn slechte stekkerdozen.

Als jij alleen maar stekkerdozen hebt die 3680W aan kunnen, kun jij eigenlijk doen wat je wilt. Het betekent namelijk dat jouw schakelautomaat in de meterkast je beschermt voor overbelasting van de kabels.

Het maakt dus niet uit als OP een ratjetoe aan stekkerdozen heeft, zolang die stekkerdozen maar goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
@vanaalten

Je mag tegenwoordig in de badkamer een centraal aardpunt (cap) creëeren waar je alles aan verbind en die met de aardedraad in de centraaldoos verbinden. Een aparte ader naar je groepenkast hoeft niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ik wil er wel op wijzen dat een moderator reeds opmerkte dat dit helemaal of topic is en dat hier derhalve een slotje op kan worden gedaan.
[...]
Stel dat ik zo dom bezig ben en WEL m'n PC ga aarden via de radiator. En stel dat die radiator inderdaad via plastic leidingen is aangesloten (dus niet met aarde verbonden. En stel nou dat er in de voeding van de PC iets kapot gaat en de behuizing van de PC onder spanning komt te staan:

Met dat scenario komt er toch effectief 230V op de radiator te staan? Dan is het toch juist wel een onveilige situatie? Ofwel, juist doordat het onbetrouwbaar is, is het resultaat een onveilige situatie?
Dat wordt toch ook niet ontkend?
@Techneut @jbhc Interessant, wist ik niet! Maar goed, ik ben gelukkig geen actieve elektro-monteur of badkamer-installateur, maar altijd wel nieuwsgierig naar het hoe en wat van regels.
Maar als ik het goed begrijp heb je dus 1 leiding in de badkamer nodig die alle metalen delen met elkaar moet verbinden. En vervolgens gaat er 1 draad vanaf die leiding in de badkamer naar de aardaansluiting in de meterkast. Wat is het idee er achter, waarom zou het niet goed zijn om gewoon vier losse aardedraden vanaf de meterkast naar de metalen dingen in de badkamer te hebben?
(mijn idee: als die ene aardaansluiting losschiet in de meterkast, is in elk geval alles in de badkamer tenminste vereffend; met vier losse aansluitingen als er 1 losschiet, heb je 1 ongeëffend metalen ding in de badkamer... maar ik hoor graag wat de echte reden is)
Ik ben ook niet monteur op welk gebied dan ook. Maar op zich wel een goede vraag vind ik. Echter een dergelijke aarddraad moet zo degelijk zijn aangelegd dat hij niet los kan schieten. Verder is het zo met wat jij voorstelt er door spanningsverliezen in mogelijk toch wel lange leidingen spanningsverschillen kunnen ontstaan tussen die verschillende punten.
Specifiek hebben we zo'n soort douchecabine in huis:
https://www.maxaro.nl/dou...idsglas-8mm-chroom-99877/
In feite alles wat door een defect onder spanning kan komen te staan. Dus zeker de metalen leidingen. Maar niet een metalen deurkruk of handdoekenhangertjes.

[ Voor 3% gewijzigd door Techneut op 30-05-2022 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Techneut schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 22:14:
[...]
Typisch een gedachte van iemand die maar half bekend is met de aanleg van elektrische installaties en daardoor een aantal essentiële punten mist, waar iemand die er niet dagelijks mee vertrouwd is, hoe handig hij verder ook mag zijn, niet meteen aan denkt. Het is gewoon niet toegestaan! Doodeenvoudig vanwege de vereiste overzichtelijkheid die hiermee helemaal zoek raakt. Als namelijk later een monteur er aan moet werken, dan moet die er op kunnen vertrouwen dat alle draden die op een bepaalde plaats bij elkaar komen bij dezelfde groep horen. Er gelden dan ook simpelweg volledig dezelfde regels als bij alle andere draden. Dit zijn aspecten waar destijds bij het samenstellen van de NEN1010 wel terdege over is nagedacht.
Daar heb je gelijk in. Ik heb toen de aarding van de CV door getrokken naar mij hobby kamer waar een pc staat en een 3p printen.

De reden was dat het makkelijkste manier was en de veiligste. Heb een huur huis met een meterkast zonder aan en uit knop. En vond te gevaarlijk om te doen via de meterkast.
Met een waarschuwing dat de aarding is verboden via de CV groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naarden 4ever
[...]

Ja, je stelling klopt, daarmee zou het mogelijk zijn dat er fasespanning op de radiator kan komen. Dat is een scenario waar ik nog niet over had nagedacht, maar dat is inderdaad gewoon ontzettend gevaarlijk.
jbhc schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 22:01:
@naarden 4ever

Ik merk dat deze reactie de discussie aardig aangewakkerd heeft.

Ik ben het deels met je eens, en deels niet. Ja, 3D-printers zijn machines met bewegende delen. En hoewel ik het niet helemaal met je eens ben dat de voedingen in de regel van discutabele kwaliteit zijn, kan wel gesteld worden dat de goedkopere voedingen wel vaak gevaarlijke situaties kunnen opleveren wanneer deze mechanische schade ondervinden of worden blootgesteld aan grote trillingen. De elektrische ontwerpen van voedingen zijn (bijna) niet (meer) inherent gevaarlijk, zelfs niet met de meest goedkope oost-aziatische voedingen die je tegen kan komen. Een uitzondering daar gelaten, zijn de meeste voedingen gewoon veilig in het bedoeld gebruik. Gevaarlijke situaties kunnen wel ontstaan door grote condensatoren die niet netjes zijn gesoldeerd of vastgelijmd en door trillingen (metaalmoeheid in de pootjes) kunnen afbreken. Ook mechanische schade door bijvoorbeeld een val, waarbij de behuizing vervormt en contact kan maken met de componenten op het pcb, is vaak niet fail-safe bij goedkopere voedingen.

En daarin heb ik een paar aannames gedaan:
  • Ik ga er vanuit dat de voeding die bij de 3D-printer geleverd is toereikend is voor het gebruik met die 3D-printer (kortom: geen overbelasting van de voeding)
  • Ik ga er vanuit dat de 3D-printer op een fatsoenlijke plek staat met een stabiele ondergrond: op een bureau, of op een tafeltje, desnoods in de hoek op de grond. Dit is sowieso wenselijk voor de kwaliteit van de print, dus dit is niet alleen omwille van de veiligheid aan te bevelen.
  • Ik ga er vanuit dat de constructie van de 3D-printer zo is dat deze door zijn eigen bewegingen niet kan omvallen.
  • Ik ga er vanuit dat de voeding van de 3D-printer niet binnen het werkveld of in het traject van bewegende onderdelen is geplaatst.
Zolang het een gebruikelijke 3D-printer die beschikbaar is voor consumenten betreft, de 3D-printer op een stevige ondergrond staat, waar geen dingen van bovenaf erop kunnen vallen en niemand de printer per ongeluk zal omtrappen, en de voeding zo is geplaatst dat deze niet door mechanische actie van de 3D-printer kan worden geraakt, is er geen noemenswaardig risico op het plotseling ontstaan van een aardfout in de voeding met gevaarlijke spanning. De voeding ervaart dan niet het soort trillingen dat op den duur voor metaalmoeheid gaat kunnen zorgen in onnodig lange pootjes van 'snel-niet-netjes' gesoldeerde componenten en het is erg onwaarschijnlijk dat de voeding dan mechanisch beschadigt raakt.
Dit gaat overigens niet op voor goedkope telefoonadapters uit dezelfde regio, dat is namelijk momenteel de grootste oorzaak van huisbranden... :X

Daarbij zeg ik ook dat ik het absoluut aanbeveel dat je een geaard stopcontact gebruikt wanneer die beschikbaar is. Maar dat is de situatie niet: er moet een lang verlengsnoer vanaf de ketel naar een kamer worden getrokken. Ik heb meer spannende situaties meegemaakt door de "minder tijdelijke" verlengsnoeren die tussen een deur zitten waar mensen de deur continu open doen en dicht laten vallen.

Ik zie zo'n verlengsnoer al over de grond liggen door de gang, over de dorpel heen. Een warme zomeravond worden alle ramen open gezet om het even goed door te luchten. Natuurlijk de deurstop vergeten voor de openstaande deuren te zetten dus een windvlaag neemt de deur mee en slaat de deur met een noodgang dicht. Tegelijk met de harde klap die je hoort van de dichtslaande deur, vliegt er een zekering groep uit... En dat is dan nog de minst vervelende uitkomst.

Daarom dat ik zeg dat de risico's gewogen moeten worden en dat daaruit de verstandigere oplossing moet worden gekozen. Een permanent verlengsnoer heeft minstens zulke desastreuse risico's die veel reëler zijn dan het ontbreken van de randaarde op een apparaat waarbij het risico van het plotseling ontstaan van een aardfout ontzettend klein is. En dit is niet alleen in elektrische zin, maar ook simpelweg het risico met je voet achter het verlengsnoer te blijven hangen en te struikelen.

Tuurlijk zou het 't mooiste zijn als OP gewoon een stopcontact met (correct aangelegde) randaarde op zijn kamer krijgt waar hij zijn printer op kan aansluiten, maar dat is niet de keuze die je hebt: Het is óf een verlengsnoer met alle risico's van dien, of geen randaarde met alle risico's van dien. Dan is de tweede optie echt minder risicovol dan het eerste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
@naarden 4ever De vraag is uiteindelijk of een apparaat met randaarde stekker aangesloten moet worden op een wcd met randaarde.

Het enige juiste antwoord op die vraag is en blijft ja. Alle andere antwoorden zijn fout op een uitzondering na. Als je een scheidingstransformator zou gebruiken dan hoeft het niet.

Voor wat betreft de chinese kwaliteit: Ik heb bij tom's hardware toch wel een huiveringwekkende printer voorbij zien komen en verwacht dat dat bij meer chinees spul zomaar zo zou kunnen zijn. Daarom wil je die aarde gewoon aangesloten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

jbhc schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 11:44:
@naarden 4ever De vraag is uiteindelijk of een apparaat met randaarde stekker aangesloten moet worden op een wcd met randaarde.

Het enige juiste antwoord op die vraag is en blijft ja. Alle andere antwoorden zijn fout op een uitzondering na. Als je een scheidingstransformator zou gebruiken dan hoeft het niet.

Voor wat betreft de chinese kwaliteit: Ik heb bij tom's hardware toch wel een huiveringwekkende printer voorbij zien komen en verwacht dat dat bij meer chinees spul zomaar zo zou kunnen zijn. Daarom wil je die aarde gewoon aangesloten hebben.
Moeten is er echt niet bij, het apparaat werkt prima zonder en is in de basis veilig genoeg om aangesloten te worden op een stopcontact zonder aarde, er is ook geen enkele wet, regel, norm etc die jou verplicht om een los apparaat op randaarde aan te sluiten. Wil je voor jezelf maximale veiligheid dan ja, dan moet die op een stopcontact met aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

memphis schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 12:52:
[...]
en is in de basis veilig genoeg om aangesloten te worden op een stopcontact zonder aarde...
Precies! In NL hebben we contactstoppen met randaarde, maar die kunnen ook gewoon in een contactdoos zonder randaarde gestoken worden. Daarom is er regelgeving die een correcte en veilige werking - ook zonder randaarde - garandeert.

In de UK hebben contactstoppen met randaarde een extra pootje; die past niet in een ongeaarde contactdoos. Vandaar dat de regelgeving in de UK anders is

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Brahiewahiewa schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:07:
[...]

Precies! In NL hebben we contactstoppen met randaarde, maar die kunnen ook gewoon in een contactdoos zonder randaarde gestoken worden. Daarom is er regelgeving die een correcte en veilige werking - ook zonder randaarde - garandeert.

In de UK hebben contactstoppen met randaarde een extra pootje; die past niet in een ongeaarde contactdoos. Vandaar dat de regelgeving in de UK anders is
Dat is dus niet waar. Ongeaarde wcd's zitten over het algemeen niet achter een aardlekschakelaar. Je bent dan dus onveilig bezig.

Overigens wordt een steker pas een contactstop wanneer deze in de wandcontactdoos is gestoken. Er zit dan een contactstop in het stopcontact....

Ik zal als ik mij verveel de nen1010 en de nen3140 er eens op naslaan.

Overigens verplicht ook niemand je een veiligheids harnas aan te trekken als je thuis op het dak gaat werken maar of je dat moet willen...
"Moet ik een veilighe

[ Voor 13% gewijzigd door jbhc op 31-05-2022 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
jbhc schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:41:
[...]

Dat is dus niet waar. Ongeaarde wcd's zitten over het algemeen niet achter een aardlekschakelaar. Je bent dan dus onveilig bezig.
Sinds 1975 zit ieder stopcontact verplicht achter een aardlek. Alleen bij écht oude meuk (sinds 1975 niet meer vernieuwd) kan je nog een ongeaard stopcontact zonder aardlek tegenkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13-05 13:45
Chinees of niet. Ik heb zelf een Ender 2 en daar zit een meanwell voeding in. Prima voeding maar het blijft een niet afgeschermd apparaat waardoor er een aarde nodig is. Ik heb hem momenteel ook niet op aarde aangesloten. Ik raak de printer nauwelijks aan omdat er een magneet bed op zit maar er zal altijd een risico zijn.

Verder lees ik dat iemand zijn aarde in zijn hobbykamer van de CV af heeft gehaald. Ik hoop voor hem dat die kunststof leidingen heeft want als zijn stroom via de CV wordt afgevoerd dan hoop ik niet dat er iemand onder de douche staat of in bad zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

jbhc schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:41:
[...]

Huh?????????
In de tijd dat ik nog huisinstallaties op school heb getekend kwam altijd de aardlek voor de groepenkast. Dus alles zit achter een aardlek!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
memphis schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 17:29:
[...]

Huh?????????
In de tijd dat ik nog huisinstallaties op school heb getekend kwam altijd de aardlek voor de groepenkast. Dus alles zit achter een aardlek!
Sorry maar er zijn nog meer dan voldoende groepenkasten waar lang niet alle groepen achter een aardlekschakelaar zitten. Ik heb van de week nog zo'n kast uit elkaar gehad.

Je weet niet wie er voor je heeft zitten hobby-en tevens is het nog steeds zo dat als je een niet al te groot gedeelte gaat verbouwen je gewoon mag voldoen aan de regelgeving van toen de installatie werd aangelegd.

Ik vraag mij serieus af welk percentage van de mensen die hier advies aan het geven zijn over 230V installaties ook daadwerkelijk gekwalificeerd zijn om dat advies te geven. En dan bedoel ik niet mensen die ooit een elektrotechnische opleiding hebben gevolgd maar mensen die daadwerkelijk een beroep als electricien hebben of iets wat daaraan verwant is.

De meeste mensen beseffen zich kennelijk niet hoe gevaarlijk 230V is.

De eerste schok kan je echt laatste zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door jbhc op 31-05-2022 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Willempie27 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:59:
Verder lees ik dat iemand zijn aarde in zijn hobbykamer van de CV af heeft gehaald. Ik hoop voor hem dat die kunststof leidingen heeft want als zijn stroom via de CV wordt afgevoerd dan hoop ik niet dat er iemand onder de douche staat of in bad zit.
Zoals ik het lees is het wel heel wat minder dramatisch. Namelijk dat hij van de aarding van de cv heeft afgetakt, dus gewoon met een aftak van de groen-gele draad naar die cv. Maar dat is toch van wege de vereiste overzichtelijkheid niet toegestaan en helemaal niet als die cv ook nog op een andere groep zit. Zie b.v. ook het commentaar hieronder.
Maar dit is duidelijk heel wat anders dan de inderdaad zoals je beschrijft mogelijk levensgevaarlijke methode van aarden op de cv als zodanig, b.v. door middel van een beugeltje om een buis. Zeg maar gerust de beunhaasmethode. Meer dan eens hier aan de orde geweest,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Techneut schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 18:20:
[...]

Zoals ik het lees is het wel heel wat minder dramatisch. Namelijk dat hij van de aarding van de cv heeft afgetakt, dus gewoon met een aftak van de groen-gele draad naar die cv. Maar dat is toch van wege de vereiste overzichtelijkheid niet toegestaan en helemaal niet als die cv ook nog op een andere groep zit.
Maar dit is duidelijk heel wat anders dan de inderdaad zoals je beschrijft mogelijk levensgevaarlijke methode van aarden op de cv als zodanig, b.v. door middel van een beugeltje om een buis. Zeg maar gerust de beunhaasmethode. Meer dan eens hier aan de orde geweest,
Er zijn risico's verbonden aan de aarding aftakken van een andere groep. Als een elektricien in die kast aan het werk gaat en die groep waarvan is afgetakt uitzet dan meet hij geen spanning meer op die groep.

Wanneer hij vervolgens aan de slag gaat met de bedrading en de aarde loshaalt kan er spanning op die ader komen te staan.

"Ja, maar ik weet dat want het is mijn groepenkast." Ja, totdat je het verkoopt.

Achter de meeste electrotechnische regelgeving zitten echt valide redenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
jbhc,
Of meer in het algemeen, als een elektricien aan het werk gaat in een bepaalde groep, dan mag hij er zondermeer op vertrouwen dat met wat hij ook doet, dit geen invloed mag hebben op ook maar iets in een andere groep. Dat betekent dat vanaf de meterkast fase, nul en aarde volledig gescheiden van de andere groepen verder gaan. Overduidelijk dus mag daar NOOIT van afgeweken worden, ook niet als het "slechts" om een aarding gaat die "immers" overal aan elkaar vast zit, zie bovenstaand bericht.
Wat de laatste zin betreft, natuurlijk is over elk artikel zorgvuldig nagedacht. In de commissie waren leden dan ook uit allerlei betrokken partijen aanwezig, zowel theoretici, juristen die er voor zorgden dat er maar één uitleg mogelijk is, als leidinggevenden uit de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Tom-Z schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:48:
[...]

Sinds 1975 zit ieder stopcontact verplicht achter een aardlek. Alleen bij écht oude meuk (sinds 1975 niet meer vernieuwd) kan je nog een ongeaard stopcontact zonder aardlek tegenkomen.
Nee hoor. Wasmachine niet bijvoorbeeld of andere groepen waar apparaat niet uitgewisseld hoeft worden en vast staan.

Maar heb je een meterkast na 2004 dan staat wel alles achter een aardlekschakelaar en is alle groepen voor zien van aarding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evertt
laten dit topic maar sluiten.

Te veel oftopic.

Slotje erop.
Pagina: 1